Toinen lapsi?
Tuttavallani oli pakkomielle saada "kiiltokuvaperhe" ja lapselle sisarus.
Saivat sitten toiseksi lapseksi sellaisen down- lapsen.
No, tämä vanhempi joutunee sitten huolehtimaan koko elämänsä sisaruksestaan.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Älä ap. välitä, palstalla on paljon käsittämättömän yksinkertaisia ihmisiä.
Minä tiedän mistä kirjoitat.
No kyllä minusta on ilkeää huudella tuttavastaan nimettömänä, että haluaa kiiltokuvaperheen jne. Mekin halusimme toisen lapsen, eikä kyse ollut mistään kiiltokuvista todellakaan.
Saa sitä puhua down lapsista ja heidän hoidoistaan, mutta tällainen on outoa. Eikä tämä tee minusta tai muista keskustelijoista yksinkertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksihän tämä aihe on näin "arka"?
Jotkut haluaa hehkuttaa vain down-lasten hyviä ominaisuuksia, ja toki niitä onkin.
Jatketaanko niiden kertomisella?
Onko tässä ketjussa joku sanonut niin? Ei ole. Tässä ketjussa on esitelty vain epämääräisiä vihjailuja johonkin suuntaan. Mikä on tämän ketjun aihe? Kerro nyt edes se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ap. välitä, palstalla on paljon käsittämättömän yksinkertaisia ihmisiä.
Minä tiedän mistä kirjoitat.
No kyllä minusta on ilkeää huudella tuttavastaan nimettömänä, että haluaa kiiltokuvaperheen jne. Mekin halusimme toisen lapsen, eikä kyse ollut mistään kiiltokuvista todellakaan.
Saa sitä puhua down lapsista ja heidän hoidoistaan, mutta tällainen on outoa. Eikä tämä tee minusta tai muista keskustelijoista yksinkertaisia.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon tänne saa laittaa rumia sanoja?
Tajuatko yhtään miten paljon loukkasit isosiskoa, jolla on downveli?
Ihan ulkopuolelta pitää kysyä, että mitä rumia sanoja tarkoitat? Eiköhän se down ole se tapa, millä se sanotaan. Ja isosiskolla on se downveli ja hän on siihen tottunut, ei sitä muuta se, että asiasta sanotaan. Tarkoitatko, että asian mainitseminen olisi loukkaamista?
Tarkoittaako ap, ettei koskaan kannata hankkia toista lasta? Kukaan ei nyt tunnu ymmärtävän, mitä ap tarkoittaa. Otsikko on Toinen lapsi.
Tarkoittaako ap, että elämä antoi perheelle opetuksen, koska he halusivat olla kiiltokuvaperhe? Sitten tulikin down-lapsi ongelmineen, ja koko elämä pitää häntä hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon tänne saa laittaa rumia sanoja?
Tajuatko yhtään miten paljon loukkasit isosiskoa, jolla on downveli?
Ihan ulkopuolelta pitää kysyä, että mitä rumia sanoja tarkoitat? Eiköhän se down ole se tapa, millä se sanotaan. Ja isosiskolla on se downveli ja hän on siihen tottunut, ei sitä muuta se, että asiasta sanotaan. Tarkoitatko, että asian mainitseminen olisi loukkaamista?
Niin ja miksi se loukkaa jos on onnellinen?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako ap, ettei koskaan kannata hankkia toista lasta? Kukaan ei nyt tunnu ymmärtävän, mitä ap tarkoittaa. Otsikko on Toinen lapsi.
Jospa täällä nyt on joukko joka ei halua ymmärtää, entä se ketju jossa kysyttiin abortoisitko down lapsen, lähes kaikki vastasivat kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa täällä nyt on joukko joka ei halua ymmärtää, entä se ketju jossa kysyttiin abortoisitko down lapsen, lähes kaikki vastasivat kyllä.
No jos ihmiset eivät ymmärrä, mikä pointtisi on, mikset voi kertoa sitä suoraan?
En ole vastannut tuollaiseen ketjuun, enkä myöskään aio vastata.
