Tappaja melanooma voi näyttää myös näin vaarattomalta
Ei se ole se musta luomi mikä on aina se melanooman merkki.
Se voi olla ihan vaan tällainen punainen aknen näköinen juttu kuten tämän tarinan nainen osoittaa.
Melanooma tappaa talossa ja puutarhassa
Miksi nykypäivän nuoret ei sitä osaa varoa.
Tuolla Hietaniemen uimarannalla on kakskymppisiä aamusta iltaan grillaamassa itteensä... sitten käy huonosti kun nalli napsahtaa 10-20 vuoden päästä
Kannattaa tsekata tuo
https://www.metropoli.net/terveys-uutiset/melanooma-voi-nayttaa-myos-fi…
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä onkin jännä, kun kädessäni on nytkin musta luomi, jossa on "röpelöiset" reunat ja on muutenkin oudon muotoinen. Lääkärit myöntävät, että jo on erikoinen, mutta kun se on ollut jo kauan, ei syytä huoleen kuulemma ole. Joka kerta kun noista melanooman oireista ja ominaispiirteistä lukee katse kulkeutuu käteeni. Ja varaa yksityiseen lääkäriin ei ole.
Olen lapsena palanut jokaikinen kesä ja palan edelleenkin herkästi, en rusketu enkä rusketa itseäni.
Täh? Mikä arvauskeskus on sellainen jossa ei lääkäri ota koepalaa tai poista varmuuden vuoksi sitä (silloinhan koepala otetaan joka tapauksessa). Kyllä nää on ihan perusterveydenhuoltoo! Kova kovaa vasten!!
Tämä on sattunut jo kahden eri kaupungin terveysasemalla. Ei minusta ole huutamaan sille lääkärille naama puanisena, että hoitoa pitää saada.
Antaa porukan grillata.
Ei se syöpäkään vaan vanhentunut iho.
Olen kohdannut muutaman tapauksen joissa melanomaluomi on ollut piilossa eli ei suorassa kosketuksessa auringolle.
Melanoma voi kehittyä mihin tahansa. Melanoma voi löytyä kynnen alta, varpaiden välistä, kainalon alta, rinnan alta jne...
Melanoomat lisääntyneet 30 prosenttia 10 vuoden aikana.
TArtteeko muuta syytä?
Vierailija kirjoitti:
Juu, eipä sanavarastoon tai ymmärrykseen kuulunut sana ihosyöpä, saati melanooma, kun lapsena kirmailtiin päivät pitkät pelkissä froteesortseissa. Vanhemmat kannustivat auringonpalvontaan. Ruskettunut iho oli hieno. Mitä äiti edellä vapaapäivinään, sitä me lapset perässä.
Nuoruusiässä opiskelupaikkakunnalla jäi aikaa lojua päiväkausia järvenrannalla. Poikaystävä sai auringonpistoksen, meinasi illalla oksentaa. Minä senkun makoilin auringossa iloisesti - ei tuntunut missään.
Kunnes pommi putosi: syöpäruletti venäläiseen tapaan laukesi sisareni kohdalla. Kahden pienen lapsen äiti kuoli melanoomaan. Syy: liian monesti palanut iho rusketusmielessä. Omalle kohdalle napsahti aurinkokeratoosi - voi johtaa ihosyöpään.
Voisiko joku äiti tai isä olla niin älykäs ja fiksu, että opettaisi lapsensa suojautumaan ihon palamiselta? Olisi vielä toinen ajatus: ruskettunut iho on aina palanut! Miten voisi opettaa lapsensa, että tämä ei kavereiden mallia seuraten loju polttamassa ihoaan?
Olen suvusta, missä on kohonnut melanoomariski. Kuten ne naiset, joiden äidit, äidinäidit ja tädit ovat kuolleet rintasyöpään.
Vastuulliset vanhemmat: suojatkaa lastenne iho. Ja näyttäkää kehopositiivista mallia, että rusketus on rumaa ja tarpeetonta!Rusketusta ei tarvita mihinkään. Ihon polttaminen on oikeasti vaarallista.
