Hormonikierukka keski-ikäiselle, millaisia kokemuksia?
Tarkoitus asettaa tuollainen kohtuun kuukauden päästä eli vaihtaa pillerit pois. Täytän 45v ensi kuussa ja gyne oli sitä mieltä että tuo on hyvä vaihtoehto. Sain aina päänsärkyä pillereiden välipäivinä, ja tämän pitäisi kuulemma vähentää päänsärkyä ja migreeniä minimiin.
En ole koskaan synnyttänyt enkä ollut raskaana enkä aio, mutta sillä ei varmaan ole merkitystä, samaan paikkaanhan se asennetaan alapäähän? :D
Millaisia kokemuksia tuollaisesta hormonikierukasta? Kuukautiset voivat jäädä kokonaan pois, päänsäryt pois, mutta onko olemassa jotain haittapuolia?
Kommentit (19)
Minulta otettiin kolmas vai neljäs pois 57-vuotiaana. Ei koskaan ollut mitään ongelmia eikä kuukautisia 25 vuoteen. Kaiken lisäksi selvisin ilmeisesti sen ansiosta vaihdevuosista huomaamattani, ei mitään kiusallisia eikä edes vähemmän kiusallisia oireita.
Edelliselle kommentoijalle totean, että et tiedä elämästä mitään tai sitten on käynyt harvinaisen huono tuuri seksin suhteen.
Ystävälleni tuli tuosta lähes jatkuva bakteerivaginoosi, mutta mahdotontahan sitä on sanoa miten kuhunkin vaikuttaa, kokeilemalla sen vasta tietää.
Minulla oli hormonikierukankin kanssa migreeni (kova päänsärky, joka tulee tyypillisesti juuri menkkojen aikaan viittaa usein migreeniin). Käytin erilaisia e-pillereitä ja aina sama juttu. Olin kohtalooni tyytynyt, kun menin gynelle, joka sanoikin, että koetetaan saada sun migreeni pois ja määräsi Qlaira-pillerit, joiden hormonit ovat "luonnollisempia". Sittemmin olen syönyt myös Zoely-pillereitä, jotka ovat samantapaiset. Sinne jäi (lähes täysin) migreeni, en ole kaivannut.
Harvemmin gynekologit enää edes määrää ehkäisypillereitä 45-vuotiaalle, tai ylipäätään estrogeeniä(?) sisältäviä ehkäisylääkkeitä.
Turvottaako nuo hormoonikierukat kehossa? Onko ne parempia aivoille kuin tavalliset pillerit eli pitävät pään tasaisempana ja tunteet paremmin kasassa?
Kun olen lukenut muutamasta paikkaa että tavalliset pillerit vaikuttaisivat haittaavasti aivojen serotoniinitasoon.
Vierailija kirjoitti:
Mikset hommaa sterilisaatiota?
Se kai ei auta päänsärkyyn?
Minulla on ollut 4 vuotta ja toiminut erinomaisesti , vuodot jäivät pois eikä ole ollut vaidevuosivaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Minulta otettiin kolmas vai neljäs pois 57-vuotiaana. Ei koskaan ollut mitään ongelmia eikä kuukautisia 25 vuoteen. Kaiken lisäksi selvisin ilmeisesti sen ansiosta vaihdevuosista huomaamattani, ei mitään kiusallisia eikä edes vähemmän kiusallisia oireita.
Edelliselle kommentoijalle totean, että et tiedä elämästä mitään tai sitten on käynyt harvinaisen huono tuuri seksin suhteen.
Sitä moni on sanonut että tuo hormonikierukka on hyvä ensivaihdevuosia ajatellen eli ei tule enää niitä mielialan sekoittajia ja kuumia aaltoja.
Tuleeko tuommoisesta uudemmasta kierukasta yleensä tiputtelua? Vai korkeintaan alussa?
Sattuuko tuommoisen laittaminen? Itsellä sama ehkä edessä. Ikää 47v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hommaa sterilisaatiota?
Se kai ei auta päänsärkyyn?
Päänsärkyyn auttaa se, ettei lastaa kehoonsa hormoneja ja muita kemikaaleja.
Itse jännitin kierukkaa paljon, mutta on sopinut todella hyvin, ei mitään vikoja 🙂
Kierukka toimii hienosti 👍 terv. Nainen, 42. Ei menkkoja eikä hirveää ja kallista kuukautisside-ja tamponiarsenaalia, vaatteet ja lakanat säilyy puhtaina menkkojen aikaan. Mielialakin tasaisempi.
Älä vaan mene laitattamaan kierukkaa! Voi tuhota terveytesi vuosiksi! Koitan aina kommentoida tämän aiheen ketjuihin nähdessäni, koska koen velvollisuudekseni varoittaa muita, mua ei varoittanut kukaan. Nim.kok.om / 46 v =(
Täydellinen ratkaisu on kyllä tämä hormonikierukka. Eka kierukkani oli kymmenen vuotta, nyt on menossa toinen neljättä vuotta. Ei vuotoja, ei sivuvaikutuksia, elämä on tältä osin huoletonta ja mukavaa. Olen 41 v. ja pidän kierukkaa aivan taatusti myös vaihdevuosien läpi. Niin, ja mitä seksiin tulee...se on aina vain parempaa. Olen ollut kymmenen vuotta vanhemman aviomieheni kanssa 17-vuotiaasta alkaen. Lapset on meillä jo isoja, ja meillä on edessä uusi nuoruus. <3
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan mene laitattamaan kierukkaa! Voi tuhota terveytesi vuosiksi! Koitan aina kommentoida tämän aiheen ketjuihin nähdessäni, koska koen velvollisuudekseni varoittaa muita, mua ei varoittanut kukaan. Nim.kok.om / 46 v =(
Avaa nyt vähän miten sulle kävi, äläkä vaan huutele tänne jotain nonsensea!
Siis tuotako ei tarvitse vaihtaa joka vuosi, ja tulee halvemmaksi kuin pillerit?
Tuossa iässä seksi on muisto vain, joten ehkäisy on ihan tarpeeton.