G: Ahdistaako kun lapsilla alkaa kesäloma? Esikoulu
ja kerhotkin loppuu. Melkein kiljuin riemusta kun piiiiitkä joululoma loppui.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista. Olen opettaja, joten olen lapsen kanssa koko kesän kotona. Miehellä on lomaa vain kaksi viikkoa nyt kesällä, syksyllä sitten on toinen kaksiviikkoinen, kun koulut ja päiväkodit ovat jo alkaneet.
Valitsin aikoinani ammattini juuri tämän takia. Ei tule lapsenhoito-ongelmaa lomien aikaan. Minun äitini jatkokouluttautui opettajaksi, kun olin kymmenvuotias, ja kyllä se muutti meidän lapsien lomaelämän parempaan suuntaan. Kiertelimme yhdessä kartanoita, linnavuoria, luontopolkuja ja museoita ja kävimme mansikka- ja hernetarhalla yhdessä poimimassa monet ämpärilliset herkkuja. Kerran kävimme poimimassa maissia ja grillasimme ja keitimme niitä sitten iltapalaksi. Ei kyllä ole sen jälkeen paljon maissi maistunut.
Olen syynännyt kesämenolehden läpi ja etsinyt joka viikolle jotain kivaa puuhaa. Niinä viikkoina kun ei ole mitään, käymme vaikka museossa tai muuten vain torilla jätskillä. En minä nyt tarkoita mitään suurta ja ihmeellistä menoa, mutta esimerkiksi seurakunnan kesäkahvila on auki pariin otteeseen, mukilaan voisi mennä joinakin päivinä, kotieläinpihalle ja lastenmarkkinoille jne. Muuten sitten nukumme aamulla pitkään (lapsi on onneksi aamu-uninen), uimme pihassa, kutsumme kavereita leikkimään ja käymme mummolassa. Lapsen toiveena on myös oppia rullaluistelemaan, joten siinäkin puuhassa varmaan vierähtää tovi. Kiva kesä tulossa.
Kuulostaa ihan helvetin tylsältä. Ettekö mene ollenkaan ulkomaille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista. Olen opettaja, joten olen lapsen kanssa koko kesän kotona. Miehellä on lomaa vain kaksi viikkoa nyt kesällä, syksyllä sitten on toinen kaksiviikkoinen, kun koulut ja päiväkodit ovat jo alkaneet.
Valitsin aikoinani ammattini juuri tämän takia. Ei tule lapsenhoito-ongelmaa lomien aikaan. Minun äitini jatkokouluttautui opettajaksi, kun olin kymmenvuotias, ja kyllä se muutti meidän lapsien lomaelämän parempaan suuntaan. Kiertelimme yhdessä kartanoita, linnavuoria, luontopolkuja ja museoita ja kävimme mansikka- ja hernetarhalla yhdessä poimimassa monet ämpärilliset herkkuja. Kerran kävimme poimimassa maissia ja grillasimme ja keitimme niitä sitten iltapalaksi. Ei kyllä ole sen jälkeen paljon maissi maistunut.
Olen syynännyt kesämenolehden läpi ja etsinyt joka viikolle jotain kivaa puuhaa. Niinä viikkoina kun ei ole mitään, käymme vaikka museossa tai muuten vain torilla jätskillä. En minä nyt tarkoita mitään suurta ja ihmeellistä menoa, mutta esimerkiksi seurakunnan kesäkahvila on auki pariin otteeseen, mukilaan voisi mennä joinakin päivinä, kotieläinpihalle ja lastenmarkkinoille jne. Muuten sitten nukumme aamulla pitkään (lapsi on onneksi aamu-uninen), uimme pihassa, kutsumme kavereita leikkimään ja käymme mummolassa. Lapsen toiveena on myös oppia rullaluistelemaan, joten siinäkin puuhassa varmaan vierähtää tovi. Kiva kesä tulossa.
Mennään kyllä viikoksi, silloin kun miehellä on kesälomaa. Lapsi on kuitenkin vasta neljävuotias, joten hänelle vähän joka asia on jännittävää, vaikka se olisikin vain jotain makkaranpaistoa seurakunnan kesäkahvilan pihanuotiolla tai maksuton lasten ulkoilmakonsertti leikkipuistossa. Niissä voi tavata kavereitakin, kun on pitkä loma poissa pk:sta.
Otan minä itsellenikin taukoja lapsen kanssa olemisesta. Lähden parina viikonloppuna kavereiden kanssa toiseen kaupunkiin aikaa viettämään, ja mies jää silloin kotiin viihdyttämään lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia vanhempia ahdistaa, kun lapsilla alkaa kesäloma. Paitsi joitain eronneita, jotka muutenkin näkevät lapsiaan vain vuoroviikoin! Lapset vaan toiselle vanhemmalle ja itse viettämään helppoa elämää.
Eronneet pääseekin helpolla. Saa lapsiperhe elämän sekä nuoruuden vapauden.
Itsekin eronneena allekirjoitan tämän täysin. Siksi ihmettelenkin mikseivät useammat ihmiset eroa. Elämänlaatu parani totaalisesti. Ydinperhe-elämähän on yhtä helvettiä, josta ei saa vapaata ikinä! Päivästä toiseen samaa paskaa samojen naamojen kanssa. Mutta eronneena saat kaiken: välillä lasten kanssa perhe-elämää (ilman sitä veemäistä puolisoa) ja sitten taas uuden rakastajan kanssa ihanaa vapautta (ja rakastajahan on helppo vaihtaa, kun alkaa tympiä). Suosittelen kaikille! Ydinperheet alas!
Sinun olisi kannattanut pysyä alunperinkin sinkkuna. Miksi olet edes hankkinut lapsia ja miesystävän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään pakkoa mennä lomalla ulkomaille vaan koska niin "kuuluu" tehdä
Eskarilaiset saavat kulkea eskarimatkat yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna joudutkin sitten lyhentämään työpäivän lapsen koulupäivän pituiseksi ja olemaan hänen kanssaan joka päivä koulun jälkeen. Onneksi olkoon.
Miks? Meillä eskarista lähtien lapsi tullut koulusta suoraan tyhjään kotiin. Menee nyt tokalle. t: ohis
Mistä eskarista pääsetetään lapset kulkemaan yksin kotiin? Eikö kaikilla olekaan samat säännöt, vanhempien haettava kouluikään asti.
Eskarilaiset saavat kulkea matkan yksin. Opetushallituksen sivuilta löytyy lisää tietoa
No kyllä aikoinaan ahdisti niin, että henkeä pystyi vetämään vasta koulun alettua. Kaksi lasta, yh, isänsä kuollut, ei apua mistään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista. Päinvastoin.
Olen kotona vauvan kanssa ja ihanaa kun ei tarvi herätä sen takia aikaisin että pitää herättää kouluun.
Myös illat rennompia ja saa valvoa lapsetkin. Ei rassaa jos ei viikonloppuna jaksa tehdä jotakin kun voi tehdä sen sitten mikä päivä vaan kun on joka päivä vapaata 😊
Myös mies jää nyt lomalle reiluksi neljäksi viikkoa.
Lähinnä tässä ahdistaa normaaleja ihmisiä se, että lapsilla on lomaa (2,5 kk) ja ovat kotona keskenään touhuamassa ja tappelemassa kun vanhemmat ovat TÖISSÄ.
Vierailija kirjoitti:
Olispa mahdollista pitää lapsi koko kesän lomalla... Mulla on 2,5 viikkoa lomaa, lapsi saa pitää 3 viikkoa lomaa. Kuka oikeasti valittaa siitä että on noin onnekas tilanne, että voi pitää lapset lomalla koko kesän? Itse odotan jo kauhulla sitä kun lapsi on koululainen, ei oma 5 viikon loma paljoa lämmitä, mihin sen lapsen laittaa loppuajaksi...
Koululainen pärjää kyllä. Ekaluokkalaista voi olla hyvä jonkun käydä katsomassa, sen ei pitäisi olla iso ongelma, joku naapurin teini vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun ei ole aikatauluja mutta lapset kaiket päivät jaloissa hyörimässä ei innosta, varsinkaan sadepäivät ja sellaiset päivät kun " ei ole tekemistä" .
Kun ei ole mökkiä, mummoja eikä kummeja ketä näistä välittäisi niin aika pitkäksi nuo lomat menee kun 24 h ollaan keskenämme.
Ja kyllähän me nyt muuallakin käydään ettei joku luule että kotona koko kesä, mutta pointti se että 2,5 kk on kuitenkin pitkä aika lomailla kun ei ole paikkaa minne muksut lykätä jos kaipaisi ihan hetken rauhaa.
Eikö sun lapsilla ole kavereita? Yleensä lapset hyppää pihalla aamusta iltaan, tälläisillä säillä ainakin, ja sadesäällä voivat olla välillä kaverin kotona pelaamassa jne, tai omassa huoneessa vaikka lukemassa kirjaa tai katsomassa elokuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista. Päinvastoin.
Olen kotona vauvan kanssa ja ihanaa kun ei tarvi herätä sen takia aikaisin että pitää herättää kouluun.
Myös illat rennompia ja saa valvoa lapsetkin. Ei rassaa jos ei viikonloppuna jaksa tehdä jotakin kun voi tehdä sen sitten mikä päivä vaan kun on joka päivä vapaata 😊
Myös mies jää nyt lomalle reiluksi neljäksi viikkoa.Lähinnä tässä ahdistaa normaaleja ihmisiä se, että lapsilla on lomaa (2,5 kk) ja ovat kotona keskenään touhuamassa ja tappelemassa kun vanhemmat ovat TÖISSÄ.
Ratkaisu: hyvä kasvatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista. Päinvastoin.
Myös mies jää nyt lomalle reiluksi neljäksi viikkoa.Lähinnä tässä ahdistaa normaaleja ihmisiä se, että lapsilla on lomaa (2,5 kk) ja ovat kotona keskenään touhuamassa ja tappelemassa kun vanhemmat ovat TÖISSÄ.
No lapset voivat päivän aikana siivota, pyykätä, laittaa ruuan vanhemmille valmiiksi jne. Siinä sitä puuhaa. Tarkat ohjeet ja työt joka iikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna joudutkin sitten lyhentämään työpäivän lapsen koulupäivän pituiseksi ja olemaan hänen kanssaan joka päivä koulun jälkeen. Onneksi olkoon.
Miks? Meillä eskarista lähtien lapsi tullut koulusta suoraan tyhjään kotiin. Menee nyt tokalle. t: ohis
Mistä eskarista pääsetetään lapset kulkemaan yksin kotiin? Eikö kaikilla olekaan samat säännöt, vanhempien haettava kouluikään asti.
Taksi tuo ja taksi vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla ei ole lapsia niin eipä nyt kamalasti ahdista. Ainoastaan vähän ärsyttää, kun nyt ne kakarat pyörii pitkin kyliä ja haittaa meidän muiden rauhallista eloa. Pystyn kyllä samaistumaan vanhempiin jotka joutuvat koko pitkän kesän katselemaan tappelevia, huutavia ja kiukkuisia muksuja :/
Olitko sinä lapsena koko kesäloman huutava ja kiukkuinen? Mikä helvetti sua vaivas? Oliksä jotenkin sairas vai vaan helvetin huonosti kasvatettu lellipentu?
En minä ole ollut, ei mun sisarukset, eikä kukaan keitä mä tunnen, eikä myöskään mun lapset. Normaalit ihmiset nauttii lomasta ja kesästä, jopa silti vaikka kelit olis perseestä.
Juu, kaikki vaivasi, olin sairas ja erittäin huonosti kasvatettu. Aivan siis kamala lapsi ja ihminen. Ihan hirveä saasta. Olen siis todellakin huono ihminen.
Olen ollut työttömänä, mutta minulla alkaa työt juuri samaan aikaan, kun lapsilla alkaa loma. Mies on lasten kanssa kotona tai mummolassa. En malta odottaa!
Näin mennään alkukesä. Loppukesästä ei ole vielä tietoa, että onko meistä kumpikaan töissä vai jopa kumpikin. Sukulaisia on kuitenkin paljon lähistöllä, niin tarvittaessa voivat vuorotella lasten vahteina tai itse voin tehdä silloin tällöin etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia vanhempia ahdistaa, kun lapsilla alkaa kesäloma. Paitsi joitain eronneita, jotka muutenkin näkevät lapsiaan vain vuoroviikoin! Lapset vaan toiselle vanhemmalle ja itse viettämään helppoa elämää.
Öö.. Olen eronnut ja olen totaali yksinhuoltaja. Tarkoittaa että olen ainut aikuinen lapsille 24/7 eikä minulla tule olemaan koko kesänä mahdollisuutta edes viedä yksin roskia. Että meitä eronneitakin kun on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö.. Olen eronnut ja olen totaali yksinhuoltaja. Tarkoittaa että olen ainut aikuinen lapsille 24/7 eikä minulla tule olemaan koko kesänä mahdollisuutta edes viedä yksin roskia. Että meitä eronneitakin kun on moneksi.
Niin makaa kuin petaa.
Ei ahdista, mahtavaa ettei ole pariin kuukauteen mitään aikatauluja joiden mukaan pitää juosta. Ei tarvitse pakata kerhoreppua eikä kiirehtiä tiettyyn bussiin. Voi lähteä ekstempore vaikka leikkipuistoon, huvipuistoon, eläintarhaan, museoon tms ja pakata eväitä kylmälaukkuun eikä tarvitse välttämättä tehdä lounasta kotona. Toki jossain vaiheessa kesää hermo varmasti kiristyy kun ei saa edes parin tunnin ajaksi viedä esikoista kerhoon leikkimään kavereiden kanssa.
kyllä se ahdistaa! Sen tähden päivähoito on paras paikka lapselle, lastenkoti olisi vielä parempi. Samoin puoliso ahdistaa, sen takia lomien jälkeen avioeroja haetaan eniten. Vanhukset ahdistaa, sen tähden tarvitaan lisää laitospaikkoja ja mummonhoito-robotteja.
Ihmiselle parasta on työ ja siksi työttömyysturvaa tulee leikata 50% jollei työtön ole aktiivinen.
t. tutkija (kok.)