Laihdutan. Entä sinä?
Kutsutaan tätä rehelliseksi laihduttamiseksi, koska tahdon saada nopeasti painostani pois kuusi kiloa. Pidemmän aikavälin tavoitteeni on saada pois 12 kiloa ja saavutetussa painossa pysyminen. Tämä on eka kerta, kun olen lähtenyt syvällisemmin tunteella mukaan, uskoakseni onnistuvaan laihdutusprojektiin. Tämä on elämäntapojen muutos.
Syön vain kun on nälkä, jolloin tulen syöneeksi tavallista vähemmän. Liikun tavallista enemmän eli sen verran kuin normaalisti terveen ihmisen kuuluukin liikkua. Aloitan aamun juomalla vettä, ja teetä ja odottelen milloin tulee nälkä. Syön pienen aamupalan jne.
Vähensin kahvin juomista myös niin, että vain kun tulee pieni päänsärky, otan kahvin. Ennen laihduttamista join kahvia aikani kuluksi neljä kertaa päivässä. Nyt riittää kerran tai enintään kaksi ja kohta saatan lopettaa kokonaan kahvin juomisen. Ilman kahvia tunnistan paremmin mitä kehoni kaipaa.
Näin vähän aikaa sitten kaupassa naisen, jolla oli paitsi rasvaa jokopuolella, niin keskivartalo erityisen paksuna. Hän mennä viuhtoi hartiat ja kädet heiluen vimmatusti levällään. Minua alkoi hymyilyttämään koomisen näköinen liike ja hänen ison naisen identiteettinsä. Mitähän tunteita hän joutuisi ottamaan vastaan, jos luopuisi ylipainostaan? Juuri tuohon tilanteeseen en itse tahdo, joten on aika palauttaa painolukemani normaalipainon alueelle, jolla minun oli nuorempanakin hyvä olla. Enkä tahdo hengästyä rappusissa.
Olen aikaisemmin yrittänyt myös laihtua, mutta en kovin vakavasti. Tällä kertaa olen kieltäytynyt ylimääräisestä ruoasta ja herkuttelusta ja samalla miettinyt strategioita, että kun halu saada liikaa ravintoa yltyy, niin minulla on jo valmiina sijaistoimintoja sitä varten.
Aaltoilen kauhean nälänhädän tunteen ja vatsa täynnä röyhtäilyn välillä. Nopeat hiilarit paheena. Ylipainoa 20 kg.