Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuinkustannusten jakautiminen uusperheessä

Vierailija
01.06.2018 |

Meillä siis suunnitteilla yhteen muutto yhteisen asunnon/talon ostamisen myötä. Molemmille siis oma osuutensa lainasta mitä lyhennetään, mutta miten pitäisi toimia muiden asumiskustannusten ja laskujen suhteen jotta homma menisi reilusti?

Mulla on siis ennestään kolme lasta jotka tulevat asumaan luonamme, tapaavat isäänsä epäsäännöllisesti, korkeintaan pari yötä kerrallaan. Miehellä yksi lapsi joka asuu äitinsä luona ja on isällään joka toinen viikonloppu. Suunnitelmissa asunto jossa jokainen lapsistani saisi oman huoneensa ja miehen lapsi jakaisi huoneen yhden oman lapseni kanssa.

Kuinka paljon enemmän minun pitää tässä tilanteessa maksaa asumis- ja muita talouskuluja?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyvät asukkaat täydellä jakoperusteella ja satunnaiset asukkaat sovitulla tariffilla, esim. 50€/vrk

Just näin. Lasketaan kaikki kulut yhteen ja jaetaan kuukauden päivillä, että saadaan päivätaksa ja maksetaan kuun lopussa sen mukaan mitä kukin on ollut läsnä. Onhan ne aloittakin lapset joskus pois kotoaan kuten saattaa olla perheen aikuisetkin ja syödä muualla.

Unohda ap koko yhteen muutto jos siitä ei selviä ilman excell taulukkoja kuka maksaa mitäkin.

Vierailija
22/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin niin että asunto ostetaan puoliksi, mutta muut kulut jaetaan. Vaikkapa niin että jos teitä kerran on 6 niin sinä maksat 4/6 kaikesta ja mies 2/6. Varmaan ajan mittaan kuitenkin käy niin että lopulta maksatte vain yhdessä kaiken kun teistä muotoutuu perhe.

Joka toisen viikonlopun lapsesta 2/6? Eihänhän osallistu mitenkään perheen päivittäiseen arkeen, että niitä päivitäisiä kustannuksia syntyisi.

Jos ei kykene tuohon, että kaikki maksetaan vain yhdestä pussissa yhteen ei kannata muuttaa.

Kirjoitin tuon kommentin ja siis itsehän ajattelisin lähtökohtaisesti että kaikki maksetaan yhdessä, mutta jos ei niin tuo olisi yksi jakomalli. Olisiko sitten sinusta 1/6 oikea määrä miehelle, joka syö enemmän kuin muut ja jonka lapsi kuitenkin tarvitsee tilaa jne. välillä asumistaan varten? Kaikki jakamismallit varmaan ovat vähän huonoja, mutta 5/6 yhdelle on täysin kohtuuton.

Kuinka paljon teidän miehet oikein syö teitä enemmän? :D

Oletko lihava? Minä en ja mieheni syö noin tuplat siihen nähden mitä minä. Itse painan 60 kg ja mies yli 100 kg.

Olettko te laihoja läskejä? Minä painan 43kg ja mies yli 100kg, mutta hän ei tosiaankaa syö puolta enemmän kuin minä :D Syötäisiinköhän meillä terveellisemmin ja järkevämmin? Liikuntaankin monipuolisesti, mutta ei mieheni silti ahtaa kaksin käsin ruokaa suuhunsa vain siksi, että on mies.

Miten terveellisyys ja järkevyys liittyy ruokamäärään? Yritit ressukka vain brassailla :D

Kysytkö tosissasi miten nuo asiat liittyy toisiinsa? :D Onhan siinä pieni ero syökö aamulla puuroa vai ranskanleipää. Hotkiiko vai syökö hitaammin. Et tunnista itsestäsi käytöstä, josta syytät muita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin niin että asunto ostetaan puoliksi, mutta muut kulut jaetaan. Vaikkapa niin että jos teitä kerran on 6 niin sinä maksat 4/6 kaikesta ja mies 2/6. Varmaan ajan mittaan kuitenkin käy niin että lopulta maksatte vain yhdessä kaiken kun teistä muotoutuu perhe.

Joka toisen viikonlopun lapsesta 2/6? Eihänhän osallistu mitenkään perheen päivittäiseen arkeen, että niitä päivitäisiä kustannuksia syntyisi.

Jos ei kykene tuohon, että kaikki maksetaan vain yhdestä pussissa yhteen ei kannata muuttaa.

Kirjoitin tuon kommentin ja siis itsehän ajattelisin lähtökohtaisesti että kaikki maksetaan yhdessä, mutta jos ei niin tuo olisi yksi jakomalli. Olisiko sitten sinusta 1/6 oikea määrä miehelle, joka syö enemmän kuin muut ja jonka lapsi kuitenkin tarvitsee tilaa jne. välillä asumistaan varten? Kaikki jakamismallit varmaan ovat vähän huonoja, mutta 5/6 yhdelle on täysin kohtuuton.

Kuinka paljon teidän miehet oikein syö teitä enemmän? :D

Oletko lihava? Minä en ja mieheni syö noin tuplat siihen nähden mitä minä. Itse painan 60 kg ja mies yli 100 kg.

Olettko te laihoja läskejä? Minä painan 43kg ja mies yli 100kg, mutta hän ei tosiaankaa syö puolta enemmän kuin minä :D Syötäisiinköhän meillä terveellisemmin ja järkevämmin? Liikuntaankin monipuolisesti, mutta ei mieheni silti ahtaa kaksin käsin ruokaa suuhunsa vain siksi, että on mies.

Miten terveellisyys ja järkevyys liittyy ruokamäärään? Yritit ressukka vain brassailla :D

Kukas nyt yrittää brassailla, että nuo asiat ei liity toisiinsa? :D

Vierailija
24/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

He järjen jättilaiset, kyse on ruokamäärän tuplaaminen suhteessa terveellisyyteen, ei ruokamäärä suhteessa terveellisyyteen. Opetelkaa nyt lukemaan. Jos molemmat syövät salaattia tai molemmat syövät ranuja niin edelleenkin kyse on siitä että syökö mies enemmän sitä samaa ruoka-ainetta. Ei joka asiaan tarvitse vetää olen-hyvä-ihminen-ja-syön-salaattia -korttia. Mitä muuten meillä syödään paljon mutta vouhottakaa toki rauhassa paremmuudestanne.

Pidän myös sellaista miestä luonnonoikkuna joka syö saman verran kuin naisensa jos kuitenkin painoa on tuplat ja lihasta rutkasti. On ihan perusfysiikkaa että kaloreita kuluu enemmän ja energiaa on saatava myös enemmän. Ihan turha inistä ja vängätä kun tämä on fakta.

Riittikö offtopic, joko voi palata aiheeseen vai tekeekö vielä mieli vängätä paljonko mies syö ja mitä?

Vierailija
25/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He järjen jättilaiset, kyse on ruokamäärän tuplaaminen suhteessa terveellisyyteen, ei ruokamäärä suhteessa terveellisyyteen. Opetelkaa nyt lukemaan. Jos molemmat syövät salaattia tai molemmat syövät ranuja niin edelleenkin kyse on siitä että syökö mies enemmän sitä samaa ruoka-ainetta. Ei joka asiaan tarvitse vetää olen-hyvä-ihminen-ja-syön-salaattia -korttia. Mitä muuten meillä syödään paljon mutta vouhottakaa toki rauhassa paremmuudestanne.

Pidän myös sellaista miestä luonnonoikkuna joka syö saman verran kuin naisensa jos kuitenkin painoa on tuplat ja lihasta rutkasti. On ihan perusfysiikkaa että kaloreita kuluu enemmän ja energiaa on saatava myös enemmän. Ihan turha inistä ja vängätä kun tämä on fakta.

Riittikö offtopic, joko voi palata aiheeseen vai tekeekö vielä mieli vängätä paljonko mies syö ja mitä?

Terveellisesti syöminen = salaattia :D

Vierailija
26/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee, koska näissä keskusteluissa aina tuodaan esille että mies kuitenkin syö enemmän kuin perheen muut jäsenet vaikka keskivertoperheissä nainen syö enemmän kuin kuluttaa. 

Vierailija
27/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee, koska näissä keskusteluissa aina tuodaan esille että mies kuitenkin syö enemmän kuin perheen muut jäsenet vaikka keskivertoperheissä nainen syö enemmän kuin kuluttaa. 

Ihan liikaa näkee sitä, että perheen äiti on se, joka syö selvästikin muuta perhettään enemmän. 

Vierailija
28/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi muutatte yhteen, jos ei ole tarkoituskaan jakaa kaikkea yhdessä. Mä en voisi elää niin, että laskeskelisin mitä kumpikin on milloinkin kuluttanut ja kuka sen nyt maksaa. Eri asia, jos toinen on ihan holtiton rahan käyttäjä. Meillä ainakin kaikki tulot ja menot on yhteisiä.

Vierailija
29/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mies, joka elää koko ajan luotolla. Kortit on tapissa koko ajan.

Minä taas maksan kaiken etukäteen. Raha pitää ensin olla olemassa, jotta sitä voi käyttää.

Meillä kun yritettiin elää ”kaikki rahat on yhteisiä”-periaatteella, niin ei onnistunut. Lopputuloksena minä maksoin kaikki.

Vierailija
30/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mies, joka elää koko ajan luotolla. Kortit on tapissa koko ajan.

Minä taas maksan kaiken etukäteen. Raha pitää ensin olla olemassa, jotta sitä voi käyttää.

Meillä kun yritettiin elää ”kaikki rahat on yhteisiä”-periaatteella, niin ei onnistunut. Lopputuloksena minä maksoin kaikki.

Tätäkin ap kannattaa miettiä millainen rahan käyttäjä mies on. Ja miten turvaa selustansa, kun se ero tulee.

