Kuivausrumpu on valittu vuoden turhakkeeksi - onnea vaan teille mammoille!
Luulette että kestovaippailu pelastaa maailman, ja samalla tuhoatte sen kuivausrummulla!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ainoastaan se energiankulutus, vaan myös vaatteiden ennenaikainen kuluminen!
Vähemmän rumpukuivaus energiaa kuluttaa kuin kuivatus narulla sisätiloissa.
Lol, miten vitus narull kuivaaminen energiaa kuluttaa? Mamman pitää liikuttaa läskipersettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä aikaa kuivausrumpu-trolli. Ensinnäkin kuivausrumpu ei kuluta niitä vaatteita. Toisekseen sähkölämmitteisessä talossa säästää energiaa. Kolmanneksi, minä vihaan vaatteiden ripustamista pyykkitelineeseen. Rumpu on sata kertaa helpompi.
Ja sillä ei ole väliä että sähköä tuhlataan.
Ota nyt selvää hieman fysiikasta ennen kuin tällaista väität. Pyykit eivät kuivu itsestään. Kuivuminen vaatii aina energiaa, ja sisätiloissa lämmityskaudella se energia otetaan talon lämmityksestä, eli kuivausrumpu ei kuluta yhtään ylimääräistä. Ulkona auringossa kuivaaminen olisi ekologista, mutta allergioista johtuen ei kaikille mahdollista, eikä Suomen ilmastossa ylipäätään kovin tehokasta talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ainoastaan se energiankulutus, vaan myös vaatteiden ennenaikainen kuluminen!
Lol, miten vitus narull kuivaaminen energiaa kuluttaa? Mamman pitää liikuttaa läskipersettä?
Veden haihtuminen kuluttaa energiaa, jonka se ottaa asunnon lämmityksestä.
Kg vettä kuluttaa energiaa haihtuessaan 2260 kJ. Aina.
Kuivausrumpu on suorastaan ekoteko! Ainakin uusinta tekniikkaa käyttävä, kuten meillä on. Asumme tiiviisti kerrostalossa (huom. ekovaohtoehto!) lähiössä (huom. ekoa!). Kun kuivuri kuivattaa pyykkiä, sen poistoilma kuivattaa samalla narulla olevaa pyykkiä ja kylpyhuonetta. Ei tule hometta -> ekoa! (Eli ei homeremonttia, homeoireiluun käytettäviä lääkevalmisteita jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä aikaa kuivausrumpu-trolli. Ensinnäkin kuivausrumpu ei kuluta niitä vaatteita. Toisekseen sähkölämmitteisessä talossa säästää energiaa. Kolmanneksi, minä vihaan vaatteiden ripustamista pyykkitelineeseen. Rumpu on sata kertaa helpompi.
Ota nyt selvää hieman fysiikasta ennen kuin tällaista väität. Pyykit eivät kuivu itsestään. Kuivuminen vaatii aina energiaa, ja sisätiloissa lämmityskaudella se energia otetaan talon lämmityksestä, eli kuivausrumpu ei kuluta yhtään ylimääräistä. Ulkona auringossa kuivaaminen olisi ekologista, mutta allergioista johtuen ei kaikille mahdollista, eikä Suomen ilmastossa ylipäätään kovin tehokasta talvella.
Ei se mitään energiaa vaadi kun pyykit kuivuvat itsestään ja näin kesällä ulkona erinomaisesti.
Ihan sama kuin hiukset kuivuvat itsestään.
Minä viherpiiperrän missä pystyn, mutta kuivausrummusta en luovu!
Ei kaikkiin asioihin tarvita konetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään energiaa vaadi kun pyykit kuivuvat itsestään ja näin kesällä ulkona erinomaisesti.
Ihan sama kuin hiukset kuivuvat itsestään.
