Sanonnat/lauseet jotka menevät leffoissa aina samalla tavalla, esim. "Kiitos lahjasta, ei sun olis tarvinnut - Ei niin, mut mä halusin"
Kommentit (332)
Tämäntyyppinen keskustelu on aika yleinen:
- I got a job offer.
- Oh, that's wonderful, of course you'll take it!
- It's in [kaukana oleva paikka].
"YOU CAN'T DO THIS, I HAVE MY RIGHTS!!"
"You have the right to remain silent. Anything you say can and will be used against you in a court of law............"
"Okei nähdään illalla", mutta koskaan ei sovita paikkaa eikä aikaa. Kaikki vain mystisesti löytää juuri oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
Mies kuolaa jonkun muijan perään, leffan aikana on tehty iso numero siitä kuinka isot rinnat hänellä on, mutta sitten petipuuhien jälkeen käykin ilmi että sillä muijalla oli koko ajan rintsikat päällä.
Amerikkalaisissa kysytään aina"Are you ok?", vaikka mitä kauheeta ois tapahtunu. Toinen vastaa aina "yes", mutta antaa ymmärtää eleillään, ettei todellakaan ole kunnossa.
Aina kun tulee se suuri hetki romanttisessa elokuvassa, että pitäisi sanoa "I love you", niin päähenkilö jänistää ekalla kerralla ja sanoo "I....... I really like your hair" tai jotain muuta yhtä vajakkia ja vastapuolen hymy hyytyy saman tien. :D
Kun joku lyyhistyy maahan ammuttuna, myrkytettynä tai mitä vaan, niin poliisi kokeilee kaulaa n.2 sekuntia, pudistelee päätään ja toteaa kuolleeksi. Kukaan ei ikinä yritä elvyttää tai kyseenalaista poliisin tai etsivän kykyä todeta jotain kuolleeksi parissa sekunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Kännykkään soittaa tuttu kaveri, mutta se sanoo silti esim. "Lisa tässä". Tosin onkohan tämä jo vähentynyt nykyään?
OT, mutta mä sanon kyllä edelleenkin näin. Old habits...
Kenelläkään ei ole tarve vessaan. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
En ollut kiinnittänyt tähän huomiota mutta kerran mieheni mainitsi asiasta ja sen jälkeen tuntuu että tähän törmää koko ajan ja se ärsyttää vietävästi. Eli kaksi ihmistä keskustelee jostain tärkeästä/dramaattisesta asiasta ja sitten toinen sanoo "Look at me", ja usein vielä uudelleen painokkaammin "Look at me". Ja sitten kun se toinen katsoo, sanotaan jotain syvällistä/lohduttavaa/etc. Otetaan vielä ehkä kasvoista kiinni.
Tätä näkee elokuvissa ja TV:ssä jatkuvasti. Enkä ole IKINÄ törmännyt tähän oikeassa elämässä! En muista yhtään ainoaa tilannetta koko elämäni aikana että olisin sanonut jollekin painokkaasti "Katso mua" ja sitten vasta sanonut asiani?? Tai että kukaan olisi tehnyt noin minulle.
Minulle käy noin alvariinsa. Mitä jos ei kuvitella omia kokemuksiamme yleisiksi?
Nainen oksentaa yllättäen. Seuraavassa kohtauksessa naiselle selviää, että hän on raskaana. Tai variaatio, jossa nainen oksentaa, sitten alkaa saada monenlaista muutakin vaivaa ja housut ei mene kiinni, mutta hän itse ei hoksaa mitään kuin vasta viiveellä. Aina ne kuitenkin oksentaa.
En muista, olenko koskaan nähnyt leffaa tai sarjaa, jossa nuorehkon naisen oksennus ei olisi tarkoittanut raskautta.
Vierailija kirjoitti:
Nimien toistaminen puhuteltaessa (amerikkailaiset elokuvat ja sarjat)
”James, I need to tell you something”
”So tell me”
” I really love you, James”Eihän kukaan oikeesti toista toisen osapuolen nimeä kokoajan ja ei varmaan Jamesille voi oikeesti olla niin epäselvää, että juuri häntä puhutellaan.
Minulla on sellainen käsitys, että Amerikassa käytettäisiin nimiä enemmän puheessa kuin mitä meillä tehdään. Voi korjata, jos olen luullut väärin.
"No, you don't understand!"
(Esim. jos toinen on päättänyt jotain, vaikkapa olla päästämättä ovesta sisään, niin hänen mielipidettään yritetään muuttaa aloittamalla "kinuaminen" noin.)
Ainakin Frendeissä ja Sinkkuelämää on tällainen kohtaus: pari on tanssilattialla ja paljastuu jotain järkyttävää, minkä vuoksi he eivät voi olla enää yhdessä. Nainen kysyy ”mitä me nyt tehdään?” Ja mies vastaa ”nyt me vain tanssitaan”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimien toistaminen puhuteltaessa (amerikkailaiset elokuvat ja sarjat)
”James, I need to tell you something”
”So tell me”
” I really love you, James”Eihän kukaan oikeesti toista toisen osapuolen nimeä kokoajan ja ei varmaan Jamesille voi oikeesti olla niin epäselvää, että juuri häntä puhutellaan.
Minulla on sellainen käsitys, että Amerikassa käytettäisiin nimiä enemmän puheessa kuin mitä meillä tehdään. Voi korjata, jos olen luullut väärin.
Eikä vain Amerikassa. Jo näin Keski-Euroopassa asuessani kuulen oman nimeni hämmentävän monta kertaa päivässä, ihan keskellä keskusteluakin (tai viestittelyä, tyyliin "Maija, menen nyt nukkumaan. Jutellaan huomenna). Suomessa tätä tehdään verraten niin harvoin, että melkein voisin unohtaa nimeni.
Minua ärsyttää, kun joku sanoo toiselle "you're shaking" / "sinähän aivan täriset", vaikkei katsojalle näytä yhtään siltä, että tämä tärisisi.
Tai: "Sinulla on taas tuo ilme."
Tämä! Tuhannesti tämä! Esim. Angelina Jolie - Mr. and Mrs. Smith.