Ylipaino lähestyy, auttakaa mua muuttamaan elämäntapoja
Housuja ei meinaa saada kiinni eikä muutkaan vaatteet istu enää, joten kävin vaa'alla ja oon lihonut normaalipainon ja ylipainon rajalle. Eli jos 500 grammaa tulee painoa lisää, oon ylipainoinen. Viime keväästä oon lihonut 5 kiloa, kolme vuotta sitten painoin 10 kiloa vähemmän kuin nyt. Koska mulla ei ole varaa uusia koko vaatekaapin sisältöä enkä halua olla ylipainoinen, aloitan elämäntaparemontin ja laihdutuksen nyt.
Lihominen tapahtui kai syömällä liikaa herkkuja ja juomalla viiniä liian usein. Työnkuva vaihtui myös suorittavista, melko fyysisistä työtehtävistä toimistotyöhön, joka varmaan vielä vauhditti tota painon nousua? Kun siis söin yhtä paljon kuin aikaisemmin. :D Eli liikuntaa/arkiaktiivisuutta pitäisi myös lisätä.
Pliis, kertokaa mulle teidän parhaat vinkit. En ole koskaan aikaisemmin laihduttanut, jos nesteenpoistoa ennen juhlia yms. ei lasketa. Haluaisiko joku vaikka laihduttaa mun kanssa? Olisko helpompaa yhdessä...
Kommentit (20)
Syö vähemmän kuin kulutat niin laihdut.
Ja jätä ne sokeripommit ja alkoholi ihan ekana pois.
Olen itse alkanut laihduttamaan niin, että olen jättänyt herkuttelun melkein kokonaan pois, viikonloppuisin annan itselleni luvan syödä jotakin herkkua. Sitten olen alkanut joka päivä viemään roskat ja hakemaan postin, meillä on postilaatikko ja roskikset pitkän pihatien päässä, aikaisemmin on tullut autosta tiputettua roskat kun on lähdössä kauppaan. Sitten kesällä on nyt hyvä, jos nurmikko pitää leikata ja muitakin pihahommia. Iltaisin sitten vielä jumppaa kun katsoo jotakin sarjaa.
Kiitos vastauksista! Joo, viini saa jäädä nyt vähäksi aikaa kokonaan pois. Oon siis juonut pullon joka viikonloppu ja se on varmasti osaltaan aiheuttanut tämän turpoamisen, koska sit tulee aina syötyä juustoja, suolakeksejä, jne. siihen lisäksi.
Onko teillä vinkkejä kaloreiden laskemiseen? Esim. joku app puhelimeen vai mieluummin ihan ruokapäiväkirja paperille ja siitä laskee sit ne kalorit Finelin avulla?
Ap
Laske kalorit mitä syöt tällä hetkellä ja ala syömään n. 1600-1800 koostasi ja aktiivisuudesta riippuen. Fatsecret app on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Joo, viini saa jäädä nyt vähäksi aikaa kokonaan pois. Oon siis juonut pullon joka viikonloppu ja se on varmasti osaltaan aiheuttanut tämän turpoamisen, koska sit tulee aina syötyä juustoja, suolakeksejä, jne. siihen lisäksi.
Onko teillä vinkkejä kaloreiden laskemiseen? Esim. joku app puhelimeen vai mieluummin ihan ruokapäiväkirja paperille ja siitä laskee sit ne kalorit Finelin avulla?
Ap
Ap, siinä vinkkupullossa on todella vähän kaloria. Et sä sillä ole itseäsi lihottanut. Mutta ne juustot, suolakeksit ym sivuherkut! Itse olen saanut painoa alas mutta kohtuuviininlipittelyä en vähentänyt vaan jätin ns. herkut vähemmälle. Rasvat, jädet, keksit, karkit, juustot ym. Niitä vähentämällä tai jopa melkein pois jättämällä saat paljon kaloria pois.Yksi keino on ruokapäiväkirjan pito.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kaloreiden laskeminen ole välttämätöntä. Syö paljon kasviksia, kanaa ja kalaa, vähän punaista lihaa ja hedelmiä. Luovu kokonaan alkoholista, leivonnaisista ja sokerista. Juo paljon vettä. Siinä on perusrunko, ja määrää voit säädellä sen mukaan, miten nopeasti paino alkaa pudota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap, siinä vinkkupullossa on todella vähän kaloria. Et sä sillä ole itseäsi lihottanut. Mutta ne juustot, suolakeksit ym sivuherkut! Itse olen saanut painoa alas mutta kohtuuviininlipittelyä en vähentänyt vaan jätin ns. herkut vähemmälle. Rasvat, jädet, keksit, karkit, juustot ym. Niitä vähentämällä tai jopa melkein pois jättämällä saat paljon kaloria pois.Yksi keino on ruokapäiväkirjan pito.
Viiniä voi juoda myös ruokajuomana. Siis tavallisen ruuan kanssa, ei herkkujen!
Ethän ole huolissasi, sillä naisille on kovin tyypillistä painonnousu sipsien, jätskin ja siiderin takia.
Jos haluat laihtua jätät ne vaan pois: todella yksinkertaista!
Se viinin pois jättäminen on ihan fiksua, koska pikkuhuppelissa itsekontrolli vähenee, ja hyvät päätökset lentävät ikkunasta ulos.
L-teaniini vähentää ruokahalua, mun kohdalla taisi kääntää tuollaisen paisuntakauden suunnan. Osta purkissa tai juo pari matcha-lattea päivittäin.
Kiitos hyvistä neuvoista kaikille vastanneille! Ootte varmasti oikeassa, että siinä viinissä sinällään ei ole paljoa kaloreita, mutta siihen tosiaan tulee ne naposteltavat lisäksi. Myös silloin, kun olen jo periaatteessa syönyt kaikki päivän ateriat, eli siitä viinistä ja herkuista koostuu ns. ylimääräinen iltapala. Ja sitten sitä tosiaan istuu sohvalla lipittämässä sitä viiniä niiden herkkujen kanssa koko illan. :D
Ap
Oot niin oikeassa! Liian usein suunnittelen tekeväni perjantaina töiden jälkeen jotain hyvää ruokaa ja sit kotiin päästyä juon eka lasillisen viiniä ja päädynkin tilaamaan pizzan. Noloa myöntää. Mut näin käy vähintään kerran kuukaudessa... Ei ihme, että oon tämön vuoden puolella lihonut nopeammin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oot niin oikeassa! Liian usein suunnittelen tekeväni perjantaina töiden jälkeen jotain hyvää ruokaa ja sit kotiin päästyä juon eka lasillisen viiniä ja päädynkin tilaamaan pizzan. Noloa myöntää. Mut näin käy vähintään kerran kuukaudessa... Ei ihme, että oon tämön vuoden puolella lihonut nopeammin.
Ap
Tämä oli siis vastaus 10 kommenttiin.
Itse olen jojoillut painoni kanssa lähes koko ikäni. Olen kokeillut kaikki mahdolliset tavat laihduttaa. Laihdunkin hyvin, mutta sitten pikkuhiljaa paino nousee takaisin ja ylikin. Keväällä tein päätöksen, että alan syömään kasviksia paljon nykyistä enemmän, lisäksi illalla en syö enää kuin kasviksia ja hedelmiä. Karkkeja ja sipsejä syön silloin tällöin, alkoholia en muutenkaan käytä paljoa, mutta rakastamastani leipomisesta minun on pitänyt luopua kokonaan.
Kahvilassa voin ottaa leivoksen ja vieraisilla en kieltäydy kahvileivistä. Varsinkin tuo jälkimmäinen on aiemmin aiheuttanut ahdistusta, kun tuputtamisen ja syyllistäminen vuoksi otin jotain ja se sai aikaan tunteen "taas tämä meni pilalle", jonka vuoksi kiristin syömisiä seuraavina päivinä. Sitten oli taas valtava nälkä ja tuli syötyä liikaa.
Tekemäni muutokset ovat olleet pieniä ja uskon, että voin pitää tämän tyylin jatkossakin. Paino on lähtenyt tippumaan kivasti, sen huomaan, kun sovitan vaatteita, jotka talvella olivat liian kireitä.
Vierailija kirjoitti:
Tekemäni muutokset ovat olleet pieniä ja uskon, että voin pitää tämän tyylin jatkossakin. Paino on lähtenyt tippumaan kivasti, sen huomaan, kun sovitan vaatteita, jotka talvella olivat liian kireitä.
Kasviksia ja hedelmiä lisään heti ruokavalioon. Kiitos vinkistä! Ja hienoa, että löysit itsellesi sopivan tavan elää terveellisemmin.
10 jatkaa: en tiedä sopiiko kaikille mutta mulla toimii pätkäpaastoilu.
Erityisen huonosti toimii kun syön lasten seuraksi aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Kerrassaan liikaa tulee syötyä. Mulle sopii paremmin max 1 lämmin ateria päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä neuvoista kaikille vastanneille! Ootte varmasti oikeassa, että siinä viinissä sinällään ei ole paljoa kaloreita, mutta siihen tosiaan tulee ne naposteltavat lisäksi. Myös silloin, kun olen jo periaatteessa syönyt kaikki päivän ateriat, eli siitä viinistä ja herkuista koostuu ns. ylimääräinen iltapala. Ja sitten sitä tosiaan istuu sohvalla lipittämässä sitä viiniä niiden herkkujen kanssa koko illan. :D
Ap
Mä olen "viini-iltoina" tietoisesti syönyt muuten vähemmän (so. kevyemmän lounaan enkä illallista), niin ne viinin kanssa naposteltavat menevät ns. normaalin energiansaannin piikkiin. Sitten niitä juustoja ym. voi napostella ihan hyvällä omallatunnolla. ;)
Vierailija kirjoitti:
10 jatkaa: en tiedä sopiiko kaikille mutta mulla toimii pätkäpaastoilu.
Erityisen huonosti toimii kun syön lasten seuraksi aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Kerrassaan liikaa tulee syötyä. Mulle sopii paremmin max 1 lämmin ateria päivässä.
Minkälainen on sun pätkäpaasto? Eli montako ateriaa syöt päivän aikana? Tämä voisi kiinnostaa muakin.
Ap
Jos haluat laskea kaloreita, niin suosittelen Sulamoa. On toki maksullinen, mutta ei maksa paljon. Itse otin sen ilmaisen kokeilujakson (olikohan viikko tms.) jälkeen vuodeksi kerralla. Kuitenkaan en sinne joka päivä merkkaile, mutta pyrin ainakin suurimman osan viikosta merkkailemaan. Se ohjaa syömään tarpeeksi proteiinia, rasvaa ja hiilareita, eli ei ole ihan sama, mitä pistää suusta alas - tässä just jää ne juustot ja suolakeksit, jos on rehellinen merkatessaan ja näkee paljonko kaloreita, suolaa ym. niistä tulee.
Ruokavalio on tosiaan kaiken a ja o. Lisää kasviksia, marjoja hedelmiä. Älä jätä hiilareita pois, mutta mieti mistä saat hiilarit ja kuinka paljon. Lisää hyviä rasvoja, vähennä huonoja. Tarpeeksi proteiinia. Juo vettä. Kourallinen on hyvä mitta, jos ei halua laskea kaloreita - pidä omaa kättä mittana, kourallinen proteiinia joka aterialla, samoin hiilareita max. kourallinen. Kasviksia ja marjoja niin paljon kuin haluat. Rasvaa oma peukalollinen.
Hyötyliikunta. Kävele, tee puutarhahommia, siivoa ym.
age is just a number kirjoitti:
Mä olen "viini-iltoina" tietoisesti syönyt muuten vähemmän (so. kevyemmän lounaan enkä illallista), niin ne viinin kanssa naposteltavat menevät ns. normaalin energiansaannin piikkiin. Sitten niitä juustoja ym. voi napostella ihan hyvällä omallatunnolla. ;)
Tämä olisi kyllä järkevämpää. :D Aion nyt kuitenkin jättää ekaks sen viinin pois, kunnes oon saanut painon putoamaan. Ja ihan terveyden kannalta parempi, eikös se ole myös alkoholismia, jos juo joka viikonloppu...
Ap
Järkeistät syömisiä ja liikut normaalisti. Laihtuminen tapahtuu ruokavaliolla.