Lapsen perhe-eläke ja lähivanhempi?
Eli jos vanhemmat ovat eronneet ja toinen on etä. Ja etä tekee itsemurhan, saavatko lapset perhe-eläkettä? Ja voiko lähivanhempi humputella sen itseensä? Lapset teinejä.
Kommentit (6)
Joo, kyllä etän kuoltua lapsi saa perhe-eläkettä. Perhe-eläke on tarkoitettu lapsen aiheuttamiin menoihin, mutta ei sen käyttöä valvota samalla tavalla kuin maistraatti valvoo lapsen perimää omaisuutta.
Lähivanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta esim. säästää perhe-eläkettä lapsen tilille, koska perhe-eläkkeellä on nimenomaan tarkoitus kattaa laosen menoja.
Vanha keskustelu, mutta valitettavasti itselle ajankohtainen. Onko jollain tuoretta kokemusta lasten eläkkeestä: Maksetaanko ne lasten vai jäljelle jääneen vanhemman tilille? Millaisen osuuden siitä saa käyttää normaaleihin elämisen kuluihin ilman tilivelvollisuutta maistraatille?
Minulla oli tuo perhe-eläke. Siihen aikaan se maksettiin isän tilille ja oli tarkoitettu minun ruokamenoihin. Sillä ei olisi saanut edes vaatteita.
Se eläke on se lapsen elatus, kun muuten elatusapu loppuu vanhemman kuollessa. Eli vanhemmalle menee raha.
Eri keskusteluista olen bongannut kuitenkin, että maistraatti saattaa laittaa suurempiin eläkkeisiin käyttörajoituksia. Esim. max 500 e / kk saa käyttää ilman tilivelvollisuutta. Voi olla että on maistraattikohtaisia eroja suurempien lasteneläkkeiden tulkinnassa.
Lapsen eläke voi nousta isoksi, kun avioleskeä ei ole ja hänen osuutensakin menee kokonaan lapsille.