Onko muita joilla valintakoe on jäänyt psykologisista testeistä kiinni?
Kertokaa kokemuksia. Millaiset kokeet olivat? Tuntuiko sinusta, että ne menivät hyvin/huonosti? Kysyitkö psykologikeskukselta perusteluja? Yrititkö hakea myöhemmin uudestaan paikkaan?
Kommentit (65)
Tässä ketjussa sotketaan kaksi eri asiaa: psykologiset soveltuvuustestit ja haastattelut valintakokeessa opettajan ja/tai psykologin tekemänä.
Kummasta nyt on siis kyse? Aloittaja tarkoitti minusta psykologisia soveltuvuustestejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään näiden viestipommitusten perusteella voi jo maallikko sanoa ettei ap ole soveltuva hoitoalalle eli kyllä sinut syystä on jätetty valitsematta.
Sinulla on todennäköisesti alttius mt ongelmiin siinä lausunnossa minkä saat.Miten alttius mt ongelmiin selviää noin 10 min haastattelussa? Jossa selviää, että olen matkustanut ja nukkunut huonosti ennen kokeita?
Sitten toinen asia, joka selvisi on raiskaus monen vuoden takaa. Se selvisi niin, että psykologi kysyi "mitä tiedän eri viranomaisten toiminnasta?", vastasin mitä tiedän. Sitten kysyi "mistä olen saanut tietoni". Sanoin, että olen käynyt rikosasian läpi. Sitten kysyi "minkä rikosasian?"
Ei vaan testistä. Psykologisesta testistä.
Kirjallisesta testistä? Siinä oli kielellisiä, matemaattisia, teknisiä, taiteellisia tehtäviä... Miten noista olisi selvinnyt?
Lisäksi jatka lauseita-tehtävä, jossa kirjoitin että väsyttää yhdessä kohdassa. Testi piti tehdä nopeasti, laitoin vain mitä mieleen tulee. Voi ei.
Psykologiseeen soveltuvuustestiin kuului siis
-kirjalliset kokeet (joita oli paljon, mm. kielellinen, matemaattinen, aineisto, piirustus...) Näissä meni pari tuntia.
-ryhmäkeskustelu n. 15-20 min
-psykologin yksilöhaastattelu n. 10 min minulla
En voi ymmärtää miten sain vain 2 pistettä. Esim. piirustustehtävissä piirsin jokaiseen vaikka mitä! Siinä piti lyhyesti kirjoittaa myös mitä kuva esittää. Ne olivat ihan normaaleja kuvia.
Onpa ap ollut kokematon kun on sanonut tuollaisia asioita haastattelussa. Yleensä kannattaa puhua mahdollismman vähän. Ei pidä mennä höpöttämään asioistaan ja kertomaan omia vanhoja juttujaan.
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää miten sain vain 2 pistettä. Esim. piirustustehtävissä piirsin jokaiseen vaikka mitä! Siinä piti lyhyesti kirjoittaa myös mitä kuva esittää. Ne olivat ihan normaaleja kuvia.
Juuri näissä tedteissä. Ja pian kuulet miten eri osa-alueet meni. Sait testistä 2
Vierailija kirjoitti:
Onpa ap ollut kokematon kun on sanonut tuollaisia asioita haastattelussa. Yleensä kannattaa puhua mahdollismman vähän. Ei pidä mennä höpöttämään asioistaan ja kertomaan omia vanhoja juttujaan.
Ei se haastattelu vainuta vaan testi. Siitä tuli 2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään näiden viestipommitusten perusteella voi jo maallikko sanoa ettei ap ole soveltuva hoitoalalle eli kyllä sinut syystä on jätetty valitsematta.
Sinulla on todennäköisesti alttius mt ongelmiin siinä lausunnossa minkä saat.Miten alttius mt ongelmiin selviää noin 10 min haastattelussa? Jossa selviää, että olen matkustanut ja nukkunut huonosti ennen kokeita?
Sitten toinen asia, joka selvisi on raiskaus monen vuoden takaa. Se selvisi niin, että psykologi kysyi "mitä tiedän eri viranomaisten toiminnasta?", vastasin mitä tiedän. Sitten kysyi "mistä olen saanut tietoni". Sanoin, että olen käynyt rikosasian läpi. Sitten kysyi "minkä rikosasian?"
Minusta vaikuttaa siltä, että pari kohtaa täydennä lauseet -tehtävässä, tuo raiskausasia (josta ei puhuttu sen enempää. psykologi kysyi mikä rikosasia ja vastasin että raiskaus. siinä se), sanoin että jännittää, en ollut niin itsevarma ja luettelin myös vahvuuksien jälkeen haasteita, joita koulutuksessa voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa siltä, että pari kohtaa täydennä lauseet -tehtävässä, tuo raiskausasia (josta ei puhuttu sen enempää. psykologi kysyi mikä rikosasia ja vastasin että raiskaus. siinä se), sanoin että jännittää, en ollut niin itsevarma ja luettelin myös vahvuuksien jälkeen haasteita, joita koulutuksessa voisi olla.
Persoonallisuus- ja kykytestot. Pian kuulet miten ne meni
Vierailija kirjoitti:
En höpöttänyt vanhoja juttuja. Puhuin suurimman osan ajasta siitä, mitä tiedän tästä koulutuksesta, miksi hain ja mitä vahvuuksia minulla on! Puhun niin, ettei minulla tule öö.. ää.. niinku.. ym täytesanoja ja tarvitse korjata lauseita eli ihan sujuvasti.
En odottanut täysiä pisteitä, mutta en näin huonojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuus- ja kykytestot. Pian kuulet miten ne meni
Niin täytyy odotella.
Ap vaikutat aika neuroottiselta totta puhuen! Onkohan se raiskausjuttu nyt ihan oikeasti ohi ja olet taas oma itsesi?
Mikä ala tässä on kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikutat aika neuroottiselta totta puhuen! Onkohan se raiskausjuttu nyt ihan oikeasti ohi ja olet taas oma itsesi?
Minua harmittaa tämä tulos. 😩 Olen todella pettynyt.
Levähdän vähän nyt. Kiitos, että olet ollut innokas juttelemaan tästä. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua harmittaa tämä tulos. 😩 Olen todella pettynyt.
No vedä kännit tai etsi iso viriili mies helpottamaan pettymystä? Tai molemmat.
Mitä teen nyt? Luulin, että olisin päässyt tuonne. Nyt en saa edes yrittää uudestaan 2 vuoteen. 😢
Tein virheitä psykologisessa testissä. Ei olisi pitänyt näyttää yhtään heikkouksia, ei varsinkaan sanoa että jännittää eikä ole nukkunut edellisenä yönä. Olinpa tyhmä kun sanoin!
Miten nopeasti psyk.keskuksesta tulee perustelut? Kirjeeni on siellä huomenna. Ehtiiko erustelut perjantaiksi tai maanantaiksi?
Vaikka luulen, että niissä lukee, että minulla epäillään esim. uniongelmaa.
Ja testi on karsiva