Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yo-juhliin tulee vegaani. Apua.

T. Huono kokki
30.05.2018 |

Helppo ja hyvä suolainen ja makea tarjottava hakusessa.
Olen katsonut googlesta, kaikki reseptit on hankalia ja pahan näkösiä.
Olisin kiitollinen vinkeistä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein minikokoisia porkkanasämpylöitä, kurkkua ja salaattia täytteenä, kauniita ja hyviä. Makeaksi mansikoita, jäätelöä, sitäkin saa ja mintunlehtiä. Malja näyttävä, se on puolet esillepanoa.

Vierailija
22/28 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetty nauris ehdotuksena oli jollekin niin kauhea, että piti oikein kommentti poistattaa! 😂

Missään nimessä juhlien tarjottavia ei pidä ruveta muuttamaan vegaaniseksi. 60 vastaan 1, arvaa kuka saa sopeutua..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolainen tarjottava voisi olla vaikka leipää jonka päällä on Oatlyn på mackan-kauratuorejuustoa ja sitten vaan erilaisia tuoreita kasviksia (salaatti/tomaatti/kurkku/paprika tai vaikka avokadoa maustettuna sitruunamehulla ja koristeltuna yrteillä)

Makeaksi suosittelisin vaikkapa raparperipiirakkaa:

1,5 dl sokeria

3 dl vehnäjauhoja

1 tl soodaa

1,5 dl (n. 200g) Keiju-margariinia sulatettuna (sininen rasia)

1,5 dl omenatuoremehua

Pinnalle n. 4-5 dl raparperipaloja sokerilla ja kanelilla maustettuna

Mittaa kulhoon jauhot, sooda ja sokeri. Lisää sulatettu margariini ja mehu, sekoita nopeasti tasaiseksi. Levitä taikina voideltuun piirakkavuokaan ja lisää sokeroidun raparperipalat päälle. Paista 225 asteessa noin 20 min.

Tarjoa Oatlyn kauravaniljakastikkeen tai vegaanisen vaniljajäätelön kanssa

Vierailija
24/28 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä helppo ja maistuu myös sekasyöjille. Muista vaan tarkistaa että pesto on vegaaninen. Ei toki käy soija/pähkinä/siemen alkergikoille.

https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/252801/Gluteeniton%20kasvispii…

Vierailija
25/28 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitetty nauris ehdotuksena oli jollekin niin kauhea, että piti oikein kommentti poistattaa! 😂

Missään nimessä juhlien tarjottavia ei pidä ruveta muuttamaan vegaaniseksi. 60 vastaan 1, arvaa kuka saa sopeutua..

Esimerkki. Ap haluaa tarjota vaikka kanelipullia, mutta ostaa ne kaupasta koska on huono tekemään itse. Hän ostaa Finduksen kanelipullia. Kaikki voivat syödä, eikä kukaan edes huomaa että kyseinen tuote on sattumoisin myös vegaaninen. Mitään ei ole korvattu ja maistuukin ihan hyvältä.

Vierailija
26/28 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on oikeesti todella hyvä kakku, ja siitä saa helposti kaikille erikoisruokavaliolle sopivan, eli vegaanisen, maidottoman, laktoosittoman, munattoman sekä gluteenittoman. Aineista Tofutti Cream Cheesea voi olla vaikea löytää, täällä Helsingissä olen löytänyt ainakin Ruohonjuuresta ym. ekokaupoista sekä joistain isommista K-kaupoista, kuten Kamppi. Alkuperäinen resepti siis täällä: http://www.lily.fi/blogit/pikkuseikkoja/syntisen-överi-kesäkurpitsa-suk…

Taikinaan siis tulee kesäkurpitsaraastetta, mutta ei pidä pelästyä sitä: se mehevöittää kakkua samaan tapaan kuin porkkanakakun porkkana. Jos haluaa kakusta noille mainitsemilleni erikoisruokavalioille sopivan, korvaa

1) vehnäjauho perunajauhoilla (-->gluteeniton)

2) kananmuna No Egg-kananmunankorvikkeella (--> vegaaninen, munaton, saa esim. Ruohonjuuresta, kuivakamaa, eli säilyy ja on riittoisaa, tästä leipoo useammankin munattoman kakun! Ehkä joku muukin käy, itse olen aina käyttänyt tätä, koska havaittu hyväksi)

3) katso, että margariini on vegaaninen ja maidoton (--> vegaaninen, maidoton, laktoositon, ajantasainen lista löytyy vegaaniliiton sivuilta, itse käytän usein esim. Pirkka 80% margariinia)

4) koristele haluamallasi tavalla (itse jättäisin pähkinät pois, niille on moni allerginen ja esim. vadelmat tai muut marjat sopivat mielestäni paremmin makuun ja ovat kauniimpia

Toivottavasti tästä on apua! Olen tehnyt tätä kakkua monen monta kertaa ja ruokavaliorajoitteiset ovat olleet tosi otettuja, kun hekin voivat syödä ja "normaalit" ihmetelleet, miten voi olla "kaikille sopiva" kakku ja silti niin hekullista. Tsemppiä juhliin!

Vierailija
27/28 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaiken tietenkään tarvitse olla vegaanista, ja voit myös valita teetkö jotain vegaanisista niin isoina satseina että muillekin riittää vai vaan pikkuannokset.

Helppo suolainen on esim. couscous-salaatti, esim. https://anna.fi/reseptit/couscous-salaatti . Tätä on helppo muokata, voit vaihtaa/lisätä kasviksia jos haluat mukaan vaikka paprikaa, ja käytää esim. tavallista oliiviöljyä + sitruunamehua, korvata mintun basilikalla jne.

Makeaksi käy esim. tämän tyyppinen piirakka http://ruokailmio.blogspot.com/2011/06/marjapiirakka-maidoton-ja-munato… ja seuraksi vaikka Oatlyn vaniljakastike tms.

Myllyn paras neöjän viljan ruokapiirakkataikina (https://www.myllynparas.fi/tuotteet/neljan-viljan-ruokapiirakkataikina-…) on vegaaninen, jos et halua itse tehdä taikinaa. Käy suolaisiin ja makeisiin leipomuksiin.

Vierailija
28/28 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat syövät sitä mitä on tarjolla, ellei kelpaa niin sitten ei syö. Ei se vegaanikaan sinulle pihvejä tarjoaisi.