Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin se, että lasten annosta ei voi ostaa aikuinen. Ja ei vaikka kuinka "sinulle riittäisi" pienempikin annos. Ja sitten kun asiakas toteaa "ai tämä olikin tällainen sisääheittotuote", niin vastaamaan siihen ketään loukkaamatta, että "niin se on".
Tämä on kyllä naurettavaa tämä joidenkin ravintoloiden toiminta että pieniruokainen aikuinen ei saa tilata lasten annosta vaan ruokaa pitää tilata hukkaan heitettäväksi isompi annos.
Suuri annos tulee syödyksi jos on kova nälkä vaikka pienempi annoskin riittäisi. Ei ihme että Suomessa ollaan ylipainoisia.
Minä syön joskus mielelläni lasten annoksia, kun ei vielä ole oikein nälkä, mutta on menossa useamman tunnin kestävään tapahtumaan jossa ei ruokaa saa, ja tietää että sinä aikana ehtii jo järjetön nälkä tulla jos ei mitään syö. Jos ravintolasta ei aikuinen saa lasten annosta, jätän sitten mieluummin syömättä ja syön jälkeenpäin normaalin annoksen jossain muualla. Itse en vaan käsitä, miksi sitä lasten annosta ei voi aikuiselle myydä. Itselle tämä on ihan periaatekysymys, jos minulle ei myydä lasten annosta sitä halutessani, en syö kyseisessä paikassa. Isompi annos ei nimittäin omalla kohdallani todellakaan tule syödyksi, enkä näe järkeä maksaa jostakin josta syön 1/3.
Tätä käsiteltiin aiemmin aiheessa euron kavi, joka olis pitänyt vaihtaa jäätelöön
Ravintola ei saa katetta lasten annoksista (kate=raha jolla maksetaan esim palkat)
Lasten annosten halpuudella houkutellaan koko perhe syömään.
Raha tulee vanhempien annoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin se, että lasten annosta ei voi ostaa aikuinen. Ja ei vaikka kuinka "sinulle riittäisi" pienempikin annos. Ja sitten kun asiakas toteaa "ai tämä olikin tällainen sisääheittotuote", niin vastaamaan siihen ketään loukkaamatta, että "niin se on".
Tämä on kyllä naurettavaa tämä joidenkin ravintoloiden toiminta että pieniruokainen aikuinen ei saa tilata lasten annosta vaan ruokaa pitää tilata hukkaan heitettäväksi isompi annos.
Suuri annos tulee syödyksi jos on kova nälkä vaikka pienempi annoskin riittäisi. Ei ihme että Suomessa ollaan ylipainoisia.
Minä syön joskus mielelläni lasten annoksia, kun ei vielä ole oikein nälkä, mutta on menossa useamman tunnin kestävään tapahtumaan jossa ei ruokaa saa, ja tietää että sinä aikana ehtii jo järjetön nälkä tulla jos ei mitään syö. Jos ravintolasta ei aikuinen saa lasten annosta, jätän sitten mieluummin syömättä ja syön jälkeenpäin normaalin annoksen jossain muualla. Itse en vaan käsitä, miksi sitä lasten annosta ei voi aikuiselle myydä. Itselle tämä on ihan periaatekysymys, jos minulle ei myydä lasten annosta sitä halutessani, en syö kyseisessä paikassa. Isompi annos ei nimittäin omalla kohdallani todellakaan tule syödyksi, enkä näe järkeä maksaa jostakin josta syön 1/3.
Tätä käsiteltiin aiemmin aiheessa euron kavi, joka olis pitänyt vaihtaa jäätelöön
Ravintola ei saa katetta lasten annoksista (kate=raha jolla maksetaan esim palkat)
se on kahvi..ei kavi
taitaa olla ALV-yrittäjällä sanat sekaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tosiaan ymmärrä, että halpa lasten annos on perheille suunnattu sisäänheittotuote, jonka myyminen aikuisille ei ole kannattavaa? Tietenkään sitä ei myydä sinulle!
Itse ratkaisen tuon ongelman ottamalla pelkästään alkupalan tai kevyen keiton tai salaatin. Kuka aikuinen edes haluaa syödä jotain lasten nauravia nakkeja tms?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tavallinen "hyvä perus kosteusvoide" jota asiakas oli etsimässä ei riitä vaan tarvitsee ne silmänympäryavoiteet sekä yö ja päivävoiteen erikseen. Siihen on syynsä, näet.
Kyllä se joillakin riittää oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele yhtään. Sairaanhoitajana kun yritän selittää potilaalle mahdollisimman yksinkertaisesti kotiutumiseen liittyviä asioita (miten otat lääkkeitä joista sait reseptin, kontrolliaika, miten toimit jos tulee jotain ongelmia...) niin tuntuu että osa ei kuuntele lainkaan ja keskeyttävät jatkuvasti puheeni. Vissiin ajattelevat, että tyttö siinä vaan jotakin höpöttää.
Ihmiset eivät nykyään jaksa keskittyä mihinkään paria minuuttia kauempaa saati lukea mitään ohjeita.
Kun minut kotiutettiin sairaalasta, olin erittäin stressaantunut, olin nukkunut kaksi yötä peräkkäin todella huonosti ja kipulääkkeet sekoittivat pollaa. Edessä oli monen viikon ajan yksin kotona kipsin kanssa toikkarointia ja mielessä painoi huoli siitä kuntoutuuko käsi enää työkuntoon. Tässä tilanteessa sain suullisesti tanakan tietopaketin joka olisi pitänyt kirjoittaa sanasta sanaan ylös koska saamissani papereissa ei lukenut kaikkea mikä minulle kerrottiin. Kyllä, yritin keskittyä. Kyllä, tavasin kotona kaikki saamani paperit moneen kertaan läpi. Ei, en todellakaan muistanut kaikkea. Kaikki kohtaamani hoitajat olivat hyvin ystävällisiä ja asiallisia mutta rutiininomaisesti ja melko nopeasti kerrotut asiat olivat minulle kaikki uusia eikä kaikki pysynyt muistissa.
Minäkin olin kotiutettaessa tokkurainen, stressaantunut ja peloissani. Yritin painaa kaiken mieleeni, mutta en kotona enää muistanut kerrottua, ja papereissa tuntui olevan osittain eri tietoja, eli todennäköisesti muistin osan väärin, mikä teki tilanteesta entistä epävarmemman.
En kyllä ymmärrä, miksi tämä on vuodesta toiseen pysyvä ongelma: Sairaalasta/terveyskeskuksesta/lääkäriltä saaduissa papereissa ei ole kaikkea tarvittavaa tietoa, eikä yksiselitteisessä muodossa. Tosiaan noita putkeen lopotettuja suullisia neuvoja on hankala kenen tahansa painaa mieleensä. Alan ihmisestä se ehkä tuntuu oudolta, mutta pitäisi muistaa, että nämä ovat yleensä potilaille uusia asioita, ei vuodesta toiseen toistuvia vakio-ohjeita. Kuinka hyvin itse jälkikäteen kotiin päästyänne muistaisitte täysin eri alan käytäntöjä koskevan luettelon joka teille höpötettäisiin suullisesti stressaavassa tilanteessa?
Usein vielä ohjeet ovat tulkinnanvaraisia tyyliin "jos ei sitten ala paranemaan, ottakaa yhteyttä..." tai "tehkää näin, tai tarvittaessa noin." Kuinka pitkän ajan kuluessa pitäisi "alkaa paranemaan" ja mitä tarkoittaa "tarvittaessa"? Lisäksi papereissa on osa tiedoista eri tavalla kuin mitä suullisesti ohjeistetaan.
Juuri näin! Itse kotiuduin leikkauksesta ja mitään kirjallista en saanut. Siinä sitten piti muistella että mitäs se lääkäri ja hoitaja sanoi ja milloinkohan piti varailla uutta aikaa jne. Kun käytin koiran leikkauksessa sain paperilla kaikki hoito-ohjeet, ylös oli kirjoitettu asiat mitkä on merkkejä että täytyy soittaa eläinlääkärille jne. Aina saanut eläinlääkäristä lemmikeille todella hyvät paperit, ei tartte kotona pohtia näitä asioita.
Olen töissä erään kauppakeskuksen pikaruokaravintolassa ja jouduin hyvin hämmentyneelle asiakkaalle selittämään miksei hän saa henkilökunnalle kuuluvaa kauppakeskusalennusta ateriastaan... Hän oli kyllä asiakaspalvelussa itsekin töissä mutta ihan eri kauppakeskuksessa toisella puolella kaupunkia, eikä edes samassa ketjussa töissä. =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jep, ja yleensä ne lasten annoksia haluavat aikuiset syövät kuitenkin valtavan annoksen salaattia salaattipöydästä (kun ei se pelkkä lasten annos nälkää kumminkaan pidä), leipää, voita, pari lasia juomia sekä toki jälkkärikahvin = hiukan eri määriä kuin mitä se lapsi söisi.
Että meillä ei nyt valitettavasti myydä hautakynttilöitä.
Hoidan yrityksemme laskutusta, mutta en tiedä miksei asiakas pääse kirjautumaan omaan verkkopankkiinsa. Monesti myös asiakkaat kysyvät, että miten pääsevät verkkopankissa tekemään sitä sun tätä. "Mulla on nyt tämä etusivu auki, miten pääsen laittamaan sen laskun menemään automaattisesti tililtä?" Enpä tiedä, kun en ole itse saman pankin asiakas niin en ole koskaan sitä verkkopankkia käyttänyt, tai vaikka olisin, niin enpä osaa nyt ulkoa muistella mitä linkkiä pitää painaa ja mistä se valikko löytyy. "Miten voi olla ettet tiedä, sinähän hoidat tätä laskutusta!!!"
Ja sitten haluavat että perun heidän lähtevät maksut pankin maksupalvelusta tai verkkopankista toistuvan maksun. En valitettavasti voi muuttaa teidän verkkopankissa olevia asetuksia millään tavalla. "Mutta tehän veloitatte sen sieltä minun tililtä niin perutte nyt sen veloituksen!" No kun ei peritä, vaan te itse olette laittaneet sen sinne automaattisesti lähtemään maksuun.
Ihmiset on todella pihalla oman verkkopankin ja laskujen hallittavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
kuitin tarjoamisen selittäminen. No lain mukaan pitää ja tarjoan tosi hienovaraisesti ja ei kiinnostaisi yhtään. Ehdotankin , että laki muutettaisiin , että asiakkaan tulisi vaatia kuittia, jotta se annetaan tai vaihtoehtoisesti laki jos asiakas ei ota kuittia niin se on rikosasia. ei viitsisi arvailla mitä kukin haluaa.
Näytä sille laille keskisormea ja lopeta tuputtaminen. Meidän työmääruokalassa tuputettiin pari viikkoa. Kun sitten tajusivat ettei kukaan halua kuittia niin lopettivat tarjoamisen. Saa toki pyynnöstä.
Vastaan konsernin talousasioiden kehityksestä. Jostain syystä minulle ohjautui erään asiakkaan puhelu, jossa asiakas oli erittäin tuohtunut konsernimme eräältä tytäryritykseltä saamastaan laskusta. Koitin sanoa heti alkuunsa että valitettavasti en pysty tässä asiassa auttamaan, koska en ole laskuttaja, mutta asiakas oli sen verran raivoissaan että lupasin katsoa mistä on kyse.
