Siileille vettä avuksi
Viekäähän pihasiileille laakeita vesikuppeja. Kärsivät nestehukasta ympäri Suomen.
Kommentit (418)
Jos viette useampia juomakuppeja niin muistattehan myös kerätä ne aikanaan pois. Ettei jätetä muoviroskaa niiden eläinten riesaksi vuosikymmeniksi eteenpäin.
Kävin eilen kävelemässä Hgin Seurasaaressa enkä nähnyt yhtään oravaa vaikka yleensä niitä on aina näkynyt siellä runsaasti. Olikohan ne raukat (ja muut eläinet kuten siilit) kuolemassa kituen janoon ellei jo kuolleet...😟Mulla ei ole omaa pihaa, joten en pysty tekemään mitään niiden hyväksi.
Vein eilen 2 kippoa läheiseen metsään, kävin tänä aamuna katsomassa ja on siellä joku käynnyt koska vedenpinta oli alempana.
Vierailija kirjoitti:
Veisin mutta asun kerrostalopihassa enkä tiedä onko täällä paikkaa minne kehtaisin viedä :D? En halua että tulee valituksia kipoista.
Mekin asutaan kerrostalossa, mutta vietiin tuohon lähimetsään. Astia on sellainen, ettei haittaa vaikka joku sen veisi tai heittäisi roskiin. Käydään täyttämässä astia aina töihin lähtiessä ja töistä tullessa. Toivotaan että kohta sataa vettä, luonto kaipaisi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos viette useampia juomakuppeja niin muistattehan myös kerätä ne aikanaan pois. Ettei jätetä muoviroskaa niiden eläinten riesaksi vuosikymmeniksi eteenpäin.
Luonnollisesti kerätään asiat pois sitten, kun sataa vettä eikä eläimet enää tarvitse meidän apua vettä saadakseen.
Useiden kerrostalojen sadevesirännien juurella on jonkinlainen allas johon voi käydä kaatamassa vettä. Tämä vinkkinä niille kaupunkilaisille jotka kokee jäävänsä talkoista paitsi. Olen nähnyt kun linnut kylpee tälläisissä meidän talon pihassa ja siksi olen vienyt nyt talon yleisestä kasteluhanasta ämpärillä näihin vettä. Myös öisin liikkuvat siilit pääsee näihin juomaan.
Ketä jaksaa kiinnostaa siilien jano?
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen kävelemässä Hgin Seurasaaressa enkä nähnyt yhtään oravaa vaikka yleensä niitä on aina näkynyt siellä runsaasti. Olikohan ne raukat (ja muut eläinet kuten siilit) kuolemassa kituen janoon ellei jo kuolleet...😟Mulla ei ole omaa pihaa, joten en pysty tekemään mitään niiden hyväksi.
Jokainen voi levittää tietoa tästäkin asiasta esimerkiksi somessa.
Nyt on ollut pari päivää pari vesikuppia. Käyn vaihtamassa veden joka toinen päivä.
Mä vein metsään kuusi isoa vesiastiaa metsäneläimille. :)
Minä vein läheiseen pusikkoon kolme salkkua olutta janoisille pultsareille. Heillä on jano näiden helteiden takia.
Esimerkiksi seuraava lehtijuttua voi jakaa sosiaalisessa mediassa nestehukasta kärsivien eläinten auttamiseksi:
Siili- ja oravaemot kärsivät nestehukasta – ”Pitäisi julistaa eläinten hätätila”
Linkki juttuun: https://yle.fi/uutiset/3-10230188
Vaikka asuisi kerrostalossa keskellä kaupunkia, vettä voi viedä vaikkapa puistoon pensaan juurelle (veden voi kuljettaa pullossa paikalle). Pitää tietenkin muistaa myös vaihtaa se vesi ja kerätä vesiastiat lopulta pois, ettei jää roskia luontoon. Kaupungeissakin on yllättävän paljon luonnoneläimiä!
Kiitos 59 ja 60 vastauksista, noinhan se varmasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vein eilen 2 kippoa läheiseen metsään, kävin tänä aamuna katsomassa ja on siellä joku käynnyt koska vedenpinta oli alempana.
Vedellä on taipumus myös haihtua.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pihalla siilit käyvät syömässä ja juomassa. 3 siiliä käynyt aikaisemmin. Nyt tuli uusi pienemmän kokoinen siili joka kiukkuisen oloisen purekeli kuppien reunoja ja lopulta puski ne päällään kumoon. Siinä meni ne vedet.
Laitoin uuden ja taas se ilmestyyi kaatamaan ne. Mikäköhän sillä on.
Oliko liian korkea reuna? Jos ei yltänyt, ja alkoi ketuttaa, kun haistoi veden?
Vierailija kirjoitti:
Ketä jaksaa kiinnostaa siilien jano?
Minkälainen olio päästää näppiksistään tuollaista tekstiä? Mahdat olla säälittävä, yksinäinen p*skiainen.
Muistattehan ruokkia myös rottia! Te, joiden mielestä paksuhäntärotta eli orava on symppis.