Mitä tuliaisiksi vaihto-oppilasperheeseen?
Lukiolainen lähtee kesävaihtoon ja varmasti jotain suomalaista suklaata tai muuta karkkia vie, mutta mitäpä muuta? Perhe ei ole käynyt suomessa. Kohde Euroopassa.
Jotain kevyttä mielellään..
Kommentit (14)
Muumimukeista ovat ulkomaiset vieraani olleet todella kiinnostuneista. Fiskarsin sakset samoin ja Marimekko, mutta niitä taitaa saada ulkomailtakin. Ruisleipää, lakritsia ja salmiakkia. Poronlihasäilykkeitä, lakkahilloa.
Juustohöylä on suomalainen erikoisuus.
Syötävä on aina hyvä! Erikoisempaa leipätarjontaa ei taida Keski-Euroopassa olla muualla kuin Saksassa, muutoin syödään sellaista paahtoleipä- tai ranskanleipähöttöä, joten suomalainen leipä = pop.
Muumit mainittiinkin jo, toimii aina.
Jos ei ole laktoosi-intoleranssia, suomalainen suklaa menee ainakin omissa ulkomaantuliaisissa aina kuumille kiville. Kettukarkit, Mariannet ja Omarit pitäisin myös listalla.
Villasukkia suosittelen myös, koska asunnot Euroopassa ovat talvisin ihan saakutan kylmiä. Varsinkin, jos sukat ovat jonkun itse neulomat.
Kahvia kannattaa pohtia myös, sillä suomalainen kahvi on vahvempaa ja maukkaampaa kuin Keski-Euroopan kahvitarjonta.
Jos vie vaikka ruisleipää ja kahvia, tuliaisia voi perustella sanomalla, että nämä ovat suomalaiseen hyvään tapaan kuuluvia pieniä tuliaisia. Perinteet ja miksi jotakin tiettyä annetaan lahjaksi, nostavat lahjan sentimentaalista arvoa ulkomaalaisissa. Minulla on kotonani ulkomailta ihmisten tuliaisiksi tuomia tavaroita, jotka kaikki ovat maan mittakaavassa pieniä ja mitättömiä, mutta täällä paikallisten perinteiden ja tavaroiden harvinaisuuden vuoksi erityisiä (harvinaisia siis siinä mielessä, ettei niitä voi ostaa täältä).
Muumimukit, Iittalan tuotteet, Vallila, Marimekko...
Itse tykkäsin kun meillä asunut vaihtari toi herkkuja kotimaastaan. Vanhempansa myös lähettivät niitä postissa lisää. Niitä sitten maisteltiin yhdessä. Itse laittaisin varmaan viemisiksi ruissipsejä tai ruislastuja, pihjajakeksejä, mariannekarkkeja, pieniä muumipyyhkeitä, Marimekon pieni tarjotin tms.
Mustikkaa pidetään erikoisherkkuna Euroopassa, siellä kun ei ole kunnon mustikkametsiä. Samoin lakka ja mesimarja ovat suomalaisia erikoisuuksia. Jos villiksi rupeaa, vie vaikka jotain sirkkatuotteita.
Kahvipaketin vieminen on tosiaan suomalainen hyvä tapa. Jos viet kahvia, muista ottaa mukaan suodatinpaperipakkaus. Eurooppalaiset kahvinkeittimet ovat erilaisia, mutta suodatinpaperin avulla voi valuttaa vaikka suoraan kannuun kahvia kiehuvan veden kanssa.
Euroopassa ei ole sellaista pullaa kuin meillä. Siellä on munkki- tai voitaikinatyyppisiä leivonnaisia tai suolaisempaa pullaa, sellaista mautonta, jota syödään viinin kanssa. Voisit siis kahvin keralle leipaista pussillisen korvapuusteja tai rullapullia.
Kiitos vastauksista. Itse tehtyä pullaa en tosiaankaan aio lapseni mukana lähettää, enkä myöskään kahvipakettia. Kuullostavaa aika oudoilta tuliaisilta.
Perheessä on 6 jäsentä eli pitäisikö kaikille ostaa omat Muumi -mukit? Ne kyllä painavat jonkin verran.
Mustikka-suklaa on hyvä ehdotus, ainakin Pandalla ja Fasulla taitaa sitä olla valikoimissa.
Ehkä päädytään johonkin Iittalan juttuun tai sitten jotain Marimekolta.
Vaihtoon lähtijä on poika, eikä itse oikein ole niin kiinnostunut näistä tuliaisjutuista...
Entäs muumikakkulapio? Jotain mitä ei tarvitse ostaa jokaiselle omaa eikä mene niin helposti rikki? Muumikirjoja on myös englanniksi. Sellainen me lähetettiin Toscanaan kun lapsi asui leirikoulussa perhemajoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Itse tehtyä pullaa en tosiaankaan aio lapseni mukana lähettää, enkä myöskään kahvipakettia. Kuullostavaa aika oudoilta tuliaisilta.
Perheessä on 6 jäsentä eli pitäisikö kaikille ostaa omat Muumi -mukit? Ne kyllä painavat jonkin verran.
Mustikka-suklaa on hyvä ehdotus, ainakin Pandalla ja Fasulla taitaa sitä olla valikoimissa.
Vaihtoon lähtijä on poika, eikä itse oikein ole niin kiinnostunut näistä tuliaisjutuista...
Muumit eivät ole koko maailman tuntemia juttuja. Euroopassakin on monia maita, joille muumit ovat ihan outoja. Saattavat katsoa karsaasti made on vinkuintia -mukeja, joiden kuvituksena on pallomahaisia häntäkummituksia ja kiukkuisia pikkulikkoja. Ja Marimekon kuosit... No, itsepä päätätte. Minusta ylipäänsä mitkään sisustustuotteet eivät ole hyviä lahjoja tai tuliaisia tuntemattomille ihmisille, jos kohta eivät tutuillekaan, ellei täsmälleen tiedä saajan makua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoon lähtijä on poika, eikä itse oikein ole niin kiinnostunut näistä tuliaisjutuista...Muumit eivät ole koko maailman tuntemia juttuja. Euroopassakin on monia maita, joille muumit ovat ihan outoja. Saattavat katsoa karsaasti made on vinkuintia -mukeja, joiden kuvituksena on pallomahaisia häntäkummituksia ja kiukkuisia pikkulikkoja. Ja Marimekon kuosit... No, itsepä päätätte. Minusta ylipäänsä mitkään sisustustuotteet eivät ole hyviä lahjoja tai tuliaisia tuntemattomille ihmisille, jos kohta eivät tutuillekaan, ellei täsmälleen tiedä saajan makua.
Englanninkielinen kuvitettu muumikirja toimi vaikkeivät muumeista ennestään tienneet.
AINA voi viedä suomalaista musiikkia. Sibeliusta tai nykymusaa. Niitäkin on viety, mm Kiinaan.
Perheen nuorin lapsi on 13 v, joten Muumikirja ei varmaankaan ole sopiva. Itse saimme meidän vaihtarilta tuliaisiksi kirjan , joka kertoi hänen kotiseudustaan. Kirja voisikin olla yksi vaihtoehto.
Sisustusjuttuja ei varmaan tosiaan, mutta joku neutraali Iittala-Aallon pieni juttu voisi olla ok.
T. Ap
Meillä on viety just jotain perisuomalaista syötävää. Tai jotain muumijuttua. Tai molempia eli muumikeksejä muumirasiassa. Samoja lähettelen edelleen lahjaksi meiltä meillä asuneille vaihtareille.
Suomalainen arkkitehtuuri ja design kiinnostaa myös yleisesti eli esim jokin Artekin juliste tms. voi toimia.