Vierailija
31/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastike,vakuutukset,sähköt jne kuuluu minusta maksaa puoliksi.Vesi ja ruuat ap:lle suurempi osuus ehkä reilu.Mutta ei missään nimessä reilu niin että ap maksaa 4/6...tai 4/5 osaa kaikesta...

Vierailija
32/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan asumiskulut puoliksi. Samoin vakuutukset, jne. Kumpikin hoitaa omien lastensa hankinnat (polkupyörät, lääkkeet, vaatteet..). Lapsia ei ole samanverran molemmilla, mutta olisi tuskastuttavaa laskea kaikki prikulleen. Ei tuntuisi oikealta perheeltä.

Lisäksi tosiaan se, että mies syö enemmän ja itse menetin yksinhuoltajatuet sekä asumistuen, kun yhteen muutettiin. Molemmat häviää ja voittaa.

Vierailija
33/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin,oletteko avio-vai avopari.Jos olette naimisissa tai menette avioliittoon,teette ehdottomasti ennen asunnon ostoa tms Avioehdon.

Mitä tulee asumi-ym menoihin sinä maksat neljän osuuden ja miehesi kahdesta.

On paljon helpompi,kun sitten eroatte ennemmin tai myöhemmin.

Riitaa on muutenkin,niin ei tarvitse tapella siitä,mitä kukin on kustantanut.

Lapsesi kasvavat ja heidän menonsa lisääntyvät enevässä määrin.

Kyllä minulle riittäisi,kun oman lapseni kustantaisin,en todellakaan esim miehen kolmea mukulaa,enkä heidän muitakaan menoja.

1000 alkurakkauspäivien huumassa voi tuntua kovalta,mutta arki alkaa sen jäkeen.

Teidän se pitäisi ymmärtää ,kun olette eronneet.

Itsa olen ollut naimisissa 47v ja edelleen,rahat ja kaikki muukin on yhteistä, eikä avioehtoa.

Vierailija
34/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysyvät asukkaat täydellä jakoperusteella ja satunnaiset asukkaat sovitulla tariffilla, esim. 50€/vrk

Just näin. Lasketaan kaikki kulut yhteen ja jaetaan kuukauden päivillä, että saadaan päivätaksa ja maksetaan kuun lopussa sen mukaan mitä kukin on ollut läsnä. Onhan ne aloittakin lapset joskus pois kotoaan kuten saattaa olla perheen aikuisetkin ja syödä muualla.

Unohda ap koko yhteen muutto jos siitä ei selviä ilman excell taulukkoja kuka maksaa mitäkin.

Ei siihen läsnäolon seurantaan työlästä exceliä tarvita: sitä varten on kellokorttijärjestelmiä 👍

Vierailija
35/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sillä viikonloppu lapsella sitä omaa tilaa?

Onko tämä sinusta olennainen asia tuon kysymyksen kannalta? Aloituksessahan luki että jakaa huoneen yhden aloittajan lapsen kanssa.

Tuota lapsesta ei ole lisäkustannuksia perheelle, joten miksi isän pitäisi sitten maksaa osuus lapsesta?

Rautalangasta väännettynä: siksi, että se ei ole mikään perhe jos toinen maksaa 5/6 kaikista kustannuksista. Joko hiffaat?

En. Eikö naisella olekaan oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu perheestä ja eikö tämän pidäkään säilyttää irrallisuutta miehestä? Itse keskimäämme ideologiaan sovelletaan vain jos nainen siitä hyötyy, mutta ei esim. nyt kun nainen joutuisi maksumieheksi ennemän kuin mies?

Vierailija
36/36 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sillä viikonloppu lapsella sitä omaa tilaa?

Onko tämä sinusta olennainen asia tuon kysymyksen kannalta? Aloituksessahan luki että jakaa huoneen yhden aloittajan lapsen kanssa.

Tuota lapsesta ei ole lisäkustannuksia perheelle, joten miksi isän pitäisi sitten maksaa osuus lapsesta?

Rautalangasta väännettynä: siksi, että se ei ole mikään perhe jos toinen maksaa 5/6 kaikista kustannuksista. Joko hiffaat?

En. Eikö naisella olekaan oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu perheestä ja eikö tämän pidäkään säilyttää irrallisuutta miehestä? Itse keskimäämme ideologiaan sovelletaan vain jos nainen siitä hyötyy, mutta ei esim. nyt kun nainen joutuisi maksumieheksi ennemän kuin mies?

Sitten ei kannata perustaa perhettä jos ei hiffaa. Minä olen nainen ja maksan tällä hetkellä kokonaan meidän asumisen (1300 e/kk). Maksan myös kaikki autokulut, vakuutukset, sähkön jne. Mies maksaa pääsääntöisesti ruoat. Olemme ostamassa asuntoa jonka käsirahan ja lainan omarahoitusosuuden maksan minä, koska miehellä ei ole säästöjä.

Tämä olisi toisinpäin jos minulla ei olisi rahaa ja miehellä olisi. Jos rahaa olisi saman verran, maksaisimme kaiken yhdessä. Kyllä sä tajuat ihan hyvin.