Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan utopistinen ajatus pärjätä vauvan kanssa pelkällä pinnasängyllä ja kantoliinalla?

Vierailija
27.05.2018 |

Kun musta ei monikaan hankinta tunnu tarpeelliselta. Olen siis nyt raskaana ja laskettu aika on vasta elokuussa. Kaikki sitterit, syöttötuolit, hoitopöydät, vaunut ynnä muut loput tollaset vauvan isommat tavarat tuntuu tarpeettomilta. Ajattelin että kantoliinassa voisi kantaa niin pitkään että lapsi oppii kävelemään nuo pienet matkat mitä pitää (asutaan siis pääkaupunkiseudulla ja hyvien kulkuyhteyksien varrella, juna-asema 300 metrin päässä ja kauppaan 400m). Mulla oli ajatuksena pitää vauvaa niin paljon kantoliinassa kuin vain mahdollista niin tollaset sitteritkin ym tuntuu turhilta, kun tarvittaessa jos lapsi pitää laskea kantoliinasta pois niin sen voi laittaa pinnasänkyyn.

Onko tää ihan mahdollista selvitä vain tuolla pinnasängyllä ja kantoliinalla? Vaipat ajattelin vaihtaa pyyhkeen päällä meidän vanhempien sängyllä.

Kaikista pienemmistäkin hankinnoista moni tuntuu ainakin näin alustavasti turhalta, kun jos kaikki hyvin menee niin ei tuttipulloja tai tuttejakaan tarvitse (jos siis imetys sujuu). Loput tarpeelliseksi kokemani jutut saa ilmaseksi kelan äitiyspakkauksesta kuten vauvaharja, useat setit vaatteita, hupullinen pyyhe, lakanat (näitä tosin ajattelin ostaa toiset kappaleet kun äitiyspakkauksesta taitanee saada vaan yhdet) jne.

Onko vielä jotain mitä en ole tullut ajatelleeksi tai puuttuuko jotain olennaista jos ajattelin mennä pelkällä äitiyspakkauksen sisällöllä + pinnasängyllä ja kantoliinalla. Tietenkin sitten siihen lisäksi päivittäistavarat erikseen lisäksi (kuten vaikka vaipat).

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan kolmatta ja aion liikkua mahdollisimman vähän vaunujen kanssa kaupungilla (asun Helsingissä ja vihaan ahtautta ja tungosta ja kömpelöä liikkumista), mutta kyllä tällä kokemuksella koen vaunut välttämättömiksi. Ensinnäkin on ihan mahtavaa, kun vauva nukahtaa vaunuihin ja voit istahtaa vaikka puistonpenkille lukemaan kirjaa, tai mennä kahvilaan/ravintolaan lounaalle. Vauva kantorepussa tuo on myös mahdollista, mutta paljon hankalampaa ja kropalle rankkaa. Toisekseen, niinä kertoina kun kävin jossain tapahtumissa, kavereita tapaamassa jne. vauvan kanssa niin en olisi saanut kannettua tarvittavia tavaroita mukanani. Kantoliina on hyvä kyllä mutta vaunut helpottaa elämää suuresti.

Sitten tuohon lapsen kävelemiseen...joo, kyllä 1.5-vuotias kävelee, mutta jos haluat jollain aikataululla jonnekin päästä, niin onnea vaan sen kanssa että lapsi kävelee joka paikkaan. Koskee vielä paaaljon vanhempiakin lapsia.

Mutta tietty älä osta etukäteen mitään mitä et halua, vaan sitten myöhemmin tarpeen mukaan. Kyllä toki jotkut pärjäävät ilman vaunuja.

Vierailija
82/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni vauva kuluttaa uskomattoman paljon vaatetta, joten niitä kyllä hankkisin lisää. Pelkät äitiyspakkauksen kuteet loppuu kyllä alkuunsa, kun niitä kakkayöivuotoja tuppaa tulemaan jopa monesti päivässä.

Tää kävi kans mielessä, mutta järkeilin sen niin että jos vauva on kantoliinassa niin sillon ei sillä edes tarvii muuta vaatetta kuin vaippa suojaamassa tarpeiden teolta. Näin pääasiassa niitä vaatteita ei tarttis niinkään päivisin vaan eniten öisin ja silloin päivisin jos en jostain syystä pysty/jaksa pitää liinassa. 

ap

Tota... ei se vauva voi olla alasti pelkän vaipan kanssa. Sinä ehkä voit olla päivisin alasti kotona alkkareillasi, mutta vauvan lämmönsäätely on vielä keskeneräinen, ei se toimi samoin kuin aikuisella. Vastasyntyneillä käytetään jopa myssyjä sisällä just siksi.

Ap puhui tossa kantoliinassa kantamisesta. Siinä kantoliina on se vauvan vaate, ja lisäksi lämmönsäätelyssä auttaa se aikuisen kroppa: aikuinen viillyttää ja lämmittää sen mukaan mikä on kulloinkin tarvis.

Kuitenkin esimerkiksi vaipanvaihtoja varten olis hyvä olla joku vaatekerta munkin mielestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella, että kukaan nainen haluaisi olla kotona sisällä melkein koko 24/7 ensimmäisen vuoden ajan kun on saanut lapsen. Ap kertoo että käpäisee vain vartin verran kaupassa kerran päivässä ja siinä se tekeminen. Ahdistavaa. Luulisin, että sitä haluaisi kuitenkin mennä vaikka pitkille kävelylenkeille, istumaan kahvilan terassille, ravintolalounaalle, stockalle kiertelemään tms mitä tahansa missä näkee ihmisiä ja pääsee ns. tuulettumaan. Noihin kyllä tarvii ne vaunut, joihin vauva nukahtaa. 

Vierailija
84/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannoin lasta liinassa niin kauan, että käveli itse ja kaemminkin! Oli meillä rattaat ja vaunut, mutta eipä se niissä viihtynyt. Vieressä nukkui ja halusi olla aina lähellä, sylissä tai käsi kädessä. Vaaka-asento sai aikaan huudon :)

Hoitopöytää ei tarvittu eikä hankittu. Pinnasänky saatiin ja oli varoilla, käyttämättä jäi...

Vierailija
85/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.S. Paljon liikuttiin kuitenkin, hyvin sujui. Alkuun vauva viihtyi lähinnä kotona, silloin oltiin rauhassa. Leikittiin ja levättiin.

84

Vierailija
86/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh mitä ergonomiaa. Vaipanvaihto sängyllä käy kyllä selän päälle, samoin kuin vauvan jatkuva kanniskelu liinassa.

Meille hoitopöytä ja vaunut oli ehdoton ensiostos. Pöydässä korkeuden säätö ja vaunuissa myös työntöaisan korkeuden säätö. Mies on vähän alle 200cm ja minä 160cm, niin kumpikin sai itselleen sopivan työskentelykorkeuden.

On ihan eri asia tehdä vauvanhoitoa joskus huonolla ergonomialla, kuin hoitaa jatkuvasti huonossa asennossa.

Itselle se hoitopöytä on ollut turha. Olen sen neljä kertaa hankkinut, minulla siis neljä lasta, mutta joka kerta on jäänyt käyttämättä. Tai on niissä laatikoissa vauvan vaatteet olleet kyllä. Tämä viimeisin pöytä hankittiin ihan vain vauvan tarvikkeiden ja vaatteiden säilytykseen ja hoitotaso on ollut taitettuna hyllyksi koko ajan.

En minä sängyn päällä kumartele vaan istun lattialla(tai sängyllä/sohvalla) ja vauva siinä edessä. Itsellä jalat joko ristissä tai vauvan sivuilla. Siinä hoituu vaipatukset, hieronnat ja leikit. En ole kovin pitkä eli voisko sekin olla?

Samalla siinä voi myös itse venytellä.

En tykkää seisoa pitkään jonkun pöydän päässä hieromassa, jumppaamassa tai leikittämässä vauvaa vaan mieluummin teen sen lattialla jossa myös omaa asentoa voi vaihdella helposti ja mennä makaamaan vauvan viereen syöttämään ym.

Nämä huomaa kyllä itse että mikä toimii parhaiten.

Ap:lle neuvoisin että hankit nyt ne mitä olit ajatellutkin mutta varaa rahaa varuiksi tulevia hankintoja varten. Varsinkin jos olet pienituloinen niin kannattaa laittaa joka kuukausi rahaa säästöön. Ei niitä tarvikkeita niin vaan ostella tuosta vaan, varsinkaan jos ei satu löytämään edullista käytettyä juuri sillä tarpeen hetkellä. Varaa rahaa ainakin niihin rattaisiin ja vaatteisiin, rintapumppuun joka sähkökäyttöinen ja tuttipulloihin tai muihin(pakkasen kestäviin) purkkeihin mihin saat lypsetyn maidon kätevästi laitettua. Turvakaukaloakin kannattaa miettiä. Ja imetystyynyä.

Niitä harsojakin kannattaa muutama hankkia vielä lisää, pakkauksessa on vain neljä vai viisi harsoa ja niitä on aluksi hyvä olla vähän joka paikassa. Ja liivinsuojia, mieluiten pestäviä.

Helpotat vain omaa arkeasi noilla tavaroilla.

Vierailija
87/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ä-pakkauksen vaatteet on todella isoja. Ei pikkuvauvan kokoa ole kuin muutama body, joten on pakko ostaa niitä vaatteita muutamat itse. Vauvan motorinen kehitys viivästyy, jos hän on koko ajan "kapaloituna" kantoliinaan. Vauvan pitää saada makoilla vapaasti välillä, jotta oppii kannattelemaan päätään ja hahmottamaan kehonsa rajoja. 

Vierailija
88/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni vauva kuluttaa uskomattoman paljon vaatetta, joten niitä kyllä hankkisin lisää. Pelkät äitiyspakkauksen kuteet loppuu kyllä alkuunsa, kun niitä kakkayöivuotoja tuppaa tulemaan jopa monesti päivässä.

Tää kävi kans mielessä, mutta järkeilin sen niin että jos vauva on kantoliinassa niin sillon ei sillä edes tarvii muuta vaatetta kuin vaippa suojaamassa tarpeiden teolta. Näin pääasiassa niitä vaatteita ei tarttis niinkään päivisin vaan eniten öisin ja silloin päivisin jos en jostain syystä pysty/jaksa pitää liinassa. 

ap

Tota... ei se vauva voi olla alasti pelkän vaipan kanssa. Sinä ehkä voit olla päivisin alasti kotona alkkareillasi, mutta vauvan lämmönsäätely on vielä keskeneräinen, ei se toimi samoin kuin aikuisella. Vastasyntyneillä käytetään jopa myssyjä sisällä just siksi.

Ap puhui tossa kantoliinassa kantamisesta. Siinä kantoliina on se vauvan vaate, ja lisäksi lämmönsäätelyssä auttaa se aikuisen kroppa: aikuinen viillyttää ja lämmittää sen mukaan mikä on kulloinkin tarvis.

Kuitenkin esimerkiksi vaipanvaihtoja varten olis hyvä olla joku vaatekerta munkin mielestä.

Me ihmiset ei olla mitään vaihtolämpöisiä jotka lämmittää ja viilentää vauvaa tarpeen mukaan.

Helteellä kantoliinassa kantaminen on yhtä tuskaa, niin äidille kuin vauvalle joka hikoaa siellä liinassa. Ei se äiti sitä vauvaa silloin viilennettyä saa muuten kuin ottamalla vauvan pois liinasta.

Täällä on keskustelu että muistatko hellekesän 2010. Kommentoin tähän että kyllä muistan. Minulla oli vauva joka huusi kuumuutta ja sitä kun hikoillessa iho kutisi. En pystynyt harkitsemaankaan liinaa! Koitin kyllä. Vaununkopassa vaan ohuissa vaatteissa ja varjossa.

Vierailija
89/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähällä pärjää loppujen lopuksi ja kannattaakin ostaa tarvikkeita tarpeen mukaan.

