Ei niitä voileipäkakkuja enää kesän juhliin!
Tämän päivän hesarissakin asiantuntija tyrmäsi voileipäkakut.
Aika on ajanut niistä jo ohi. Enää ei olla 80-luvulla. Kukaan ei pidä niistä mössöisistä ja liiskaantuvista majoneesipommeista. Ja kun kuumana pävänä tarjoaa niitä niin maku vain pahenee lämpimässä. Nyt olisi aika kehittää jo jotain uutta, kevyttä ja raikasta!
Ja ei mitään raikkaita voileipiä.
Kommentit (53)
Voileipäkakku - suomalaisen juhlapöydän pyhä lehmä
Maistuu pahalle kuka tahansa sen tekeekin. Mielummin syön vaikka niitä raikkaita voileipiä tai parisataa grammaa makaronilaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Maistuu pahalle kuka tahansa sen tekeekin. Mielummin syön vaikka niitä raikkaita voileipiä tai parisataa grammaa makaronilaatikkoa.
Makuja on monia. Se, että sä et tykkää, ei tarkoita, että voileipäkakku olisi aina pahaa. Reseptejä on kymmeniä ja niistä varmasti joku olisi sinunkin makuun, mutta sä ilmeisesti olet vain päättänyt, että voileipäkakut ovat kaikki maistamatta paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuja on monia. Se, että sä et tykkää, ei tarkoita, että voileipäkakku olisi aina pahaa. Reseptejä on kymmeniä ja niistä varmasti joku olisi sinunkin makuun, mutta sä ilmeisesti olet vain päättänyt, että voileipäkakut ovat kaikki maistamatta paskaa.
Olen useiden vuosikymmenien ajan maistanut palan joka juhlassa jossa sitä on. Ja aina on ollut pahaa. Huvittavinta tässä on se että aina kun tulee esille etten pidä voileipäkakusta niin joku alkaa kerskua kuinka hänen kakkunsa on lyömättömiä ja "odotas kun tulet meille seuraaviin juhliin. Mun kakku on kaikista hyvää!!!" ja sitä samaa moskaa sekin kerskuttu kakku.
Voileipäkakku on ainoa syy miksi jaksan raahautua kaikenmaailman pakkojuhliin.
Jaa, ai "kukaan ei pidä" voileipäkakuista koska SINÄ et niistä pidä.
Luulin aina inhoavani voileipäkakkua, kun olin lapsena mummilassa ym maistanut välillä. Sitten maistoin vuosien tauon jälkeen 13-vuotiaan serkkuni synttäreihinsä tekemää lohivoileipäkakkua ja jäin koukkuun. Osaisinpa itse tehdä yhtä hyviä, mutta sen verran kalliita kakkuja tehdä, että opiskelijalla ei ole varaa treenata ihan joka kuukausi.
Meillä oli kesällä rippijuhlissa savuporokakku, tilasin sen yhdeltä "kakkumaakarilta". Ai luoja että se oli ihanaa ja kyllä sitä kehuttiinkiin. Onneksi älysin ottaa tarpeeksi ison kakun kun sen kanssa arvoin.
Oli meillä muutakin toki, mutta kyllä toi oli juhlapöydän hitti.
Pitäisköhän tilata juhannukseksi ihan muuten vaan sellainen kakku, nyt rupes tekeen mieli.
Mutta eihän kaikki tykkää kaikesta. Itse inhoan täytekakkua.
Mitä AP ja muut voileipäkakku-vihaajat tarjoaa omissa juhlissaan suolaisena versiona? ; )
ihmettelen aina kommentteja siitä, että voileipäkakku on isotöinen, hankala ja kallis tehdä itse.
ei ole. tosin palstalla kysellään veden keittoonkin ohjeita, joten ehkä olen vain suomalaista naista huomattavasti parempi kokki.
Meillä on aina juhlissa voileipäkakkua, sekä kinkku että lohi. Kerran vuodessa kestitsemme sukulaiset, noin 30 henkeä. Voileipäkakut aina loppuvat (ihan harmittaa, pitäisi ostaa itselle vielä kolmas jemmaan), mansikkamakusta aina jää, samoin pullasta. Meillä ei minun lapsuudessani koskaan ollut voileipäkakkua, mutta jossain pääsin maistamaan sellaista ja päätin, että isona minä tarjoan joka ikisillä kekkereillä voileipäkakkua, koska se on parasta juhlaherkkua mitä tiedän.
Kaikki perinteiset (ehkä jonkun mielestä maalaiset) pitopöydän antimet on niitä parhaita. Voileipäkakut, suussasulavat pikkuleivät (herrasväenleivät, lusikkaleivät, kaneliässät jne.) täytekakut, kääretortut, pullakranssit, korvapuustit, voisarvet... Tulee mieleen lapsuus, nuoruus, monenlaiset tilaisuudet ja kaikkein eniten omat rakkaat edesmenneet mummut. <3 Ollaan ylpeitä rikkaasta herkkuperinteestämme. En ole saanut missään niin hyviä leivonnaisia kuin kotimaassa.
Eläköön voileipäkakkumaakarit ja muut juhlapaakarit!
Voileipäkakku on pikantti lisä juhlapöytään, en tiedä ketään joka söisi sitä arkiruokana. Eli ihmettelen miten joku voi olla siihen kyllästynyt? Täytekakku kuuluu myös olennaisesti isompiin juhliin, onko aloittaja sitä mieltä että sekin pitäisi heivata menemään ”uuden ja raikkaamman” tieltä. Puhumattakaan cocktail- ja karjalanpiirakoista, pikkuleivistä, juustokakusta jne. perustarjottavista.