miten ymmärrät pihviruoan?
Ulkofileepihvi ei kuulemma kelpaa. Onkohan kyse sitten jauhelihapihvistä?
Kommentit (18)
Pihvi on littana klöntti mitä tahansa.
Pihviruoan ymmärrän aitona vegaanipihvinä eikä ällönä nauta- tai sikapihvinä.
Pihviruoka käsitteenä on täysin vieras.
Onko yleistäkin laittaa "pihviruokaa"? Paistetaan pihvejä päivälliseksi tms. Mistään pihviruuasta en ole kuullut.
Pihvi sanahan on peruja Portugalista, missä sillä nimeenomaan tarkoitettiin kasvispihvejä.
Ruoka joka sisältää pihviä. Vaikka olen kasvissyöjä niin kyllä mulle tulee tosta lähinnä mieleen lihapihvi eikä kasvispihvi.
Asia on pihvi. Ai se olikin ruokajuttu. No niin. Siis pihvi on enemmän kuin leivitetty kengänpohjallinen. Siis mureampi. Johonkin sitä pihviä pitää verrata. Jos se on niin sitkeä että pureksii sitä useamman puolituntisen, niin se ei ole piffi. Se on jotain mille ei ole nimeä. Jos se tuoksahtaa nenään ennen ja jälkeen kypsennyksen niin sitten se on piffi. Ja siitä saa aterian. Jos veri tirskahtaa kun siihen koskee niin sitten se on gourmet ateria. Minä haluan aina tietää, ennenkuin suunnittenkaan tekeväni pihvistä ateriaa, missä piffi on laiduntanut, vapaana vai sidottuna, miten lopetettu ja kauanko on riiputettu ja missä. Onko tullut luokseni kylmäkuljetuksena koko matkan lopetuksen jälkeen. Nam.
Katsotaan miten käy. Kelpaako pihvi.
Näin sen ymmärrän
Pihvityyppejä ovat esimerkiksi:
Pippuripihvi
T-luupihvi
Filepihvi
Lehtipihvi
Krispihvi
Naudan sisäfileestä valmistettuja pihvejä:
Tournedos
Chateaubriand
Filet mignon
Porterhouse (Eli T-luupihvi, sisältää stripin ja sisäfileen)
Kasvissyöjänä ajattelen heti kyllä herkulllisia itse tekemiäni porkkanapalsternakkapihvejä, mutta pihviruoka on kaiketi perinteisesti mikä hyvänsä lihapihviä sisältävä ruoka.
Pihviruoka on minulle uusi termi, mutta siitä tulee mieleen ruoka, jonka yksi osa on pihvi. Se voi olla mitä tahansa eläintä, tai sitten kasvispihvi.
Vierailija kirjoitti:
Pihviruoan ymmärrän aitona vegaanipihvinä eikä ällönä nauta- tai sikapihvinä.
Minäkin olen vegaani!
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjänä ajattelen heti kyllä herkulllisia itse tekemiäni porkkanapalsternakkapihvejä, mutta pihviruoka on kaiketi perinteisesti mikä hyvänsä lihapihviä sisältävä ruoka.
Niin, lihaahan se on kasvinkin kudokset; aivan samanlaisia soluja kuin eläimissäkin.
Eikö teitä vegaanit koskaan omatunto soimaa, kun syötte käytännössä eläviä, tuntevia soluja, jotka usein kuolevat vasta suussanne tai vatsalaukussanne? Itse en moista julmuutta siedä, siksi olenkin breathitariaani.
Vierailija kirjoitti:
Pihvi sanahan on peruja Portugalista, missä sillä nimeenomaan tarkoitettiin kasvispihvejä.
Olisko lähdettä? Ettei vaan kuitenkin tulis ruotsista ja sitä kautta latinasta?
Naudanpaisti < beef steak.( italiaksi bistecca) Engl. naudanliha on beef. Ranskalainen lainasana Boeuf. Polveutuu latinan nautaa tarkoittavasta sanasta bos. Genetiivi bovis. Kyse ei siis ole kappaleen muodosta tai leikkauksesta, vaan eläimestä ja sen lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Ulkofileepihvi ei kuulemma kelpaa. Onkohan kyse sitten jauhelihapihvistä?
Jos minulle kokkaat niin kelpaa mikä pihvi tahansa:)
Ymmärrän pihviruoan siten että laitan kaikenlaisia pihvejä suuhuni.
M