Itse ajettelin, että en tarvitse sitteriä, mutta hankin sen lopulta tarpeeseen. Oli helppo laittaa lapsi siihen ja ottaa mukaan kylppäriin -kun itse kävi suihkussa, keittiöön -kun teki ruokaa jne. Vähän isompana toimi myös syöttötuolina.

Rattaiksi saattavat riittää ihan ns. matkarattaat, joissa saa selkänojan laskettua kokonaan makuuasentoon. Hanki, jos tuntuvat tarpeellisilta / vauva ei viihdy liinassa.

Hoitopöydän sijasta voi hankkia alustan, joka laitetaan pinnasängyn kaiteiden päälle. Näppärä käytössä ja vie vähän tilaa. Toki vaipat voi vaihtaa lattiallakin tms.

Vierailija
90/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun myös rattaiden puolesta. On eri asia kannella rinkkaa silloin tällöin, kun joka päivä useita tunteja 8 kg painavaa vauvaa. Siinä on äkkiä niskat jumissa.

Onko tullut mieleen, että voit liukkaalla tiellä kaatua vauvan kanssa? Rattaat ovat silloin parempi vaihtoehto. Tulee niitä omiakin tarpeita ja voi olla vaikeaa esim. Lääkärissä, jos et saa vauvaa laskettua mihinkään pois sylistä.

Rattaat tuovat enemmän vapautta ja helpottavat omaa arkea.

Vierailija
91/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö että lapseen menee rahaa. Jos sinulla ei ole varaa hankkia ihan perusjuttuja vauvalle niin miten kuvittelit selviäväsi tulevaisuudessa kun lapsi kasvaa ja tarpeet lisääntyvät?

Vierailija
92/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kaksi lasta, joista kumpikaan ei koskaan ollut vaunuissa tai rattaissa. Eli ei meillä ollut silloin vaunuja tai rattaitakaan. Kannoin liinassa kaikkialle ja kaikkialla kunnes oppivat kävelemään ja usein senkin jälkeen. Joskus molempia yhtä aikaa.

Että ei se todellakaan mahdotonta ole jos niin tahtoo tehdä ja etenkään silloin jos niin on pakko tehdä.

Onnellinen olen tästä kolmannesta jonka kanssa voi tarpeen mukaan valita joko liknan tai vaunut.

Pinnasänkyä meillä ei ole ollut koskaan, joten se on turha. Vauvan voi laskea vaikka äitiyspakkauksen makuupussin päälle lattiallekin.

Kaiken ehtii myös hankkia myöhemminkin, eli valmiiksi ei ole pakko ostaa yhtään mitään.

Vierailija
93/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alle 1v tarvitsee myös virikkeitä eikä se siinä liinassa niitä saa.

Vierailija
94/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttötuolista ja ajatuksesta "lastahan voi hyvin syöttää sylissä":

Lapsen ruokailut eivät ole vain syöttämistä. Lapsi tykkää myös syödä itse. Meilläkin yksi lapsista halusi hoitaa kaiken syömisensä itsenäisesti alusta asti. Jos ei vauvana aloittaisikaan, niin kuitenkin sitten myöhemmin lapsen pitää päästä itse harjoittelemaan. Kestää aika kauan, ennen kuin lapsen on hyvä istua tavallisella tuolilla. Meillä on 2-vuotias, jolle keittiönpöytä ylettyy johonkin suun korkeudelle tavallisella tuolilla istuessa. Lapsen ruokailut aina lapsi sylissä olisi uskomattoman tylsää ja todella sotkuista. Siinä olisi vanhemmalla aina jotain tomaattia paidalla, puuroa hiuksissa ja perunamuusia housuilla. Pari vuotta tätä viisi kertaa päivässä, niin tulisi syöttötuolia ikävä.

Suuri osa päivästä menisi syömisiin, koska aikuinen ei pysty siinä lapsen tuolina ollessaan samalla syömään itse. Lapsen ruokailut voisivat myös äityä hankaliksi, kun lapsi ei voisi ottaa syödessään aikuisesta mallia eikä aikuisesta olisi varsinaista seuraa ruokaillessa. 

