Olen kateellinen ihminen, ja vihaan sitä
Minulla on heikko itsetunto, korostunut hylkäämisen pelko, lisäksi en pidä persoonallisuudestani enkä ulkonäöstäni yhtään.
Olen ulospäin varmaankin ihan normaali, sosiaalinen ja ystävällinen, koska minulla on hyviä ystäviä ja työporukassa tulen yleensä kaikkien kanssa toimeen.
Tämän kaiken alla muhii inhottava kateus.
Voin olla kateellinen melkein mistä vain. Usein kuitenkin persoonallisuudesta (olisinpa noin puhelias, sosiaalinen, älykäs, hauska tai helposti lähestyttävä) tai ulkonäöstä. On vaikea olla vilpittömän iloinen toisten menestyksestä, kauneudesta ja upeudesta, kun haluaisi itselleen edes palasen joistain noista ominaisuuksista.
Hävettää myöntää tämä. En haluaisi olla tällainen.
Onko täällä muita kateellisia ihmisiä? Miten tulette tuon tunteen kanssa toimeen?
Kommentit (24)
Häpeä tunnustaa mutta itsekin olen ns. syyllistynyt kadehtimiseen. Välillä olen vähemmästäkin kateellinen. Pikku hiljaa olen tajunnut että ainakin joissain tilanteissa kateuden taustalla on ns. vaille jäämistä eli olen jäänyt jossain vaiheessa vaille jotain ja helposti tunnen itseni ulkopuoliseksi. Toisinaan kateuden taustalla mulla on voinut olla jokin toive joka ei erinäisistä syistä ole toteutunut juuri silloin kun olisin halunnut vaan joskus olen joutunut odottamaan pitkään jotta on tullut mahdollisuus toteuttaa se. Toisaalta pieni kateuden pistos on voinut iskeä iltalenkillä kun kävelen korkeampien talojen ohi. Haluaisin joskus asua jossain ylempänä vaikka about jossain 10. Kerroksessa. Tällä hetkellä asun talossa jossa on viisi kerrosta ja kotini sijaitsee neljännessä kerroksessa. Myös lasitettu parveke olisi kiva, koska tällä hetkellä sade saattaa tulla sinne ja talvella lunta kasautuu avoimelle parvekkeelle. Muuten mun parveke on mukavan tilava ja siellä mahtuu kasvattamaan lukuisia kesäkukkia, silti hieman kateellisena katselen kun jollain on lasitettu parveke.
Kaikki eivät ole kateellisia ihmisiä, kuten täällä joku väittää. Minä en ole. Joku sanoi, että kateudesta on se hyöty, että on myös kunnianhimoinen ja se pitänee paikkansa. Minä nimittäin en ole kunnianhimoinen enkä kilpailuviettinen.
En osaa sanoa onko kateudettomuudestani mitään isompaa hyötyä. Olen kyllä pärjännyt ihan hyvin elämässäni kaikilla osa-alueilla, mutta en loista missään, eikä se haittaa minua.
Ehkä kunnianhimoisempana olisin pärjännyt vielä paremmin. Ajattelen, että viisas pääsee vähemmällä, riittävän hyvä ja 80 % riittävät.
Mielenkiintoista luettavaa. Yksi ystävän kaveri on minulle mysteeri. Miten voi olla sellainen epämääräinen outo tunne aina kun ollaan tekemisissä. Aina joutuu miettimään, että mistä kenkä puristaa, kun on sellainen outo tunne, että toinen ei oikein viihdy porukassa. Ehkä hän onkin kateellinen? Osaa kyllä sen piilottaa, mutta hieman piilokettuileva tyyppi, josta ei ota selvää. Ei kyllä kiinnostakaan.
Kiitos kun jaoit tämän, tästä tuli hyvä mieli. Loistotapa pistää kampoihin kateudelle tuo itsensä palkitseminen ja hoitaminen. Ap