Jos on Reetta niin onko se Reettan vai Reetan?
Kommentit (23)
Astevaihtelu pätee myös erisnimissä. Siis Reetan ja Matin ja Pirkon ja Pekan jne.
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissasi 😂
Kyllä monissa murteissa taivutetaan Riikka - Riikkalle. Mutta oikea muoto on Riikan, Riikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissasi 😂
Kyllä monissa murteissa taivutetaan Riikka - Riikkalle. Mutta oikea muoto on Riikan, Riikalle.
Mitkä ne monet murteet ovat?
Vierailija kirjoitti:
Minna, Minan?
Astevaihtelu koskee k-, p- ja t-äänteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissasi 😂
Ainakin Turun/Rauman seudulla on näin.
Sanotaanko Turussa siis Mattin ja Teppon??? Jumankeka!
Menenkin tästä kakale. Meidän murteella sanotaan niin. Kerron Reettalle terveisiä.
Astevaihtelu koskee vain kk-, pp- ja tt-geminaattoja, ei muita konsonatteja (esim. Minna: Minnan, Sanna: Sannan, Ella: Ellan, Kalle: Kallen, Jesse: Jessen - mamma: mamman).
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko Turussa siis Mattin ja Teppon??? Jumankeka!
Mattin ja teppon keikkalle 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissasi 😂
Ainakin Turun/Rauman seudulla on näin.
Myös Kokkolan seudulla näin. esim. puhutaan kakkalle menosta jne
Mitenkäs Satu - Sadun vaiko Satun? Outi - Outin - Outille
Riippuu miten ko. ihminen haluaa nimeään taivutettavan. Yhteen aikaa tunsin kaksi Outia. Toinen halusi taivuttaa Outin, toinen Oudin. Minä olin aina taivuttamassa väärin ja loppujen lopuksi opin välttämään nimen taivutusta. Samanlaisia ongelmia voi tuottaa Satun/Sadun, Ahtin/Ahdin ja on niitä lisääkin.
Jos en tietäisi henkilön toivetta niin taivuttaisin Reetan.
Satu erisnimenä taipuu Satun...Ahti/Ahtin Outi /Outin Orpo/Orpon....
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minä olen kyllä kuullut taivutettavan Sadun. Toisaalta en ole koskaan kuullut kenenkään taivuttavan Tuuli/Tuulen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minä olen kyllä kuullut taivutettavan Sadun. Toisaalta en ole koskaan kuullut kenenkään taivuttavan Tuuli/Tuulen.
Ehkä oot,mut se onn väärin..Satu NIMENÄ taipuu Satun!! Sadun kertojat on asia erikseen
Sukunimetkin ovat erisnimiä. Miten pitäisi taivuttaa sukunimi Helle? "Mennään Helteille käymään." "Helteiden auto on punainen." Täällä moni on väittänyt ettei astevaihtelua käytetä nimissä (kk-, pp- ja tt-geminaattoja lukuunottamatta).
Mikko - Mikon
Jaakko - Jaakon
Reetta - Reetan
Riitta - Riitan