Meillä muuten kaikkiruokaisin on ollut lapsi, joka oli ihan pienestä asti mukana pöydässä ruoka-aikoina Tripp Trapp -syöttötuolin Newborn Setissä. Hän vaikutti sitten omat ruokailut aloittaessaan tietävän, mikä on homman nimi (ja oli se aluksi mainitsemani itsenäinen ruokailija). Ei tietenkään ole pakkohankinta ja voi olla vaikea sovittaa pieneen budjettiin. Itse tosin ostin käytettynä ja myin samalla summalla pois ja enemmänkin olisin saanut.

Tiivistelmä: Syöttötuoli ei ole turha. :)

Vierailija
95/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mielestäni riittää alkuun oikein mainiosti kantoliina ja äitiyspakkaus. Turvakaukalon voi tilata taksiin valmiiksi sairaalasta kotiutumista varten ja pinnasänkykään ei ole ehdoton jos vauva nukkuu vanhempien välissä. Vauva-arjessa kyllä huomaa jos alkaa tuntua että tarvitsee rattaat tai muita tarvikkeita. Niitähän saa myöhemminkin ostettua.

T. Kolmen lapsen äiti

Yritin kerran tilata turvaistuinta 4-vuotiaalle taksiin Helsingissä. Sanoivat jo taksikeskuksessa, että sitä ei välttämättä saa. Eikä sitä taksissa ollutkaan. En usko, että turvakaukaloakaan saa aina, vaikka etukäteen sitä pyytäisikin.

Vierailija
96/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan utopistinen ajatus. Muista että  rattaita yms. saa myös edullisesti  käytettynä. Lapsi  kerää painoa sellaista tahtia että kantoliina ei  todellakaan toimi  siihen asti kunnes lapsi kävelee.

Eikös yleensä n. puoltoistavuotias jo kävele? Keskimäärin sillon lapsi painaa jotain 10 kilon verran eikä se oo mulle ainakaan lyhyillä kävelymatkoilla liikaa. Olen mä kuitenkin kantanut 8 kilon rinkkaakin patikoidessa, jolloin tietenkin kävellään paljon paljon enemmän.

ap[/quote

Pieni kävelee hitaasti ja väsyy nopeasti. Saat vielä melkein kolmevuotiasta kantaa, jos yhtään pidempi matka ja meinaat perille ehtiä. Kai sä nyt lapsen kanssa jossain käyt. Kävelyllä? Pieni on helppo nukuttaa rattaisiin/vaunuihin. Ennemmin kärryt kuin pinnasänky.

Vierailija
97/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole pärjäämisestä vaan hyvän elämän tarjoamisesta lapselle. Kai sitä nyt pärjää vaikka millä jos on aivan pakko (vrt. köyhät pakolaisleirivauvat tai keskiaika tms). Mutta jos haluaa lapsen oppivan ja kehittyvän ns. normaalia tahtia niin kyllä sille pitää voida tarjota tilaa ja virikkeitä. Esim. näkökyky ei kehity kunnolla jos vauva ei ikinä voi nähdä kauan kun on aina sen kantoliinan uumenissa vain.

Vierailija
98/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kukaan kolmesta lapsesta ei viihtynyt liinassa.😞

Vierailija
99/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mielummin tavaraan reilusti, kuin liian vähän, vauvan kanssa on vaikeaa lähteä ostoksille. Käytettynä voisi vaikka jostain nettikirpparilta ostaa halvalla kaikkea perus tarviketta (vaunut (edulliset, jos käyttöä ei olekaan, vaikka makuuasentoon menevät matkarattaat ja makuupussi) , joku hoitoalusta tai hoitopöytä, sitteri tai koliikkikeinu (tämä pelasti oman mielenterveyden 😁), rintapumppu (ehdottomasti), tuttipullo varalle, harsoja ja vaatteita, vaippoja (kannattaa ostaa ainakin paria eri merkkiä, usein vauva saa jostain merkistä allergiaa), takkia, rasvoja ja vanna tai iso vati kylvetykseen.

Vierailija
100/109 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakaukalo pitää olla jo sairaalassa mukana, että edes pääsee pois sieltä 😉

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi