Lunttaaminen lukiossa
kuinka paha asia lunttaaminen on lukiossa? itse lunttasin ja jäin kiinni (kadun tekojani todella paljon ja otin opiksi) mutta mietin näin jälkikäteen että alkaako opettajat nyt tarkkailemaan mua tai vihaako ne nyt mua kun kerran lunttasin tyhmänä.
Kommentit (5)
Mikäli rike oli niin vakava, että saat kirjallisen varoituksen, asia käsitellään opettajainkokouksen asialistalla ja tulee kaikkien opettajien tietoon. Muussa tapauksessa asia pysyy sinun, opettajan, ryhmänohjaajan ja rehtorin välisenä.
Itse opettajana olisin tarkempi lunttaamisesta kiinni jääneen opiskelijan kanssa. Kirjalliset työt kävisivät läpi tiukan plagiointiseulan ja katsoisin, mihin laitan hänet kokeessa istumaan. Lunttaaminen on siitä ikävä moka, että se ei ole vain hairahdus vaan kertoo arvomaailmasta: kyseinen henkilö on valmis huijaamaan saadakseen haluamansa. Kaikki eivät huijaa.
Menin siis kesken kokeen nettiin, eli tyhmä idea kesken kokeen. Halusin varmistaa pari faktaa, mutta sorruin ottamaan rivin verran tietoa netistä. Kotona olin opiskellut (tentannu) muistiin kaikkii aisoita jotka muistin ikävä kyllä sanastasanaan liian hyvin.
Menin siis kesken kokeen nettiin, eli tyhmä idea kesken kokeen. Halusin varmistaa pari faktaa, mutta sorruin ottamaan rivin verran tietoa netistä. Kotona olin opiskellut (tentannu) muistiin kaikkii aisoita jotka muistin ikävä kyllä sanastasanaan liian hyvin.
Mut jätettiin 15 vuotta sitten tekemään fysiikan koetta kopiohuoneeseen repun kanssa, ja toki otin tilanteesta ilon irti.
Ymmärrän kyllä miksi lunttaaminen on pahasta, mutta toisaalta typerää, kun kuitenkin työelämässä asia tarkistetaan jostakin jos ei ole varma.
Yleensä tulee kirjallinen varoitus ja kahdesta kirjallisesta varoituksesta lentää. Uskoisin, että joudut erityistarkkailuun seuraavissa kokeissa. Ei ne vihaa, mutta haluaa varmistaa, että ei toistu. Ei varmaan huomaa eroa arjessa, mutta uskoisin, että sua kohdellaan vähän aikaa eri tavalla tulevissa kokeissa.