Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan tässä typerin syy, mihin parisuhde voi kaatua? Mies ei mene lääkäriin, olenko kohtuuton?

Vierailija
24.05.2018 |

Oon kirjoittanut täällä aiemminkin. Miehellä todennäköisesti uniapnea, vuoteen ei olla nukuttu samassa sängyssä kuorsaamisen vuoksi. Se ei kuitenkaan ole se suurin ongelma, vaan aamuherääminen. Käy töissä mutta liukuvalla työajalla - torkuttaa tuntikaupalla ja saattaa herätä 10-12. Sehän tarkoittaa sitä, että kaikki jää minun vastuulleni myöhään iltaan saakka ja sitten hänen pitääkin mennä melkein heti nukkumaan.

Joo ja menin lisääntymään tuon kanssa, koska en todellakaan tajunnut että tästä tulee jatkuvaa. Ennen tuota lasta ongelma oli lähinnä vaan viikonloput, jolloin nukkuu 14-15 saakka helposti. Nyt tuntuu kuin olisin yksinhuoltaja, vaikka tämän piti olla yhteinen juttu ja jaettua vanhemmuutta. Tyhmä minä, oma moka. Minulla on isompia lapsia myös ja hekin tarvitsevat huomiota, vaikka ei nyt ihan pienistä lapsista olekaan kyse.

Äitienpäivänä heräsi 14 ja se hieman ärsytti. Itse 5,5h unien jälkeen keittelin aamukahvia vauvan kanssa ja mietin, oisko hän voinut edes silloin herätä kun lapsikin. Kertakaan ei ole sitä tehnyt.

Nyt on suhde katkolla, oli pakko "heittää pihalle" hetkeksi että ei tuntuisi niin raskaalta. Lähinnä arvostuksen puute, kun ei kertakaikkiaan suostu lääkäriin eikä edes puhu asiasta. En kettuile vaan yritän parhaani mukaan olla kärsivällinen, en koskaan moiti (ennen kun nyt viime aikoina, ehkä on tullut se piste ettei enää jaksa), yritän ymmärtää ja blaablaa. Oonko ihan kohtuuton, kun minusta perheessä toinen ei voi olla näin itsekäs?

Ps. Sille rahajankkaajalle, maksan asumisen kulut kaikki ja ruoasta 80%, teen lähes kaikki kotityöt.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori pitkä viesti. Ärsytti. Joskus ei pääse maanantaisin töihin ollenkaan, kun torkutus venyy 13-> ap

Vierailija
2/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lopettaa torkutuksen ja menee otattamaan esim Terveystalon Miehen labrapaketin (ilman lähetettä) ja jos ongelma jatkuu, menee uniapneatutkimuksiin. 

Jos yhteistyöhalua ei löydy, sinä olet ihan oikeutettu järeämpiin toimiin oman jaksamisesi vuoksi. Yritä kuitenkin esittää asiasi niin, ettei mies mene siitä lukkoon vaan pystyisi toimimaan (vaikka toki kuulostaakin tampiolta mieheltä). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä vähän samaa vikaa. Uniapnean oireita; kuorsaa aivan julmetun kovaa, muutamia kertoja viikossa joudun käskee työhuoneeseen nukkumaan koska itse en siltä melulta saa nukuttua. Lisäksi hengityskatkoksia olen huomannut, ja päivisin aina väsynyt.

Olen kohta vuoden ajan koittanut puhua että mene lääkäriin niin saisit apua mutta ei vaan mene. Ei kertakaikkiaan saa aikaiseksi. En tiedä pelottaako se vai missä vika. Todella rasittavaa kyllä näin.. ja meilläkin monta pientä lasta, harmittaa kun sen väsymyksensä takia on usein ihan liian kiukkuinen ja ei jaksa lasten kanssa tehdä mitään ilman mun apua..

Vierailija
4/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi miestä itseäänkin kiinnostavan miksei pääse aamulla ylös sängystä. Kuinka paljon mies nukkuu? Tarkoitan että valvooko myöhään eikä siksi jaksa nousta, vai nukkuuko 13 tunnin yöunia?

Vierailija
5/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, meilläkin tuota kärttyisyyttä ajoittain.

4, yleensä vähintään 12h nukkuu, vkl helposti esimerkiksi 16h ja silti kuulemma väsyttää. 7-8h yöunen jälkeen voi nousta jos on ihan ihan pakko, mutta sitten tarvii kyllä päiväunet. Ei siis ole unen määrästä kiinni.