Minuakin tuppaa pelottamaan tällaiset jutut, itsellä suvussa runsasluomisuutta, mullakin on esim. vasemmassa käsivarressa jo melkein 50 luomea, pieniä ja tasaisia mutta pidäpä kirjaa niistä kaikista... pienenä oon ollut paljon mukana etelänmatkoilla ja taatusti paloin ainakin lievästi jokaisella. Lisäksi tein kuusi vuotta kesätöitä ulkona, kyllähän siinä rusketus kertyy, vaikkei auringossa lojumisesta ja rusketuksen hankkimisesta sinänsä olisi kiinnostunut. Toinen puoli on sitten se että melanooma voi tulla myös paikkaan, joka ei yleensä ole ollenkaan auringossa, kuten aiemmin mainittiin. Että melanoomaa sairastavan syyllistäminen on kyllä aika vikatikki, suurimpia altistajiahan on juuri pienenä ihon palaminen, paljonko siihen vaikuttaa henkilö itse?
Joo en osaa lainata täällä mutta tuo yläpuolella kirjoitteleva on ihan oikeassa.
Mua kans mietityttää että luomiahan voi olla vaikka päässä ja vaikka missä.
Esim pojalta ajettiin nyt muliksi tukka niin huomasin siellä kasvaneen luomen. Ei ole ennen ollut.
Kiveksien peitossa on taas ukolla luomi. Mulla mahapoimun (olen läski) alla.
Vierailija kirjoitti:
Sepä onkin jännä, kun kädessäni on nytkin musta luomi, jossa on "röpelöiset" reunat ja on muutenkin oudon muotoinen. Lääkärit myöntävät, että jo on erikoinen, mutta kun se on ollut jo kauan, ei syytä huoleen kuulemma ole. Joka kerta kun noista melanooman oireista ja ominaispiirteistä lukee katse kulkeutuu käteeni. Ja varaa yksityiseen lääkäriin ei ole.
Olen lapsena palanut jokaikinen kesä ja palan edelleenkin herkästi, en rusketu enkä rusketa itseäni.
Ei se välttämättä ole pahanlaatuinen. On minullakin yksi epätasainen luomi, jota näytin ihotautilääkärille, mutta koska se on ollut aina siinä ilman muutoksia, ei ole syytä huoleen. Jos luomi muutaa muotoaan, erityisesti jos se kasvaa, niin silloin pitää mennä lääkäriin.
Luomitsekki 2v välein. 80€ ei oo paha
Samaa mieltä. Tuohan menee jo viikossa kaljaan.
Samahan se on hiilihydraattien kanssa, aivan sama
Eräällä tutulla oli epätasainen ja röpelöinen aika iso tumma luomi. Ei mikään auringonpalvoja. Oli tosi pahan näköinen ollu kuulemma kauan. Äiti lääkäri katsoi että on ihan jees. En oo 10 vuoteen nähny hlöä mutta on kuulemma voimissaan. Ite olisin kyl nettitietojen perusteella diagnostisoinu pahanlaatuiseksi. Joten turha tässä on kenenkään sanoa mitään.
Oho nyt tuli toiseen kesksuteluun.
äitillä oli melanooma 90-luvun puolivälissä
löydettiin aikaiseen eikä siitä sitten sen kmmempaa
oli seurannassa 5v
nyt terveen paperit
tärkiitä löytää aikaseen
kyl mä meliksen ottasin jos se tulis tuolta
http://mieshoro.simplesite.com/435869204/6013811/posting/salaisella-pan…
Antaa ottaa arskaa vaan. Maailmasta poistuu luonnonvalintana ihmisiä näin.
Antaa ottaa arskaa vaan. Maailmasta poistuu luonnonvalintana ihmisiä näin.,mm
Hyvät suojavoiteet niin ei tuu meanoomaa. Melanooma syntyy siittä että polttaa ihonsa.
Kuka tähän melanooma lässytykseen jaksaa enää uskoa. Aurinkorasvat ne vasta on täynnä myrrkyjä