Jos saisit vain yhden lapsen, kumpi mieluummin, tyttö vai poika?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta maar tyttö. Tiedän useita yh-äitejä jotka ovat helpottuneita siitä et lapsi on tyttö tai kaksi lastansa ovat tyttöjä.
Poika ja pojat ovat kuitenkin erilainen haaste ainakin äidille, joka on päävastuussa usein lapsensa kasvatuksessa. Poika tarvitsee miehen mallin ja voi kuvitella mitä voi tulla eteen murrosiässä ym. Äidillä ja tytöllä on niin paljon yhteistä.Riippuu niin paljon äidistä ja lapsesta. Mä olen aina ollut kiinnostuneempi "poikien jutuista" kuin jostain kynsilakoista ja prinsessaleikeistä. Rakastan katsoa poikieni kanssa scifileffoja, vaikka myönnettäköön, että yksi pojista rakastaa My Little ponyja, ja just ja just jaksan kuunnella sitä kimitystä siinä ohjelmassa.
Mulla on kaksi pojista jo teinejä, ja aivan mahtavia tyyppejä. Tekevät paljon kotitöitä, ja lisäksi osaavat olla apuna kodin pienissä kunnostustöissä, ok-talossa kun asutaan. Isänsä kanssa ovat kaikki paljon tekemisissä, joten ei siitäkään mitään huolta.
Mutta itse kysymykseen en osaa vastata. Kun se riippuu niin merkittävästi siitä lapsesta ja hänen persoonastaan. Ei se ole sukupuoleen sidottu asia.
Tämä! Poikaystäväni tulee monilapsisesta perheestä, ja kaikki hänen sisaruksensakin ovat poikia. He ovat aivan ihana veljessarja, vastuuntuntoisia, kohteliaita, yritteliäitä. Äitinsä on pistänyt kaikki mukaan perheen kotitöihin jo pienestä asti ja osaavat esimerkiksi kaikki laittaa todella hyvin ruokaa. Ovat myös läheisempiä vanhempiensa kanssa kuin minä omieni. Kyllä tää on kasvatuskysymys. Katsokaa peiliin jos kasvattaisitte pojan eri lailla kuin tytön.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on todennäköisemmin läheisesti tekemisissä vanhempiensa kanssa myös aikuisena. Ja tutkitusti myös tytön lapset ovat läheisempiä lapsenlapsia.
No, tuo toinen tutkimustulos johtunee täysin tuosta ensimmäisestä. Mutta onko tutkimuksissa selvitetty, miksi näin on? Tytöt kasvatetaan velvollisuudentuntoisiksi ja perhekeskeisemmiksi (perheleikit jo pienestä).
Olen tässä suunnitellut, että jos joskus löytyy hyvä kumppani, niin toivon vain yhtä lasta. Ja tämä yksi lapsi on parempi olla poika! En osaa olla tyttöjen kanssa, en itsekkään leikkinyt ns. tyttöjen leikkejä tai pukeutunut tyttömäisesti. En vieläkään osaa "naisten juttuja". Kuitenkin minun tuurilla tulee joku oikein herkkähipiäinen pinkki prinsessa-tyttö. Noh, sinne on vielä vuosia aikaa. Uskon, että se tyttö olisi ihan yhtä rakas kuitenkin. Poitsu vain ois mamman suosikki...
Vierailija kirjoitti:
Olisiko niin, että useimmat (ei kaikki) naiset todennäköisemmin valitsisivat tytön ja miehet pojan. Ainakin tuo tuntuisi ihan loogiselta, ilman mitään sen kummempaa eriarvoistamista. Onhan omaan sukupuoleen usein helpompi samaistua.
Olen mies ja haluaisin tytön. Ihan vaan sen takia että keskimäärin tytöillä on helpompaa ja pärjäävät poikia paremmin elämässä.
Mutta johtuuko tämä biologiasta vai kultuurisista kasvatuseroista poikien ja tyttöjen välillä? Voithan sinä itse kasvattaa lapsesi rakastamaan vanhempiaan.