Ap

Vierailija
6/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo torkutus on lopetettava ihan ensiksi. Mies laittaa kellon soimaan silloin, kun on noustava eikä sitä aikaisemmin, koska se häiritsee sekä miestä että etenkin muita. Voisitteko sopia vaikka alkuun, että ap herättää miehen tiettyyn kellonaikaan eikä koko herätyskelloa käytettäisi.

Vierailija
7/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai vihellät pelin poikki. Mies osoittaa pohjatonta itsekkyyttä toiminnallaan. Ja koska sallit tuollaisen käytöksen, mahdollistat myös hänelle sen. Miksi hän muuttaisi tapojaan, hänellähän on asiat hyvin; ei tarvitse tehdä kotitöitä, saa nukkua niin pitkään kun huvittaa, ja kaiken lisäksi vaimo maksaa elämisenkulutkin. Miehellä asiat on siis mitä parhaiten, joten miksi tinkisi saavutetuista eduista. Valitettavasti edes rakkaus ei taida riittää syyksi, sillä miehen itsekkyys menee etusijalle.

Itse asetin omalle miehelleni uhkavaatimuksen, kun  elämämme rytmi meni aivan perseelleen: Minä kävin kokopäivätöissä klo 8-16 jonka jälkeen hoidin ruokaostokset, ruoanlaiton, pyykit, kodin jne. Tämä raskaanaollessa siis. Mies meni töihin klo 09 pintaan, lähti töistä klo 18-19 (on yrittäjä joten tekee pitkiä päiviä), salille töiden jälkeen ja olikin sitten kotona klo 21. Söi ja meni nuokkumaan uupumustaan sohvalle ja nukahti siihen, heräsi sitten ehkä joskus aamuyöllä ja hiipi viereen sänkyyni. Emme nähneet koskaan, emme tehneet yhdessä mitään, kaikki vastuu perheestä ja vanhemmista lapsista jäi minulle. Miehen toivomuksesta tehtiin vielä yksi lapsi, hän syvästi vannotti että vähentää työntekoa ja osallistuu perhe-elämään enemmän joten suostuin.. Vanhemmat lapset olen hoitanut enemmän tai vähemmän yksin, miehen keskittyessä työhönsä. Nyt sanoin sitten että tämä loppuu, en halua olla yksinhuoltaja parisuhteessa, edessä on tavaroiden jako ja ero tai sitten mies alkaa priorisoida asioita uudelleen. Emme eronneet, mies muutti aikataulujaan niin että viettää kanssani enemmän aikaa, osallistuu kotitöihin ja lastenhoitoon. Salilla käy aamuisin ja töitä tekee vähemmän. Hyvä niin, sillä muuten pian syntyvä vauvamme olisi syntynyt suoraan yksinhuoltajan perheeseen.

Vierailija
8/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ravinto? Onko mahdollista olla vitamiini-, hivenaine- ja aminohappopuutoksia tai toksisuutta kehossa? Jos on esim. roskaruuasta ja/tai stressistä syntynyt suolistohiivan liikakasvu, se väsyttää erityisesti aamuisin, koska öisin sen aineenvaihduntamyrkyt kertyvät elimistöön. Olin itse ihan kuolemanväsynyt aamuisin. 

Vierailija
9/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ap:n kanssa samoilla linjoilla! Mä tekisin miehelle selväksi, että nyt selvittämään asiaa ja härkää sarvista tai lusikat jakoon. Ei tuommoista elämää tarvitse loputtomasti sietää, eikä välinpitäättömyyttä/piittaamattomuutta ainakaan. Torkutus hiiteen ensimmäisenä, se ei tee mitään muuta kuin pilkkoo unen silpuksi. Joko nukkuu tai herää, mutta ei ole mitään järkeä torkuttaa kahta tuntia. Johan siinä menee hermo sitä kuunnellessakin.

Miltä kuulostaa semmonen, että jos vaikka viikon tai jopa kahden aikana kirjaisit ylös kummankin teidän nukkumiset (ja torkutukset) ja työ/kotityö/lastenhoitoon menneen ajan? Jos se vähän herättäisi (heh heh) ukkoa että tosiaan hänellä valuu elämä tässä ihan hukkaan.

Vierailija
10/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei suostu hakeutumaan hoitoon niin kannattaa erota.

