Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Olin töissä pienessä kivijalkaliikkeessä kaupungin keskustassa.
Jostain ihmeellisestä syystä jouduin monta kertaa vääntämään aiheesta, että näin se vaan on: Me emme lainaa kenellekään rahaa, emme edes 2 euroa, ei vaikka se tultaisiin kiven ja kannan kautta vannoen maksamaan huomenna takaisin. Jostain syystä tämä aiheutti aivan käsittämätöntä raivoa ja asiasta keskusteltiin joskus ihan kohtuuttoman pitkään.
Ymmärrän kyllä, että joskus voi vaan olla tilanne, ettei ole latin lattia, mutta tuntuu jotenkin uskomattomalle alkaa syyllistää jotain random-liikkeen tuntematon myyjää ("Kyllä sä nyt voi omistasi antaa... öööh siis lainata 2 euroa, ei uskois olevan noin vaikeaa!")
Nyt tietysti voidaan kysyä, kuuluuko tämä tähän keskusteluun. Kyseiset tyypithän EIVÄT olleet asiakkaita. Eivät siinä hetkessä ja yleisesti ottaen eivät menneisyydessä ja tuskin tulevaisuudessakaan.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä, eikö perusvoide ole muka riittävä iholle? Onko kosmetologeilla ja muilla jotka läträävät paljon kemikaaleja naamaansa oikeasti parempi iho? Vai johtuuko se siitä, että pakkelikerroksen alle ei auringonsäteet tee niin paljon tuhojaan?
Yksi voide riittää. Ihon vanheneminen johtuu kollageenisäikeiden veltostumisesta, eikä siihen voi vaikuttaa millään rasvoilla. Liiallinen UV-säteilylle altistuminen on yksi tekijä, joka veltostuttaa kollageenisäikeitä ihossa. Eli auronkosuojavoiteen käyttö on perusteltua, muut rasvat turhia. Jos iho tuntuu kuivalta /kiristävältä, voi rasvaa laittaa toki, mutta ei se ihon vanhenemiseen vaikuta sitä eikä tätä.
Kosmetologin olisi hyvä päivittää tietonsa vaikka ihotautilääkäriltä kysymällä. Harmi, jos siellä kosmetologikoulussa opetus ei perustu tieteelliseen tietoon. Toki ymmärrän, että ammattiin kuuluu se rasvojen myyminen, mutta pitäisi ymmärtää, että se on luonteeltaan ihan kaupallista toimintaa, ei sen kummempaa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Olen hotellin vastaanotossa töissä ja eniten selittelyjä kaipaavat suoraan kadulta tulevat. Ylivoimainen osa on humalaisia, jotka eivät jaksa/pääse kotiin saakka ja tulevat kysymään huonetta tiskiltä. Hotellimme on usein täynnä.
- Miksi en voi soittaa johonkin huoneeseen aamuyöstä jos joku olisi halukas ottamaan huonekaverin?
- Jos talo on täynnä niin miksi en voi myydä huonetta vaikka maksaa heti?
- Miksi mulla ei ole ilmapatjaa tai vastaavaa jonka voisi levittää aulaan?
Jännä juttu.
Tulisi kyllä hyvin mielenkiintoinen kuva hotellin aulasta, jossa joku spyrgu kuorsaa ilmapatjalla :DDD
Vierailija kirjoitti:
terveisiä TK:sta kirjoitti:
Monelle ihmiselle on ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää, että kaksi 400mg Buranaa vastaa yhtä 800mg tablettia. Tai että kaksi 500mg Panadolia on sama kuin 1 g Panadolia. Samaten kaikki kuvitellut luulot siitä, että "minuun auttaa Ibumax muttei Ibusal. Panadol on paljon parempi lääke kuin Para-Tabs jne. Kooltaan iso pilleri mielletään myös vahvemmaksi jne. " Ihmetellään miksi tuli flunssa vaikka otettiin "lunssapiikkikin". Nuhaan halutaan heti lääke tai joku "kuuri", koska ei jakseta enää tautia jne. Ihan elimistön perusasiat on monelle hepreaa. Luullaan, että yskänlääke pitää niellä hitaasti, jotta se " sivelee kurkkua" yms potaskaa. Kyllä kyllä......
Tuttava kokeili erään rauhoittavan rinnakkaisvalmistetta mutta se ei sopinut hänelle ollenkaan vaikka periaatteessa pitäisi olla samaa tavaraa, kokeili kerran edullisempaa mutta maksoi sitten mieluummin hieman enemmän.
Toihan on ihan tiedetty juttu. Raha rauhoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele yhtään. Sairaanhoitajana kun yritän selittää potilaalle mahdollisimman yksinkertaisesti kotiutumiseen liittyviä asioita (miten otat lääkkeitä joista sait reseptin, kontrolliaika, miten toimit jos tulee jotain ongelmia...) niin tuntuu että osa ei kuuntele lainkaan ja keskeyttävät jatkuvasti puheeni. Vissiin ajattelevat, että tyttö siinä vaan jotakin höpöttää.
Ihmiset eivät nykyään jaksa keskittyä mihinkään paria minuuttia kauempaa saati lukea mitään ohjeita.
Kun minut kotiutettiin sairaalasta, olin erittäin stressaantunut, olin nukkunut kaksi yötä peräkkäin todella huonosti ja kipulääkkeet sekoittivat pollaa. Edessä oli monen viikon ajan yksin kotona kipsin kanssa toikkarointia ja mielessä painoi huoli siitä kuntoutuuko käsi enää työkuntoon. Tässä tilanteessa sain suullisesti tanakan tietopaketin joka olisi pitänyt kirjoittaa sanasta sanaan ylös koska saamissani papereissa ei lukenut kaikkea mikä minulle kerrottiin. Kyllä, yritin keskittyä. Kyllä, tavasin kotona kaikki saamani paperit moneen kertaan läpi. Ei, en todellakaan muistanut kaikkea. Kaikki kohtaamani hoitajat olivat hyvin ystävällisiä ja asiallisia mutta rutiininomaisesti ja melko nopeasti kerrotut asiat olivat minulle kaikki uusia eikä kaikki pysynyt muistissa.
Minäkin olin kotiutettaessa tokkurainen, stressaantunut ja peloissani. Yritin painaa kaiken mieleeni, mutta en kotona enää muistanut kerrottua, ja papereissa tuntui olevan osittain eri tietoja, eli todennäköisesti muistin osan väärin, mikä teki tilanteesta entistä epävarmemman.
En kyllä ymmärrä, miksi tämä on vuodesta toiseen pysyvä ongelma: Sairaalasta/terveyskeskuksesta/lääkäriltä saaduissa papereissa ei ole kaikkea tarvittavaa tietoa, eikä yksiselitteisessä muodossa. Tosiaan noita putkeen lopotettuja suullisia neuvoja on hankala kenen tahansa painaa mieleensä. Alan ihmisestä se ehkä tuntuu oudolta, mutta pitäisi muistaa, että nämä ovat yleensä potilaille uusia asioita, ei vuodesta toiseen toistuvia vakio-ohjeita. Kuinka hyvin itse jälkikäteen kotiin päästyänne muistaisitte täysin eri alan käytäntöjä koskevan luettelon joka teille höpötettäisiin suullisesti stressaavassa tilanteessa?
Usein vielä ohjeet ovat tulkinnanvaraisia tyyliin "jos ei sitten ala paranemaan, ottakaa yhteyttä..." tai "tehkää näin, tai tarvittaessa noin." Kuinka pitkän ajan kuluessa pitäisi "alkaa paranemaan" ja mitä tarkoittaa "tarvittaessa"? Lisäksi papereissa on osa tiedoista eri tavalla kuin mitä suullisesti ohjeistetaan.
- Miksi en voi soittaa lääkärille hänen lomansa aikana jonkun potilaan asioissa
- Miksi lääkärin vastaanotolle ei voi tulla vaan vaatimaan, että "kai joku nyt ihan äkkiä voi vilkaista kun ei tässä mene ku viis minuuttia??" Ensinnäkin missään ei koskaan mene vain viittä minuuttia, yksi tuollainen ex tempore -potilas on helposti lääkärille puolen tunnin homma kirjaamisineen kaikkineen, ja kun ko. lääkärin aikataulu on päivältä aivan täyteen lyöty, sellainen nyt vaan ei onnistu. Tällaiset "eikö muka nyt heti pääse?" -potilaat ehkä kiristää pinnaa kaikista eniten.
- Miksi tavalliseen virusflunssaan ei määrätä antibioottikuuria ihan vaan varmuuden vuoksi
- Että jos ilmaannut sinulle varatulle 20 minuutin vastaanottoajalle puoli tuntia myöhässä, se aika on jo mennyt ja lääkärillä on sisällä seuraava potilas, jolloin on täysin lääkäristä kiinni, suostuuko hän "ihan vaan äkkiä vilkaisemaan" sinua vielä jossain välissä. Asia ei myöskään muutu miksikään vaikka kuinka riehuisit minulle.
Vierailija kirjoitti:
- Että jos ilmaannut sinulle varatulle 20 minuutin vastaanottoajalle puoli tuntia myöhässä, se aika on jo mennyt ja lääkärillä on sisällä seuraava potilas, jolloin on täysin lääkäristä kiinni, suostuuko hän "ihan vaan äkkiä vilkaisemaan" sinua vielä jossain välissä. Asia ei myöskään muutu miksikään vaikka kuinka riehuisit minulle.
Tuttua mullekin niiltä ajoilta, kun vielä jaksoin työskennellä julkisen terveydenhuollon puolella. Mieleen tulee yksi juoppo, joka oli jäänyt terveysaseman käytävälle hortoilemaan sulkemisajan jälkeen. Olin jäänyt ylitöihin ja meinasin säikähtää kuoliaaksi, kun tyhjällä käytävällä tulikin vastaan tyyppi, joka kyseli pääsyä hammashoitolaan. Oli kuulemma ollut aika klo 12... jep.
Joo, mikäs tässä, eihän kello olekaan vasta kuin puoli viisi, minäpä soitan nuo hammashoitolan tädit heti takaisin töihin, kun sinä tulit paikalle!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin se, että lasten annosta ei voi ostaa aikuinen. Ja ei vaikka kuinka "sinulle riittäisi" pienempikin annos. Ja sitten kun asiakas toteaa "ai tämä olikin tällainen sisääheittotuote", niin vastaamaan siihen ketään loukkaamatta, että "niin se on".
Tämä on kyllä naurettavaa tämä joidenkin ravintoloiden toiminta että pieniruokainen aikuinen ei saa tilata lasten annosta vaan ruokaa pitää tilata hukkaan heitettäväksi isompi annos.
Suuri annos tulee syödyksi jos on kova nälkä vaikka pienempi annoskin riittäisi. Ei ihme että Suomessa ollaan ylipainoisia.
Minä syön joskus mielelläni lasten annoksia, kun ei vielä ole oikein nälkä, mutta on menossa useamman tunnin kestävään tapahtumaan jossa ei ruokaa saa, ja tietää että sinä aikana ehtii jo järjetön nälkä tulla jos ei mitään syö. Jos ravintolasta ei aikuinen saa lasten annosta, jätän sitten mieluummin syömättä ja syön jälkeenpäin normaalin annoksen jossain muualla. Itse en vaan käsitä, miksi sitä lasten annosta ei voi aikuiselle myydä. Itselle tämä on ihan periaatekysymys, jos minulle ei myydä lasten annosta sitä halutessani, en syö kyseisessä paikassa. Isompi annos ei nimittäin omalla kohdallani todellakaan tule syödyksi, enkä näe järkeä maksaa jostakin josta syön 1/3.
Kaikilla paikoilla ei ole pelisilmä asiakkaiden suhteen.
kuitin tarjoamisen selittäminen. No lain mukaan pitää ja tarjoan tosi hienovaraisesti ja ei kiinnostaisi yhtään. Ehdotankin , että laki muutettaisiin , että asiakkaan tulisi vaatia kuittia, jotta se annetaan tai vaihtoehtoisesti laki jos asiakas ei ota kuittia niin se on rikosasia. ei viitsisi arvailla mitä kukin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa uutta annosta ei ikävä kyllä saa ilmaiseksi tilalle, jos itse tiputtaa ostamansa lattialle. Monet paikat tarjoavat ehkä juoman ilmaiseksi kaadetun tilalle, jos kyse ei ole mistään vuosikertaviinistä, mutta ostettua ruoka on asiakkaan, heittääpä sen syliinsä tai suuhunsa.
Meillä saa. Ei kukaan niitä tahallaan visko. Asiakas joka saa uuden annoksen palaa todennäköisesti uudelleen, se joka ei saa, tuskin.
Tälläinen ruokapaikka jää mieleen ja siitä tosiaan saattaa tulla uusi vakipaikka 👍 Jos paikka on mieluinen niin annan myös tippiä 😁
M31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritysten IT-tuessa hämmentää välillä, kun yhteyttä ottaa henkilö vaikka tittelillä Senior Software Developer ja ongelmanaan on se, ettei osaa lisätä itse verkkotulostinta koneelle tai Outlook ei aukea. En tiedä joidenkin koodaajien sielunmaisemasta yhtään mitään, mutta vähän vaikea käsittää, miten jotain ihan perusjuttuja ei hahmota.
Kyse on varmaan todennäköisesti ihan siitä, ettei joku tulostimen lisääminen tai toimimattoman Outlookin diagnosoiminen kuulu jonkun tuollaisen henkilön toimenkuvaan ja hänen aikansa sellaisen tekemiseen on aivan liian kallista ja tärkeää.
Helpdeskin kesähessut kelpaa jotain tulostimia asentelamaan kun esimerkiksi esimerkin henkilö tekee niitä oikeita toimenkuvansa mukaisia töitä.
Ihan sama juttu kuin vaikkapa sähkötekniikan diplomi-insinööri ei lähde vaihtamaan työhuoneensa palanutta lamppua vaan se on kiinteistönhoitajan työ, vaikka se lamppu nyt sähköön liittyisikin. Jotenkin näissä IT hommissa tuntuu olevan sen ajatus että jos on kerran alalla niin pitää osata ja hoitaa ihan kaikki asiat mitkä vaan mitenkään pienestikään voi siihen liittyä.
Tulostimen lisääminen ja outlookin toimivaksi saaminen kun nyt kuuluu kuitenkin jokaisen perus IT-taitoihin. Niillä helpparin työntekijöillä kun noin lähtökohtasesti on parempaakin tekemistä kun opastaa perusasioissa kädestäpitäen kun porukka ei vaan osaa. Jos ei osaa tulostinta liittää koneelle tai käyttää outlookkia niin sit ei varmaan tarvii tehdä töitäkään niillä.
Helppareissa on myös ihan samantasosia asiantuntijoita kun niissä insinööreissäkin eli se helpparin työ on ihan yhtä tärkeää ja kallista.
Käsite outlookin toimivaksi saaminen on varsin laaja. Jos itse en sitä meinaa saada toimivaksi, niin miten normikäyttäjä voisi saada? Tässä tapauksessa kyseessä O365 version bugeja, jotka korruptoivat rekisterin ja asennuksen ja outlook ei saa yhteyttä enää minnekään.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä, eikö perusvoide ole muka riittävä iholle? Onko kosmetologeilla ja muilla jotka läträävät paljon kemikaaleja naamaansa oikeasti parempi iho? Vai johtuuko se siitä, että pakkelikerroksen alle ei auringonsäteet tee niin paljon tuhojaan?
Yksi voide riittää. Ihon vanheneminen johtuu kollageenisäikeiden veltostumisesta, eikä siihen voi vaikuttaa millään rasvoilla. Liiallinen UV-säteilylle altistuminen on yksi tekijä, joka veltostuttaa kollageenisäikeitä ihossa. Eli auronkosuojavoiteen käyttö on perusteltua, muut rasvat turhia. Jos iho tuntuu kuivalta /kiristävältä, voi rasvaa laittaa toki, mutta ei se ihon vanhenemiseen vaikuta sitä eikä tätä.
Kosmetologin olisi hyvä päivittää tietonsa vaikka ihotautilääkäriltä kysymällä. Harmi, jos siellä kosmetologikoulussa opetus ei perustu tieteelliseen tietoon. Toki ymmärrän, että ammattiin kuuluu se rasvojen myyminen, mutta pitäisi ymmärtää, että se on luonteeltaan ihan kaupallista toimintaa, ei sen kummempaa.
Itseasiassa kuiva iho rypistyy nopeammin, jote kunnollinen kosteutus voi hidastaa vanhenemisen merkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä sairaalasta lähtee usein kutsujen tai laskujen tms. postin mukana liitteitä joissa potilaalle kerrotaan asioita jotka hänen olisi hyvä tietää/tehdä. Ihan jatkuvasti saamme puhelimessa selittää nämä samat asiat, ja kun kysymme, miksi liitteitä ei ole luettu niin vastaus on aina tyyliin ”minä heitän kaikki turhat paperit lukematta roskiin”. Ihanko oikeasti ihmiset kuvittelee, että sairaala lähettää turhia papereita? Pahimmillaan toimenpide jää tekemättä kun potilas ei ole lukenut papereita ja sen takia jättänyt käymättä tarvittavissa tutkimuksissa. Kyllä niissä papereissa on aina jotain relevanttia informaatiota, joten kannattaa ne vilkaista läpi.
Terveiset yliopistokoulutetulta potilaalta. Ne teidän kirjeenne on sutaistu kasaan sillä tasolla ja ohjeet sellaisessa järjestyksessä, etten yhtään ihmettele, jos esimerkiksi vanhempi henkilö ei osaa toimia "ohjeiden" mukaisesti.
Vaikka seurakuntakodin voi saada ilmaiseksi käyttöönsä omaisen muistotilaisuutta varten, sama ei päde silloin kun etsit (viime tingassa) tiloja firmasi pikkujouluja varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa uutta annosta ei ikävä kyllä saa ilmaiseksi tilalle, jos itse tiputtaa ostamansa lattialle. Monet paikat tarjoavat ehkä juoman ilmaiseksi kaadetun tilalle, jos kyse ei ole mistään vuosikertaviinistä, mutta ostettua ruoka on asiakkaan, heittääpä sen syliinsä tai suuhunsa.
Meillä saa. Ei kukaan niitä tahallaan visko. Asiakas joka saa uuden annoksen palaa todennäköisesti uudelleen, se joka ei saa, tuskin.
Tälläinen ruokapaikka jää mieleen ja siitä tosiaan saattaa tulla uusi vakipaikka 👍 Jos paikka on mieluinen niin annan myös tippiä 😁
M31
Kun ravintola päättää säästää henkilöstökuluissa jättämällä annosten pöytiin kuljettamisen amatööreille (eli asiakkaalle itselleen), se samalla laskee, että tunareiden aiheuttama hävikki - eli amatööritarjoilijoiden toheloimat annokset - on kuitenkin pienempi kuluerä kuin asiansa osaavan henkilöstön palkkaaminen. Eli on täysin oikein, että ravintola tarjoaa uuden annoksen, jos tarjoilijana ilmaiseksi toimiva asiakas ei puutteellisen perehdytyksensä vuoksi tehtävästään suoriudukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä sairaalasta lähtee usein kutsujen tai laskujen tms. postin mukana liitteitä joissa potilaalle kerrotaan asioita jotka hänen olisi hyvä tietää/tehdä. Ihan jatkuvasti saamme puhelimessa selittää nämä samat asiat, ja kun kysymme, miksi liitteitä ei ole luettu niin vastaus on aina tyyliin ”minä heitän kaikki turhat paperit lukematta roskiin”. Ihanko oikeasti ihmiset kuvittelee, että sairaala lähettää turhia papereita? Pahimmillaan toimenpide jää tekemättä kun potilas ei ole lukenut papereita ja sen takia jättänyt käymättä tarvittavissa tutkimuksissa. Kyllä niissä papereissa on aina jotain relevanttia informaatiota, joten kannattaa ne vilkaista läpi.
Terveiset yliopistokoulutetulta potilaalta. Ne teidän kirjeenne on sutaistu kasaan sillä tasolla ja ohjeet sellaisessa järjestyksessä, etten yhtään ihmettele, jos esimerkiksi vanhempi henkilö ei osaa toimia "ohjeiden" mukaisesti.
No, nämä meidän ohjeet ovat luokkaa; jos teillä on papereita X, toimittakaa niistä jäljennökset paikkaan Y, ja liittäkää mukaan Z. Jos tuo on liian vaikeaa ymmärtää, niin en minä ainakaan tiedä miten sen voisi enää yksinkertaisemmin ilmaista. Kysehän on lähinnä siitä, että moni potilas ei tiedä mitä eroa on terveyskeskuksella ja erikoissairaanhoidolla. He eivät tiedä, mikä on kunnan toimintaa ja mikä on sairaanhoitopiirin toimintaa. He eivät myöskään tiedä mikä ero on komplikaatiolla ja hoitovirheellä, eivätkä he ymmärrä, että jos he peruvat ajanvarauksen tekstiviestillä lankanumeroon, se ei vaan mene läpi...
Asiakas oksensi päälleni, joten ajan linjan loppuun pelkissä boksereissa.
Vierailija kirjoitti:
Se, etten polin hoitajana voi vaikuttaa siihen, että tämä on 10.s paikka johon hän soittaa ja aina soittanut väärään. " Tämä on nyt 10. s paikka ja nyt toivon saavani vastauksen, en lopeta aiemmin". Niin, ikävä kyllä. Jos soitat edelleen täysin väärään paikkaan asiasta, joka ei millään tavalla ole meidän heiniämme tai toimialaamme, niin se ei ole meidän vikamme edelleenkään. Emme, vaikka kävit meillä tutkimuksessa vuosi sitten. Vaatimukset voivat olla mitä vaan. Emme voi sairaalan poliklinikalla vaikuttaa siihen, ettei hän ole saanut esim. silmälaseja yksityiseltä optikolta viikossa, koska optikko niin oli luvannut ja joutuu lähtemään nyt lomalle vanhoilla pokilla. Niin, ikävä kyllä emme täältä mitenkään voi asiaan vaikuttaa, kun hoidamme suolistotutkimuksia, kiitos. Emme myöskään osaa antaa ohjeita koiranpentujen vieroitusta koskien, koska hoidamme ihmisiä emmekä edes ihmisvauvoja jne.... Esimerkit on keksittyjä, mutta juuri tämäntapaisia kysymyksiä tulee esim. sairaalan poliklinikalle joka päivä. Jos sanotaan, että ole 12 tuntia täysin ravinnotta, niin se tarkoittaa sitä. Silloin ei saa ottaa esimerkiksi pientä suklaapötköäkään. Ja paskaa palveluahan tämä on, " tähän on tultu, ettei apua saa mistään". Niinpä.
Helppo uskoa. Sairaalassa laskutuksessa työskentelevänä minun pitäisi tietää onko asiakas maksanut sähkölaskunsa, onko potilaan vanhemmat eronneet, koska lapsi on kumman vanhempansa luona, ja millaiset välit vanhemmilla on toisiinsa. Lisäksi pitäisi tietää potilaiden vuositulot, osata neuvoa hoitoon liittyvissä asioissa näin talouspuolen ihmisenä, ja tietää, että kun maksetaan lasku viestillä (ei siis viitteellä joka laskussa näkyy, vaan viestillä) ”Tepan lasku” että kyseessä on kissan kummin kaiman lasku paikallisen tk:n käynnistä. Jatkuvasti saan myös selittää, mikä on tilinumeron ja pankkikortin numeron ero, ja että laskuissa ei ole potilaan tilinumero, vaan laskuttavan firman tilinumero. Eli jos kaipaat meiltä palautusta kun olet maksanut laskusi kahdesti, et voi kaivaa vakuutusyhtiön laskua ja antaa meille siinä näkyvää tilinumeroa.. Minä en myöskään voi vaikuttaa siihen, jos lääkäri lupaa maksuttoman käynnin, ja sitten kirjaa sen maksulliseksi. Minä en tiedä mitä sinä olet lääkärin kanssa keskustellut. Minä en myöskään tiedä mitä postia Posti on jaellut tai jättänyt jakamatta, enkä voi vaikuttaa heidän toimintaansa millään tavalla.
Näitä kysymyksiä tulee myös tilitoimistossa. Yrittäjät ovat tottuneet siihen, että tietty kirjanpitäjä hoitaa yrityksen asioita, mutta loma-aikana niitä hoitaakin toinen kollega tai kesätyöntekijä. Silti tulee näitä ”etkö nyt voi antaa henkilökohtaista puhelinnumeroa, ei mene kuin 5 minuuttia” -kysymyksiä. No en voi, lomalla oleva on lomansa ansainnut.