Miksi jotkut ei toivu ahdistuksesta esim. sairauden jälkeen?
Toiset jatkavat elämäänsä ja käyvät töissä, kun paranevat vaikkapa syövästä.
Toiset jää kituuttamaan siihen uusimisen pelkoon ja ovat työkyvyttömiä.
Kummatkin selvinneet fyysisesti.
Kommentit (45)
Olen sairastanut leukemiaan kaksitoistavuotiaana. Kuukausia sairaalassa kipujen kanssa, yksinäisyys ,pelot ,parantuminen ja sitten huomaat, että olet vanhus nuoren ruumiissa, ikuinen pelko siitä että uusiko syöpä. Ei voi ja osaa luoda mitään pysyvää, eikä luottaa kehenkään, koska ikuinen tunne että kaikki voi loppua vaikka tänään.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuustyyppi vaikuttaa. Itsekeskeinen, tyypin A tai C persoonallisuus, pessimistinen tai jopa ekstroversio masentuvat helpommin. Kyse on pohjimmiltaan kyvystä käsitellä stressiä.
Toki tuotakin, mutta en allekirjoita sitä pelkäksi luonnekysymykseksi. Olen sellainen terrieri, että jokainen tietää minun lopulta päätyvän jaloilleen (tähän asti, kai joku tapahtuma vielä joskus voi lyödä pysyvästi kanveesiin).
Stressi ja henkinen rasitus ja syöpäsairaalla sytostaatit tuhoavat suoliston hyvän flooran ja henkilö alkaa kärsiä ravinnevajauksista. Et vaan pysty olemaan elinvoimainen, jos elimistösi rauta tai hyvät rasvahapot, aminohapot (joista muodostuu serotoniinia jne) tai b-vitamiinit tms. ovat nollissa tai erittäin alhaiset. Jos olisin oikealla alalla, pistäisin pystyyn tutkimuksen, jossa ihmisten ravitsemuksellinen terveys boostattaisiin huippuunsa ja katsottaisiin sen merkitys paikalleenjäämiseen. Ainakin sen jälkeen terapia ja muut tukikeinot auttaisivat todennäköisesti paremmin.
Itselläni on ollut vakava sairaus ja koen selvinneeni siitä ilman sen kummempia traumoja.
Sen sijaan läheiseni sairaus uuvutti minut täysin, enkä tunne vieläkään toipuneeni siitä, vaikka sairaus on jo lähes parantunut.
Tuntuisi kuintenkin pöljältä myöntää, että olisin toisen ihmisen sairastumisen myötä enemmän tuen tarpeessa kuin omani.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsuus on ollut turvallinen ja vakaa, on ihmisellä paremmat lähtökohdat vastoinkäymisistä selviytymiseen.
Myös luontaisella korjautumistaipumuksella on merkitystä.
Persoonallisuustyyppi vaikuttaa. Itsekeskeinen, tyypin A tai C persoonallisuus, pessimistinen tai jopa ekstroversio masentuvat helpommin. Kyse on pohjimmiltaan kyvystä käsitellä stressiä.