Kesäloma ja köyhyyden raja
Kesä on taas tullut ja monesta paikasta olen saanut lukea surkeita tarinoita siitä, miten tänäkään kesänä ei ole varaa tehdä mitään ekstraa. Olen jäänyt miettimään, missä menee se tuloraja, ettei ole mahdollista matkustaa tai käydä vaikka Linnanmäellä (joo, se on sikakallis, tiedän).
Paljonko on tulosi/perheesi tulot (asumistukineen, lapsilisineen, elatuksineen) mitään kuluja vähentämättä? Onko teillä varaa tehdä jokin isompi tai pienempi reissu lapsien kanssa? Mikä on perheesi koko?
Itse kuulun kai siihen onnekkaaseen joukkoon, jolla on varaa tehdä ainakin jokin reissu. Aina ei käydä missään, eikä lapset siitä ole moksiskaan. Tulot brutto 2700€/kk (sis.lapsilisät kahdesta ja yht. 200€ elatusmaksuja). Perheen koko 3 henkeä, lapset 6v ja 8v.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä netto kaikkinensa noin 3700€(lisäksi lomarahat n.1000€). 6-henkinen perhe. Ajateltiin käydä luonnontieteellisessä museossa, saaristoristeilyllä ja kenties Ähtärin eläinpuistossa. Ei edes kuvitella menevämme mihinkään Lintsille tai Särkänniemeen. Ihan hyvä loma näinkin. Kaikista eniten kaivattukin ihan vaan lepoa ja perheaikaa...
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkäikäisiä lapsia teillä on? Jos on teinejä niin nostan kyllä hattua jos eivät edes pyydä Lintsille.
Meillä teini taas just ei tykännyt huvipuistoista. Laitteissa tuli vaan huonovointiseksi. Niin oudolta kuin ehkä kuulostaakin, on viihtynyt hyvin museoissa ( koska kiinnostunut historiasta). Myls urheilutapahtumista pitää liikuntataustansa vuoksi kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä netto kaikkinensa noin 3700€(lisäksi lomarahat n.1000€). 6-henkinen perhe. Ajateltiin käydä luonnontieteellisessä museossa, saaristoristeilyllä ja kenties Ähtärin eläinpuistossa. Ei edes kuvitella menevämme mihinkään Lintsille tai Särkänniemeen. Ihan hyvä loma näinkin. Kaikista eniten kaivattukin ihan vaan lepoa ja perheaikaa...
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkäikäisiä lapsia teillä on? Jos on teinejä niin nostan kyllä hattua jos eivät edes pyydä Lintsille.
Alle 10-vuotiaita kaikki. Se on yksi syy miksi me ei edes mennä vielä, ei pienimmille siellä ole edes mitään tekemistä. Katsotaan sitten muutaman vuoden päästä uudelleen..
Olen aina miettinyt, että haluaisin avustaa jotain vähävaraista perhettä. Sitten olen tutkinut asiaa tarkemmin ja monesti on käynyt niin, että tämä vähävarainen perhe tai yh-äippä tienaa todellisuudessa huomattavasti enemmän kuin itse tienaan. Säästäminen on sanana hepreaa ja tuloja ei mitenkään osata suhteuttaa menoihin. Auttamishalut ovat äkkiä kaikonneet, vaikka sääliksi on niitä lapsia käynyt. Eihän se heidän vika ole, ettei vanhemmat osaa käyttää rahojaan.
Me tehdään jotain pieniä halpoja reissuja silloin tällöin. Lapsille käytännössä sama, onko se reissu lähirannalle vai ulkomaille. Ehkä tuossa yli kymmenen vanhoina alkavat enemmän saada irti huvipuistoista ja etelän reissusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä pitäisikin arvostaa kaikkein eniten!
Itse odottelen leikkausta, ja kesä menee toipuessa. Tiedän, että tiedossa on "mulla on tylsää" - valituksia, mutta sitäkin pitää oppia sietämään. Se, että heräillään rauhassa kesäaamuun eikä minnekään ole kiire, on jotain aivan ihanaa.
Itse toivon, että ihmiset luopuisivat suorittamisesta. Ei siinä, jos haluaa tehdä joka viikonloppu jotakin, mutta pitää muistaa myös kuunnella lapsiaankin. Ja itseään.
Eipä ollut minulla lapsena ikinä kesällä tylsää paitsi ehkä sadepäivinä tai jos ei saanut mennä ulos. Kavereiden kanssa käytiin pyöräilemässä ja uimassa ja oltiin vaan ulkona ja keksittiin leikkejä. Miksi nykyajan lapsilla on tylsää? Eikö ole mielikuvitusta? Vai onko kyseessä joku varhaisteini joka alkaa jo vaatia vähän enemmän maksullisia juttuja?
Meillä on 2+2 perhe ja kulut on jo vedetty minimiin. Mutta saadakseni lomarahaa säästän koko vuoden tekemällä jotain ihan pientä lisätuloa kuten esim myyn jotain kirpparilla, leivon tilauksesta, osallistun pieniin myyjäisiin, hoidan jonkun lemmikkiä. Kaikki semmoiset rahat laitan sästöln erilliselle tilille ja niillä sitten teemme jotain kivaa lomalla. Tänä vuonna teemme viikon etelänmatkan ja sitten lapset pääsevät erään yrityksen tarjoamilla lipuilla Lintsille.
Vierailija kirjoitti:
Saan noin 2000e kuussa mistä maksan vuokrat ja muut laskut. Mulla yksi alaikäinen lapsi ja kyllä meillä on varaa kesällä tehdä mitä halutaan. Joka kesä käydään kreikassa viikon lomalla ja käydään lintsillä ja esim. risteilyillä.
Ja meillä taas samalla summalla ei aina ole, sillä lapsen harrastus maksaa kuukaudessa niin paljon. Mutta on taas sitten valittu niin.
Bruttotulot 12.000e + lapsilisät, en tiedä paljonko ne ees on. Nyt kesällä ei lähdetä reissuun, talvella oltiin 2 viikkoa Kauko-Idässä ja ensi jouluna lähdetään kahdeksi viikoksi Jenkkeihin. Perhekoko 5. Mutta nyt kesällä kuulemma käydään Lintsillä, Ähtärissä, Power Parkissa, Särkänniemessä, Serenassa ja Korkeasaaressa. Tätä mieltä lapset ainakin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 10-vuotiaita kaikki. Se on yksi syy miksi me ei edes mennä vielä, ei pienimmille siellä ole edes mitään tekemistä. Katsotaan sitten muutaman vuoden päästä uudelleen..
No nyt ymmärrän hyvin. Joo, meilläkin oli tuon ikäisenä kesän kovin juttu se uimakoulu rannalla yms sellainen kesän ihmettely:) nyt kun on teini kuvioissa niin täytyy säästää että saadaan tehtyä se pakollinen Lintsi reissu tai muuta "isompaa".
T. Se edellinen kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä pitäisikin arvostaa kaikkein eniten!
Itse odottelen leikkausta, ja kesä menee toipuessa. Tiedän, että tiedossa on "mulla on tylsää" - valituksia, mutta sitäkin pitää oppia sietämään. Se, että heräillään rauhassa kesäaamuun eikä minnekään ole kiire, on jotain aivan ihanaa.
Itse toivon, että ihmiset luopuisivat suorittamisesta. Ei siinä, jos haluaa tehdä joka viikonloppu jotakin, mutta pitää muistaa myös kuunnella lapsiaankin. Ja itseään.
Eipä ollut minulla lapsena ikinä kesällä tylsää paitsi ehkä sadepäivinä tai jos ei saanut mennä ulos. Kavereiden kanssa käytiin pyöräilemässä ja uimassa ja oltiin vaan ulkona ja keksittiin leikkejä. Miksi nykyajan lapsilla on tylsää? Eikö ole mielikuvitusta? Vai onko kyseessä joku varhaisteini joka alkaa jo vaatia vähän enemmän maksullisia juttuja?
Kyllä minulla oli lapsena joskus tylsää. Selvisin siitä kyllä joka kerta eteenpäin, kunhan olin aikani kiviä potkiskellut.
Mutta ei minusta ole niin outoa, että tulee päiviä kun lähialueet on koluttu ja ne lähimmät kaverit on kaikki jossain muualla. Ihan tavallistahan se on, eikä todellakaan mikään nykypäivän lapsien ongelma.
Numerolle 24.
Kiva, että olet halunnut avustaa vähävaraista. Jos haluat edelleen antaa yksittäisen virkistyslahjan, uskoisin että seurakuntasi diakoniatyöntekijä ottaa sen mielellään annettavaksi oikeasti vähävaraiseen perheeseen, joita vastaanotoilla tavataan. Lahja voi olla vaikka Lintsinranneke tai lahjakortti leffaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina miettinyt, että haluaisin avustaa jotain vähävaraista perhettä. Sitten olen tutkinut asiaa tarkemmin ja monesti on käynyt niin, että tämä vähävarainen perhe tai yh-äippä tienaa todellisuudessa huomattavasti enemmän kuin itse tienaan. Säästäminen on sanana hepreaa ja tuloja ei mitenkään osata suhteuttaa menoihin. Auttamishalut ovat äkkiä kaikonneet, vaikka sääliksi on niitä lapsia käynyt. Eihän se heidän vika ole, ettei vanhemmat osaa käyttää rahojaan.
Me tehdään jotain pieniä halpoja reissuja silloin tällöin. Lapsille käytännössä sama, onko se reissu lähirannalle vai ulkomaille. Ehkä tuossa yli kymmenen vanhoina alkavat enemmän saada irti huvipuistoista ja etelän reissusta.
Kolmehenkisen perheen kulurakenne ja menot ovat eri kuin yksihenkisen. Itse katson mieluimmin prosenttilukuja kuin rahasummia, sillä toiselle 50 voi olla vähän ja toiselle paljon. Myös asuin-, ruoka- ja elinkustannukset vaihtelevat jopa eri asiinalueiden välillä suuresti.
KirkkoSisko kirjoitti:
Numerolle 24.
Kiva, että olet halunnut avustaa vähävaraista. Jos haluat edelleen antaa yksittäisen virkistyslahjan, uskoisin että seurakuntasi diakoniatyöntekijä ottaa sen mielellään annettavaksi oikeasti vähävaraiseen perheeseen, joita vastaanotoilla tavataan. Lahja voi olla vaikka Lintsinranneke tai lahjakortti leffaan tms.
Maailman mittapuulla suomalaiset ovat yksi rikkaimmista maista. Köyhiä on Afrikassa ja Aasiassa, nälkää näkeviä lapsia, kodittomia kerjäläisiä, paperittomia ihmisiä, pulaa sairaaloista...
Saan noin 2000e kuussa mistä maksan vuokrat ja muut laskut. Mulla yksi alaikäinen lapsi ja kyllä meillä on varaa kesällä tehdä mitä halutaan. Joka kesä käydään kreikassa viikon lomalla ja käydään lintsillä ja esim. risteilyillä.