Auton myyminen ja jakohihna
Eli myin auton eräälle henkilölle pari kuukautta sitten ja nyt hän soitti että jakohihna meni poikki. Autolla ajettu 80tkm,eli vielä 30tkm saisi ajaa ja jakohihna on viimeksi vaihdettu 2015. Moottori meni rikki ja nyt nykyinen omistaja on minulle vittuuntunut ja vaatii rahoja takaisin. Mitä tehdä?
Kommentit (19)
Ei sinun tarvitse mitään tehdä. Ostajalla kävi hiukan huonoa tuuria asian kanssa, mutta ei se mitenkään ole sinun vastuullasi. Hänhän olisi voinut vaihtaa uuden jakoihnan vaikka heti ostettuaan auton. Älä vain lähde hänen vaatimuksiaan tai valituksiaan sympatiseeraamaan.
Yksityisten välisessä kaupassa se on voi voi, jos ette ole muuta sopineet, etkä ole huijannut ostajaa. Takuuta ei ole, eikä kauppaa tarvi perua tai osallistua korjauskuluihin.
En nyt oikein ymmärrä että jos autolla on ajettu 80 tuhatta ja jakohihnan vaihto olisi 110 tuhannen kohdalla, niin miten se hihana on kuitenkin silti vaihdettu jo 2015?
Vierailija kirjoitti:
Yksityisten välisessä kaupassa se on voi voi, jos ette ole muuta sopineet, etkä ole huijannut ostajaa. Takuuta ei ole, eikä kauppaa tarvi perua tai osallistua korjauskuluihin.
En nyt oikein ymmärrä että jos autolla on ajettu 80 tuhatta ja jakohihnan vaihto olisi 110 tuhannen kohdalla, niin miten se hihana on kuitenkin silti vaihdettu jo 2015?
Siis tarkoitin että nykyisellä hihnalla on ajettu sen verran. Yhteensä autolla on ajettu 350tkm.
Nyt ei jokin täsmää jos jo aiemmin vaihdettu noilla kilometrillä kun opelillakin kehnoin 60tkm.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai noissa kuluttajien välisissä kaupoissa ole oikein takuuta? Kannattaisi ostaa liikkeestä, niin on edes joku mahdollisuus saada myyjä vastuuseen.
Ostaja säästi kahden jakohihnanvaihdon verran rahaa kun osti yksityiseltä.
Onko moottori rikki, vai pelkästään hakohihna? Läheskään kaikki moottorit eivät hajoa vaikka hihna katkeaisi, mutta toki jotku, mutta eivät nekään välttmättä korjauskevottomiksi.
Oli miten oli sen hihnan kanssa, sun ei pidä maksaa mitään!
Muista se, vaikka kuin vaatisi.
Itse samassa tilanteessa olin, en todellakaan antanut rahaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisten välisessä kaupassa se on voi voi, jos ette ole muuta sopineet, etkä ole huijannut ostajaa. Takuuta ei ole, eikä kauppaa tarvi perua tai osallistua korjauskuluihin.
En nyt oikein ymmärrä että jos autolla on ajettu 80 tuhatta ja jakohihnan vaihto olisi 110 tuhannen kohdalla, niin miten se hihana on kuitenkin silti vaihdettu jo 2015?
Siis tarkoitin että nykyisellä hihnalla on ajettu sen verran. Yhteensä autolla on ajettu 350tkm.
Minkä hintaisesta autosta tässä nyt puhutaan? Kilometreistä päätellen ei kovin kalliista. Eihän tuossa myyjällä ole mitään syytä muuhun kuin pahoitteluun, jos on rehellisesti kerrottu mitä on ajettu ja koska hihna on viimeksi vaihdettu.
Ykstyisten välisessä kaupassa ei ole mitään velvollisuutta korvauksiin, jos taustalla ei ole tietoinen petos eli ostajalle olisi esim. valehdeltu/väärennetty ajetut kilometrit tai valehdeltu, että hihna on vaihdettu viime kuussa ja oikeasti vaihdettu kymmenen vuotta sitten. Oliko nämä asiat ostajan tiedossa mahdollisuus asiasta kysyä tai asia selvittää tai ainakaan et ole ostajalle väärää tietoa tatkoituksella antanut? Silloin on ostajan kannalta voi, voi -tilanne, ei mitään korvauksia odotettavissa. Auton ikä ja ajomäärä on jo sellainen, että vikoja autossa varmasti on ja ostajan pitää se kauppaa tehdessään jo ymmärtää. Petosjuttu on sitten poliisiasia ja oikeusistuin tuomitsee siitä rangaistukset tai korvaukset. Kuluttajansuoja ei koske yksityisten henkilöiden välistä kauppaa. Eli voit pahoitella mutta mitään ei tarvitse korvata.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että onko uusi omistaja sulle ennestään jollain tavoin tuttu?
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei jokin täsmää jos jo aiemmin vaihdettu noilla kilometrillä kun opelillakin kehnoin 60tkm.
Jossain opel kadetissa oli aikoinaan ohjekirjan mukaan 60 tonnin hihnanavaihtoväli, mutta ei se kestänyt sitäkään ja suositeltiin vaihtoa 30 tonnin välein.
Monasti ei huomioida myöskään eräiden autojen öljyn kulutusta ja kone leikannut kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ykstyisten välisessä kaupassa ei ole mitään velvollisuutta korvauksiin, jos taustalla ei ole tietoinen petos eli ostajalle olisi esim. valehdeltu/väärennetty ajetut kilometrit tai valehdeltu, että hihna on vaihdettu viime kuussa ja oikeasti vaihdettu kymmenen vuotta sitten. Oliko nämä asiat ostajan tiedossa mahdollisuus asiasta kysyä tai asia selvittää tai ainakaan et ole ostajalle väärää tietoa tatkoituksella antanut? Silloin on ostajan kannalta voi, voi -tilanne, ei mitään korvauksia odotettavissa. Auton ikä ja ajomäärä on jo sellainen, että vikoja autossa varmasti on ja ostajan pitää se kauppaa tehdessään jo ymmärtää. Petosjuttu on sitten poliisiasia ja oikeusistuin tuomitsee siitä rangaistukset tai korvaukset. Kuluttajansuoja ei koske yksityisten henkilöiden välistä kauppaa. Eli voit pahoitella mutta mitään ei tarvitse korvata.
Siis asiahan voi olla niinkin päin että autosta hajosi moottorista ensin jotain muuta ja sen seuraksena räpsähti myös jakohihna poikki. Tai kuski on voinut töpeksiä ja raapaista liian pienen vaihteen päälle tms.
Vierailija kirjoitti:
Monasti ei huomioida myöskään eräiden autojen öljyn kulutusta ja kone leikannut kiinni.
Totta. VAG auton uudelle omistajalle voi tulla yllätyksenä että öljynkulutus on litra tonnille.
350000 ajettu auto hajoaa, niin siinä on ihan turha valittaa edelliselle omistajalle. Varsinkaan jostain jakohihnasta, joka oli vaihdettu valmistajan ohjeiden mukaisesti. Varmaan ostajaa jurppii, mutta ei voi mitään, ei sulla ole mitään velvollisuutta maksaa rahoja takaisin.
En ole valehdellut, sanoin etten tiedä koska jakohihna on vaihdettu ja ostaja paikan päällä sen bongasi huoltokirjasta. Nyt hän uhkailee minua ties millä, jos en maksa. Ja ei ole tuttu. Jakohihan olisi pitänyt joka tapauksessa kestää, ellei edellinen omistaja ole omiaan huoltokirjaan laittanut..
Akseli pantu tehtaalla kieroon, joten niitä hihnoja menee vähän tiuhempaan. Käske oikaista lekalla ja pistää vaan tuoretta hihnaa kehiin omalla kustannuksella, siitä se tykkää.
Jos Oulussa päin auto ollut niin jakohihnan vaihtoväli on 20tkm pienempi kuin tehtaan ilmoittama
Minkä vuosimallinen auto? Sinä nyt et mitään voi enää asialle, mitäpä jos et vastaisi hänen puheluihinsa ja poliisille voi ilmoittaa, jos menee aivan typeräksi.
Ei kai noissa kuluttajien välisissä kaupoissa ole oikein takuuta? Kannattaisi ostaa liikkeestä, niin on edes joku mahdollisuus saada myyjä vastuuseen.