Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien tausta vaikuttaa entistä enemmän oppilaiden perus­koulu­menestykseen

Vierailija
25.05.2018 |

Oppilaiden tausta vaikuttaa yhä enemmän heidän osaamiseensa peruskoulussa, kertoo Kansallisen koulutuksen arviointikeskus. Ilmiö on voimistunut tällä vuosikymmenellä.

Erityisesti vanhempien koulutustausta, heiltä saatu tuen määrä ja heidän suhtautumisensa koulutukseen vaikuttavat osaamiseen. Tämä vaikuttaa erityisesti matematiikan osaamiseen, mutta sillä on vaikutusta myös äidinkielen ja kirjallisuuden osaamiseen.

Asiantuntijat ovat erityisen huolissaan siitä, että eri oppilaitosten arviointilinjat eroavat toisistaan. Samaan päättöarvosanaan vaaditaan enemmän osaamista kouluissa, joissa saadaan muutenkin parempia tuloksia.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005694032.html

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Nykyajan peruskoulussa opettajat eivät voi enää opettaa, joten kaikki jää kodin varaan. Erot vain tulevat korostumaan

Vierailija
2/4 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat osaavat opettaa lapsiaan paremmin, jos ovat itse kouluttautuneet toista astetta pidemmälle.

Tarkoitan esim kokeisiin kyselemistä, läksyissä neuvomista jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien asenne tarttuu lapsiin.

Lisäksi peruskoulu on uuden opetussuunnitelman myötä mennyt enemmän itseohjautuvaan suuntaan, jolloin heikoimmat ohjautuvat helpommin johonkin muuhun kuin pitkäjänteiseen opiskeluun.

Vierailija
4/4 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti totta. Yritän tehdä mun lapsista poikkeuksen tilastoon. Itse olen käynyt vain toisen asteen koulutuksen, ei riittänyt uskallus aikanaan opiskella pidemmälle. Harmittaa näin jälkikäteen. Matalasta koulutuksestani huolimatta olen yleissivistynyt ja ehkä jopa kohtalaisen älykäs. Olipas vaikeaa kirjoittaa tuollainen itsekehu.

No, kuitenkin. Käytän itseäni lapsille varoittavana esimerkkinä. Kannustan kaikin tavoin opiskelemaan pidemmälle jotta saavat aikanaan mielekkään työn ja asiallisen palkan. Kannustaminen on tosin helppoa, lapset ovat luonnostaan älykkäitä yksilöitä ja onneksi omaavat loistavan matemaattisen ymmärryksen.

Olen kyllä huomannut lasten kavereista että monessa matalan koulutuksen perheessä lapsetkin opetetaan suorastaan halveksimaan koulua. Metsään menee ja lujaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi