Kuuluuko ruokailuvälineet laittaa pesukoneeseen ylös vai alaspäin?
Ostettiin juuri ensimmäinen tiskikone ja mies alkoi valittamaan minulle, että ne pitää laittaa niin, että kärkipuoli on ylöspäin. Minä olen päinvastaista mieltä, koska niihinhän tulee sitten basilleja kun niitä noukkii sieltä pesun jälkeen pois ja joutuu koskemaan esim. sitä haarukanpäätä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin juuri ensimmäinen tiskikone ja mies alkoi valittamaan minulle, että ne pitää laittaa niin, että kärkipuoli on ylöspäin. Minä olen päinvastaista mieltä, koska niihinhän tulee sitten basilleja kun niitä noukkii sieltä pesun jälkeen pois ja joutuu koskemaan esim. sitä haarukanpäätä.
Olen työtehoseuran tutkijan antanut kertoa itselleni, että turvallisuussyistä terien pitää olla alaspäin - pesutuloksen kannalta ei ole merkitystä, miten päin ne ovat. Siitä on jo vuosia aikaa, mutta sellainen traaginen tapaturma sattui, että pikkulapsi kuoli, kun horjahti astianpesukoneen lähellä ja kaatui siihen ruokailuvälinekorin päälle. Veitsen terä osui kaulaan, ja lapsi kuoli. Myös lievempiä onnettomuuksia on sattunut, ja aika usein terät voivat viiltää kättä, kun ruokailuvälineitä ottaa siitä korista.
Kuka pitää astianpesukoneen luukkua auki ja koria vedettynä ulos?
Sellainen joka tyhjentää sitä koria.
Miksi sitä koria ei ottaisi tyhjennyksen ajaksi ulos koneesta? Sitä vartenhan se on keksitty.
En usko että on väliä pesutuloksen kannalta, tai sitten on kyllä muutenkin surkea kone. Itse olen täyttänyt turvallisuussyistä terät alaspäin. Jokainen täyttäköön miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä laitetaan syömävälineet poikittain, niille on ”oma” vaunu yläosassa koneessa, ei oo mitään koria. Mielen kone.
Mitä väliä sillä on, että se on miehen kone? Itse asiassa on meidänkin pyykinpesukone alunperin mieheni ostama ennen tapaamistamme, mutta en silti miellä sitä hänen koneekseen vai kyllä se nyt on ihan meidän yhteinen :)
Mitäköhän vttua sä sekoilet?
Pojalla on sellainen malli jossa aterimet ovat ylimpänä "makuuasennossa". Opetin juuri 5-votiaalle, että täällä meillä laitetaan terä alaspäin, ettei kukaan satuta veitsen terään itseään ja kerroin siitä kaatumisesta joskus jossain . Kyllä hän heti ymmärsi ja jatkoi astioiden hakua pihaterassilta. Lapsenlapset myös imuroivat ja pyyhkivät pölyjä. Maksan siitä sitten jotain. Isompi sanoi ettei nyt tarvitse rahaa kun oli saanut koulussa stpendin rahana. Sinun miestäsi ei ole kukaan valistanut. Toinen tärkeä valistusasia on : älä jätä lasta suihkuun yksin, veden lämpö voi vauhtua äkisti. Kotona on aikalailla vaaranpaikkoja.
Meillä on kanssa pesukone, jossa aterimet on ylhäällä vaakatasossa. Hyvä systeemi. Tosin pesen kaikki leikkuuveitset käsin, niin ne ei tylsy niin nopsaan, eikä aina tartte terottaa.
Niin ja meillä kori on selkainen, jossa aterimet eivät mene päällekkäin, eli on ihan omat kolot jokaiselle. Mutta eipä niihin kyllä saa lusikoita ja haarukoita muutenkaan laitettua kärki alaspäin, eli siitäkin voi jo päätellä oikean tavan olevan kärki ylöspäin.