Miten toimia, kun dementikko haluaa ihmisten puhelinnumeroita?
En tiedä miten toimisin. Toisella on loistavia kesälomasuunnitelmia, jossa vain unohtuu, että hän ei tee mitään autolla, koska hänellä ei ole ollut ajokorttiakaan kymmeneen vuoteen, eikä hän näkisi tai uskaltaisi ajaa.
Nyt hän siis innoissaan haluaisi soitella vanhoille etätutuille värvätäkseen nämä avuksi suunnitelmiinsa, ja nämä eivät tietenkään tiedä hänen tilastaan. Pitääkö minun vain pamauttaa ihmiselle suoraan, etten hänelle sellaisia puhelinnumeroita etsi, vai voisiko asian muotoilla jotenkin nätimmin? Minulta loppuu mielikuvitus ja olen surkea valehtelija. Eikä hienotunteinen sivuuttaminen ole bravuurilajini. Olen paremminkin mallia se Silta-sarjan naispoliisi.
Ja toinen on henkeä täynnä, kaunis kesä lävähti eteen eikä raasu oikeasti ymmärrä, miksei voi vain hurauttaa onneaan etsimään. Kun kysyin muistaako hän minkä ikäinen on ja milloin hänellä on viimeksi ajokortti ollut, muisti. Mutta ei ymmärtänyt, miksi asia olisi ongelma. Kysyin, miten hän itselleen ajokortin meinaa sitten järjestää kun se on kuulemma helppoa, niin hänellä on vanhoja tuttuja siellä mistä niitä saa...
Mullakin on pää hellettä täynnä, eikä järki juokse senkään vertaa. Miten näissä tilanteissa pitäisi toimia?
Kommentit (2)
Ei taida toimia kun auto käy ja kukkuu iloisesti. Toinen on niin tohkeissaan, että ilmoittaa menevänsä linja-autolla, vaikka oikeasti liikkuu niin vaikeasti, että se pitäisi kammeta sisään. Kamalaa kun vielä muistaa riittävästi siitä, mitä kaikkea aikuiseen elämään kuuluu, vaikkei ymmärrä ettei enää pysty niitä itse saavuttamaan.
Kerro, että auto on niin paskana, että sillä ei tule pääsemään mihinkään.
Sinkkumies