Vuokrafirma testaa työntekijöitä näiden tietämättä?
Kuulin jutun, jonka mukaan eräs vuokrafirma niin sanotusti testaa asiakaspalvelussa kauttaan työskenteleviä ihmisiä. Joku siis menee kyseiseen paikkaan, on olevinaan ihan tavallinen ostaja ja sitten raportoi tästä kokemastaan palvelusta ja työntekijän toiminnasta vuokratyöfirmalle.
Onko siis tämä totta? Entä laillista?
Kommentit (19)
Tätä tekevät kaikki isommat yritykset henkilökunnalleen. Alko esimerkiksi.
On laillista ja itsekin olen kyseiseen työhön kerran hakenut. Tuota tehdään ihan normaaleissa kivijalkakaupoissa sekä mm. ravintoloissa.
Mä oon tehnyt tollasta työtä. :) Just hauskaa :D
Totta kai työnantajan pitää tietää, että työntekijä suoriutuu tehtävistään. Kyllä meillä ainakin seurataan esimerkiksi sitä missä kunnossa koneet ovat minkäkin käyttäjän jäljiltä.
Ja jokainen työnantaja seuraa millaista työnjälkeä työntekijänsä tekevät. Ei kai tuossa ole mitään outoa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan sairasta.
Millä tavalla sairasta? Mielestäsi työnantajan pitää maksaa palkka kiltisti, vaikka hänellä ei olisi mitään tietoa siitä, että työntekijä edes osaa työnsä?
Työntekijällä on oikeus saada työstään palkka. Ja työnantajalla on oikeus saada työntekijältä sitä työsuoritusta, josta palkka maksetaan. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan sairasta.
Millä tavalla sairasta? Mielestäsi työnantajan pitää maksaa palkka kiltisti, vaikka hänellä ei olisi mitään tietoa siitä, että työntekijä edes osaa työnsä?
Työntekijällä on oikeus saada työstään palkka. Ja työnantajalla on oikeus saada työntekijältä sitä työsuoritusta, josta palkka maksetaan. Ei sen kummempaa.
Miksei työnantaja voi rehellisesti ja avoimesti perehdyttää kunnolla, ettei tarvi tekemsiä vakoilla.
Siis mysteeri shopping, esim lindexilkin oli tämmönen, mut kai sanottiin se päivä. Et joku asiakas tulee antaa sit arvion. Mut kylhän kaupat kai tekee tota, mut aika harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan sairasta.
Miksei työnantaja voi rehellisesti ja avoimesti perehdyttää kunnolla, ettei tarvi tekemsiä vakoilla.
Valvonnalla varmistetaan, että työntekijä toimii niinkuin on perehdytetty. Kaikilla ei valitettavasti ole rautaista työmoraalia.
Yksi tuttuni on ollut myös tällainen testiostaja.
Mä olin kerran eläinkaupassa harjoittelemassa. Eräänä päivänä sain työtehtäväkseni käydä toisessa läheisessä eläinkaupassa pyörimässä ja leikkimässä asiakasta. Oikeasti olin työnantajan toimesta katsomassa tuotteiden hintoja, paljon se ja se maksoi kyseisessä kaupassa. Ja kaikki piti ilmoittaa työnantajalle. Siis sille mun harjoittelutyöpaikan esimiehelle.
Minulla on vaativa työ, ja meillä työpaikalla saatetaan suorittaa yllättäen esim. narkotesti.
Se on täysin ok. Minulla on työ josta olen vastuussa ja josta minulle maksetaan.
Siin testataan aikalailla myos,esim asiakaspalvelun tasoa:)
Ja siis kyllähän se työntekijä tietää siitä,että sieltä saattaa tulla se mystery-asiakas, et ei sitä täysin salassa tehdä.
Minusta vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ymmärrän hyvin tuon toiminnan, ja parhaimmillaanhan siitä saakin todella hyvää tietoa, jolla toimintaa voidaan kehittää.
Mutta sitten taas toisaalta... Monessa tapauksessa tuo kertoo myös erittäin paljon yrityksen esimiehistä, heidän epäluottamuksestaan ja johtamistaidoistaan. Ja harvassa ovat ne esimiehet, jotka vastaavan toiminnan hyväksyvät mukisematta itseään koskien. Kannattaa muistaa, että eivät ainoastaan työntekijät syyllisty virheisiin ja heikkoon työmoraaliin. Jos tuollaista huomaa omalla työpaikalla, kannattaa ehkä alkaa keräämään tietoa myös omista esimiehistä, ja testailemaan heidän johtamistaitojaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan sairasta.
Valvonnalla varmistetaan, että työntekijä toimii niinkuin on perehdytetty. Kaikilla ei valitettavasti ole rautaista työmoraalia.
Jostain syystä kuitenkin esimiehet saavat vapaasti rellestää, ilman että heidän toimiaan kirjataan ylös?
Ihmeellistä kyttäämistä, jolla kuvitellaan parantavansa firman tulosta. Todellisuudessa testaaminen ja kyttääminen ruokkii aina epäluottamusta, huonoa ilmapiiriä, sairaslomia ja innottomuutta.
Esim. sairaslomia tutkittaessa huomattiin, että niissä firmoissa, joissa työntekijän omaan arvioon luotettiin, sairaslomia oli merkittävästi vähemmän kuin niissä firmoissa, joissa oli haettava sairaslomalappu heti ensimmäisestä päivästä alkaen.
Täällä kaivataan entisaikojen työmoraalia, mutta työnantajat eivät tajua, että se luotiin olemalla itse esimerkillinen esimies ja olemalla luotettava ja vakaa työnantaja. Ei kyttäämällä, ei epäluottamuksella, ei testaamalla, ei pätkätöillä eikä nälkäpalkalla. Jos firmalla on tarjota toimeentulorajoilla oleva palkka huonoilla työeduilla, pätkäsopimuksilla, surkeilla työajoilla, kamalassa yhteisössä, ilman etenemismahdollisuuksia tai palkankorotusta kun tekee työnsä hyvin ja esimiehen simputtaessa ja testaillessa työntekijöitä, niin onko ihme, ettei työntekijäkään ole kovin pitkälle valmis taipumaan?
On laillista. Nk mystery shopping.