Koko puhelun aikana en saanut asiakkaalta irti minkä konsernimme yritys oli tuon kyseenalaisen laskun hänelle lähettänyt. Koska konsernissa on lähemmäs 30 yritystä, en voinut alkaa arpomalla käymään jokaisen yrityksen myyntireskontraa läpi yksi kerrallaan. Asiakas paasasi vain että hän ei todellakaan ole tilannut tätä trampoliinia eikä hän aio tätä laskua maksaa!! Olin erittäin hämmentynyt tästä sillä konsernimme ei myy tavaroita, eikä todellakaan trampoliineja (Emme ylipäätään myy mitään suoraan kuluttajalalle vaan ainoastaan B2B). Yritin selittää että olemme ulkoistettujen tietyn toimialan palveluiden tuottaja, että onkohan lasku varmasti nyt meiltä, mutta asiakas vauhkosi vain ja sanoi että ei lopeta puhelua ennenkuin olen hyvittänyt hänelle tuon laskun + puhelinkulut päälle.
Lopulta minun oli lopetettava puhelu sillä mikään järkipuhe ei tälle asiakkaalle mennyt läpi. Ei suostunut kertomaan mitään mikä olisi voinut auttaa minua asian selvittämisessä, vaati vain välittömästi hyvityslaskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä sairaalasta lähtee usein kutsujen tai laskujen tms. postin mukana liitteitä joissa potilaalle kerrotaan asioita jotka hänen olisi hyvä tietää/tehdä. Ihan jatkuvasti saamme puhelimessa selittää nämä samat asiat, ja kun kysymme, miksi liitteitä ei ole luettu niin vastaus on aina tyyliin ”minä heitän kaikki turhat paperit lukematta roskiin”. Ihanko oikeasti ihmiset kuvittelee, että sairaala lähettää turhia papereita? Pahimmillaan toimenpide jää tekemättä kun potilas ei ole lukenut papereita ja sen takia jättänyt käymättä tarvittavissa tutkimuksissa. Kyllä niissä papereissa on aina jotain relevanttia informaatiota, joten kannattaa ne vilkaista läpi.
Terveiset yliopistokoulutetulta potilaalta. Ne teidän kirjeenne on sutaistu kasaan sillä tasolla ja ohjeet sellaisessa järjestyksessä, etten yhtään ihmettele, jos esimerkiksi vanhempi henkilö ei osaa toimia "ohjeiden" mukaisesti.
No, nämä meidän ohjeet ovat luokkaa; jos teillä on papereita X, toimittakaa niistä jäljennökset paikkaan Y, ja liittäkää mukaan Z. Jos tuo on liian vaikeaa ymmärtää, niin en minä ainakaan tiedä miten sen voisi enää yksinkertaisemmin ilmaista. Kysehän on lähinnä siitä, että moni potilas ei tiedä mitä eroa on terveyskeskuksella ja erikoissairaanhoidolla. He eivät tiedä, mikä on kunnan toimintaa ja mikä on sairaanhoitopiirin toimintaa. He eivät myöskään tiedä mikä ero on komplikaatiolla ja hoitovirheellä, eivätkä he ymmärrä, että jos he peruvat ajanvarauksen tekstiviestillä lankanumeroon, se ei vaan mene läpi...
Käytättekö oikeasti lankapuhelimia? Ja mistä sitä tietää minkälainen museokone teillä on siellä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tosiaan ymmärrä, että halpa lasten annos on perheille suunnattu sisäänheittotuote, jonka myyminen aikuisille ei ole kannattavaa? Tietenkään sitä ei myydä sinulle!
Itse ratkaisen tuon ongelman ottamalla pelkästään alkupalan tai kevyen keiton tai salaatin. Kuka aikuinen edes haluaa syödä jotain lasten nauravia nakkeja tms?
Pitäisikö asiakkaan yrittää arvata ravintolan kateprosentteja ennen tilaamista? Lasten annos voi tarkoittaa myös sitä että se on pienempi annos ja siksi halvempi kuin aikuisten annos. Harvoin 10v mitään puolen kilon pihviä vetää niin kuin aikuiset?
Vuosia sitten työskentelin kaupassa, kassalla.. Naisasiakas tuli siihen kassalle ostamaan tupakka-askia (silloin niitä sai itse siitä laitteesta ulos, kassahihnalle). Noh tämä asiakas oli maksamassa tupakka-askia milläs muullakaan, kun tiliotteella.
Kyseisen rouvan taakse alkoi kertyä jonoa, mutta hän vaan jatkoi inttämistä, että kyllä sillä kuitilla pitää pystyä maksamaan, koska sinne on juuri maksettu S-pankin bonus 5e, joka näkyy siinä kuitissa.. Siis ihan tosissaan oli kaupan ulkopuolella olevasta pankkiautomaatista ottanut sen tiliotteen ja sillä halusi maksaa.
Tilanne päättyi siihen, että rouvan takana olevat asiakkaat hermostuivat niin paljon, että nainen raivoistui siitä ja lähti kaupasta ulos. Olin kyllä ehtinyt kutsua myymäläpäällikön paikalle, mutta hän ei ehtinyt ihan siihen kassalle, kun a(a)siakas oli jo sännännyt ulos.
Ja toden totta, minä olin se paska kassa myös.. Huono asiakaspalvelija... Olen edelleen kaikkien näiden vuosien jälkeen pöyristynyt tämän ihmisen aivottomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä sairaalasta lähtee usein kutsujen tai laskujen tms. postin mukana liitteitä joissa potilaalle kerrotaan asioita jotka hänen olisi hyvä tietää/tehdä. Ihan jatkuvasti saamme puhelimessa selittää nämä samat asiat, ja kun kysymme, miksi liitteitä ei ole luettu niin vastaus on aina tyyliin ”minä heitän kaikki turhat paperit lukematta roskiin”. Ihanko oikeasti ihmiset kuvittelee, että sairaala lähettää turhia papereita? Pahimmillaan toimenpide jää tekemättä kun potilas ei ole lukenut papereita ja sen takia jättänyt käymättä tarvittavissa tutkimuksissa. Kyllä niissä papereissa on aina jotain relevanttia informaatiota, joten kannattaa ne vilkaista läpi.
Terveiset yliopistokoulutetulta potilaalta. Ne teidän kirjeenne on sutaistu kasaan sillä tasolla ja ohjeet sellaisessa järjestyksessä, etten yhtään ihmettele, jos esimerkiksi vanhempi henkilö ei osaa toimia "ohjeiden" mukaisesti.
No, nämä meidän ohjeet ovat luokkaa; jos teillä on papereita X, toimittakaa niistä jäljennökset paikkaan Y, ja liittäkää mukaan Z. Jos tuo on liian vaikeaa ymmärtää, niin en minä ainakaan tiedä miten sen voisi enää yksinkertaisemmin ilmaista. Kysehän on lähinnä siitä, että moni potilas ei tiedä mitä eroa on terveyskeskuksella ja erikoissairaanhoidolla. He eivät tiedä, mikä on kunnan toimintaa ja mikä on sairaanhoitopiirin toimintaa. He eivät myöskään tiedä mikä ero on komplikaatiolla ja hoitovirheellä, eivätkä he ymmärrä, että jos he peruvat ajanvarauksen tekstiviestillä lankanumeroon, se ei vaan mene läpi...
Käytättekö oikeasti lankapuhelimia? Ja mistä sitä tietää minkälainen museokone teillä on siellä käytössä.
Normaalijärkinen ihminen osaa päätellä: jos numero alkaa 040, 0400, 050, 0500, 043, 044, 045, 046...kyseessä on kännykkä. Jos taas alkaa 09,016,02, 020, 029, 0600, 0800...kyseessä on todennäköisesti lankapuhelin - enkä tiedä voiko noihin numeroihin lähettää tekstaria vaikka olisikin mobiililaite. Mullakin on töissä ihan oikeasti lankapuhelin, jonka numero alkaa 09 ja 0600.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalijärkinen ihminen osaa päätellä: jos numero alkaa 040, 0400, 050, 0500, 043, 044, 045, 046...kyseessä on kännykkä. Jos taas alkaa 09,016,02, 020, 029, 0600, 0800...kyseessä on todennäköisesti lankapuhelin - enkä tiedä voiko noihin numeroihin lähettää tekstaria vaikka olisikin mobiililaite. Mullakin on töissä ihan oikeasti lankapuhelin, jonka numero alkaa 09 ja 0600.
Joo mäkin olen dinosaurus ja muistan vielä ulkoa vanhan ajan suuntanumeroita. Mut eihän nykyajan nuoret ole koskaan edes nähneet lankapuhelinta eikä tiedä ettei siihen voi tekstata.
Ja ainakin useat 020-numerot ovat mobiilinumeroita. Mulla taitaa olla töissä joku sen tapainen "official" työnumero joka oikeasti soittaa mun kännykkään jossa ihan eri numero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lankapuhelin!? Oletko ihan tosissasi? Kyllä ne 02-numerotkin menee kännykkään nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuuluu lounasruokaan kahvi, erikseen maksaa 1,20€ Yksi vanhempi äijä kysyi saako kahvin tilalle eskimopuikon kun se maksaa euron. No kun ei saa, enkä minä voi siitä päättää. Jaksoi hokea siinä yhden puoli tuntia "Mikä logiikka sulla tyttö on, kun tuo jäätelö on halvempi kuin kahvi, tehän tienaisitte rahaa" Ei toimi ihan noin...
Tuo on vähän siinä rajoilla, että meneekö sitten taas yksi asiakas, kun teillä tuskin on kenenkään pakko käydä lounaalla.
Niin ja sit se sama asiakas tulee sinne ja pyytää joka kerta sen eskimopuikkonsa kun viimekin kerralla sai. On epäkohteliasta yrittää saada jotain erityiskohtelua ravintolassa, jossa on selkeästi kerrottu, että KAHVI kuuluu lounaaseen ei jäätelö.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan yrityksemme laskutusta, mutta en tiedä miksei asiakas pääse kirjautumaan omaan verkkopankkiinsa. Monesti myös asiakkaat kysyvät, että miten pääsevät verkkopankissa tekemään sitä sun tätä. "Mulla on nyt tämä etusivu auki, miten pääsen laittamaan sen laskun menemään automaattisesti tililtä?" Enpä tiedä, kun en ole itse saman pankin asiakas niin en ole koskaan sitä verkkopankkia käyttänyt, tai vaikka olisin, niin enpä osaa nyt ulkoa muistella mitä linkkiä pitää painaa ja mistä se valikko löytyy. "Miten voi olla ettet tiedä, sinähän hoidat tätä laskutusta!!!"
Ja sitten haluavat että perun heidän lähtevät maksut pankin maksupalvelusta tai verkkopankista toistuvan maksun. En valitettavasti voi muuttaa teidän verkkopankissa olevia asetuksia millään tavalla. "Mutta tehän veloitatte sen sieltä minun tililtä niin perutte nyt sen veloituksen!" No kun ei peritä, vaan te itse olette laittaneet sen sinne automaattisesti lähtemään maksuun.
Ihmiset on todella pihalla oman verkkopankin ja laskujen hallittavuudesta.
Tämä on tuttua! :D Ja ärsyttävää. Minulle myös huusi ja raivosi eräs asiakas, joka oli maksanut meille maksettavan laskun yrityksen X tilille ja väitti sen olevan minun/yrityksemme syytä. Mitään logiikkaa syytöksissä ei ollut. Puhelu päättyi siihen, että asiakas lupasi tehdä minusta rikosilmoituksen.
Vaikea tilanne..teeskentele soittavasi vartiointiliikkeeseen.
Kerro että kassaa ei saa auki ilman kaupantekoa ja rahat ovat firman, et voi antaa firman rahoja.
Ennustan konkurssia
ALV-yrittäjä