Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen perhe-eläke ja lähivanhempi?

Vierailija
19.05.2018 |

Eli jos vanhemmat ovat eronneet ja toinen on etä. Ja etä tekee itsemurhan, saavatko lapset perhe-eläkettä? Ja voiko lähivanhempi humputella sen itseensä? Lapset teinejä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/6 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä etän kuoltua lapsi saa perhe-eläkettä. Perhe-eläke on tarkoitettu lapsen aiheuttamiin menoihin, mutta ei sen käyttöä valvota samalla tavalla kuin maistraatti valvoo lapsen perimää omaisuutta.

Lähivanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta esim. säästää perhe-eläkettä lapsen tilille, koska perhe-eläkkeellä on nimenomaan tarkoitus kattaa laosen menoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta valitettavasti itselle ajankohtainen. Onko jollain tuoretta kokemusta lasten eläkkeestä: Maksetaanko ne lasten vai jäljelle jääneen vanhemman tilille? Millaisen osuuden siitä saa käyttää normaaleihin elämisen kuluihin ilman tilivelvollisuutta maistraatille?

Vierailija
4/6 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuo perhe-eläke. Siihen aikaan se maksettiin isän tilille ja oli tarkoitettu minun ruokamenoihin. Sillä ei olisi saanut edes vaatteita.

Vierailija
5/6 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eläke on se lapsen elatus, kun muuten elatusapu loppuu vanhemman kuollessa. Eli vanhemmalle menee raha. 

Vierailija
6/6 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri keskusteluista olen bongannut kuitenkin, että maistraatti saattaa laittaa suurempiin eläkkeisiin käyttörajoituksia. Esim. max 500 e / kk saa käyttää ilman tilivelvollisuutta. Voi olla että on maistraattikohtaisia eroja suurempien lasteneläkkeiden tulkinnassa.

Lapsen eläke voi nousta isoksi, kun avioleskeä ei ole ja hänen osuutensakin menee kokonaan lapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi