Rasittava naapuri
Naapurin pikkulapset (3,5v ja 5v) haluaisi olla meidän isompien, kouluikäisten lasten (8v ja 9v) ja niiden kavereiden kanssa. Koska homma ei vaan toimi ja olemme vetäneet nyt tiukan rajan sille, että minä en auta vessassa, en anna juomista, en auta pukemaan ja ylipäätään meillä ei saa empatiaa, jos loukkaa itsensä about 3 minuutin välein. Komennan kotiin, jos alkaa vaivata minua. Lapsia ei ole meille pyydetty ja omat lapsenikin on puoliksi kyllästynyt näiden pienten pyörimiseen tässä.
Kaikki hyvin? Ei ole. Naapuri tajusi vissiin vihdoin, ettemme aio auttaa hänen lastensa vahtimisessa. Tämä ratkaisi asian sillä, että tulee lasten mukaan vahtimaan lapsiaan. En minä halua häntä tänne. Pienet lapset huutaa, kitisee, kiukuttelee koko ajan. Kun yrittäisi tulla edes normaalisti, mutta marssii omine lupineen lapsineen meidän pihaan ja tuossa se saattaa istua meidän pihakeinussa lehden kanssa, kun olemme sisällä. Yhtäkkiä vaan huomataan, että naapuri on lapsineen ja vauva mukana siirtynyt viettämään päivää meidän pihaan. Pahimmillaan kävelee takaovesta suoraan sisään vaihtamaan vauvalle vaippaa, vaikka omaan kotiin olisi noin 20 metriä enemmän matkaa. Kerran oli jopa purkkiruoka mukana ja tuli tänne sisälle pyytämään lusikkaa ja istui keittiöön syöttämään. Mies juuri sanoi, että missä menee raja, kun torkkuu sohvalla omassa rauhassa ja yhtäkkiä naapurin rouva kävelee vaan sisään vauva sylissä ja istuu luontevasti nojatuoliin. Minä olen niin kypsä, että hädin tuskin enää tervehdin, jos näen. Välillä annan olla pihassa käymättä itse lainkaan ja jos näkee minut, niin tervehdin tosi lyhyesti, enkä vahingossakaan jää juttelemaan.
Minä en ole kertaakaan käynyt naapurissa itse, enkä aio astua jalallanikaan heidän tontilleen. Kuvittelee vielä, että jos minä käyn siellä, niin hänellä on oikeus käydä täällä.
Kertokaapa, mitä tuollaisen kanssa pitäisi tehdä. Kyllä mä lapset vielä hanskaan, osaan sanoa suoraan. Aikuisten kanssa vaan on jo vaikeaa. Erityisesti kun kyse on naapurista, jonka kanssa täytyisi säilyttää asialliset välit.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti kun kyse on naapurista, jonka kanssa täytyisi säilyttää asialliset välit.
Täytyykö?
Pienellä asiattomuudella tilanne varmaan korjautuisi...
Onpa rasittava naapuri. Sano sille, että haluatte omaa rauhaa ja oman perheen aikaa omalla pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö suomalainen osaa avata suutaan? Ystävällisesti, asiallisesti voi sanoa ja laittaa rajat, jos naapuri ei itse ymmärrä.
Voisi mutta on niin paljon helpompi valittaa asiasta vauva foorumille niin ei tarvitse poistua siidereiden ja tupakan keskeltä ulos.
Minä alkaisin keskeyttämään tilanteita. Pyytäisin omat lapset vaikka välipalalle / pyytäisin hetkeksi sisään joka kerta kun tulevat viikon-parin ajan, että tapa katkeaisi. Huikkaa ulos että ”tulkaapas valmistautumaan, kohta lähdetään”, ehkä se riittää. Voihan sitä muutaman kerran tehdä tikusta asiaa johonkin lähipuistoon, kioskille tai pyöräilemään.
