Kuinka saada taapero innostumaan syömisestä?
Meillä 1v 3kk poika, joka ei ole juurikaan kiinnostunut syömisestä. (Kiinteät aloitettu 4kk ja imetys lopetettu 13kk) Joitain ruokia syö itse vähäisiä määriä, mutta tosi vaikea saada häntä maistamaan mitään uutta. Ottaa ehkä käteen ja vie korkeintaan huulille, usein huitaisee heti pois. (sama myös syöttäessä) Ei auta, jos itse maistaa ensin, koska sitten innostuu vaan syöttämään äitiä.
Alkaa rehellisesti sanottuna kiristämään jo hermoja, kun ruokavalio pysyy todella rajallisena. Onko jollain hyviä vinkkejä (tai reseptejä) millä saisi pojan innostumaan uusista ruoista?
Kommentit (7)
Syökö ruokailuvälineillä vai sormilla? Meillä lapset ovat syöneet pienenä sormin, ja senkin jälkeen, kun ovat oppineet käyttämään aterimia, etenkin nirsommalle lapselle on ollut helpompi tutustua uusiin makuihin käsin syöden.
Jotkut lapset vain on luonnostaan krantumpia kuin toiset. Kannattaa satsata siihen että lapsi viihtyy ruokapöydässä ja ruokailu sujuu hänen kannaltaan jouhevasti, niin saa kyllä syötyä tarvittavan määrän. Ruoan määrästä ei terveen lapsen kohdalla kannata stressata vaan voi luottaa siihen että lapsi syö sen verran kuin tarvitsee. Syömisen monipuolisuutta voi tukea syömällä itse "malliksi" erilaisia ruokia hyvällä ruokahalulla ja positiivisella asenteella. Kannattaa rohkaista lasta syömään itse.
Tällaisia olen havainnut ja itse vinkiksi saanut. En voi sanoa puhuvani kokemuksen syvällä rintaäänellä, koska lapseni on saman ikäinen kuin omasi.
On varmaan ainokainen?
T: 3 lapsen äiti
Meidän taapero syö tarhassa hullun laolla, kotona ei juuri mitään vaikka isommat sisaruksetkin yrittävät houkutella.
Kunhan jotain syö niin hyvä.
Relaa vähän. Kukaan lapsi ei kuole nälkään puurolautasen ääreen.