Uniapnea voi ihan oikeasti johtaa ennenaikaiseen kuolemaan.

t. Mies jolla on uniapnea ja CPAP kotona

Vierailija
11/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ravinto? Onko mahdollista olla vitamiini-, hivenaine- ja aminohappopuutoksia tai toksisuutta kehossa? Jos on esim. roskaruuasta ja/tai stressistä syntynyt suolistohiivan liikakasvu, se väsyttää erityisesti aamuisin, koska öisin sen aineenvaihduntamyrkyt kertyvät elimistöön. Olin itse ihan kuolemanväsynyt aamuisin. 

Mies alkoi herätä virkeänä aamuisin ilman herätyskelloa muutamalla lisäravinnekapselilla. 

Vierailija
12/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuhannesti vastauksista! Vastailen lyhyesti, kun vauva heräsi. Periaatteesta en ole alkanut tuohon herättelyyn, mulla kouluikäisetkin heräävät itse enkä ehdi, jaksa toimia miehellekin äitinä. Ei kyllä edes herää niihin herätysyrityksiin joita joskus on ollut. Kääntää kylkeä ja jatkaa unia.

On sanonut että hävettää. Joo periaatteessa ymmärrän, mutta en enää jaksa tuntea sääliä kun itse usein saa nukkua 5-7h pätkissä... Jossain vaiheessa oon miettinyt tuota uni/kotityöpäiväkirjaa, josko hän tajuaisi paremmin sitten.

Koen asian niin, että mies on päässyt aika helpolla. Tuskin olisi iso vaiva käydä vaikka työterveyshuollon kautta lääkärissä, netistä saisi aikoja. Lapsetkin ovat jotenkin tottuneet siihen, että yksi nukkuu aina tai tulee iltamyöhään kotiin.

Ap

Vierailija
13/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun entinen kundikaveri oli tuollainen väsyjä ja kuoli alle 40-vuotiaana. Jos miehessäsi on elimistössä riittävä määrä ravinteita ja hän olisi terve, häntä ei saisi nukkumaan noin paljon ellei hän olisi sitten masentunut. 

Vierailija
14/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa miehelle lääkäriaika ja sano, että joko menee kyseisenä aikana sinne tai tulee ero.

Vierailija
15/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea on tappava tauti, joten se pitää hoitaa. Itse olin hirveän väsynyt, nukahtelin istualleni jopa työpaikan palavereissa, illat nuokuin sohvalla ja viikonloput nukuin yli kellon ympäri. Sitten tuli työterveyteen määräaikaistarkastus ja siellä terveydenhoitaja varasi lääkärin heti seuraavalle päivälle. Lääkäri laittoi lähetteen keuhkopolille. En oikein tykännyt ajatuksesta, koska olin aina tarvinnut paljon unta ja arvelin sen olevan vain minulle ominaista. Tutkimuksissa selvisi vaikea uniapnea. Cpap-laite tuntui alussa hankalalta, mutta olo oli kuin olisin herännyt koomasta, ero entiseen oli niin järkyttävä.

Ap:n tilanne on hankala. Ensi alkuun teidän pitää laittaa miehen henkivakuutus kuntoon. Sitten alat järjestellä tulevaisuutta ilman miestä. Toivottavasti mies tajuaa, miten pienestä hänellä on elämä ja perhe kiinni.

Vierailija
16/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa mitään typerää ole. Miehen älykkyydestä en menisi ihan takuuseen, sillä uniapnea on oikeasti vakava sairaus, joka olisi hoidettavissa suht. yksinkertaisesti joko asento- tai laitehoidolla. Jos on päässyt elintasoa kertymään, monesti laihdutuskin auttaa.

Vierailija
17/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap:n miehen käytös on täysin verrattavissa johonkin muuhun itsetuhoiseen ja läheisistä piittaamattomaan toimintaan. Mikäli mies haluaa jääräpäisesti jatkaa tuota "elämää" eikä ole valmis edes käymään lääkärissä, joka on todella pieni vaatimus, ei hänelle perhe merkitse mitään. Siinä vaiheessa voi hyvin nostaa kädet ilmaan ja todeta että sama luovuttaa, olisi tuo suhde kaatunut sitten johonkin muuhun.

Vierailija
18/18 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kohtuuton ja pisteet sulle, että olet pystynyt ottamaan asumuseron! Ymmärrän täysin, että olet loppu tuohon!

Mutta siis...jos sinä teet lähes kaikki kotityöt ja maksat vähintään puolet kaikesta vaikka olet äitiyslomalla, niin onko uniapnea ainoa juttu mikä suhteessanne on pielessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi