Rasittava naapuri
Naapurin pikkulapset (3,5v ja 5v) haluaisi olla meidän isompien, kouluikäisten lasten (8v ja 9v) ja niiden kavereiden kanssa. Koska homma ei vaan toimi ja olemme vetäneet nyt tiukan rajan sille, että minä en auta vessassa, en anna juomista, en auta pukemaan ja ylipäätään meillä ei saa empatiaa, jos loukkaa itsensä about 3 minuutin välein. Komennan kotiin, jos alkaa vaivata minua. Lapsia ei ole meille pyydetty ja omat lapsenikin on puoliksi kyllästynyt näiden pienten pyörimiseen tässä.
Kaikki hyvin? Ei ole. Naapuri tajusi vissiin vihdoin, ettemme aio auttaa hänen lastensa vahtimisessa. Tämä ratkaisi asian sillä, että tulee lasten mukaan vahtimaan lapsiaan. En minä halua häntä tänne. Pienet lapset huutaa, kitisee, kiukuttelee koko ajan. Kun yrittäisi tulla edes normaalisti, mutta marssii omine lupineen lapsineen meidän pihaan ja tuossa se saattaa istua meidän pihakeinussa lehden kanssa, kun olemme sisällä. Yhtäkkiä vaan huomataan, että naapuri on lapsineen ja vauva mukana siirtynyt viettämään päivää meidän pihaan. Pahimmillaan kävelee takaovesta suoraan sisään vaihtamaan vauvalle vaippaa, vaikka omaan kotiin olisi noin 20 metriä enemmän matkaa. Kerran oli jopa purkkiruoka mukana ja tuli tänne sisälle pyytämään lusikkaa ja istui keittiöön syöttämään. Mies juuri sanoi, että missä menee raja, kun torkkuu sohvalla omassa rauhassa ja yhtäkkiä naapurin rouva kävelee vaan sisään vauva sylissä ja istuu luontevasti nojatuoliin. Minä olen niin kypsä, että hädin tuskin enää tervehdin, jos näen. Välillä annan olla pihassa käymättä itse lainkaan ja jos näkee minut, niin tervehdin tosi lyhyesti, enkä vahingossakaan jää juttelemaan.
Minä en ole kertaakaan käynyt naapurissa itse, enkä aio astua jalallanikaan heidän tontilleen. Kuvittelee vielä, että jos minä käyn siellä, niin hänellä on oikeus käydä täällä.
Kertokaapa, mitä tuollaisen kanssa pitäisi tehdä. Kyllä mä lapset vielä hanskaan, osaan sanoa suoraan. Aikuisten kanssa vaan on jo vaikeaa. Erityisesti kun kyse on naapurista, jonka kanssa täytyisi säilyttää asialliset välit.
Kommentit (48)
Mä en tajua miksi pitäisi yrittää säilyttää minkäänlaisia välejä naapuriin joka kakaroineen tuppautuu toistuvasti kotiinne. Tuollaistako esimerkkiäkö näytätte omille lapsillenne?
Eikö teillä pidetä ovia lukossa, jos kerran suoraan noin vaan voi kävellä sisään?
Liekö provo kun ei vastaile mitään?..
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä pidetä ovia lukossa, jos kerran suoraan noin vaan voi kävellä sisään?
Meillä ainakin on takaovi auki kesän jos ite ollaan kotona. Helposti vois naapuri siitä kävellä sisään.
1. Minä sanoisin suoraan mutta asiallisesti, että kaipaamme omaa rauhaa ja lapsetkin ovat mieluummin omanikäistensä kanssa.
2. Jos ei menisi perille, uhkaisin poliisilla. Onhan tuo jo kotirauhan häiritsemistä, että kävellään sisälle muina miehinä tai naisina.
Itselläni ei ole erityistä tarvetta säilyä hyvissä väleissä ihmisten kanssa, joten saattaisin siirtyä suoraan vaiheeseen 2.
Just tällaisen takia olen aina pitänyt etäiset välit naapureihin.
Muistan, kun kotitaloni naapuriin muutti perhe, joka oli tällainen samalla tavalla tungetteleva. Ne tuli jo ihan itse meille kurkkimaan ovesta sisään, kun me saavuimme kotiin. Heidän lapsensa juoksentelivat pitkin pihaamme ja ottivat lelujani ja leikkivät niillä. Tuon perheen isä tuli meille mukanaan joku peli tms. vekotin ja alkoi esitellä sitä meidän pihalla jääden istuksimaan meidän terassille. Kun me grillasimme ulkona, tuo porukka tuli ihmettelemään viereen, mitä grillaamme ja odottivat tietenkin syötävää... Äitiä ja isää otti päähän tuollainen jatkuva kaveeraus. Ei minuakaan kiinnostanut mennä ulos, kun ne naapurin kersat tuli meille heti, kun liikettä näkivät. Olivat lisäksi helvatin uteliaita ja kyselivät aina juurta jaksaen, mihin menemme ja mitä teemme. Valkoiset valheetkin oli siis mietittävä hyvin ;-D
Muutettiin pois ja sen jälkeen ollaan oltu aina kohteliaita ja etäisiä. Kun heti pistää ei-toivotulle käytökselle stopin, se pitää paremmin. Eli ap, ota asia heti puheeksi, ellet halua koko kesän riesaa.
Hankkikaa lukittava portti pihaanne, ja laittakaa ovet lukkoon.
Millä tavalla tämä yllätyskäyntien sarja on saanut alkunsa? Ja oletteko vanhoja vai uusia naapureita? Eipä tuossa muu auta kuin vinkata, että teidän poppoo arvostaa omaa rauhaa eikä teillä toimita avoimien ovien periaatteella. Itse olisin jo aikapäivää sitten hermostunut kutsumattomista vieraista, jatkuva kylään tuppautuminen on väärä tapa yrittää ystävystyä.