Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen istuttaminen

Vierailija
25.05.2018 |

Löysin aiheesta vain vanhoja keskusteluja. Pidin lasta puoli-istuvassa asennossa omia reisiäni vasten, niin että jalat koukussa sohvapöytää vasten. Ystäväni kauhistui että tuhoan lapsen selkärangan. Lapsi siis nyt kohta 3kk. Olen ajatellut että tämä istuttaminen tarkoittaa että tuetaan lasta selkäsuorassa istumaan. Melko istuva asento meidän sitterissäkin on ja siinä on paljon molemmat lapset aikaa viettäneet. Molemmat olleet niin vatsavaivaisia että selällään ja mahallaan olo selvästi useimmiten tuskaista varsinkin ensimmäisen 3kk. Tällä nuoremmalla (kohta 3kk) on lisäksi maidon takaisinvirtaus ollut melko pahaa ja varsinkin jos on makuullaan.

Lähinnä minua siis kiinnostaa mielipiteet tästä istuttamisesta, minkälaisia ohjeita on saatu. Ja jos on ollut tällaisia vatsaongelmaisia kuinka on toimittu, oikeastaan ainoa tapahan olisi sitten koko ajan kantaa vauvaa pystyssä, vai kuinka?

Lisähuomautuksena, esikoinen nousi istumaan itse 6kk ikäsenä ja nousi seisomaan tukea vasten 7kk ikäisenä ja ilman tukea käveli 10kk ikäisenä, ei vaikuttanut olevan haittaa toiminnastamme.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli-istuva asento tuo painon lonkille. Aivan kuten turvakaukaloissa, niissäkin paino kuormittuu väärin eikä niissä siksi saisi pitkiä aikoja usein olla. Selkäsuorassa istuttaminen taas voi saada kaiketi nikamiakin pois paikoiltaan, jos lihaksisto ei ole valmis tukemaan.

Minulle neuvolassa ohjeistettiin, että jos vauva sylissä puskee itse istumaan niin antaa istua vaan. Parempi asento lantiolle tulee, kun jalat roikkuvat polvitaipeesta alaspäin aivan kuten tuolilla istuessakin (fysioterapeutti ohjeisti näin). Eiköhän se vauva venkoilisi ja parkuisi jos asento ei olisi hänelle hyvä. Kunhan asentoa vaihtelee niin en uskoisi ongelmaksi.

Vierailija
2/4 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli-istuva asento tuo painon lonkille. Aivan kuten turvakaukaloissa, niissäkin paino kuormittuu väärin eikä niissä siksi saisi pitkiä aikoja usein olla. Selkäsuorassa istuttaminen taas voi saada kaiketi nikamiakin pois paikoiltaan, jos lihaksisto ei ole valmis tukemaan.

Minulle neuvolassa ohjeistettiin, että jos vauva sylissä puskee itse istumaan niin antaa istua vaan. Parempi asento lantiolle tulee, kun jalat roikkuvat polvitaipeesta alaspäin aivan kuten tuolilla istuessakin (fysioterapeutti ohjeisti näin). Eiköhän se vauva venkoilisi ja parkuisi jos asento ei olisi hänelle hyvä. Kunhan asentoa vaihtelee niin en uskoisi ongelmaksi.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tietenkään selkäsuorassa istuttaminen ei tulisi mieleenkään noin pienellä. Mutta esimerkiksi kylässä monesti on lapsi ollut kahvittelujen ajan myös turvakaukalossa ja tuo meidän sitteri on hyvin samanlaisessa asennossa. Ainoita paikkoja tuntuu nuo edellä mainitut olevan missä vaikuttaa olevan hyvä asento. Monesti nukahtavat myös niihin tai syliin melko vastaavassa asennossa. Tuntuu kyllä hassulta että vauvalle parempi olisi olla asennossa missä hänellä on selvästi pahempi olla.

Mutta kanniskellaan vieläkin enemmän vielä pari kuukautta ja toivottavasti vatsa kohta tuolla pienemmälläkin helpottaa niin alkaa muutenkin viihtyä paremmin lattialla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on maannut ensimmäiset pari kuukautta. Ei ole annettu istua ollenkaan.

Vierailija
4/4 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin huomaa että vauva-palstalla ei olla kiinnostuneita lapsista. Ensimmäinen vauva-aiheinen keskustelu pitkästä aikaa eikä ketään kiinnosta :-D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan