Sinä, köyhä nainen. Mistä voisit vielä pihistellä kuluissasi?
Minä voisin lakata ostamasta kalliita tuotteita, kun lidlistä saisi halpiksen. Esim. joku keksipaketti. Sekä lopettaa reissailut kokonaan.
Muuten elelen ihan minimibudjetilla. Ruokaan menee 250-300e/kk. Joskus mahdollisesti vähempikin riittää.
Kommentit (26)
Mitenköhän paljon ruokakuluihin vaikuttaa se, mikä kauppa läheltä löytyy? Miten suurista eroista prosentuaalisesti puhutaan, jos verrataan vaikkapa Lidlissä käyvää ihmistä kalliimmasta päästä olevassa K-marketissa käyvään ihmiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta aloitus on esimerkki siitä, että köyhät eivät osaa säästää. Joku sanoi, että esimerkiksi ruoka on nopea ja kohtuullisen halpa nautinnon lähde, joten moni köyhä käyttää ruokaan enemmän rahaa kuin moni talouttaan suunnitteleva ja pihi parempituloinen.
Vai vielä säästää :D.
Näin surkeassa tilanteessa on säästäminen enää mahdotonta.
Mua ottaa päähän nämä besserwisserit, jotka eivät ole koskaan joutunut oikeasti elämään köyhän elämää pidempää aikaa.Sen sanoi telkkarissa naispuolinen sosiologi, joka on tutkinut asiaa. Kaverini vaimolla on R-kiska ja se sanoi samaa. Harva varakkaan oloinen ostaa ruokiaan tai kaljojaan kiskalta.
Mitä tarkoittaa varakkaan oloinen? Turkiksissa kulkevaako? Usein varakkaat näyttävät vaatimattomilta, koska eivät halua ihmisten tunnistavan heitä varakkaiksi, mutta en ole toki mihinkään tutkimukseen törmännyt siitä, miten he useimmiten pukeutuvat.
Ei enää tämän köyhemmin voi elää. Peruspäivärahalla työttömänä kitkuutan. Hampaat vedettiin pois ylhäältä tulehduksen vuoksi, eikä ole varaa proteeseihin. Lainaa ei saa työttömänä. Kiva naisena olla ilman ylähampaita ja kesäkin vielä.😮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta aloitus on esimerkki siitä, että köyhät eivät osaa säästää. Joku sanoi, että esimerkiksi ruoka on nopea ja kohtuullisen halpa nautinnon lähde, joten moni köyhä käyttää ruokaan enemmän rahaa kuin moni talouttaan suunnitteleva ja pihi parempituloinen.
Vai vielä säästää :D.
Näin surkeassa tilanteessa on säästäminen enää mahdotonta.
Mua ottaa päähän nämä besserwisserit, jotka eivät ole koskaan joutunut oikeasti elämään köyhän elämää pidempää aikaa.Sen sanoi telkkarissa naispuolinen sosiologi, joka on tutkinut asiaa. Kaverini vaimolla on R-kiska ja se sanoi samaa. Harva varakkaan oloinen ostaa ruokiaan tai kaljojaan kiskalta.
Minä olin ennen ärrällä töissä. Varasin roskiin menevät ruoat että sain syötyä. En keksi mistä olisin säästänyt silloin. Taitaa olla spssupummien ongelma tuo että ei osaa käyttää rahaa enemmän mitä sitä jengiä siellä katsoi.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää tämän köyhemmin voi elää. Peruspäivärahalla työttömänä kitkuutan. Hampaat vedettiin pois ylhäältä tulehduksen vuoksi, eikä ole varaa proteeseihin. Lainaa ei saa työttömänä. Kiva naisena olla ilman ylähampaita ja kesäkin vielä.😮[/quote
Hae toimeentulotukea. Kyllä hammasproteesi kuuluu tt-tuen maksettavaksi. Tuttavani sai maksusitoumuksen proteesejä varten. Pyydä hammaslääkäriltä (kunnan), hoitosuunnitelma ja toimitat sen kelalle. Outoa, että hammaslääkärisi ei kertonut sinulle asioista? Sitten hammasteknikolle hampaita teettämään. Eihän sitä ilman hampaita sentään tarvitse olla, työttömänkään. Sehän rajoittaa koko elämää ja työnhakua. Tsemppiä.
Lisään:
Kampaajalla olen nyt 10 vuoden sisään käynyt nelisen kertaa. Jatkossakin tasaan tukkaa itse.
Hiuksia voi pestä monilla keittiöstä löytyvillä jutuilla. Eikä tartte ees kertoa kenellekään. :p
Olen säästänyt viiden vuoden aikana sen verran, että pääsen myös esim. reissailemaan. Töitä on 3-9 kk vuodessa, kahen tonnin netosta saa tonnin säästöön helposti. On helppoa, kun ei ole merkkien orja. ^^