Oman perheen ruokailun kattaminen ulos & kutsu syömään luulisi myös karkottavan kutsumattomat vieraat. Oikeita vieraita voisi kutsua usein, pyydä vaikka ystävä piipahtamaan harva se päivä ja sitten istutte itse siellä pihakeinussa.
Jos tuo naapuri on noin tollo, niin ei se ehkä tajua asiallisesti sanomallakaan. Saati sitten millään vihjailuilla. Jotain tuollaista alastomuus-/seksinharrastamisjuttua toki voisi kokeilla. Muuten pitäisin kyllä ovet lukossa. En sietäisi, jos pölähtäisi vain sisälle.
Ja se pihakin pitäisi jotenkin saada vallattua takaisin. Jos mahdollista, niin pihan aitaaminen ja jotenkin niin, ettei sinne vain tulla entiseen malliin. (vallihauta ja krokotiilejä?) Jos se on vallannut sen kiikun, niin kiikku pois. Pihatyöt, varsinkin ne äänekkäät, alkaa heti kun naapuri tulee. Työhanskat naapurillekin ja pyydätte apuun...
Tulee kyllä mieleen, että onkohan tuolla henkilöllä kaikki hyvin. Ehkä sitä voisi kysyä? Saattaa olla yksinäinen, ahdistunut, pelkää puolisoaan tai pelkää olla yksin... Vaikuttaako se muuten normaaliälyiseltä vai onko jotenkin outo tai yksinkertainen? Jos jälkimmäistä, niin ehkä sille sitten pitää vain sanoa suoraan ja selkeästi, missä menee rajat. Toisaalta jos hän on normaaliälyinen, niin onko mahdollista, että hän onkin jotenkin häiriintynyt ja yrittää tarkoituksella hallita teitä, tai jopa kieroilla jotain pahempaa? Onko hänellä puolisoa?
Sitten taas, jos hän on ns. ihan normaali, mutta vain luonteeltaan sellainen kaiken jakaja, niin hän varmaan vastaavasti antaisi ihan mielellään oman kotinsa teidän käyttöön. Tällainenkaan tyyppi ei oikein tajua välttämättä, että hänen toiminnassaan on mitään outoa, mutta tajuaa kumminkin, jos sanoo, että nyt ei sovi tulla, kun sitä tai tätä. Tuon toistuminen voisi ainakin hillitä.
Naapuri saa vaikka vikitellä miestä ja ap ei muuta osaa kuin ihmetellä vieressä. Onko se ihan pakko itsestään hölmö tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan kamalalta!
Mua ärsyttää jo pelkästään se kun naapurin 5-vuotiaat tytöt pimpottaa joka aamupäivä ovikelloa ja joka kerta sanon ettei kannata päivällä tulla, tyttöni on koulussa. Soittaa ovikelloa noin kolmesti päivässä.Minulla vauva täällä ja haluaisin nukkua hänen kanssaan aamupäivällä päikkärit mutta aina pimpom ja koputellaan!
Ootko kokeillut, että sanot sille tyttöjen vanhemmalle, joka kotona on, että teidän ovelle EI TULLA arkisin ennen klo 14/15? Mitäpä luulet, kumpi toimii paremmin, valittaminen täällä vai puhuminen naapurin kanssa?
Me ollaan muutettu vasta vähän aikaa sitten eikä hajuakaan mistä talosta ne tytöt on. Tässä on siis ihan vieri viereen taloja paljon.
Eikä meillä vauva tuohon herää mutta itse herään ja vaikka olisin hereillä niin ei kiinnosta mennä ovelle. Monesti olen huutanut terassin ovelta että koulussa on jos tytöt tulee ja sen näen. Olen ollut aika tyly ja vetänyt vaan oven kiinni sanottuani että koulussa on, ei kannata tulla päivällä.
Tänään ei ole näkynyt. Eikä muuten käyneet eilenkään!
Jos olisi mennyt perille..
Asiaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti kun kyse on naapurista, jonka kanssa täytyisi säilyttää asialliset välit.
Täytyykö?
Pienellä asiattomuudella tilanne varmaan korjautuisi...
Oletko lukenut lehdistä ikinä näitä naapuririitajuttuja?
Minusta naapureihin on hyvä pitää asialliset välit niin, että voi moikata ohi mennessä.
Naapurin rouva ilmeisesti kuvittelee teidän olevan läheisiäkin ystäviä, kun toimii periaatteella ”what’s yours is mine”. Onhan tuo melko erikoista ja tungettelevaa ilmestyä puolitutun kotiin mitään ilmoittamatta. Jos hän on kotoisin maatilalta, jossa useampi sukupolvi asuu samassa pihapiirissä?
Mene edes kerran naapurisi asunnon sisään samallatavoin kun hän on tullut teille ja käy vaikka jääkaapilla. Niin eiköhän tuo voi havahtua.
Sanomalla ihan suoraan, että nyt loppu. Kerran et jaksa niin et jaksa. Sanot niinkuin asiat on.
Ap sanoit aloitusviestissä että naapurilla olisi omaan kotiin 20 m matkaa mutta nyt et tiedä mistä talosta ovat edes.
Nämä on aika hankalia tilanteita, kun toisaalta ei se naapuri ja sen tekemiset kiinnosta niin paljon että alkais kavereiksi, mutta toisaalta välien pitäisi pysyä neutraalin kohteliaana. Tällaista varten kun ei ole olemassa mitään ennalta määriteltyä toimintatapaa. Ei kai missään päin Suomea ole ollut tapana mennä kutsumatta hengaamaan puolitutun puutarhaan/asuntoon? Eri asia sitten sukulaiset jotka pölähtävät yllättäen maisemiin.
Onko se naapuri oikeasti paikalla lastensa vuoksi, vai kaipaako itsekin seuraa? Eikö lähistöllä ole muita lapsiperheitä joista voisi löytyä naapurin lapsille omanikäistään seuraa? Joku syy kai sillä on kylään tuppautumiseen, kun isäntäväen vastentahtoinen ja välttelevä asenne ei saa sitä pysymään poissa.
Eiku anteeksi se ei ollutkaan ap joka sanoi ettei tiedä missä asuvat vaan joku toinen jolla oli 5-vuotiaiden tyttöjen kanssa ongelma. Anteeksi. -33
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoit aloitusviestissä että naapurilla olisi omaan kotiin 20 m matkaa mutta nyt et tiedä mistä talosta ovat edes.
Eri henkilöistä kyse. Tarkkana nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri henkilöistä kyse. Tarkkana nyt!
Joo joo, huomasin ja pyysin jo anteeksi.
Järkyttävä tilanne olisi tuollainen. Mä en saisi kyllä sanottua, mutta meillä mies kyllä ärähtäisi heti. Mutta siinä kyllä sitten ne naapurisuhteet kärsisi.
Ihme sakkia maa päällään kantaa.
Järjetöntä naapurilta vaatia, että 8-9 -vuotiaat kaveeraisivat pikkumuksujen kanssa. Tuossa vaiheessa jo yhdenkin vuoden ikäero tuntuu isolta, ja leikit ja mielenkiinnon kohteet ovat täysin erilaiset koululaisella ja taaperolla. Laittakaa hanttiin vaan, kohteliaasti mutta tiukasti. Naapuri kokeilkoon onneaan jonkun toisen perheen luona jatkossa.
Hankkikaa sakemanni pihaan. Pitää satavarmasti loitolla ei- toivotut vieraat.
Ootko kokeillut, että sanot sille tyttöjen vanhemmalle, joka kotona on, että teidän ovelle EI TULLA arkisin ennen klo 14/15? Mitäpä luulet, kumpi toimii paremmin, valittaminen täällä vai puhuminen naapurin kanssa?