Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäloma ja köyhyyden raja

Llllllkkkkk
22.05.2018 |

Kesä on taas tullut ja monesta paikasta olen saanut lukea surkeita tarinoita siitä, miten tänäkään kesänä ei ole varaa tehdä mitään ekstraa. Olen jäänyt miettimään, missä menee se tuloraja, ettei ole mahdollista matkustaa tai käydä vaikka Linnanmäellä (joo, se on sikakallis, tiedän).

Paljonko on tulosi/perheesi tulot (asumistukineen, lapsilisineen, elatuksineen) mitään kuluja vähentämättä? Onko teillä varaa tehdä jokin isompi tai pienempi reissu lapsien kanssa? Mikä on perheesi koko?

Itse kuulun kai siihen onnekkaaseen joukkoon, jolla on varaa tehdä ainakin jokin reissu. Aina ei käydä missään, eikä lapset siitä ole moksiskaan. Tulot brutto 2700€/kk (sis.lapsilisät kahdesta ja yht. 200€ elatusmaksuja). Perheen koko 3 henkeä, lapset 6v ja 8v.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona olemme. Niin kuin aina.

Vierailija
2/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei tehdä isoa reissua nyt kesällä vaan mennään joku viikonloppu huvipuistoon. Se ei johdu rahasta vaan kesän työkiireistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyse ei ole niinkään kk-tuloista (~3000 netto/kk) vaan reissut tulee säästöistä. Jos säästöjä ei olisi niin ei seuraavasta palkasta huvitella.

Käytännössä aika määrää enemmän, alakoululainen ilman tukiverkkoja joten yhteistä lomaa ei perheenä ole kuin hikinen viikko. Toki käydään "jossain" ja käydään mökillä sitten eri kokoonpanoilla.

Vierailija
4/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksin. Tulot 900€, ellei tule jotain sekaannuksia. Viime kuussa tuli yli satasen verran vähemmän. Siitä 660€ menee pakollisiin menoihin. Asumiseen ja opintolainen lyhennykseen. Eipä ole varaa mennä mihinkään, mutta en oikeastaan kaipaa edes mitään. En saa kuuta taivaalta, joten senkin olen unohtanut. Tässä joko oppii nauttimaan pienistä asioista tai sekoaa.

Vierailija
5/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja kaksi lasta. Käyn töissä, mutta palkka ei ole kovin suuri. Mulla on kuitenkin työmatkoja varten matkakortti ja asun lasten kanssa kaksiossa pääkaupunkiseudulla. Autoa emme tarvitse.  Käymme kesällä yhden kerran Linnanmäellä ja muuten museoissa sekä erilaisissa ilmaistapahtumissa, Seurasaaressa, piknikillä Suomenlinnassa, Hietsussa uimassa jne. Ensi viikonloppuna mennään Maailma kylässä -festareille. En itsekään lapsena reissannut kesälomilla mihinkään kauemmas, joten en koe tarpeelliseksi reissata omien lastenikaan kanssa. 

Vierailija
6/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksin. Tulot 900€, ellei tule jotain sekaannuksia. Viime kuussa tuli yli satasen verran vähemmän. Siitä 660€ menee pakollisiin menoihin. Asumiseen ja opintolainen lyhennykseen. Eipä ole varaa mennä mihinkään, mutta en oikeastaan kaipaa edes mitään. En saa kuuta taivaalta, joten senkin olen unohtanut. Tässä joko oppii nauttimaan pienistä asioista tai sekoaa.

Saatko mitään tukia asumiseen?

Vierailija
7/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa tähän väliin, että kun olin lapsi (5 henkinen perhe, vanhemmat perus duunareita) me ei käyty missään Linnanmäellä tai Särkänniemessä kesäisin. Me oltiin kotona, nähtiin kavereita, yhdessä tehtiin lähinnä retkiä uimarannoille, joskus vähän kauemmas, useimmiten lähimmälle. Kesä elettiin lähinnä nautiskellen normi arjesta. Ja kesä oli aina kivaa aikaa ilman kalliita reissuja. Eli ei aina tarvitse joka kesälle niitä linnanmäkireissuja, kun ei itse opeta lapsille sitä tapaa, että joka kesä kalliita huvituksia ja sirkuksia.

Vierailija
8/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko mitään tukia asumiseen?

Saan. Asumistuki on laskettu tuohon mukaan. Pian tämän pitäisi helpottaa vähän, mutta sittenkin puhutaan kahdesta satasesta. Se parantaa kyllä tilannettani huomattavasti, mutta ei sillä tietty matkustella (mitä en kyllä kaipaakkaan). En kyllä valita, vaan odotan innolla. :)

Vierailija
9/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyse ei ole niinkään kk-tuloista (~3000 netto/kk) vaan reissut tulee säästöistä. Jos säästöjä ei olisi niin ei seuraavasta palkasta huvitella.

Käytännössä aika määrää enemmän, alakoululainen ilman tukiverkkoja joten yhteistä lomaa ei perheenä ole kuin hikinen viikko. Toki käydään "jossain" ja käydään mökillä sitten eri kokoonpanoilla.

Hehehehehehehehehhhhhjh Hahahahahahhaahhhhhh!!!!!!

Mistähän ne säästöt kertyy?

Vierailija
10/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme viisihenkinen perhe. Mitään vakiintunut kesäjuttua ei ole muodostunut, vaan joskus kesä on mennyt työkiireissä ja niitä paikkailtu lapsille muutaman huvipuistoressun verran. Viime vuonna sattuma puuttui peliin, ja lapset pääsivät keväällä tivoliin, myöhemmin sitten Linnanmäelle, Tykkimäelle, Särkänniemeen ja Puuhamaahan. Minusta tuossa oli jo vähän liikaa kaikkea, mutta en estele jos kummit tahtoo hemmotella. 

Tämä kesä menee raksakiireiden kanssa, mutta olen luvannut Helsinki-viikonlopun, jolloin käydään Kansallismuseossa ja Linnanmäellä ja yövytään hotellissa. Ja mennään junalla, sitä on toivottu. Elokuun lopulla mennään viikoksi Kreikkaan koko perhe hengähtämään, ja sitten rakentaminen taas jatkuu. Ja kotieläinpuistoista lapset on aina pitäneet, ja niitä on tässä lähiseudulla muutama. Muuten sitten käydään rannoilla jos sää sallii, maauimalassa ja kierrellään eri leikkipuistoja ja (ilmais)tapahtumia. 

Tulot on tällä hetkellä tavallista pienemmät, yhteensä noin 4200€/netto/kk. 

Vierailija
11/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme viisihenkinen perhe. Mitään vakiintunut kesäjuttua ei ole muodostunut, vaan joskus kesä on mennyt työkiireissä ja niitä paikkailtu lapsille muutaman huvipuistoressun verran. Viime vuonna sattuma puuttui peliin, ja lapset pääsivät keväällä tivoliin, myöhemmin sitten Linnanmäelle, Tykkimäelle, Särkänniemeen ja Puuhamaahan. Minusta tuossa oli jo vähän liikaa kaikkea, mutta en estele jos kummit tahtoo hemmotella. 

Tämä kesä menee raksakiireiden kanssa, mutta olen luvannut Helsinki-viikonlopun, jolloin käydään Kansallismuseossa ja Linnanmäellä ja yövytään hotellissa. Ja mennään junalla, sitä on toivottu. Elokuun lopulla mennään viikoksi Kreikkaan koko perhe hengähtämään, ja sitten rakentaminen taas jatkuu. Ja kotieläinpuistoista lapset on aina pitäneet, ja niitä on tässä lähiseudulla muutama. Muuten sitten käydään rannoilla jos sää sallii, maauimalassa ja kierrellään eri leikkipuistoja ja (ilmais)tapahtumia. 

Tulot on tällä hetkellä tavallista pienemmät, yhteensä noin 4200€/netto/kk. 

Ja yksi mikä on harmi on se, ettei ole mitään mökkiä. Ei omaa, eikä vanhempien, kummankaan puolelta. Jos mökille halutaan, sellainen pitää vuokrata. Se taas maksaa puolet Kreikan reissusta, joten ei ole vaikea valita mihin ne rahat laittaa.

12/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vastata hitusen teemaa laajentaen pari seikkaa.

1) Moni pienituloinenkin ihminen voi valita jonkin verran kulutuskäyttäytymistään, vaikka se tietenkin on työlästä ja marginaali on pienempi. Mutta jos vaikkapa lopettaa ostamasta limpparia tai katkaisee lehtitilauksen tai jotain muuta ei-välttämätöntä kuluerää, voikin laittaa sen viitosen viikossa säästöön ja kenties talven mittaan säästyneillä rahoilla käydä vaikkapa siellä Linnanmäellä. Hyvin monet arkipäivän valinnat voi 'kilpailuttaa' itsensä kanssa: käynkö mielummin kahvilassa kerran viikossa vai säästänkö senkin rahan johonkin tulevaan lomajuttuun tms. Mutta kaikkein niukimmin elävillä kaikki ylimääräinen on jo karsittu, eikä silloin voi enää säästää tai valita mistään.

2) Monia kesäloma-aktiviteetteja pikkulapsiperheessä voi tehdä lähes ilmaiseksi.  Kolmevuotiaalle voi käynti rannalla mansikoita syömässä olla ihan yhtä merkittävä kuin se Linnanmäki.  Lettukestit nuotiolla jossain luontoalueella voivat jäädä kaikenikäisten mieliin. 

Monet toimijat eri paikkakunnilla tarjoavat myös halpaa virkistystä, seurakunnillakin on retkiä ja tapahtumia, myös MLL ja monet yhdistykset ja paikalliset toimijat kannattaa kartoittaa.

Virkistävää mutta suorituspaineetonta kesälomaa kaikille toivotan!

Vierailija
13/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot n.5300e/kk. Lapsia 3. Kerran kesässä käydään yleensä särkänniemessä, johon menee suunnilleen 300-400e koko reissuun. Muuten yleensä ollaan ihan kotosalla, käydään jossain retkellä, kaupungilla jätskillä tms. 

Vierailija
14/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linnanmäellä on ihan halpaa lasten kanssa, koska ei tarvitse aikuisille välttämättä ostaa lippuja koska alue on ilmainen. Riittää vain lapsille rannekkeet.

Vierailija
15/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linnanmäellä on ihan halpaa lasten kanssa, koska ei tarvitse aikuisille välttämättä ostaa lippuja koska alue on ilmainen. Riittää vain lapsille rannekkeet.

Linnanmäellä on pienten lasten kanssa todella halpaa, koska alueelle tosiaan pääsee ilmaiseksi ja ilmaislaitteita on pienille aika hyvin. 

Sitten tulee se vaihe, kun siellä käynti on todella tyyristä, kun lapsille ei riitä enää ne ilmaislaitteet, mutta eivät pääse niihin ilman aikuista. Eli ainakin yhdellä aikuisella on oltava ranneke, yleensä kyllä kahdella koska eikö se mene niin, että yksi lapsi yhden aikuisen kanssa? 

Sitten taas helpottaa, kun lapset on yli sen 140cm ja saavat mennä missä lystäävät ilman esiliinaa. Paitsi minusta se laitteissa keikkuminen on kyllä edelleen hauskaa :) 

Vierailija
16/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perhekoko 2+3. Nettotulot noin 4500e. Tänä vuonna mennään viikoksi Kreikkaan. Viime vuosina käyty vain parin päivän kylpylälomilla ja Lintsillä. Nippanappa pystytään Kreikkaan tänä kesänä lähtemään.

Vierailija
17/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä netto kaikkinensa noin 3700€(lisäksi lomarahat n.1000€). 6-henkinen perhe. Ajateltiin käydä luonnontieteellisessä museossa, saaristoristeilyllä ja kenties Ähtärin eläinpuistossa. Ei edes kuvitella menevämme mihinkään Lintsille tai Särkänniemeen. Ihan hyvä loma näinkin. Kaikista eniten kaivattukin ihan vaan lepoa ja perheaikaa...

Vierailija
18/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä netto kaikkinensa noin 3700€(lisäksi lomarahat n.1000€). 6-henkinen perhe. Ajateltiin käydä luonnontieteellisessä museossa, saaristoristeilyllä ja kenties Ähtärin eläinpuistossa. Ei edes kuvitella menevämme mihinkään Lintsille tai Särkänniemeen. Ihan hyvä loma näinkin. Kaikista eniten kaivattukin ihan vaan lepoa ja perheaikaa...

Tätä pitäisikin arvostaa kaikkein eniten!

Itse odottelen leikkausta, ja kesä menee toipuessa. Tiedän, että tiedossa on "mulla on tylsää" - valituksia, mutta sitäkin pitää oppia sietämään. Se, että heräillään rauhassa kesäaamuun eikä minnekään ole kiire, on jotain aivan ihanaa. 

Itse toivon, että ihmiset luopuisivat suorittamisesta. Ei siinä, jos haluaa tehdä joka viikonloppu jotakin, mutta pitää muistaa myös kuunnella lapsiaankin. Ja itseään. 

Vierailija
19/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänkokemuksen myötä kirjoitan tällaista:

Aikoinaan ennen työttömyyttä vein lapsia ulkomaille lomamatkoille, tiettyyn kohteeseen. Järjestelin retkiä ja "elämyksiä".

Kotimatkalla lentokoneessa kyselin sitten vanhimmalta, mikä oli ollut matkalla hienointa? Yleensä vastaukset olivat tyyliä: "se hotellin hissi".

Eivät lapset tarvitse muuta kuin turvaa, läsnäoloa, riittävästi terveellistä ruokaa ja rakkautta!

Vähälläkin rahalla tai jopa ilman voi sen lisäksi järjestää muuta kivaa. Joten nauttikaa lastenne kanssa Suomen lyhyestä kesästä, tänäkin kesänä!

Vierailija
20/33 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkäikäisiä lapsia teillä on? Jos on teinejä niin nostan kyllä hattua jos eivät edes pyydä Lintsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä