Mikä siinä on, että lääkäri/hoitaja saa vähätellä potilasta
mutta auta armias jos vähäkään kyseenalaistat heidän touhua. Alkaa mennä niin hermo.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret hoitajaopiskelijat on ihan parhaita! Ei siitä kauaa ole kun osastolla olin ja niin mahtavia opiskelijoita! Jotain varmaan vasta vähän päälle parikymppisiä! Silti niin ihania ja oikeasti huolehtivat kunnolla ja huomioivat jatkuvasti. Olivat todella kunnioittavia. Ainakin oikeella alalla olivat 😊
Kyllä minä ainakin haluan asianmukaista hoitoa, en ole erityisen kunnioituksen tarpeessa. En usko, että sairaanhoito-opiskelija pystyy siihen mitä vuosia työssä ollut, mutta jos kaipaakin vain päähän taputtelua onhan se hyvä, että sitä saa.
Ihan asianmukaista hoitoa kuule saat. Ei siellä sairaalassa kukaan yksin sooloile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos alvariinsa kohtaa eri hoitajien ja lääkärien taholta vähättelyä tai muuten epäasialliseksi kokemaansa kohtelua, kannattaa katsoa peiliin. Joka alalla on työhönsä leipiintyneitä ja tympeitä yksittäisiä ihmisiä, mutta pääasiallisesti terveydenhuollon työntekijät tekevät työnsä hyvin, eikä heillä ole mitään syytä vähätellä potilaita.
Jos olet kipeänä ja huonossa kunnossa? Joo, tuli katsottua peiliin, ei näyttäny hyvältä.
Heh heh, vikahan ei voi olla potilaassa, jos useampi eri hoitaja ja lääkäri kyseenalaistaa hoidon tarpeen eli vähättelee
Vierailija kirjoitti:
Kyllä potilas/asiakas voi ihan itsekin miettiä käytöstään. Se että olet hoidossa ei todellakaan tarkoita sitä, että voit käyttäytyä aivan miten sattuu. En ymmärrä sellaista alkuunkaan että hakeudutaan hoitoon muttei sitten kuitenkaan olla tippaakaan hoitomyönteisiä?! Aikuiset ihmiset heittäytyy terveydenhuollossa ihan uskomattomiksi. Ei sinne sairaalaan mennä pelleilemään eikä se ole mikään lastentarha tai sirkus. Ja kunnioitus siellä kuuluu olla molemminpuolista. Myös potilaan tulee muistaa aikuisen ihmisen käytöstavat ja jos on hoitoon hakeutunut, niin ottaa sitten sen avun kanssa vastaan!
Somaattisen puoli on täynnä potilaita sos.syistä. eli toisin sanoen ovat siellä, muttei heille siellä voida yhtään mitään tehdä. Tämä on suuri ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko tuosta hoitajien asenteesta sanoa joskus lääkärille? Osaavat kyllä laittaa ruotuun ylimieliset hoitajat. Itsekin sanoin yhdelle nuorelle lääkäritytölle että hoitaja ei halunnut auttaa (vaikka pitäisi olla erikoissairaanhoitaja juuri tähän sairauteen). Seuraavan kerran kun näin samaisen hoitajan, sitä hävetti eikä kehdannut katsoa edes minuun päin. Oli arvattavasti saanut nuhteita ylemmältä taholta ja ihan asiasta kyllä.
Siis mitä mä luin? Voi apua. Huomaa ettet ainakaan terveydenhuoltoalalla ole päivääkään työskennellyt.😂😂😂
eikö aloittaja juuri kommentoinut että hoitajat suorastaan kieltää tulemasta hoitoon, jonka lääkäri on määrännyt ja katsonut potilaalle tarpeelliseksi. Ei kait hoitajilla ole mitään valtuuksia muuttaa lääkärin määräyksiä tai tehdä diagnooseja?? Kyllä minusta silloin on enemmän kuin tarpeellista keskustella lääkärin kanssa tilanteesta. Lääkäri määrää ja hoitaja toteuttaa, eikö? Ja tuossa tilanteessa on aiheellista ärähtää hoitajille. En ole todellakaan ollut hoitoalalla koskaan töissä, mutta oletko SINÄKIN oikeasti sitä mieltä että hoitajat voi kieltäytyä tekemästä lääkärin MÄÄRÄÄMIÄ hoitoja lääkäriltä kysymättä???? Tästähän tässä on kysymys!
Onko se lääkäri määrännyt sinun juoksemaan monta kertaa viikossa päivystyksessä hakemassa sitä hoitoa?
Joskus kun on pakko siellä rampata ja kuluttaa päivänsä valitettavasti. Vaikka mielummin oliai kotona tai sanottasko että terve ja töissä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos alvariinsa kohtaa eri hoitajien ja lääkärien taholta vähättelyä tai muuten epäasialliseksi kokemaansa kohtelua, kannattaa katsoa peiliin. Joka alalla on työhönsä leipiintyneitä ja tympeitä yksittäisiä ihmisiä, mutta pääasiallisesti terveydenhuollon työntekijät tekevät työnsä hyvin, eikä heillä ole mitään syytä vähätellä potilaita.
Jos olet kipeänä ja huonossa kunnossa? Joo, tuli katsottua peiliin, ei näyttäny hyvältä.
Heh heh, vikahan ei voi olla potilaassa, jos useampi eri hoitaja ja lääkäri kyseenalaistaa hoidon tarpeen eli vähättelee
Ei aina ole vika potilaassa, olen ollut yhteistyö haluainen, odottanut mukisematta vuoroani vaikka kuinka tympii istua jatkuvasti lääkärissä. Muutama hoitaja jotka useammin hoitanut alkanut naputtaa hoidosta ja pari kertaa kyseenalaistanut lääkäri, mutta kun heille asian selittänyt, eivät ole jääneet vääntään asiasta kuten hoitajat.
Ja eilen lääkäri jota en ole vielä kohdannut sanoi, että jos jatkuvasti kuljen hoito lopetetaan. Vaikka ei minusta riipu, että joudun mennä lääkärin paakeille, ensin itse teen mitä saan, sitten kokeilee sairaanhoitaja ja ellei kumpikaan onnistu niin menen vasta lääkäriin.
AP
AP.. kirjoitti:
Ja en mä ymmärrä näitä "kun lääkärissä ramppaat" itkijöitä. Kukanenki teistä voi miettiä kumpaan laittaa 1500€ mielummin, sairaalassa kulkuun vai esim. matkustamiseen tmv kivaan.
AP
Katto sairaalassa makuulle on se joku 600e, sarjahoidoista toinen 400e. Mihin sairaalahoitoihin loput 500e vuodessa menee? ;)
Vierailija kirjoitti:
mutta auta armias jos vähäkään kyseenalaistat heidän touhua. Alkaa mennä niin hermo.
Ai kui niin saa ja kui niin ei saa? Kyllä minä olen joskus väitellyt hoitajan tai lääkärin kanssa omasta terveydentilastani, koska minulla on vakava perussairaus, jota olen sairastanut jo vuosikymmenet. Tiedän taatusti sen vaikutuksen vaikkapa flunssaan tai muihin tulehdussairauksiin enkä epäröi sanoa siitä. Tähän mennessä ovat ottaneet ihan hyvin vastaan. Ja jos minua on alkanut joku lääkäri tai hoitaja vähätellä, olen ihan varmasti antanut palautetta. Jos en heti siinä tilanteessa (liian kipeä/väsynyt) niin sitten jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noooohhhh.... aikanaan minua "hoiti" useampi lääkäri kuukausien mittaan. Flunssaa arvelivat minun potevan ja raudanpuutetta. Väsyin ja laihduin aina vaan enemmän - olin silloin kymmenvuotias. Vanhemmat juoksuttivat (paitsi että lopulta en jaksanut edes kävellä paria askelta enempää) minua lääkärillä vähän väliä, ja aina sain saman diagnoosin. No sitten sattui lopulta semmoinen kesäjamppa töihin, joka meni otattamaan minulta verensokerin, joka oli siinä vaiheessa yli 50. Olin siis kymmenen, olin 145 senttiä pitkä ja painoin 20 kg. Aika haipakkaa toimittivat minut sairaalaan teholle. Mutta minussahan se vika kieltämättä oli, diabetes. Ja vanhemmissani, kun eivät millään uskoneet, että flunssahan se...
Vierailija kirjoitti:
AP.. kirjoitti:
Ja en mä ymmärrä näitä "kun lääkärissä ramppaat" itkijöitä. Kukanenki teistä voi miettiä kumpaan laittaa 1500€ mielummin, sairaalassa kulkuun vai esim. matkustamiseen tmv kivaan.
AP
Katto sairaalassa makuulle on se joku 600e, sarjahoidoista toinen 400e. Mihin sairaalahoitoihin loput 500e vuodessa menee? ;)
Ei sairaalassa makuu ole ilmaista maksukaton täyteen tullessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan vähättele potilasta, voin sanoa sen käsi sydämellä. Päälle viitisen vuotta nyt tätä työtä tehnyt. Ikinä en ole potilasta vähätellyt enkä aio niin koskaan tehdäkään. En ylipäänsä ole kohdannut oikeastaan hankalia potilaita koskaan. Uskon että se johtuu siitä, kun potilaat aistivat hyväntahtoisuuteni ja kohtelen heitä aina kunnioittavasti. Kuuntelen ja ymmärrän.
- sairaanhoitaja
Kaltaisiasi hoitajia onneksi on enemmän kuin vähättelijöitä. Olin vasta leikkauksessa päiväkirurgisella osastolla ja sain aivan mahtavan hyvää hoitoa, vähän liiankin hyvää, sillä vähempikin hössötys olisi riittänyt. Moni muu potilas oli paljon huonommassa kunnossa kuin minä. Hoitoalalle sopii sanonta "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa", molemmin puolin.
Mun mielestä toi sanonta ei kyllä sovi yhtään potilaan kohtaamiseen hoitoalalla. Tuossa on sairaanhoitajan ammatillisuus hukassa, jos lähtee samalle linjalle epäasiallisesti käyttäytyvän potilaan kanssa. En nyt tarkoita, että potilaalla olisi oikeus kohdella hoitajia miten tykkää, mutta hoitajan tulisi voida kohdata nämä tilanteet muuten kuin "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" -mentaliteelilla.
Kävin joskus yksityisellä, joka vähätteli kovasti ongelmiani, tyyliin "kaikkihan me ollaan vähän tuollaisia, ei sinua mikään vaivaa". Lähetin tästä palautetta Terveystalolle. Sieltä vastattiin, että ko. lääkäri käytti supportiivista lähestymistapaa. Ilmeisesti moni muukin lääkäri sitä käyttää vastauksista päätellen.
Juu ei kyllä kannata kauheasti kyseenalaistaa ja olla eri mieltä lääkärien ja hoitajien kanssa. Varsinkaan keski-ikäisten. Sieltä tulee sitten sellaista kostokäyttäytymistä, että. Luu menee kyllä niilläkin kurkkuun siinä vaiheessa, kun todetaan potilaan olleen oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko tuosta hoitajien asenteesta sanoa joskus lääkärille? Osaavat kyllä laittaa ruotuun ylimieliset hoitajat. Itsekin sanoin yhdelle nuorelle lääkäritytölle että hoitaja ei halunnut auttaa (vaikka pitäisi olla erikoissairaanhoitaja juuri tähän sairauteen). Seuraavan kerran kun näin samaisen hoitajan, sitä hävetti eikä kehdannut katsoa edes minuun päin. Oli arvattavasti saanut nuhteita ylemmältä taholta ja ihan asiasta kyllä.
Ihanko luulet että lääkäreillä on aikaa kuunnella jokaisen valituksia? Meillä pidetään muuten osastoa pystyssä hoitajien voimin kun lääkäri ei osaa kieltä eikä ymmärrä omia määräyksiään. En pidä häntä "ylempänä" tahona. Kannattaa valittaaa ennemmin potilasasiamiehelle tai osastonhoitajalle.
No enpä tunne teidän osastoa, mutta oma kokemukseni on tuo. Uudet ja nuoret lääkärit jaksaa vielä puuttua asioihin mutta kokeneemmat ei. Nuoret myös jaksaa kuunnella potilasta ja oikeasti auttaa, siksi aina haluankin vastavalmistuneelle, sillä heiltä saa oikeasti apua eikä asiatonta kettuilua. Oli onni että pääsin nuorelle lääkärille, muuten olisin varmaan jo kuollut, sillä vanhemmat lääkärit ja varsinkin hoitajat aina vähättelee kaikkia oireita.
Tästä olen ihan samaa mieltä. Nuoret lääkärit ovat minunkin kokemukseni mukaan potilaslähtöisempiä, paneutuvampia ja asiallisempia kuin vanhemmat lääkärit. Nuorilla lääkäreillä on myös paremmat vuorovaikutustaidot ja esim. lääkäripelkoisia potilaita he osaavat käsitellä hienovaraisemmin. Moni vanhempi lääkäri tuntuu suorastaan provosoituvan pelkopotilaista, ikään kuin pelkääminen olisi kettuilua heitä kohtaan. Tämä asenne näkyy erityisesti hammashoidon ja gynekologian puolella.
Vierailija kirjoitti:
AP.. kirjoitti:
AP
Taksi omavastuu 300€+omalla autolla sairaalassa kulkemiset (niihin tuskin edes tuo 200€riittävä).
Ja sairaalamaksukatto vajaa 700€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko luulet että lääkäreillä on aikaa kuunnella jokaisen valituksia? Meillä pidetään muuten osastoa pystyssä hoitajien voimin kun lääkäri ei osaa kieltä eikä ymmärrä omia määräyksiään. En pidä häntä "ylempänä" tahona. Kannattaa valittaaa ennemmin potilasasiamiehelle tai osastonhoitajalle.
No enpä tunne teidän osastoa, mutta oma kokemukseni on tuo. Uudet ja nuoret lääkärit jaksaa vielä puuttua asioihin mutta kokeneemmat ei. Nuoret myös jaksaa kuunnella potilasta ja oikeasti auttaa, siksi aina haluankin vastavalmistuneelle, sillä heiltä saa oikeasti apua eikä asiatonta kettuilua. Oli onni että pääsin nuorelle lääkärille, muuten olisin varmaan jo kuollut, sillä vanhemmat lääkärit ja varsinkin hoitajat aina vähättelee kaikkia oireita.
Tästä olen ihan samaa mieltä. Nuoret lääkärit ovat minunkin kokemukseni mukaan potilaslähtöisempiä, paneutuvampia ja asiallisempia kuin vanhemmat lääkärit. Nuorilla lääkäreillä on myös paremmat vuorovaikutustaidot ja esim. lääkäripelkoisia potilaita he osaavat käsitellä hienovaraisemmin. Moni vanhempi lääkäri tuntuu suorastaan provosoituvan pelkopotilaista, ikään kuin pelkääminen olisi kettuilua heitä kohtaan. Tämä asenne näkyy erityisesti hammashoidon ja gynekologian puolella.
Oon huomannut saman, ja nuori herkemmin kysyy apua toiselta elle tiedä jotain. Ap
Itse en meinaa saada hoitoa kun en öyhötä ja vaadi hoitoa vaikka syytä olisi. Olen huomannut että äänekkäimmät ja veemäisimmät tyypit kyllä saavat hoitoa välittömästi. Varmaan pitäis itsekkin alkaa hankalaksi niin otettaisiin tosissaan..
Niin siis MIKÄ tämä hoito on jota jatkuvasti tarvitset? Tämä keskustelu tuntuu typerältä kun ap tämän jättää kertomatta...onko kyseessä se, että jatkuvasti vaadit kuvantamisia ja labroja, jotka kerrasta toiseen ovat kunnossa vai tarvitsetko esimerkiksi useita kertoja viikossa dialyysia? Vaikea uskoa että esimerkiksi jälkimmäistä kukaan kyseenalaistaisi
Joten kerro nyt jo mikä tämä hatkuva hoito on? Tämän keskustelun ja tuon oudon salailun vuoksi alan olla sitä mieltä että sinä olet vain hankala potilas.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis MIKÄ tämä hoito on jota jatkuvasti tarvitset? Tämä keskustelu tuntuu typerältä kun ap tämän jättää kertomatta...onko kyseessä se, että jatkuvasti vaadit kuvantamisia ja labroja, jotka kerrasta toiseen ovat kunnossa vai tarvitsetko esimerkiksi useita kertoja viikossa dialyysia? Vaikea uskoa että esimerkiksi jälkimmäistä kukaan kyseenalaistaisi
Joten kerro nyt jo mikä tämä hatkuva hoito on? Tämän keskustelun ja tuon oudon salailun vuoksi alan olla sitä mieltä että sinä olet vain hankala potilas.
Saathan olla mitä mieltä haluat.
Raskausajan VAIKEAN imeytymishäiriön vuoksi olen joka vuorokausi 12h tiputuksessa, ravintotippaa yms. Jos tämä lopetettaisiin, olisin parin päivän sisällä osastokunnossa ja siellä 4-6 päivää vuorokauden ympäri tipassa, pari päivää kotona ja uusi rumba.
Ja lapsi syntyisi todennäköisesti ennenaikaisena ja pienikokoisena ja minulla olisi paino miinuksella synnytyksen jälkeen eikä mitään vararavintoa imetykseen..
AP
AP.. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saathan olla mitä mieltä haluat.
Raskausajan VAIKEAN imeytymishäiriön vuoksi olen joka vuorokausi 12h tiputuksessa, ravintotippaa yms. Jos tämä lopetettaisiin, olisin parin päivän sisällä osastokunnossa ja siellä 4-6 päivää vuorokauden ympäri tipassa, pari päivää kotona ja uusi rumba.
Ja lapsi syntyisi todennäköisesti ennenaikaisena ja pienikokoisena ja minulla olisi paino miinuksella synnytyksen jälkeen eikä mitään vararavintoa imetykseen..
AP
Siis onko tämä tiputus ennalta sovittua vai hakeudutko päivystykseen pyytämään tippaa?
Et tainnut lukea aloittajan kommentteja ollenkaan. Hänhän nimenomaan kertoo että haluaa ja tarvitsee hoitoja ja hoitajat uhkailee että hoidot lopetetaan kokonaan jos käy siellä liian usein apua pyytämässä. Potilashan tässä on hoitomyönteinen, hoitajat ei, kävelevät vain lääkärin määräyksien yli. Eikö kukaan muu ollenkaan ymmärrä mistä aloituksessa on kysymys?