Kg vettä vie aina haihtuessaan 2260 kJ. Muuten se ei haihdu. Ulkona sen saa auringon energiasta. Talvella sisällä se otetaan asunnon lämmitysenergiasta, jos sitä ei saa kuivausrummusta.
Voi kumpa minulla olisi tämä turhake!
Olen erittäin pahasti allerginen siitepölyille ja asuntoni on todella pieni. Ainoa vaihtoehto on viedä pyykit taloyhtiön kuivahuoneeseen kuivumaan.
Ja siitäpä onkin sitten tullut mukavaa hommaa! Asuntooni mahtui vain todella pieni pyykkikone, joten kerran viikossa pesen sillä useamman koneellisen ja vien joka koneellisen jälkeen pienen kasan pyykkiä kuivaushuoneeseen, joka sijaitsee 5 kerrosta alempana hissittömässä kerrostalossa. Hyvää hyötyliikuntaa, kun saa jatkuvasti ravata ylösalas!
Voi kuinka olisin iloinen, jos voisin pestä pyykit sitä mukaa kun on koneellinen, ja myös kuivata ne sitä mukaa... :) Toisaalta nyt tulee käytettyä vaatekaapin sisältöä monipuolisemmin, kun lempivaatteet odottavat pidempään pesua.
Kolmen kissan omistajan en luopuisi rummusta koskaan. Kun ostettiin rumpu emmin sen hankintaa pitkään (ollaan lapseton pariskunta) - viikon käytön jälkeen olin ja valmis antamaan sieluni sille.
En usko, että kukaan joka on omistanut kuivausrummun pitää sitä turhakkeena.
Vierailija kirjoitti:
Ai kuivausrumpu poistaa kissankarvaa? Miks en ole kuullut tätä aikaisemmin? Nyt mulle kone suosituksia!!!
Kyllä. Rummussa vaatteista katoaa varmaan 95% karvoista. Lupaan ettet pety.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä? Kuivausrumpu on paras asia maan päällä. pyykit on niin flaffy and comfordeble.
Mitä helvettiä? Mitä tarkoittaa flaffy and comfordeble?
Juntti. Etkö puhu Engdlich?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol siten vitus ku ikiliikkujaa ei oo keksitty eikä tiäks termodynamiikkaa oo niinq qmottu.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaatesuunnittelija, enkä ikinä ole halunnut kuivausrumpua juurikin sen takia, mitä se tekee vaatteille. Jonkun peiton tai tyynyn sillä voisi kai vielä kuivata. Ja kaiken muun lisäksi pyykinkuivatus asunnossa voi parantaa ilmankosteutta, jos on kovin kuiva huoneilma, eli ei tarvitse erikseen hommata ilmankostutinta. Jos välttämättä haluaa kuivausrummun niin nykyään on pesukoneita, johon se on integroituna.
Kannattaisko tämän termodynamiikan professorin aloittaa kuitenkin vaikka hyötysuhteiden miettimisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kuivausrumpu poistaa kissankarvaa? Miks en ole kuullut tätä aikaisemmin? Nyt mulle kone suosituksia!!!
Mihin ne karvat katoaa?
Onpa onneton valinta turhakkeeksi, mikäli väite on totta. Minusta kuivausrumpua on paras ja tarpeellisin keksintö sitten viipaloidun leivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne karvat katoaa?
Pölysuodattimeen.
Meillä on lapsiperhe ja viisi koiraa. Pyykkiä pestään usein ja onneksi on myös kuivausrumpu, muuten tulisin hulluksi. Pyyhkeet ja lakanat on ihanan pehmeitä ja kaikki vaatteet mustista sukista lähtien täysin karvattomia kun tulevat rummusta. Eli hyvinkin tärkeä laite meidän perheessä.
Ennen rumpua vihasin eniten parisängyn lakanoiden ripustelua. Ei niitä saanut ilmavasti mitenkään vaan piti käydä kääntelemässä ovenpäällä monta päivää roikkuvia lakanoita. Argh!!