Miksi se isosisarus huolehtisi pikkusisaruksestaan koko ikänsä?
Eikö ne perheen vanhemmat huolehdi lapsestaan siihen asti kun muuttaa kotoaan (ehkä tuettuun asumiseen jos ihan itsenäinen ei onnistu)?
Eikös se juuri ole sisaren tehtävä, vanhemmista joskus aika jättää.
Ja näihin tulevaisuuden tukipalveluihinko voisi luottaa? Kun alkaa jo nyt olla retuperällä?
Vierailija kirjoitti:
Eikös se juuri ole sisaren tehtävä, vanhemmista joskus aika jättää.
Ja näihin tulevaisuuden tukipalveluihinko voisi luottaa? Kun alkaa jo nyt olla retuperällä?
Ei. Ei mitään velvollisuutta eikä välttämättä oikeuttakaan.
Jos siis veljeni vammautuisi nyt, niin mielestäsi minun pitäisi alkaa hoitaa häntä, sen sijaan, että saisi parasta mahdollista kuntoutusta?
Varmasti melko moni vannainen haluaa mahdollisuuden kehittyä elämässään ja itsenäistyä mahdollisimman pitkälle. Miksi sisaruksen pitäisi estää tämä itsenäistyminen ja alkaa hyysätä toisen elämässä.
Eikö 2 lasta ole kaikkein yleisin lopullinen lapsiluku perheissä? Eikö toisen lapsen haluaminen ole ihan normijuttu? Ja suurin osa 2. lapsista ei ole millään lailla vammaisia. En siksi oikein ymmärrä ap:n avausta.
Näissä lapsiasioissa ei taida mitään normijuttuja ollakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Näissä lapsiasioissa ei taida mitään normijuttuja ollakkaan.
Normi=tyypillisin/yleisin valinta/toimintatapa vallitsevassa tilanteessa. Siinä mielessä 2 lasta on normi Suomessa tällä hetkellä.
Ap:n viesti oli selvästi ilkeä ja ihmettelen hänen puolusteluaan täällä. En ymmärrä mikä motiivi hänellä on kirjoittaa nimettömänä ystävistään noin. Sitäpaitsi mistä hän tietää, etteivät vanhemmat ole tyytyväisiä perheeseensä mahdollisen alkushokin laannuttua?
Vierailija kirjoitti:
En ole ilkeä ihminen enkä ilkeilläkseni kirjoittanut. En ymmärrä miksi jotkut ärsyyntyvät?
Olen toiminut myös kehitysvammaisten hoitajana, ja minua on kehuttu hyväksi hoitajaksi.
T.ap.
Jos minulla olisi down-lapsi,niin olisi kauheeta jos häntä hoitaisi kaltaisesi hoitaja. Pidät itseäsi parempana, kuin "sellaista" down-ihmistä. Meidän tuttavaperheessä on down-lapsi, jota sisarukset rakastaa ehdoitta. Heille heidän pikku-sisko on maailman paras!
Ap tietää kun läheltä seuraa. tämä pieni down lapsi on selkeästi heille riesa.
T.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ilkeä ihminen enkä ilkeilläkseni kirjoittanut. En ymmärrä miksi jotkut ärsyyntyvät?
Olen toiminut myös kehitysvammaisten hoitajana, ja minua on kehuttu hyväksi hoitajaksi.
T.ap.
Jos minulla olisi down-lapsi,niin olisi kauheeta jos häntä hoitaisi kaltaisesi hoitaja. Pidät itseäsi parempana, kuin "sellaista" down-ihmistä. Meidän tuttavaperheessä on down-lapsi, jota sisarukset rakastaa ehdoitta. Heille heidän pikku-sisko on maailman paras!
Tällaiset kommentit laittaa kyllä miettimään että "antaa niiden parempien hoitajien hoitaa". T.ap.
Jotkut haluaa hehkuttaa vain down-lasten hyviä ominaisuuksia, ja toki niitä onkin.
Jatketaanko niiden kertomisella?