Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko transsukupuoliselle sanoa, ettei näe häntä hänen toivomansa sukupuolen edustajana?

Vierailija
26.05.2018 |

Siinäpä se kysymys. Miten on? Voiko tuollaista sanoa vai onko se jotenkin täysin sopimatonta? Eräälle tällaiselle henkilölle täytyisi selvittää, ettei hän voi käyttäytyä niin kuin käyttäytyy ja että hänen käytöksensä minua kohtaan ei tunnu minusta hyvältä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi sanoa hänen ikävästä käytöksestään, etkä hänen sukupuolestaan?

Vierailija
2/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi et vain sano, ettei hän voi käyttäytyä niin kuin käyttäytyy ja että hänen käytöksensä sinua kohtaan ei tunnu sinusta hyvältä? Saattaisi mennä asia paremmin perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se sen käytös sua kohtaan muka liittyy siihen sukupuoleen?

Vierailija
4/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on siitä mistä luulen, niin etkö voi vain sanoa ettet ole kiinnostunut hänestä romanttisesti? Eikö tepsi?

Vierailija
5/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänen käytöksensä sinua kohtaan on sopimatonta, voit aivan varmasti puuttua käytökseen ilman, että sinun tarvitsee sanallakaan alkaa mitätöidä hänen sukupuoltaan. Mikäli sinulla on edes osapuilleen normaalit sosiaaliset taidot ja käytöstavat.

Vierailija
6/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin että miksi komea mies haluaa olla ruma nainen.

Laantu se senkin hinku.

Vierailija
7/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä miten aivan kaikkeen pitää sotkea sukupuoli. Jos ongelma on käytös, puhu käytöksestä äläkä sukupuolesta.

Vierailija
8/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän noiden transsukupuolisten suurin ongelma taitaa olla, että ihmisillä on niin ahtaat mielikuvat siitä miltä sukupuolen edustajien tulee näyttää ja miten käyttäytyä. Jos kyseessä on jotenkin seksuaaliseen kiinnostumiseen liittyvä asia, niin sehän ei ole puhtaasti sukupuoleen sidottu asia.

Vierailija
9/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Koko transsukupuolisuus on typerä ajatus muutenkin, eihän kukaan voi tuntea olevansa esim. toista rotua tai etnisyyttäkään. Sukupuolileikkiin lähtemisen sijasta tulisi käydä läpi henkilön henkilöhistoria seksuaali- tai muiden sukupuolitraumojen tai autismin piirteiden varalta eikä lähettää hengenvaarallisiin leikkauksiin ja muokata kehoa peruuttamattomasti hormonivalmisteilla. Ei anorektikkojakaan lähetetä rasvaimuun koska uskovat vakaasti olevansa liikalihavia. 

Mitäpä luulet, mitä transtutkimuksissa tehdään? Juurikin käydään läpi tuo henkilöhistoria ja poissuljetaan muut diagnoosit, jotka voisivat aikaansaada epätyypillistä sukupuolikokemusta. Miksi et ota asioista edes alkeistasolla selvää, ennen kuin kommentoit? Miksi haaskaat kaikkien muiden aikaa?

Vierailija
10/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomisesta en tiedä, mutta ei muutettu ole koskaan oikea ja aito. Valitettavasti.

Vierailija
11/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Koko transsukupuolisuus on typerä ajatus muutenkin, eihän kukaan voi tuntea olevansa esim. toista rotua tai etnisyyttäkään. Sukupuolileikkiin lähtemisen sijasta tulisi käydä läpi henkilön henkilöhistoria seksuaali- tai muiden sukupuolitraumojen tai autismin piirteiden varalta eikä lähettää hengenvaarallisiin leikkauksiin ja muokata kehoa peruuttamattomasti hormonivalmisteilla. Ei anorektikkojakaan lähetetä rasvaimuun koska uskovat vakaasti olevansa liikalihavia. 

Sen, että lääketieteen edustajat pitävät korjausleikkauksia käypänä hoitona transihmisille, mutta eivät rasvaimua anorektikoille, pitäisi kertoa sinulle jotain.

Vierailija
12/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi sanoa hänen ikävästä käytöksestään, etkä hänen sukupuolestaan?

Tämä! En edes ymmärrä miksi ne pitää tässä sekoittaa keskenään. Jos vaikkapa naisen kehoon syntynyt kokee itsensä mieheksi ja lähestyy ap:aa (nainen?) tästä näkökulmasta, ei siinä tarvitse alkaa koettua sukupuolta setvimään. Ethän sä ap kai muutenkaan aina ja kaikille mieheksi syntyneille miehillekään lämpene? Ja sama toisinpäin ymv. tilanteissa.

Vierailija
13/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hyvin voi sanoa. Katkerien suomalaisnasten lempisanontoja miehille on, että ethän sinä mikään mies ole, joten rohkeasti vaan.

Vierailija
14/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa. Samoin voi sanoa, jos mies näyttää naiselta tai jos nainen näyttää mieheltä. Terveen itsetunnon omaava kestää sen kyllä.

Vierailija
15/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi?

Minä paheksun sinun käytöstäsi, mutta äärettömän hienotunteisena en sano sinulle aiheesta mitään. :D

Vierailija
16/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanomisesta en tiedä, mutta ei muutettu ole koskaan oikea ja aito. Valitettavasti.

Transsukupuolisena jo korjauksen läpikäyneenä henkilönä, sanon että vaikka kommenttisi olikin tarkoitettu todennäköisesti ainakin vähän loukkaavaksi, olen silti jokseenkin samaa mieltä. Vaikkakin itse elän yhteiskunnassa korjatun sukupuolinormin mukaisesti, en silti välttämättä täysin koe kuuluvani siihen sukupuoleen, ja en yhtään siihen josta olen lähtöisin.

Tilanne kannaltani on siis parempi kuin ennen hoitoja. Olen myös hoitojen myötä saanut velkani kuitattua, ja päässyt työelämän syrjään kiinni.

Alkanut siis tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi. Sen sijaan että juoksisin avohoidossa mielenterveyspolilla miettimässä miksi ahdistaa.

Transhoidoista on oikeasti monille ihmisille korvaamatonta hyötyä. Minusta et housujen sisään katsomatta tiedä taustaani, enkä minä sitä taustaani ja tarinaani kenellekään tyrkytä tai mainosta. Tämä selostus ei ollut pelkästään tuolle jonka tekstiä lainasin.

Vierailija
17/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oishanse helpompaa kertoa mielipide jos tietäisi mikä on se ongelma mikä häiritsee ja mistä pitäisi huomauttaa

Vierailija
18/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oishanse helpompaa kertoa mielipide jos tietäisi mikä on se ongelma mikä häiritsee ja mistä pitäisi huomauttaa

No siis... Pidin ihan normaalina tyttökaverina, ja vasta vähän aikaa sitten mulle paljastui, että onkin transmies, mitä en ulkonäöstä tms. olisi osannut päätellä. Nyt on käynyt sellainen sekaannus, että hän edelleen jatkaa tuota tyttökaverijuttua, mutta minä en varattuna pidä sopivana esim. pitää kädestä jotakuta miestä/mieheksi itsensä kokevaa toisin kuin pitää kädestä tyttökaveria. En tiedä, miten voisin selvittää tämän asian hienotunteisesti.

Mutta kiitos kaikille, jotka ovat erityisesti jaksaneet nähdä vaivaa kommentoidakseen, ettei minulla ole käytöstapoja tai miksi on pakko ottaa sukupuoli mukaan. Jos joku tähän vastanneista osaa kertoa, miten tuon asian voi selittää ilman mitään sukupuolia, niin otan neuvot kyllä ilolla vastaan.

t. AP

Vierailija
19/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen, että lääketieteen edustajat pitävät korjausleikkauksia käypänä hoitona transihmisille, mutta eivät rasvaimua anorektikoille, pitäisi kertoa sinulle jotain.

Lobotomiaakin pidettiin vielä 1900-luvun puolivälissä käypänä hoitona mielenterveyspotilaille. 

Vierailija
20/25 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuuko sinun hyvä tai huono käytöksesi sukupuolesta vai luonteestasi? Miksi oletat, että transsukupuolisuudella olisi jotakin tekemistä asian kanssa? 

Et kai vaan vielä 2018 kuvittele, että "homoseksuaalit" ovat jotenkin seksuaalisempia kuin "heteroseksuaalit", tai ylläpidä muita vanhentuneita asenteita sukupuolesta ja seksuaalisuudesta? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä