Käyttääkö vastasyntynyt peittoa?
Tai edes pelkkää pussilakanaa peittona? Tuntuu kylmältä laittaa vastasyntynyt vain pelkän patjan päälle nukkumaan jossain pyjamassa.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasyntynyt on kätevintä kapaloida peittoon. Silloin ei tule tukehtumisvaaraa mutta pysyy lämpimänä. Näin lämpimillä keleillä kannattaa tietysti huomioida ettei vauvan tule turhan kuuma, kovin paksua peittoa ei siis välttämättä kannata käyttää. Pelkkä unipussi voi olla turhan kylmä, niitäkin on kyllä olemassa eri paksuisia.
Tässä vielä linkissä esimerkki paksummasta unipussista, jonka kanssa ei peittoa tarvita. Vauvalle laitetaan alle tietysti yöpuku.
http://pikkuvanilja.fi/tuote/mamaspapas-millieboris-unipussi-0-6kk/
Käytn vauvalle unipussia jo 30 v. sitten Saksassa asuessamme. Niissä oli kyllä vetoketju edessä, joten vaipankin saattoi vaihtaa vain pussin avaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä luit? Painava ja paksu peitto voi hyvinkin joutua lapsen kasvoille ja siitä seuraa tukehtuminen.
Tekokuituinen täkki ei ole painava ja hengittää hyvin läpi.
Ilman peittoa voi kyllä tulla pienelle kylmä. Ihan vastasyntyneelle kapalo on hyvä, niin ei tarvitse olla huolissaan niitä, että vetää peitonkulmaa naamalleen tai muutakaan. Hyvin sä pärjäät.
Peittona olisi äitiyspakkauksen mukana tullut keinokuituinen peitto. Ja sen päällä tietenkin puuvillainen pussilakana. Ap.
Näin kesäaikaan tuo täkki kapalona on luultavasti liian kuuma vauvalle. Kannattaa hankkia pari-kolme ohuempaa esim. fleece/puuvilla/neulottua materiaalia olevaa vilttiä, jotka ovat riittävän isoja kapalointiin.
Käteviä on varsinkin jättiharsot, joita voi käyttää kapalona, vauvan alustana, imetyssuojana ja monessa muussa. Jälleen linkissä esimerkki: https://www.lastenturva.fi/lapselle/tuote/aden-anais-classic-harsoliina…
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulee rankat ajat äitinä, sanon jos ongelmat on tätä luokkaa eli ihan pihalla ollaan kaikesta
Oivoi, mikäs sinulla on ongelmana, kun joku kyselee aiheellista tietoa? Katso peiliin ja mieti. Tuomitsetko lapsesikin, jos he eivät osaa kertotaulua ilman, että sitä olisi edes opetettu? Näpäytätkö lapsellesi, että mitäs tyhmiä kyselet, jos hän kysyy jotain mitä ei entuudestaan tiedä?
Mutta itse aiheeseen. Toiset ovat vauvanpeittoja vastaan, mutta kannattaa lukea koko artikkeli:
https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/lasten-peitot-syynissa-eu-k…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvoille osuva peitto voi laukaista hengityksen pidättämisrefleksin. Siksi niitä ei vauvoilla käytetä.
Näin luin. Mutta onko se vastasyntynyt sitten ihan pelkässä pyjamassa nukkumassa? Entä jos peiton reunat taittelisi patjan alle tiukasti? Ap.
ap älä keksi pyörää uudelleen. Tuollaista suositusta ei ole, että peitto taitetaan patjan alle tiukasti. Tuo, jos mikä lisää tukehtumisriskiä. Kapalo, unipussi tai peitto, joka tulee äitiyspakkauksen mukana. Mikä siinä on sinulle niin vaikeaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasyntynyt on kätevintä kapaloida peittoon. Silloin ei tule tukehtumisvaaraa mutta pysyy lämpimänä. Näin lämpimillä keleillä kannattaa tietysti huomioida ettei vauvan tule turhan kuuma, kovin paksua peittoa ei siis välttämättä kannata käyttää. Pelkkä unipussi voi olla turhan kylmä, niitäkin on kyllä olemassa eri paksuisia.
Tässä vielä linkissä esimerkki paksummasta unipussista, jonka kanssa ei peittoa tarvita. Vauvalle laitetaan alle tietysti yöpuku.
http://pikkuvanilja.fi/tuote/mamaspapas-millieboris-unipussi-0-6kk/
Käytn vauvalle unipussia jo 30 v. sitten Saksassa asuessamme. Niissä oli kyllä vetoketju edessä, joten vaipankin saattoi vaihtaa vain pussin avaamalla.
Näitä on monenlaisia, jopa ikeasta löytyy edullisesti vetoketjullisia versioita :) https://m2.ikea.com/fi/fi/p/droemland-unipussi-roosa-40319708/
Sopiva nukkumislämpötila vauvalle on n. 19 astetta (ks. nettisivut kätkytkuolemien ehkäisystä). Jos kesäaikaan laitat vaatteiden lisäksi peitettä päälle helteellä, vauvalle tulee helposti kuuma nukkuessaan.
Itse olin ihan pihalla vastasyntyneeni kanssa.
Sanon tähän vaan sen verran, että kokeile sieltä niskasta, miltä vauva tuntuu. Jos tuntuu olevan kylmissään, vedä peittoa päälle tai lisää vaatetta. Jos on kuumissaan, niin vähennä. Vaikkei vauvan lämmönsäätely ole vielä kehittynyt täysin, niin ihmiskeho osaa kyllä viestittää kylmästä ja kuumasta ja sinun tehtäväsi on löytää se optimitila.
Ihan tuore äitiys saa herkäksi. Sitä herää pieneenkin inahdukseen ja välillä herää siihen, ettei mitään kuulu. Sitä menee monta yötä, että seisoo siinä sängyn vieressä varmistamassa, että pieni hengittää. Se on sitä äidinvaistoa ja vaatii kasvamista ettet siirrä omia pelkojasi eteenpäin.
Yleensä ottaen vauvat on tehty elämää varten. Ne nukkuu, kasvaa ja pitävät huolta siitä, että saavat sen mitä tarvitsevat.
Meidä lapsi on jo vuoden, eikä vieläkään nuku peiton alla koska on kovin lämminverinen. Välillä laitan sille peiton päälle, mutta aina se on potkittu pois. Minä en laittais peittoa, (eteenkään näillä keleillä) kun kuitenkin on lämmin yöpuku päällä.. kannattaa muutenkin huolehtia ettei makuuhuone ole liian lämmin :) Ärsyttäviä kommentteja joillakin! Ei kaikkea tarvii tietää ja esikoisen kohdalla todellakin mietityttää monikin asia.. hyvin sä pärjäät :)
Kyllähän sairaalassakin vastasyntyneillä on peitot. Peitto pyöritellään kapalotyyliin ympärille, niin ettei lähde liikkumaan. Myöhemmin kun vauva liikkuu enemmän, siirrytään unipussiin. Unipusseja on erilaisia. Unipussiin voi laittaa myös vaatteita alle, itse olen aina laittanutkin. Äippäpakkauksen ohutta unipussia ei kyllä ole tullut käytettyä, meidän unipussit oli paksumpia, vauva syntyi syksyllä. Vauvan niskasta voi kokeilla, onko sopiva lämpötila. Jos niska, otsa ja kädet tuntuvat kylmiltä, voi vaatetta lisätä. Jos niska (ja kädet, otsa) on kuuma ja kostea vähennät vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulee rankat ajat äitinä, sanon jos ongelmat on tätä luokkaa eli ihan pihalla ollaan kaikesta
Tässäkin keskustelussa on vasta 1,5 sivua viestejä, ja osa sanoo että ei saa missään nimessä käyttää peittoa ja osa sanoo että tottakai peitto.
Yhtäkään viestiä en lukenut, jossa sanotaan ettei missään nimessä.
Meillä ei unipussista tykätty. Yksi lapsista oli sellainen, että potki peiton heti pois päältään ja yksi taas nukkui tiukasti sen alla. Kaksi muuta siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sairaalassakin vastasyntyneillä on peitot. Peitto pyöritellään kapalotyyliin ympärille, niin ettei lähde liikkumaan. Myöhemmin kun vauva liikkuu enemmän, siirrytään unipussiin. Unipusseja on erilaisia. Unipussiin voi laittaa myös vaatteita alle, itse olen aina laittanutkin. Äippäpakkauksen ohutta unipussia ei kyllä ole tullut käytettyä, meidän unipussit oli paksumpia, vauva syntyi syksyllä. Vauvan niskasta voi kokeilla, onko sopiva lämpötila. Jos niska, otsa ja kädet tuntuvat kylmiltä, voi vaatetta lisätä. Jos niska (ja kädet, otsa) on kuuma ja kostea vähennät vaatetta.
sairaaloissa lämpötila on säädelty
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä melkoinen näkijä olet, jos yhdestä aiheesta esitetty kysymys kertoo sulle, että kaikesta ollaan pihalla.
Tiedoksesi, että ryhmäneuvolassa joukko äitejä mietti ihan samaa kysymystä. Minä mukana, vaikka laps on kolmas. Kun en muistanut että mitenkäs tämä näin alkuun menikään.
Sitten muistui tuo kapalointi ja myöhemmin unipussi ja pussin päälle kovin kylmällä harva neulepeitto, josta hengittelee hetken läpikin jos sattuisi naaman päälle siirtymään.
Tottakai peitto! Jos tuntuu että makuuhuoneessa lämmin niin laita peitto vain jalkojen päälle ja kylmemmällä hatioihin asti, paitsi naaman puolelta jätä alemmas. T. Viiden äiti
Itse olen laittanut peiton alareunan patjan alle jalkopäästä niin, että se ylettyy vauvaa rintaan asti. Se on siis tavallaan läppänä vauvan päällä mutta niin, että vauva saa sen potkittua poiskin.
Toinen mitä olen käyttänyt on pakkauksen makuupussi jonka olen sulkenut vain jalkojen kohdalta vyötäröön asti ja yläliepeet taittanut patjan sivuille etteivät taitu vauvan naamalle (toimii pienemmässä ensisängyssä).
Esikoinen oli sellainen että repi väkisinkin peittoa tai lakanaa naamalleen muuten ei nukkunut. Annettiin harso yöksi niin sen painoi kädellään naamaansa vasten ja nukkui rauhallisesti, nukkuu vieläkin samoin kolmevuotiaana eikä ole siihen vieläkään kuollut.
Sitten kun vauva syntyy niin asia selviää. Riippuu monista tekijöistä, että mikä järjestely on hyvä. Mun esikoinen ei koskaan tykännyt peitoista. Pyörii ja hyörii sängyssä ja hänelle tulee herkästi kuuma. Kuopus taas tuntuu viileältä herkemmin öisin ja nukkuu rauhallisemmin. Hänelle on riittänyt sellainen ohut fleecevauvanpeitto, jonka olen laittanut rinnan korkeudelle. Hartioiden korkeudella saattaisi käsillä huitaista peiton naamalle. Äp:n peitto on ollut liian paksu. Meillä on kotona aika korkea sisälämpötila. Unipussissa ja kapalossa ei kumpikaan lapsista viihtynyt. Kai liian kuumia ja liikkeitä rajoittavia heistä. Uni oli levottomampaa niitä käyttäessä. Eli kokeile, mikä soveltuu lapsellesi.
En laittaisi ainakaan näillä keleillä vastasyntyneelle peittoa. Vauva ei saa nukkua kauhean lämpimässä, se lisää hengityskatkosten riskiä.