Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko IT-inssit enää luottaa olevansa valmiita työmarkkinoille koulutuksen jälkeen?

Vierailija
29.05.2018 |

Meillä viidelle on tehty koeaikapurku viimeisen puolen vuoden aikana. Tuorein sai lähteä aivan hetki sitten.
Kolme viidestä oli sitä mieltä että Ubuntu palvelimessa on hyvä idea ja tämä viimeinen ei osannut käyttää binäärilokia tietokannan palauttamiseen. Hän sanoi että palautti vain tietokannan viimeisestä varmuuskopiosta eikä nähnyt mitään ongelmaa siinä että se on yli 18 tuntia vanha. Minulle ainakin tuli "onneksi ei mennyt asiakkaalle asti"-fiilis.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

> Minä en ole it, vaan eri alan inssi. Kun aloitin työt alalla 2010, osasin vain murto-osan siitä, mitä nyt osaan. 70 % asioista opitaan töissä, tämän tietää jokainen ammattitaitoinen ihminen.

Miksi tätä samaa valhetta kierrätetään jatkuvasti? Töissä ei opi mitään. Työ on sitä helppoa mutterinkiristystä, koska se on ihmisille tarkoitettu/mitoitettu. Ei ihmiset keskimäärin ole älyn jättiläisiä, joten työkin on helppoa mutterinkiristystä.

Mitä ihmettä, oletko it-alan hommissa? Itse olen, konsulttina ja joudun oppimaan ihan jatkuvalla syötöllä uusia tekniikoita, ohjelmointikieliä, frameworkeja. Niin paljon että välillä ihan uuvuttaa. Ja mitään aikaa opetteluun ei anneta, ei kursseja, vaan siinä pitää laskutettavan projektin ohessa nopeasti oppia, ja tehdä heti alusta kuin olisi pro, koska asiakkaalle sinut on myyty osaajana eikä kerrottu sitä faktaa että et ole koskaan tällä kielellä, käyttöjärjestelmällä tms mitään ennen tehnytkään.

Että ihan while-loopin joudut opettelemaan tekemään uudella syntaksilla jonkun vuoden välein. No, voi voi!

Vierailija
42/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun ap muistaisi kertoa miksi Ubuntu palvelimissa on olevinaan huono asia?

Osaatko itse kertoa mitä huonoa Ubuntu Serverissä on?

Eipä juuri mitään.

Ubuntu on rikkinäinen työpöytäjakelu. Se on liian epävakaa käytettäväksi palvelimessa. Kernel-päivityksiä ja niiden myötä tulee uudelleenkäynnistyksiä jotka puolestaan teettää downtimea. Isot päivitykset ei toimi.

LTS on ihan riittävän vakaa ja kun arkkitehtuuri on vikasietoinen ja k8s hallinnoi konttipilveä niin alustapalvelimia voi buuttailla niin paljon kuin haluaa ilman että yksikään paketti häviää.

Tätäkin teki mieli sanoa, että nykyisinhän nämä dockerisoidaan useimmiten ja ajetaan docker swarmissa, eikä ole mitään perinteisiä sovellukselle dedikoituja palvelimia missään. Viimeisin itse toteuttamani sovellus juuri tällainen docker-kontitettu, jossa konteissa pohjalla CentOS linus, siinä päällä sitten Jboss EAP sovelluspalvelin jolla sovellus pyörii. 

Jboss-klusterihan on itsessään jo eräänlainen sovellusvirtualisointialusta, miksi ajaa sitä vielä dockerissa? Mitä etuja te tuolla haitte?

Meillä on suuryritysasiakas, joka on siirtänyt kaikki sovelluksensa Docker swarmiin. Onhan siitä paljon etuja, että kun tulee uusi projekti, ja niitä tulee usein, ei tarvi alkaa tilailla ja asennella palvelimia vaan sinne vaan voi swarmiin tuupata konttinsa pyörimään kun sovellus on siinä kunnossa. 

Ja on tuo dockerisoitu sovellus joustavampi kuin perinteinen esim. kahdella palvelimella pyörivä. Jos tulee kuormitusta, voidaan vaan dockerin universal control planelta käydä nostamassa ajossa olevien sovelluskonttien määrää, vaikka kymmeneen. Tämä asettaa toki sovellusarkkitehtuurille vaatimuksia, kaikkien komponenttien tulee selvitä siitä että millä tahansa hetkellä ajossa voi olla 1-n konttia, eikä silti saa tapahtua esim. ajastettujen ajojen duplikaattikäynnistyksiä, tuplarivien kirjoitusta kantaan tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

> Minä en ole it, vaan eri alan inssi. Kun aloitin työt alalla 2010, osasin vain murto-osan siitä, mitä nyt osaan. 70 % asioista opitaan töissä, tämän tietää jokainen ammattitaitoinen ihminen.

Miksi tätä samaa valhetta kierrätetään jatkuvasti? Töissä ei opi mitään. Työ on sitä helppoa mutterinkiristystä, koska se on ihmisille tarkoitettu/mitoitettu. Ei ihmiset keskimäärin ole älyn jättiläisiä, joten työkin on helppoa mutterinkiristystä.

Mitä ihmettä, oletko it-alan hommissa? Itse olen, konsulttina ja joudun oppimaan ihan jatkuvalla syötöllä uusia tekniikoita, ohjelmointikieliä, frameworkeja. Niin paljon että välillä ihan uuvuttaa. Ja mitään aikaa opetteluun ei anneta, ei kursseja, vaan siinä pitää laskutettavan projektin ohessa nopeasti oppia, ja tehdä heti alusta kuin olisi pro, koska asiakkaalle sinut on myyty osaajana eikä kerrottu sitä faktaa että et ole koskaan tällä kielellä, käyttöjärjestelmällä tms mitään ennen tehnytkään.

Tämä on niin totta. Sen perusteella mitä olen 15 vuoden aikana kokenut niin en voi uskoa että olemme joskus lähettäneet avaruusaluksia avaruuteen niin surkeaa on dokumentoinnin taso. Kiiruussa ei vaan oo aikaa ja toteutus on sitten useimmiten välttävän ja huonon väliltä.

Vierailija
44/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Sen perusteella mitä olen 15 vuoden aikana kokenut niin en voi uskoa että olemme joskus lähettäneet avaruusaluksia avaruuteen niin surkeaa on dokumentoinnin taso. Kiiruussa ei vaan oo aikaa ja toteutus on sitten useimmiten välttävän ja huonon väliltä.

Oletko yllättynyt? Alan koulutuksessa opitaan että tuote tehdään tasan tarkkaan niin hyvin ettei asiakas valita.

Vierailija
45/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ihan while-loopin joudut opettelemaan tekemään uudella syntaksilla jonkun vuoden välein. No, voi voi!

Itse asiassa minä olen aina ollut vähän tuota samaa mieltä, että ei se niin ihmeellistä ole oppia uusi kieli. Kyllähän ne kaikki edelleen perustuu perusasioihin "peräkkäisyys, valinta ja toisto", ja kyllä minä osaan googlettaa miten nyt tällä kielellä tehdään silmukka jne. Se on myös minun vahvuuteni että opin uudet jutut erittäin nopeasti. 

Mutta tänä vuonna on ollut kyllä melkoinen meno tuon suhteen. Olen tehnyt mm. C++-projektin, en ollut koskaan ennen tehnyt sitä, olen perinteisesti java-koodari. Nyt viimeksi minut laitettiin asiakasprojektiin jossa tekniikkoina mm. javascript React / Redux store, ja nyt väännetään sitten dockerisoitua spring boot mikropalveluarkkitehtuurillista softaa. Docker minulle myös ihan uusi juttu.

Vierailija
46/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä murehdin tuota asiaa kovasti joskus nuorempana, vaan en enää. Asiakkaaat tilaa halvalla, eivätkä maksa dokumentoinnista eivätkä kunnollisesta testauksesta, joten ihan sitä saavat mitä tilaavat.

Nykyään minua vaan naurattaa ajatus että 120 euroa tunti laskutusta kilahtaa mun työstä kassaan, vaikka minä googlaan Stackoverflowia ja vastaavia, että miten tällä hemmetin kielellä kirjoitetaan rivi tietokantaan tai tehdään for looppi :D

Vierailija
47/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin työtä hakevana it-nörttinä tiedostan vallan hyvin, että it-ala menee jatkuvasti eteenpäin, monesti edellisissä projekteissa, joissa olen ollut mukana, on työn ohessa pitänyt opetella uusi tekniikkka. Jos itse olisin rekrytoija, niin en niinkään keskittyisi hakijan nykyosaamiseen, vaan potentiaaliin ja työasenteeseen.

Vierailija
48/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun ap muistaisi kertoa miksi Ubuntu palvelimissa on olevinaan huono asia?

Eipä juuri mitään.

Ubuntu on rikkinäinen työpöytäjakelu. Se on liian epävakaa käytettäväksi palvelimessa. Kernel-päivityksiä ja niiden myötä tulee uudelleenkäynnistyksiä jotka puolestaan teettää downtimea. Isot päivitykset ei toimi.

LTS on ihan riittävän vakaa ja kun arkkitehtuuri on vikasietoinen ja k8s hallinnoi konttipilveä niin alustapalvelimia voi buuttailla niin paljon kuin haluaa ilman että yksikään paketti häviää.

Tätäkin teki mieli sanoa, että nykyisinhän nämä dockerisoidaan useimmiten ja ajetaan docker swarmissa, eikä ole mitään perinteisiä sovellukselle dedikoituja palvelimia missään. Viimeisin itse toteuttamani sovellus juuri tällainen docker-kontitettu, jossa konteissa pohjalla CentOS linus, siinä päällä sitten Jboss EAP sovelluspalvelin jolla sovellus pyörii. 

Jboss-klusterihan on itsessään jo eräänlainen sovellusvirtualisointialusta, miksi ajaa sitä vielä dockerissa? Mitä etuja te tuolla haitte?

Meillä on suuryritysasiakas, joka on siirtänyt kaikki sovelluksensa Docker swarmiin. Onhan siitä paljon etuja, että kun tulee uusi projekti, ja niitä tulee usein, ei tarvi alkaa tilailla ja asennella palvelimia vaan sinne vaan voi swarmiin tuupata konttinsa pyörimään kun sovellus on siinä kunnossa. 

Ja on tuo dockerisoitu sovellus joustavampi kuin perinteinen esim. kahdella palvelimella pyörivä. Jos tulee kuormitusta, voidaan vaan dockerin universal control planelta käydä nostamassa ajossa olevien sovelluskonttien määrää, vaikka kymmeneen. Tämä asettaa toki sovellusarkkitehtuurille vaatimuksia, kaikkien komponenttien tulee selvitä siitä että millä tahansa hetkellä ajossa voi olla 1-n konttia, eikä silti saa tapahtua esim. ajastettujen ajojen duplikaattikäynnistyksiä, tuplarivien kirjoitusta kantaan tms.

Juu, en minä sitä etteikö siitä mitään hyötyä ole, ja tuo kaiken softan paketointi kontteihin on toki yksi yhtenäisemmän arkkitehtuurin ja operoinnin mahdollistava tekijä. Pelkän jbossin työntäminen konttiin (ja vielä ”klassisesti” niin että ajetaan kontti / VM) ei vaan ole ehkä se hyödyllisin temppu kun tosiaan se jboss jo tekee paljon sitä mitä niillä konteilla haetaan.

Ja onhan se kontti ihan hyvä tapa paketoida ja jaella softaa, vaikka se softa tai infra itsessään ei kaikkein notkein ja ketterin olisikaan.

Vierailija
49/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa työntää se pää vaan takaisin sinne cobol-rutiiniin kun et näemmä ymmärrä yhtään mistä täällä puhutaan.

Vierailija
50/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelin, ihanan kasaria. Terveisin yksi, joka tekee töitä ihan pilvessä (ja julkisessa sellaisessa)

Vierailija
51/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa työntää se pää vaan takaisin sinne cobol-rutiiniin kun et näemmä ymmärrä yhtään mistä täällä puhutaan.

Ahahahhahhaa!

Vierailija
52/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä juuri mitään.

Mitä merkitystä on Ubuntun työpöytäjakelun rikkinäisyydellä?

