Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen perhe-eläke ja lähivanhempi?

Vierailija
19.05.2018 |

Eli jos vanhemmat ovat eronneet ja toinen on etä. Ja etä tekee itsemurhan, saavatko lapset perhe-eläkettä? Ja voiko lähivanhempi humputella sen itseensä? Lapset teinejä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/6 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä etän kuoltua lapsi saa perhe-eläkettä. Perhe-eläke on tarkoitettu lapsen aiheuttamiin menoihin, mutta ei sen käyttöä valvota samalla tavalla kuin maistraatti valvoo lapsen perimää omaisuutta.

Lähivanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta esim. säästää perhe-eläkettä lapsen tilille, koska perhe-eläkkeellä on nimenomaan tarkoitus kattaa laosen menoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta valitettavasti itselle ajankohtainen. Onko jollain tuoretta kokemusta lasten eläkkeestä: Maksetaanko ne lasten vai jäljelle jääneen vanhemman tilille? Millaisen osuuden siitä saa käyttää normaaleihin elämisen kuluihin ilman tilivelvollisuutta maistraatille?

Vierailija
4/6 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuo perhe-eläke. Siihen aikaan se maksettiin isän tilille ja oli tarkoitettu minun ruokamenoihin. Sillä ei olisi saanut edes vaatteita.

Vierailija
5/6 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eläke on se lapsen elatus, kun muuten elatusapu loppuu vanhemman kuollessa. Eli vanhemmalle menee raha. 

Vierailija
6/6 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri keskusteluista olen bongannut kuitenkin, että maistraatti saattaa laittaa suurempiin eläkkeisiin käyttörajoituksia. Esim. max 500 e / kk saa käyttää ilman tilivelvollisuutta. Voi olla että on maistraattikohtaisia eroja suurempien lasteneläkkeiden tulkinnassa.

Lapsen eläke voi nousta isoksi, kun avioleskeä ei ole ja hänen osuutensakin menee kokonaan lapsille.