Hoitajat ei saa puolustaa itseään???
Hämeenlinnassa sekopää puri ensiavussa hoitajaa. Hoitaja läppäisi naista kasvoihin ja nyt hoitsu on sitten se suurin terroristi ylilääkäri-pässinpään ja muiden mielestä, jotka ulisee asiasta aina lehtiä myöten että "ei ole ammattimaista käytöstä" ja että hoitsua kuulustellaan moneen kertaan.
MITÄ IHMETTÄ TÄSSÄ MAASSA TAPAHTUU? Miksei työnantaja ole hiljaa tai kommentoi korkeintaan että hyvä hoitsu, itseään saa ja pitääkin puolustaa.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole hoitaja, mutta olen lastensuojelussa töissä. Todella hankalia, fyysisesti uhkaavia tilanteita tulee sielläkin eteen. Työnantaja tarjoaa erilaisia koulutuksia otsikolla Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen. Itse olen saanut oppia, miten esim. purevan asiakkaan hampaista pääsee irti asiakasta vahingoittamatta. Tietysti tilanteiden ennakointi on tärkeintä, mutta aina ei kaikkeen pysty. Tällaista koulutusta pitäisi olla tarjolla laajasti myös hoitajille. Se helpottaa vaikeisiin tilanteihin menemistä, kun tietää, että itsellä on työkaluja toimia. Mut sosiaali- ja terveysalalla ei asiakasta/ potilasta saa vahingoittaa!
Kyllä psykiatrian puolella koulutetaankin. Koulutus pitää sisällään sekä tilanteiden ennalta ehkäisyn että toiminta keinot akuutissa tilanteessa. Ainakin lastenpsykiatrialla näitä koulutuksia ja niiden kertauksia on aika useinkin. Toisaalta siellä , lähinnä osastoilla ei niinkään poliklinikoilla, sattuu niin paljon väkivalta tapauksia ja aggressiivista käyttäytymistä että hoitajat pääsevät treenaamaan näitäkin taitoja jatkuvasti, joten heillä on varmasti huomattavasti paremmat valmiudet kohdata tilanteet kuin hoitajilla sellaisissa paikoissa joissa näitä sattuu harvemmin. En tiedä koulutetaanko somatiikan puolella ollenkaan hoitajia väkivaltatilanteita ajatellen. Pitäisi kyllä ilman muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos hoitajilla olisi oikeus lyödä potilaita?
Tässäpä vaan ei ole kyseessä lyöminen vaan itsensä puolustaminen. Siihen on oikeus jokaisella ihmisellä, myös hoitajilla, vaikka se tuntuu joitain tahoja ärsyttävän suuresti jostain ihmeen syystä.
Miksei työnantaja vaadi lehdessä 100% nollatoleranssia hoitajia kohtaan kohdistuvalle väkivallalle, sen sijaan että ulisee ja syyttelee työntekijäänsä kaikin tavoin? Noh, vuoden 2018 munattomin mies on ainakin saatu nyt valituksi.
Meillä ei olisi yhtään hoitajaa töissä, jos jokainen joka on kohdannut väkivaltaa työssään lähtisi marssille nollatoleranssia hoitajia kohtaan kohdistuvaa väkivaltaa vastaan.
Usein kun tällä palstalla joku keksii miten tyhmiä, tylyjä, ilkeitä heidän tuntemansa hoitajat ovat ajattelen onko se pissiskaveri se joka puhuu väkivaltaisen kaksi metrisen 150kg riehujan suihkuun ja iloisesti ja kunnioittavasti puhellen pesee tämän siistiksi, ammattitaidolla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei olisi yhtään hoitajaa töissä, jos jokainen joka on kohdannut väkivaltaa työssään lähtisi marssille nollatoleranssia hoitajia kohtaan kohdistuvaa väkivaltaa vastaan.
Tarkoittaako tämä että hoitaja saa potkut, jos vaatii itselleen turvallisia ja ihmisarvon mukaisia työolosuhteita? Huh huh, hyvän ilmapiirin ovat työnantajat saaneet alalleen luotua kyllä...
Työnantajan tässä kuuluisi nimenomaan asiaa vaatia, sen sijaan että leimaavat työntekijänsä terroristeiksi ja pääpukareiksi valtakunnallisessa mediassa!
Ei me saada läpsiä potilaita.
Pitäisi vaan saada riittävästi vartijoita.
Ja vaarallisen työn lisä...
T. Sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Ei me saada läpsiä potilaita.
Pitäisi vaan saada riittävästi vartijoita.
Ja vaarallisen työn lisä...
T. Sairaanhoitaja
Rahaa ei tulla ikinä myöntämään tarpeeksi noihin kahteen jälkimmäiseen, valitettavasti... ;(
Välitön hoitajan toimesta annettava "palaute" aasiakkaan suuntaan on oikeasti ainoa toimiva keino tähän ongelmaan. Kykyä tähän parannetaan sillä, että ensiksi työnantajat ryhtyvät suojelemaan henkilöstöään syyttelyn sijaan ja toiseksi annetaan koulutuksella hoitajille edellytykset toimia; oikea koulutus tähän saadaan kamppailuun erikoistuistuneilla saleilla ja siihen lisätään toki myös psykologiset osuudet. Suosittelen lämpimästi!
Minua ihmetyttää eniten, ettei tästä puremisesta ilmeisesti olla nostamassa pahoinpitelysyytettä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitulit on alinta paskaa maailmassa. Vittuako vikisevät jos niitä purraan. Toivittavasti purija saa kunnon korvaukset ja hoituli menettää työpaikkansa
Tylsä sunnuntai? Ryyppäsitkö kaikki rahat eilen ja nyt pikku mato päätti provoilla kurjuuttaan netissä.
Itsekin olen hoitaja ja saanut kokea muutaman vuoden työurani aikana sen verran aggressiivista käytöstä potilailta/asukkailta/asiakkailta, että oksat pois. Hoitoala varmasti yksi ainoista aloista, joissa kaikki tämä pa*ka pitää vain niellä hymyillen. Haipro-ilmoitukset kun eivät johda yhtään mihinkään... Minua on lyöty useita kertoja, heitetty erinäisillä tavaroilla, yritetty potkia ja purra, syljetty päin, puhumattakaan sanallisesta aggressiivisuudesta. Minua on jopa lähdetty jahtaamaan aggressiivisen potilaan toimesta niin, että olen joutunut lukittautumaan suljettujen ovien taa ja soittamaan apua. Ei mitään miellyttäviä kokemuksia :(
Tykkään työstäni, mutta varjopuolia tässä alassa on paljon. Ja kunnioitus hoitotyötä ja hoitajia kohtaan on välillä todella ala-arvoista. Meidän pitäisi vain kestää kaikki, ”koska ollaan hoitajia”.
Itse olen pystynyt olemaan asiallisesti ja hermostumatta aggressiivisissa tilanteissa, mutta koen suurta myötätuntoa tuota hoitajaa kohtaan, joka on joutunut läpsäisemään tuota purijaa. Uskon vilpittömästi, että ko. hoitaja on toiminut vaistonvaraisesti puolustaen itseään eikä kostaen.
Ällöttää, että tästä on edes tarvinut tehdä numero, jossa juurikin hoitajaa syyllistetään. Man up, sairaalan ylempi johto!! Puolustakaa kerrankin omia alaisianne, niin kuin hyvien esimiesten kuuluisi tehdä.
Totta on, ettei potilaan läpsäiseminen (tai vastaava) ole ammatillista. Näin ei tietenkään pidä tehdä. Mutta onko kyseessä ollut enemmän primitiivireaktio?
Ihmettelen silti tätä työnantajan (ylilääkärin) kommentointia asiasta. Surutta vaan henkilökuntaa vastaan ja sekopääpotilaan puolesta. Todella huonoa henkilöstöpolitiikkaa!! Ala-arvoista toimintaa ko.ylilääkäriltä. Mutta valitettavan yleistä terveydenhuoltoalalla.
Kohta ihmetellään, kun ei ole enää työntekijöitä alalla...
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen hoitaja ja saanut kokea muutaman vuoden työurani aikana sen verran aggressiivista käytöstä potilailta/asukkailta/asiakkailta, että oksat pois. Hoitoala varmasti yksi ainoista aloista, joissa kaikki tämä pa*ka pitää vain niellä hymyillen. Haipro-ilmoitukset kun eivät johda yhtään mihinkään... Minua on lyöty useita kertoja, heitetty erinäisillä tavaroilla, yritetty potkia ja purra, syljetty päin, puhumattakaan sanallisesta aggressiivisuudesta. Minua on jopa lähdetty jahtaamaan aggressiivisen potilaan toimesta niin, että olen joutunut lukittautumaan suljettujen ovien taa ja soittamaan apua. Ei mitään miellyttäviä kokemuksia :(
Tykkään työstäni, mutta varjopuolia tässä alassa on paljon. Ja kunnioitus hoitotyötä ja hoitajia kohtaan on välillä todella ala-arvoista. Meidän pitäisi vain kestää kaikki, ”koska ollaan hoitajia”.
Itse olen pystynyt olemaan asiallisesti ja hermostumatta aggressiivisissa tilanteissa, mutta koen suurta myötätuntoa tuota hoitajaa kohtaan, joka on joutunut läpsäisemään tuota purijaa. Uskon vilpittömästi, että ko. hoitaja on toiminut vaistonvaraisesti puolustaen itseään eikä kostaen.
Ällöttää, että tästä on edes tarvinut tehdä numero, jossa juurikin hoitajaa syyllistetään. Man up, sairaalan ylempi johto!! Puolustakaa kerrankin omia alaisianne, niin kuin hyvien esimiesten kuuluisi tehdä.
Juuri näin! Hyvä kirjoitus!
Ihan kauhealta kuulostaa näin ulkopuolisen korvin. Lopetuspiikki jos on jatkuvasti vaarallinen muille.
Mitä ylilääkärin pitäisi sitten tehdä?
Minusta on ihan hyvä että tilanne selvitetään ja jos siinä on ollut mukana vain yksi hoitaja onhan se selvä että häntä kuullaan. Tilaisuus on nyt myös hoitajalla puhua näistä tilanteista ja miten ne hoidettaisiin ammattimaisen min jotta primitiivinen keinoihin ei tarvitse turvautua.
Kun tilanne nostetaan esiin. Teki sen sitten potilas tai hoitaja julkisuudessa ihan varmasti syyllistetään molempia. Siitä huolimatta tärkeintä minusta että nämä tilanteet tulevat julkisiksi ja niistä pystytään keskustelemaan.
Mun mummolla oli altzheimer. Ja hän oli todella kiltti loppuun asti. Liiankin kiltti. Toiset potilaat varastivat hänen vaatteitaan, niin että mummon huoneen ovi jouduttiin lukitsemaan, ettei tunnettu pahantekijä päässyt käymään siellä. Miksei näytä pähkähulluja potilaita laiteta johonkin mielisairaalaan ja anneta rauhoittavaa piikkiä? Jos hoitajat ja muut potilaat joutuvat kärsimään näiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauhealta kuulostaa näin ulkopuolisen korvin. Lopetuspiikki jos on jatkuvasti vaarallinen muille.
Ei potilaiden lopetus ole luvallista Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Totta on, ettei potilaan läpsäiseminen (tai vastaava) ole ammatillista. Näin ei tietenkään pidä tehdä. Mutta onko kyseessä ollut enemmän primitiivireaktio?
Ihmettelen silti tätä työnantajan (ylilääkärin) kommentointia asiasta. Surutta vaan henkilökuntaa vastaan ja sekopääpotilaan puolesta. Todella huonoa henkilöstöpolitiikkaa!! Ala-arvoista toimintaa ko.ylilääkäriltä. Mutta valitettavan yleistä terveydenhuoltoalalla.
Onneksi mun tytär keskeytti hoitajanopintonsa. Mä kun olin aina sanonut että itseään saa puolustaa, jos toinen hyökkää ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei potilaiden lopetus ole luvallista Suomessa.
Harmi ettei saatu eutanasiaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako tämä että hoitaja saa potkut, jos vaatii itselleen turvallisia ja ihmisarvon mukaisia työolosuhteita? Huh huh, hyvän ilmapiirin ovat työnantajat saaneet alalleen luotua kyllä...
Työnantajan tässä kuuluisi nimenomaan asiaa vaatia, sen sijaan että leimaavat työntekijänsä terroristeiksi ja pääpukareiksi valtakunnallisessa mediassa!
Ei vaan, jokainen hoitaja varmasti on kohdannut agggressiivisen potilaan, aika järkytys 16-17v lähihoitaja opiskelijalle, joka ensimmäisissä harjoitteluissa kohtaa vanhuksen joka haukkuu huoraksi ja käy kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Millä se väkivalta sitten lopetetaan? Ei ainakaan karkuun juoksemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan, jokainen hoitaja varmasti on kohdannut agggressiivisen potilaan, aika järkytys 16-17v lähihoitaja opiskelijalle, joka ensimmäisissä harjoitteluissa kohtaa vanhuksen joka haukkuu huoraksi ja käy kiinni.
Mutta täytyyhän sille jotain tehdä! Ei mun suvussa ainakaan oo ollut tällasia mielipuolia. Keitä nämä edes on? Eli en hyväksy väkivaltaista käytöstä, oli sitten kuinka sairas tahansa. Täytyyhän siitä rangaista ja hoitaa homma niin, ettei pääse toistumaan.
No ei tietenkään kaikkia vaan vain ne jotka riehuvat.