Palvelimeen luonnollisesti asennetaan Ubuntu Server versio ilman mitään graafista käyttöliittymää tai muitakaan palvelinkäytössä tarpeettomia ohjelmia. Muutenkin palvelinkäytössä yleensä järjestelmään jätetään vain toiminnan kannalta välttämättömät osat.

Vierailija
53/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään koulu ei valmista it-alan töihin. Ne opitaan siellä töissä. 

KUNNON OPASTUKSELLA siis. Teidän firmassa ei sellaista selvästi ole, vaan olette paska paikka johon toivoisi ettei yksikään juniori erehtyisi. 

Muutenkin amatöörimäistä touhua teillä. Että oikein binäärilokeista pistetään joku junnukoodari palauttamaan tietokantaa... Nykyaikana yleensä tällaiset palvelut ostetaan joltain pilvipalveluiden tarjoajalta, niin että kannan palautus esim. edellisen yön tilanteeseen käy jostain Amazonista tai vastaavaasta nappia painamalla.

Itse taidat olla aika junnu. Onko käynyt mielessä ettei vieraan tahon pilvi tule kysymykseen, varsinkaan jos kyse on ulkomaalaisesta yhtiöstä? Ymmärrätkö ettei ap:n tapauksessa yksinkertaisesti käy se että palautetaan edellisen yön varmuuskopio?

Juu, eipä noita ulkomaisia pilvipalveluja käyttäviä firmoja juuri olekaan. Siksi varmaan amazonit, salesforcet ja vastaavat on niin syvässä syöksykierteessä.

Ei avausviestissä ollut juuri mitään muuta ymmärrettävää kuin että ap on joku turhantärkeä pälli joka olisi syytä pistää seuraavissa YT:ssä pihalle ennen kuin aiheuttaa firmalleen isompaa vahinkoa.

Sama kokemus että nykyisin asiakkaat lähes poikkeuksetta haluavat erilaisia pilviratkaisuja. Toki poikkeuksia on, esim. joku Puolustusvoimat tuskin voisi Amazonin tai vastaavien kantoihin, palvelimille jne kriittisiä järjestelmiään laittaa. 

Puolustusvoimien ja joidenkin muiden toimijoiden osalta laki estää pilvipalveluiden käytön käytännössä aina lievemmilläkin turvaluokituksilla koska kotimaista pilvipalvelua ei ole olemassa. Puolustusvoimilla on muutenkin astetta tiukemmat käytännöt, joskus kun sinne tein keikkaa niin piti mm. läppäri vetäistä sileäksi ennen ja jälkeen keikan ja toimitettava käytettävät ohjelmistot hyväksytettäväksi etukäteen jotta ne sai sitten paikan päällä samalta hyväksytyltä medialta asentaa, eikä läppäriä todellakaan saanut yöksi mukaansa hotelliin. Huoltovarmuuteen, ydinvoimaloihin jne liittyvissä jutuissa ollaan tarkkoja myös.

Vierailija
54/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään koulu ei valmista it-alan töihin. Ne opitaan siellä töissä. 

KUNNON OPASTUKSELLA siis. Teidän firmassa ei sellaista selvästi ole, vaan olette paska paikka johon toivoisi ettei yksikään juniori erehtyisi. 

Muutenkin amatöörimäistä touhua teillä. Että oikein binäärilokeista pistetään joku junnukoodari palauttamaan tietokantaa... Nykyaikana yleensä tällaiset palvelut ostetaan joltain pilvipalveluiden tarjoajalta, niin että kannan palautus esim. edellisen yön tilanteeseen käy jostain Amazonista tai vastaavaasta nappia painamalla.

Itse taidat olla aika junnu. Onko käynyt mielessä ettei vieraan tahon pilvi tule kysymykseen, varsinkaan jos kyse on ulkomaalaisesta yhtiöstä? Ymmärrätkö ettei ap:n tapauksessa yksinkertaisesti käy se että palautetaan edellisen yön varmuuskopio?

Juu, eipä noita ulkomaisia pilvipalveluja käyttäviä firmoja juuri olekaan. Siksi varmaan amazonit, salesforcet ja vastaavat on niin syvässä syöksykierteessä.

Ei avausviestissä ollut juuri mitään muuta ymmärrettävää kuin että ap on joku turhantärkeä pälli joka olisi syytä pistää seuraavissa YT:ssä pihalle ennen kuin aiheuttaa firmalleen isompaa vahinkoa.

Sama kokemus että nykyisin asiakkaat lähes poikkeuksetta haluavat erilaisia pilviratkaisuja. Toki poikkeuksia on, esim. joku Puolustusvoimat tuskin voisi Amazonin tai vastaavien kantoihin, palvelimille jne kriittisiä järjestelmiään laittaa. 

Puolustusvoimien ja joidenkin muiden toimijoiden osalta laki estää pilvipalveluiden käytön käytännössä aina lievemmilläkin turvaluokituksilla koska kotimaista pilvipalvelua ei ole olemassa. Puolustusvoimilla on muutenkin astetta tiukemmat käytännöt, joskus kun sinne tein keikkaa niin piti mm. läppäri vetäistä sileäksi ennen ja jälkeen keikan ja toimitettava käytettävät ohjelmistot hyväksytettäväksi etukäteen jotta ne sai sitten paikan päällä samalta hyväksytyltä medialta asentaa, eikä läppäriä todellakaan saanut yöksi mukaansa hotelliin. Huoltovarmuuteen, ydinvoimaloihin jne liittyvissä jutuissa ollaan tarkkoja myös.

Puolustusvoimilla oli jo 90-luvulla sääntö, ettei saa olla pilvessä. Edistyksellistä porukkaa.

Vierailija
55/57 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä murehdin tuota asiaa kovasti joskus nuorempana, vaan en enää. Asiakkaaat tilaa halvalla, eivätkä maksa dokumentoinnista eivätkä kunnollisesta testauksesta, joten ihan sitä saavat mitä tilaavat.

Nykyään minua vaan naurattaa ajatus että 120 euroa tunti laskutusta kilahtaa mun työstä kassaan, vaikka minä googlaan Stackoverflowia ja vastaavia, että miten tällä hemmetin kielellä kirjoitetaan rivi tietokantaan tai tehdään for looppi :D

Asiakashan ei maksa siitä, mistä tietosi hankit, vaan siitä mitä saat aikaiseksi. Ihan sama vaikka kysyisit vauva-palstalta apuja, kunhan toimivaa koodia syntyy. Suurin hommahan onkin se, että ymmärtää käsitteet, suunnittelumallit ja parhaat käytännöt, ja osaa hyödyntää niitä oikein. Yksityiskohdat saa kyllä kaivettua googlella, kun on siinä vaiheessa.

Vierailija
56/57 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä juuri mitään.

Mitä merkitystä on Ubuntun työpöytäjakelun rikkinäisyydellä?

Palvelimeen luonnollisesti asennetaan Ubuntu Server versio ilman mitään graafista käyttöliittymää tai muitakaan palvelinkäytössä tarpeettomia ohjelmia. Muutenkin palvelinkäytössä yleensä järjestelmään jätetään vain toiminnan kannalta välttämättömät osat.

Kuka muutenkaan päivittää palvelinkäyttiksiä kun paljon helpompaa on ampua uusi palvelin pystyyn tuoreella imagella ja antaa konfiguraationhallinnan ajaa konffit sisään ja docker runilla applikaatiot käymään. AP on näemmä melkoinen muinaismuisto.

Vierailija
57/57 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen, joka luulee osaavansa kaiken, ei osaa mitään. Mitäpä luulet, jos on valmistunut 1982, niin eikö ole tarvinnut oppia töissä mitään? Itse olen elänyt ajan ennen windowsia ja olio-ohjelmointia. En osaa päättää, oletko sarkastinen vain tosissasi, sillä oikeassa elämässä olen todellakin tavannut ihmisiä, joiden mielestä oppiminen loppuu siihen kun saa päättötodistuksen kouraan. Näitä ihmisiä pitäisi jokaisen työnantajan osata varoa. Työelämä on yhtä kouluttautumista ja oppimista koko ajan, jopa duunarialoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän