Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuksen jälkeen ylös sängystä

Vierailija
20.05.2018 |

Masennus voi viedä sängyn pohjalle.
Kuukausiksi.
Mitenkäs sieltä palaillaan elämään?
Kuntoiluohjeet "rapakuntoisille" 3x30min. lenkki viikossa ovat täysin naurettavat.
Nyt puhutaan siitä, ettei jaksa yhtään mitään.
Ruoka ei maistu ja ulkonäkö on tietenkin kaamea. Ja terveys pilalla.
Ihan oikeasti.
Te jotka olette tämmösestä toipuneet, kertokaa miten pääsitte liikkeelle.
Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaasti vain. Voimien mukaan.

Vierailija
2/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan kannata yrittää liikaa alkuun. Pikkuhiljaa, pieniä asioita kerrallaan. Olen saman itse kokenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan kannata yrittää liikaa alkuun. Pikkuhiljaa, pieniä asioita kerrallaan. Olen saman itse kokenut.

Mistä sä aloitit?

Yritän jaksaa olla jalkeilla ja parantaa ruokahalua, että saisin syötyä, että jaksaisin liikkua.

Pitää ehkä mennä lääkäriin.

Hävettää olla näin huonossa kunnossa.

Vierailija
4/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis yhä masentunut, mutta haluan yrittää toipua.

Vierailija
5/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielihyvän tunnetta jos voit löytää yhtään mistään niin se olisi toipumiselle tärkeää. Vaikka parvekkeelle tai puistoon istumaan, herkistyen linnunlaulule tai kevään ruoksuille. Toipuminen on hidasta, mutta aivan mahdollista.

Vierailija
6/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä nyt eniten rajoittaa, on romahtanut fyysinen kunto.

Vierailija
7/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että haluat ottaa askeleita kohti toipumista! Halusin kirjoittaa viestin kannustaakseni, neuvoa en oikein osaa, kun ei ole omaa kokemusta.

Vierailija
9/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin olisiko siitä apua, jos kirjoittaisi itselleen aina ylös mitä sinä päivänä teki sellaista mikä lisäsi omaa hyvinvointia ja mistä tuli iloiseksi. Siitä näkisi sitten omaa edistymistä ja toisaalta ehkä myös sitten lisätä pikkuhiljaa sitä mikä toimii.

Vierailija
10/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielihyvän tunnetta jos voit löytää yhtään mistään niin se olisi toipumiselle tärkeää. Vaikka parvekkeelle tai puistoon istumaan, herkistyen linnunlaulule tai kevään ruoksuille. Toipuminen on hidasta, mutta aivan mahdollista.

Ei kiitos tämmöstä ehdotuksia. Jätä nää joillekin vanhainkodin asukkaille.

Vierailija
11/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos tämmöstä ehdotuksia. Jätä nää joillekin vanhainkodin asukkaille.

Jaa. Musta tämä on hyvä ohje.

Nyt puhutaan pahasta toimintakyvyttömyydestä.

- ap

Vierailija
12/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ehkä paras neuvomaan sillä minä harrastin runsaasti liikuntaa jo ennen sairastumista, ja sairastumisen aikana liikunta on ollut ainoa toimiva lääke yhden rauhoittavan iltalääkkeen kanssa. Lisäksi minulla on ahdistushäiriö joka tekee levottamaksi ja saatan vaellella kaupungilla tuntikausia, se helpottaa oloa.

Vaikka kuntotestissä tulee hyvä tulos, niin tunnen joinakin päivinä oloni niin huonoksi että en meinaa päästä sängystä. Nykyisin jokunen päivä viikossa meneekin sängyssä maaten, mutta harrastan ryhmäliikuntaa, tanssia, jonne on pakko mennä vaikka väsyttäisi. Tanssi on kivaa ja kevyttäkin joten itse suosittelen tanssia, siinä yhdistyy musiikkiterapia myös. kun on tuttu ryhmä ja ryhmän kanssa edetään, tunnille tulee lähdettyä kun ei halua jäädä jälkeen. Monesti olokin virkistyy tunnilla. Yksin tanssiessa tai jumpatessa olen vetelä ja saatan jättää jutun keskeen.

Jos on huono kunto, niin liikunta ei välttämättä ole kivaa aluksi. Mutta muutamassa viikossa siitä voi alkaa nauttia. Pyöräilyhän nyt kesällä on kivaa eikä se tunnu edes liikunnalta, sitä voi tehdä voinnin mukaan. Aloita vaikka 10 minuutilla liikunta jos 30 tuntuu liian pitkälle.

terveellinen ruoka kyllä lisää jaksamista ja parantaa vointia, sekä d-vitamiini. Otan myös proteiinijauhetta kun meinaa usein köykäseksi jäädä ruokavalio. Protskujauheessa on tryptofaania joka vaikuttaa serotoniiniin.

Vierailija
13/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mitään hoitoa tällä hetkellä menossa?

Vierailija
14/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei..

Lääkkeitä on kokeiltu, eikä ne auttaneet.

Tuli vain sivuvaikutuksia.

Olen niin vanha, etten saa terapiaa.

50v.

Vierailija
15/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei..

Lääkkeitä on kokeiltu, eikä ne auttaneet.

Tuli vain sivuvaikutuksia.

Olen niin vanha, etten saa terapiaa.

50v.

Tuki-/keskustelukäyntejä psyk.polilla tai mielenterveystoimistolla?

Vierailija
16/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vuosikausia sängyn pohjalla maannut.. tänään tein sohvanlaidalla pienen käsivarsitreenin ja hyppäsin sisällä hyppynarua.. huomenna uudestaan. Tavoitteena uskaltautua kiertää kortteli viikon lopulla..

Pikku hiljaa eteenpäin ja irti menneestä.

Tsemppiä sinnekin!💕👏

Vierailija
17/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala antaa neuvoja, kun ei tiedä mitä tällä hetkellä jaksat tehdä. Kaikilla on varmaan yksilöllinen polkunsa kohti toipumista, pitäis löytää se sun tapa.

Vierailija
18/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samassa tilanteessa, mutta nyt jo ehkä voiton puolella. Aloitin vähitellen hoitamalla ensin kotona asioita, joiden tekemisestä tuli hyvä mieli. Unenlaatu parani heti kun olin jaksanut liikkua sisällä vähän enemmän ja kroppa oikein huusi ravintoa. Vähitellen jaksoin touhuilla enemmän ja siirryin omalle pihalle. Tästä aion jatkaa lenkkeillen sitten kun tuntuu siltä. Pienin askelin vaan eteenpäin.

Vierailija
19/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä asioita...

Ajattelin, että jokaisella teolla on merkitys ja on askel kohti parempaa, vaikka se ei siltä tunnu. Esimerkiksi hampaiden pesu on saavutus ja hyväksi, vaikka menisikin sen jälkeen takaisin sänkyyn.  Sitä ei käy väheksyminen. Samoin suihku, roskien vieminen ulos, verhojen avaus, huoneen tuuletus... Siivota ehtii myöhemmin.

Seuraava vaihe oli tehdä sääntö itselleni, ulkona on käytävä vähintään kerta päivässä. Aluksi se pelotti, joten kävin vain iltaisin tai öisin, kun ulkona oli rauhallisempaa. Juurikin se yllä mainittu roskien vienti riittää. 

(Latasin itselleni Pokemon Go -pelin kännykkään, ja otin siinä tavoitteeksi käydä peliin merkatulla rastilla joka päivä, se auttoi pitämään kiinni ulkoilulupauksesta!)

Pitkä matka alkaa pienellä askeleella, voimia ja toivoa!

Vierailija
20/32 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vuosikausia sängyn pohjalla maannut.. tänään tein sohvanlaidalla pienen käsivarsitreenin ja hyppäsin sisällä hyppynarua.. huomenna uudestaan. Tavoitteena uskaltautua kiertää kortteli viikon lopulla..

Pikku hiljaa eteenpäin ja irti menneestä.

Tsemppiä sinnekin!💕👏

Voi! Tää oli ihana viesti💖

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi