Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kassalla: laki kieltää meitä antamasta enää ilmaisia muovikasseja

Vierailija
20.05.2018 |

Tuli mieleen tuosta asiakaspalvelija-ketjusta.
Tapahtui Tampereella viikon alussa, että kassahenkilö vetosi lakiin. Kysyin ystävällisesti, että mikä laki se mahtaa olla, en ole kuullutkaan? Miesmyyjä mutisi jotain, ettei se varsinainen laki olekaan, vaan heille tullut ohje.
Itse en ole muovikassien suuri puolesta puhuja, sillä minulla on kulkenut käsilaukussa jo vuosia niitä ohuita kokoontaitettavia kestokasseja. kivoja voi ostaa esimerkiksi marks&spenceriltä ja tigeristä. (saumat menee jossain vaiheessa rikki, kun kantaa myös maitopurkkeja)
Tuntuu vaan, että menee jo liiallisuuksiin asian kanssa. Esimerkiksi Sokoksen 3plus1 päivillä kaivaessani oman kassin jouduin myös itse pakkaamaan ostokseni ja pitkä jono odotti takana.
Onneksi Haloselta sain vielä uudelle kevätmekolle puhtaan muovipussin maksutta. Kiitin kassaa!
--- kiitos myös palstalle, että sain avautua 😉😎

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeatte vaan kantamaam paria kestokassia mukanenne. Kuten aiemmin sanottiin, niin voi tuntua hassulta nyt mut pian totutte siihen eikä siinä ole enää mitään ihmeellistä. Hyvästi muovipussit! Jos menen vaateliikkeisiin ostelemaan vaatteita niin silloin saatan muovipussin ostaa jos kyseessä juurikin vaikka joku iso takki. Tai sit ostan yhdestä liikkeestä pussin ja sinne mene muidenkin liikkeiden ostokset. Tuota harrastin jo ennen tätä muovipussien maksullisuutta.

Vierailija
22/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes huvittavaa, että tässäkin asiassa Suomi yrittää olla EU:n mallioppilas samalla kun muut maat nauravat partaansa. Yritetään esittää, että kyllä me ihan vapaaehtoisesti. Virkamiehetkin hierovat käsiään kun pääsevät tekemästä omia töitään (lainsäädäntö). Tuli vaan mieleen, että kysyikö kukaan suomalaiselta kuluttajalta? Taas äänekäs mitättömän pieni sipsikaljavegaanilauma saanut aikaan myrskyn somelasissa.

Muut EU -maat tuskin laittavat tikkua ristiin kauniiden puheiden lisäksi ennen kuin direktiivistä tulee pakottava.

Kyllä monessa Keski-Euroopan maassa on vieläkin muovipussivastaisempaa toimintaa. Saksassa ei ole vuosiin saanut ilmaisia pusseja mistään, ja kaupankassa katsoo kieroon jos ei ole omaa kestokassia mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kieltämättä hämmästyin, kun H&M:n kassa pyysi maksua kälysestä kassistaan. Jos kassit alkavat maksaa, niistä pitää tehdä houkuttelevampia. Täytyy muistaa laittaa Ikean suht tyylikäs kestokassi käsilaukkuun muuallekin kuin ruokakauppaan. Tai sitten vaan lopetan vaatteiden shoppailun kokonaan, menee liian ankeaksi.

Vierailija
24/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekon kangaskassi on jotenkin tyylikkäämpi veto kuin "Haluat sä pussin, se maksaa 20 senttii?".

Vierailija
25/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ainakin näin alkuun hassulta se kysymys "haluatko ostaa pussin?" jossain vaatekaupan kassalla. Mutta tottumuskysymys... Jossain vaiheessa ajattelumalli ilmaisesta pussista "hyvänä palveluna" kuolee.

Vierailija
26/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa apteekeissa pussit maksaa ja vaikka olisi maksusitoumus on pussista välillä peritty! Törkeää! Jouduin siis itse pulittamaan pussin hinnan, onneksi oli rahaa mukana.

Saat yhteiskunnalta jo ilmaisst lääkkeet ja silti on pokkaa nillittää jostain kymmenen sentin pussista?!?

Vierailija
27/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laukussa aina Baggu-kangaskasseja, jotka menevät pieneen tilaan ja kestävät kymmenen kilon kuorman. Ostoksilla kaivan sen esiin. Jos lähden ostamaan jotain suurempaa niin sitten otan mukaan kaupan kestokassin. En muista koska olisin viimeksi ostanut kaupan kassalta ihan tavallisen muovipussin.

Vierailija
28/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä laki ei kiellä kauppaa antamasta bussia ilmaiseksi. Moni kauppa on ottanut pikkupussit myyjien taakse mutta niitä kyllä edelleen saa kun osaa pyytää. Ahneimmat sitten ovat ryhtyneet rahastamaan.

K-marketissa pieni hedelmäpussi 10 senttiä. Ovat katteet kohdillaan.

Vierailija
29/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina omat kassit mukana mutta ei niihin esimerkiksi joku untuvatakki mahtuisi.

Kuinka usein sinä niitä untuvatakkeja ostat?

Vierailija
30/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aika köyhää jos ei pysty maksamaan 20c muovikassista. 

Vierailija
31/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä laki ei kiellä kauppaa antamasta bussia ilmaiseksi. Moni kauppa on ottanut pikkupussit myyjien taakse mutta niitä kyllä edelleen saa kun osaa pyytää. Ahneimmat sitten ovat ryhtyneet rahastamaan.

K-marketissa pieni hedelmäpussi 10 senttiä. Ovat katteet kohdillaan.

Ja hedelmärasia falskasi niin pahasti, että oli pakko ostaa pussi ettei mehua olisi kassissa ympäriinsä. Hyvä bisnes kaupalle!

Vierailija
32/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapahtui Tampereella viikon alussa, että kassahenkilö vetosi lakiin. Kysyin ystävällisesti, että mikä laki se mahtaa olla, en ole kuullutkaan? Miesmyyjä mutisi jotain, ettei se varsinainen laki olekaan, vaan heille tullut ohje.

Itse en ole muovikassien suuri puolesta puhuja, sillä minulla on kulkenut käsilaukussa jo vuosia niitä ohuita kokoontaitettavia kestokasseja. kivoja voi ostaa esimerkiksi marks&spenceriltä ja tigeristä. (saumat menee jossain vaiheessa rikki, kun kantaa myös maitopurkkeja)

Tuntuu vaan, että menee jo liiallisuuksiin asian kanssa. Esimerkiksi Sokoksen 3plus1 päivillä kaivaessani oman kassin jouduin myös itse pakkaamaan ostokseni ja pitkä jono odotti takana.

Onneksi Haloselta sain vielä uudelle kevätmekolle puhtaan muovipussin maksutta. Kiitin kassaa!

Nyt kun tiedät niin hoida asia paremmin ITSE jatkossa valittaja. Kassit on pannassa koska muovi on jo iso ongelma. Muovikassia ei tarvita kun varauruu asiaan. Jos tarvitsee niin ainahan sellaisen voi ostaa jos kerran on varaa kiinalaiseen kesämekkoonkin..

Vierailija
33/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biopussit on ympäristölle haitallisempaa kuin muovipussit. Metsää kaatuu biopussien vuoksi.

Vierailija
34/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua mainostaa Sokoksen 3+1 tai Stickmannin hulluja päiviä ilmaiseksi, joten yritän muistaa ottaa oman kassin mukaan.

Vierailija
35/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin öljystäkin vain yli 5 prosenttia kuluu muovin valmistukseen ja turhan paisuteltu ongelma vain saatu sitten aikaan kun kerta jätehuoltokin toimii.Ei kyllä mieltä ylentävää sitten kantaa jo nuhjuista muovikassia ja kestokassikin jo repsottaa.

Vierailija
36/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa apteekeissa pussit maksaa ja vaikka olisi maksusitoumus on pussista välillä peritty! Törkeää! Jouduin siis itse pulittamaan pussin hinnan, onneksi oli rahaa mukana.

Saat yhteiskunnalta jo ilmaisst lääkkeet ja silti on pokkaa nillittää jostain kymmenen sentin pussista?!?

No olisihan se ikävää kantaa lääkepakkaukset käsissään kotiin, jollei rahaa olisi ollut reissussa mukana ja tulee tuollainen yllätys kassalla. Ei mitenkään mukavaa, jos naapurit kotiovella katselevat, että "jaa, Pirkko A-rapusta kärsii näköjään paniikkihäiriöstä, kun noita lääkkeitä käyttää".

Vierailija
37/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se nimenomaan on hyvää palvelua ettei kysymättä tungeta ostokia muovipussiin tai -kassiin. Varsinkin sellaiset pikkupussit jostain Glitteristä tms. on turhaakin turhempia. 

Vierailija
38/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just katselin Turussa kun jonkun kuorma-auton lavalta lensi jätettä (joka suurimmalta osin muovikasseja)  tien varteen ja sieltä tuuli heitti ne kohti Aurajokea. Nekin varmaan jo osin meressä asti.

Vierailija
39/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaa palveluahan tuo on, eikä mitään muuta. Kauppoja ei kiinnosta vittuakaan muovin ekologisuus, vaan se, että saavat nyt rahastaa ylihintaa pusseista kaupoissa, joissa ne ennen ilman muuta kuuluivat kaupan päälle (vaatekaupat ym.). Suomalainen nielee kiltisti kaiken ja pyytää vielä lisää.

Vierailija
40/76 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisihan se ikävää kantaa lääkepakkaukset käsissään kotiin, jollei rahaa olisi ollut reissussa mukana ja tulee tuollainen yllätys kassalla. Ei mitenkään mukavaa, jos naapurit kotiovella katselevat, että "jaa, Pirkko A-rapusta kärsii näköjään paniikkihäiriöstä, kun noita lääkkeitä käyttää".

Paniikkihäiriöllekö tässä alapeukutetaan?