Mistä taloudellista apua eläinlääkärikuluihin?
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva ihminen. Minulla on todella pienet tulot, eikä säästöjä tai mitään ylimääräistä. Omistan kissan, joka on minulle hyvin rakas ja läheinen. Haluaisin leikkauttaa ja rokottaa kissan, sekä saada hänet terveystarkastukseen. Ongelmana on raha, tai siis sen puute.
Olen koittanut katsoa erilaisia leikkauskampanjoita, mutta sellaisia ei valitettavasti ole kotikunnassani tai edes lähettyvillä tarjolla. Ja minulla ei ole autoa, että pääsisin yhtään kauemmas.
Tietääkö kukaan, voiko, ja jos voi niin mistä, saada taloudellista tukea ja apua kissan eläinlääkärikuluihin? Tämä olisi todella tärkeää. Olen kysynyt jo sos.toimistosta, mutta eivät myönnä.
Ps. Tiedän kyllä että olen huono ihminen ja huono omistaja kun ei ole rahaa varalle kissan hoitoon. Syytän itseäni tästä päivittäin. Kun kissan sain, oli rahatilanteeni ja terveyteni parempi. Äkillinen vammautuminen johti siihen, että taloudellinen tilanteeni romahti.
eli syytösten sijaan toivoisin asiallista neuvoa asiaan, jos joku tietää, mistä leikkaus/lääkärikuluja/apua voisi kissalle saada.
Kommentit (27)
Kissasta, samoin kuin muistakin eläimistä, käytetään pronominia se. Ei hän.
Pystyn tinkimään, mutta sähköt ja vuokra on maksettava. :(
Voi kun joku pystyisi auttamaan. :( Kissa on minulle kuin oma lapsi. Eihän kaikilla vanhemmillakaan ole varaa lasten kuluihin jne. mutta he sentään saavat apua yhteiskunnalta. Miksi ei siis eläimeenkin voisi saada. Ihan yhtä lailla se on tunteva ja ajatteleva olento, jolla on oikeus saada asianmukaista terveydenhoitoa, vaikka omistaja ei hyvätuloinen olisikaan. :(
-ap
Vierailija kirjoitti:
Voi kun joku pystyisi auttamaan. :( Kissa on minulle kuin oma lapsi. Eihän kaikilla vanhemmillakaan ole varaa lasten kuluihin jne. mutta he sentään saavat apua yhteiskunnalta. Miksi ei siis eläimeenkin voisi saada. Ihan yhtä lailla se on tunteva ja ajatteleva olento, jolla on oikeus saada asianmukaista terveydenhoitoa, vaikka omistaja ei hyvätuloinen olisikaan. :(
-ap
Ymmärrätkö, että meillä on aika paljon työttömiä, ja maahan tulleet kymmenet tuhannet turvapaikanhakijatkin on hoidettava ja ruokittava. Jos kaikki pienituloiset ottavat kissan tai kaksi ja vaativat kissan hoitomenoja sossun maksettavaksi, mitä luulet että käy? Kyllä räjähtää Suomen valtiontalous kissojen laskuihin. Tottakai kissa on tunteva olento, mutta jokainen kissanottaja punnitsee sen asian kyllä omasta pussistaan.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Suomessa on koiria lemmikkeinä tilastojen mukaan enemmän kuin Helsingissä on asukkaita, 800 000. Kissoja on 600 000. Lisäksi on lukuisia muita lemmikkilajeja. Jos sossu maksaisi kulut, nuokin määrät räjähtäisivät moninkertaisiksi. Entäs sitten lemmikkimarsut, rotat, kilpikonnat, kanit, kanarialinnut, hämähäkit? Kaikkienko näiden pitäisi saada yhteiskunnan avustuksella hoitokulut? Vai mitkä lajit rajaisit pois ja millä perusteella?
Lemmikki on kyllä terveyttä ja hyvinvointia ylläpitävä tekijä henkilölle, joka on tottunut lemmikkiin taloudessa. Sossu voisi harkinnanvaraisesti ylläpitää yhden kissan tai koiran yllättävät kulut, ei ruokaa.
t. nettomaksaja
Ei ne kenenkään kissaa ota jos ei ole eläinsuojelullisia syitä, tällöisen harhaanjohtavan kommentin takia joku voi olla hakematta apua :(. Jos sinusta tuntuu että tarvitset apua kissasi kanssa, leikkautusta sirutusta, ota ihmeessä apua paikallisees seyhyn, he kyllä ohjaavat ja auttavat lemmmikin pidossa eikä ole ottamassa sitä pois!
Pakko sanoa, että toimintasi on ollut vastuutonta. Jos eläin otetaan, se myös hoidetaan, ja rahaa on oltava kissan pidosta aiheutuviin kuluihin, tämä on lähtökohta. Ja olet sen selvästi äskettäin ottanut, kun olet vasta leikkaamassa ja rokotuttamassa sitä. Eli taloustilanteesi on ollut tiedossa. Leikkaat vaikka omista perustarpeistasi sitten. Ne eläinlääkärikulut voi jatkossa kissan iän myötä nousta useisiin tuhansiin, leikkaus ja rokotus on todella pientä. Oletko valmis siihen, vai jatkuvastiko aiot ruikuttaa muut ne maksamaan?
Jos olet vastuullinen, etkä suostu/pysty maksamaan eläkkeestäsi tai tinkimään omista menoistasi, silloin annat sen kissan pois.