Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerintä on kerta toisensa jälkeen selittää, että kassaan tarvitsee viivakoodin. Hintatieto ei yksinkertaisesti yksin riitä, vaikka kuinka hoet sitä "se makso euron". Urpåt. Onneks eo enää ikinä tarvi niitä hommia tehdä.
No aika kauppakohtaista tämäkin, ainakin kun vielä pari vuotta sitten olin S-marketissa töissä niin ihan helposti kassaan pystyi (ja sai jos oli helpompaa niin) käsin lyömään hinnan.
Käsinlyönti tehdään nykyään näppäilemällä viivakoodi numeronäppäimillä. Monissa kaupoissa on kassalla kansio, josta löytyy isojen tuotteiden viivakoodit.
Itse kassalla olevana sanon vaan, että meillä on tuoteryhmänumerot. Eli jos saan hinnan vain tietää niin lyön tuotteen oikeaan tuoteryhmään ja sillä selvä. Meillä ei ole kassalla viivakoodeina kuin kaljalavat.
T. Eri
Myyttekö te ihan lavoittain kaljaa? Minkä kokoisia ne lavat ovat?
Vierailija kirjoitti:
Huonekalumyyjänä jaksan aina vaan ihmetellä sitä miten ihmiset ei käsitä sitä, että mallikappaleet eivät ole myynnissä. Lähes joka työvuorossa käyn tämäntyylisen keskustelun vähintään yhden asiakkaan kanssa:
Asiakas: Ottaisin tuollaisen lipaston kuin X.
Minä: *katson varastotilanteen* Tällä hetkellä meillä ei valitettavasti ole sitä varastossa, voidaan tehdä siitä kyllä tilaus teille.
A: No myy mulle toi mallikappale.
M: Mallikappaleita me ei valitettavasti voida myydä.
A: Miksi ei voi?!Öö... Miksiköhän ei? Olisikohan vaikka siksi, että meillä ei todellakaan ole aikaa koota uusia malleja jatkuvasti ja jos meillä ei kyseistä tuotetta varastossa olisi jonka voisi koota tilalle, niin muut asiakkaat ei sitä mallia silloin näkisi. Mutta kun ei se tunnu kiinnostavan, kun minä haluan jotain nyt heti, minäminäminä.
Toinen jota ei ymmärretä on se, että meillä eikä muillakaan ole rajattomat varastotilat. Monet jotka eivät heti saa tuotetta mukaan, kiukuttelevat siitä miksi tuotteita ei ole välttämättä varastossa kuin muutama. Joudumme sitäkin selittämään, että niin huonekalut vievät tosiaan aika hirmuisesti tilaa vaikka olisivatkin palasina pahvilaatikoissa...
Minä en ainakaan mitään eioota mene ostamaan. Jotkut on odottaneet kyllä jotain lepotuolia kuukausiakin.
Grillin asiakas kysyi onko juustohampurilainen ja kerroshampurilainen (eri nimellä, eri hinnoilla listassa, muutenkin luulisi olevan melko tunnettuja tuotteita periaatteeltaan) sama asia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaattilounaaseen kuuluu kahvi ja eräs mies ei ymmärtänyt, miksei naisystävänsä voinut hakea ja juoda hänen puolestaan kahvikupillista" Kun mä maksan tästä enkä tykkää kahvista!"
Tämä on ainoa näistä kymmenistä (vai onko näitä jo satoja) jutuista joissa en mitenkään ymmärrä yrittäjän asennetta ja tätä työntekijöille annettua sääntöä. Jos salaattilounaaseen kerran kuuluu yksi kupillinen kahvia, eikö ole herttaisen yhdentekevää kuka sen kupillisen juo? Oli se sitten asiakas itse tai hänen ystävänsä. Ymmärtäisin tietysti asenteen, jos sekä asiakas että ystävä haluaisivat kahvia, vaikka vain toinen on maksanut salaattilounaasta. Mutta tässähän ei ollut siitä kysymys. Mitä yritys siis häviää tuossa kun ei naisystävän annettu sitä kupillista hakea ja juoda?
Vai tarkoittaako kirjoittaja että naisystävä ei ollut mukana, vaan olisi tullut myöhemmin kahville? Sitten tajuan koska on mahdotonta tuossa vaiheessa tietää onko tämä nyt yhteydessä siihen maksettuun lounaaseen.
Miehen olisi kannattanut olla hiljaa, pyytää/ottaa se lounaaseen kuuluva kahvi js naisystävä olisi sen voinut juoda.
Tätä ongelmaa on puitu aika paljon. Kyse ei ole ravintolayrittäjän kannalta siitä kahvikupillisesta vaan ihmisten röyhkeydestä joka ilmenee tällaisena loisimisena. Aivan sama jos ostaisi yhden buffet-aterian ja siitä söisi kaksi.
Ei todellakaan kyse ole samasta asiasta, kyse lounaan hintaan kuuluvasta kahvista. Jos saan pankista muistilehtiön ja kynän kiitokseksi asiakkuudestani ja annan ne ystävälleni, olemmeko molemmat pummeja?
On sama asia. Kirjoitusvälineet pankin liikelahjana ei ole ongelmaksi kohoavaa loisimista.
Täh? Siis miten ihmeessä tämä muka olisi sama asia kuin se, jos kaksi ihmistä söisi buffassa yhden vain maksaessa siitä? Tuolloinhan buffetista kuluisi ruokaa enemmän kuin jos vain se söisi joka siitä maksaakin. Kahvia taas ei kulu yhtään sen enempää, joi sen kahvin siitä maksanut mies vaiko hänen seuralaisensa.
Näissä tämänkaltaisissa "ruuan hintaan kuuluu kuppi kahvia" -jutuissa osa ihmisistä on nimenomaan käsittämättömän pöljiä.
Kun asiasta tehdään ongelma - vaaditaan kahvin tilalle jäätelöä tai vaaditaan muijalle oikeutta juoda se kahvi tai ties mitä muuta - siis silloin kun koko jutusta tehdään jumalaton ongelma ja kulutetaan asiakaspalvelijan työaikaa (=liikkeen rahaa), ei yleensä tajuta mahdollisia seurauksia.
Sitten kun kahvilan omistaja tähän kaikkeen vääntöön kyllästyneenä poistaa kaikilta mahdollisuuden ruuan kylkiäisenä tulevaan kahvikuppiin lopullisesti, ollaan ihan hämmästyneitä ja taivastellaan, että ihme hommaa, kyllä täällä ennen kahvi sisältyi lounaan hintaan.
Ja sitten asiakkaat siirtyvät käyttämään jotain niistä lukuisista kahviloista, joissa se ruuan kylkeen tuleva kahvi kuuluu ruuan maksajalle ja hän saa vapaasti päättää mitä sillä tekee, vaikka tarjota seuralaiselleen jos niin haluaa. Suurimmassa osassa ruokapaikkoja tämä kun ei ole mikään ongelma. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin se tuote pitää lyödä oikealla koodilla sinne järjestelmään, eihän ne tilausvastaavat(ja me) muuten tiedä mitä on saldoilla, ja mikä on minkäkin tuotteen menekki. Muakin vähän salaa vtuttaa ne "se maksoi euron" hokijat, ei auta kiitos vain.
Jaa. Minkähän takia multa kassa on sitten monesti kysynyt tuotteesta, jota ei ole pystynyt jostain syystä lukemaan, että "Muistatko mikä tämän hinta oli?"
Varmaan ketjukohtaista, mutta nykyisessä paikassa on meiltä kokonaan kielletty se, että tuote lyötäisiin jollain muulla lailla kassaan kuin sillä omalla koodilla. Muutosta tähän on tullut ihan muutaman vuoden sisällä. Varmaan joku ketju on vielä niin epätarkka, että kassaan voidaan lyödä jotain jollain yleiskoodilla. Paistotuotteista taas minun pitää tietää nimi, että löydän oikean koodin listalta, sen vuoksi hintatieto ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin se tuote pitää lyödä oikealla koodilla sinne järjestelmään, eihän ne tilausvastaavat(ja me) muuten tiedä mitä on saldoilla, ja mikä on minkäkin tuotteen menekki. Muakin vähän salaa vtuttaa ne "se maksoi euron" hokijat, ei auta kiitos vain.
Näissä "se maksoi euron" -hokijoissa ihmetyttää se, että ajattelevatko he oikeasti, että kassat ovat edelleen sellaisia mekaanisia koneita, jotka ovat vain yhteenlaskua varten? :)
Nykyään kassakoneiden kautta päivittyy tieto tuotteiden menekistä ja automaattinen tilausjärjestelmä tilaa suurimmasta osasta tuotteita automaattisesti lisää perustuen siihen, että kassanjärjestelmän kautta päivittyy tieto myynnistä.
Sama on välillä nämä "minä otin viimeisen hyllystä" kertovat asiakkaat (tästä ei siis toki ole mitään haittaa). Mutta aivan kuin koko kaupan järjestelmä perustuisi siihen, että kun joku loppuu hyllystä, niin myyjä heti kärppänä sen huomaa ja laittaa tilaukseen (varmaan näin on ollut 80-luvulla) tai ylipäänsä olisi vain tuon huomiokyvyn varassa..
Ihmettelen sitä että nykyaikana hyllyt ovat niin usein tyhjinä ja välillä kestää todella kauan ennen kuin hylly täytetään.
Hyllyjen täyttäminen perustuu nykyään automaattiselle tilauskannalle sekä sille, onko työvoimaa ns. vapaana sen verran, että ehditään kamaa lätkiä hyllyyn.
Kaikki tuotteet eivät tietenkään tule automaattisen järjestelmän kautta. Osa tuotteista tilataan edelleen käsin. Automaattinen järjestelmä ei aina osaa sanoa, onko tuote loppu vai ei, eikä siksi osaa tilata uutta. Esimerkiksi jos tuotetta varastetaan, sen lukumäärämuutokset eivät näy saldoissa ja näin ollen tilausjärjestelmä ei voi päätellä tuotteen loppuneen, kun saldo näyttää edelleen täyttä.
Ainakaan pienemmissä kaupoissa ei ole henkilöä vain hyllyttämiseen, vaan otetaan tarpeen mukaan joku purkamaan hyllyyn tavaraa. Tietyt tuoretuotteet puretaan toki joka päivä, mutta säilykkeet ym. kiireettömät odottavat, että jollakulla olisi aikaa ne hyllyyn laittaa. Harvemmin sitä aikaa erityisemmin on.
Lisätään tähän nyt vielä niitä syitä miksi tavara voi olla loppu:
1. Varaston pitää kiertää ja ideaalia on, jos varastossa ei ole ollenkaan tavaraa. Se johtaa tietysti siihen, että joku tuote voi olla välillä loppu.
2. Henkilökunta on puristettu minimiin. Olisihan se kiva, jos kaupan hyllyt olis aina viimeisen päälle täynnä ja kuormat purettu hyllyyn jo parin tunnin päästä saapumisesta. Todellisuus on kuitenkin toinen. Kaupalle riittää se, että homma toimii pienimmillä mahdollisilla resursseilla.
En todellakaan voinut kaupan kassalla käyttää mitään yleisiä tuoteryhmäkoodeja. Jos makkarapaketin viivakoodi ei toiminut, se piti lyödä käsin tai hakea toinen tuote, koska en voi laittaa 1.99 jonnekin lihatuotteisiin, kun makkara olisikin ollut oikeasti 2.49 ja merkkiä X.
(Joku tuolla tosissaan ehdotti että kassan pitää laittaa koneelle hinta ALAKANTTIIN jos ei viivakoodi toimi - vain koska hän ei voi minuuttiakaan odottaa. Lyöpä päivän aikana 100 tuotetta summanmutikassa alakanttiin...)
Järjestelmä seuraa saldoja ja tekee tilauksia automaattisesti. Jos en lyö makkaraa oikein kassaan, järjestelmä ei tiedä, että niitä myytiin eikä tilaa sitä. Ja siitähän se parku vasta alkaakin, kun seuraavalla vikkolla ko. kohta kylmätiskissä on tyhjä. Ja sekin on myyjän vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksen voi aukaista kauppaa puolituntia aijemmin. Olin just hakemassa varastosta lisää tavaraa. Ei mennyt asiakkaan tajuntaan, ettei niistä aukioloajoista niin vai voi joustaa ja aukaista milloin huvittaa
Aivan. Eihän kaupassa tarvitse ennen avausta tehdä muuta kuin laittaa valot päälle?;-)
....ja suljemisajan jälkeen vain valot pois...
Varsinkin sulkemisaikaan nuo "mää vaan ihan nopeasti" -asiakkaat on pahoja. Kohta huomaat että homma on karannut hanskasta ja sulla on myymälässä kymmenen näitä nopeasti jotain ottavia, kun olet sen yhden päästänyt ja muutkin huomaa että täällähän on vielä autoja parkissa ja kassa auki. Välillä on kyllä todella vaikeaa olla tyly ja olla päästämättä sitä ensimmäistä sulkemisaikaan tulevaa sisälle ja sitten saat kuulla kuinka paska olet.
Viikko sitten sunnuntaina oli juuri tällainen tilanne. Meillä meni myymälä kiinni kuudelta, olin koko viikon tehnyt iltavuoroa ja nähnyt perhettä edellisen kerran kunnolla alkuviikosta ja odotin jo kovasti että pääsen samaan aikaan lasten kanssa ruokapöytään. Asiakas tulee sisälle tasan kuusi. Selitän ystävällisesti, että juuri suljetaan, ei ollut kuulevinaan. Sanon asian uudestaan, mulkaisee ja tiuskaisee, että hänhän vasta juuri tuli, että mikä kiire tässä nyt on. Kun näyttää siltä, että tämä rouva ei aio todellakaan vaan nopeasti ottaa jotain, selitän taas uudestaan, että kello on jo yli kuusi, myymälä on tältä päivältä suljettu, "kai mää nyt silti saan ostokseni rauhassa tehdä!" oli vastaus. Yleensä en päreitäni polta, mutta tässä kohtaa kyllä kivahdin takaisin, että nopeasti sitten, mulla odottaa perhe kotona ja kassanlaskijan täytyy päästä sulkemaan kassa (+ne kaikki muut sulkemistyöt, jotka olin mun vielä tehtävä).
Sitä vaan toivoisi, että asiakkailla riittäisi ymmärrystä että sillä kaupan henkilökunnalla on ihan oikeasti muutakin elämää kuin se työ. On perheet, lapset haettavana tarhasta, harrastuksia työpäivän jälkeen, sovittuja menoja jne. Se että asiakas viivyttää sulkemista kymmenenkin minuuttia, on jo todella paljon! Kaupat on nykyään kuitenkin auki aamuvarhaisesta iltamyöhään, jostain varmasti löytyy toinen liike joka on vielä auki, tai sitten täytyy niitä omia aikatauluja sovittaa niin, että pääsee käymään aukioloaikoina.
Vähän sivusta asiaa, mutta itse sain aikoinaan parhaiten asiakkaat ymmärtämään sulkemisajan sillä että selitin surullisena ettei minulle makseta enää palkkaa kello 18:00 jälkeen, vaikka tosi mielelläni pitäisinkin kauppaa auki heitä varten :-) Peruskeino tyhjentää liike oli sammutella musiikkia ja valoja yksi kerrallaan ja suljeskella ovia. Jonkun kerran jouduin sammuttamaan sovituskoppien valot kun yksi mattimyöhänen (joka lupasi sovittaa minuutissa vaatteensa) oli jäänyt kymmeniksi minuuteiksi asumaan koppiin...
Vierailija kirjoitti:
Osastonsihteerinä sairaalassa potilaille joutuu tuon tuosta selittämään, miksi heistä kiireellisenä (1-7 pv) tehty lähete ei ole enää meidän päässä kiireellinen vaan aika saattaa olla vaikka kuukauden-kahden päästä. Hoitotakuun rajoissa kun pysytään niin 3 kk sisällä. Lähettävä lääkärihän voi arvioida lähetteen kuinka kiireelliseksi tahansa mutta meidän päässä lääkäri käsittelee lähetteen ja tekee lopullisen päätöksen, saattaa jopa palauttaa lähetteen jos se ei ole esimerkiksi tarpeeksi kattava taustatietoineen yms.
Meidän yksikköön ajat kuitenkin saa yleisesti ottaen aina 3-4 vkon päähän paitsi yleensä kesällä loma-aikoina saattaa tulla ruuhkaa, emmekä siis edes hoida mitään "oikeasti" kiireellisiä, henkeä ja terveyttä uhkaavia asioita.
Ohis mutta anoppi sai yksityiseltä lääkäriltä kiireisen lähetteen sisätautitutkimuksiin, jotka sairaalan päässä sitten pistettiin parin kuukauden jonoon. Kun lääkärin aika koitti, oli tuloksena leikkausaika vielä kuukauden päähän, "ja turha tätä on tämän enempää tutkia kun se varmaan on vain kysta." No, eipä ollut vaan laajalle levinnyt syöpä, ja sen jälkeen alle 7-kymppinen anoppi saattohoidettiinkin hautaan alle kuukaudessa :(
Ei jäänyt kovin syvää luottamusta julkisen puolen hoitotakuuta kohtaan emmekä muistele lämmöllä Lappeenrannan keskussairaalaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksen voi aukaista kauppaa puolituntia aijemmin. Olin just hakemassa varastosta lisää tavaraa. Ei mennyt asiakkaan tajuntaan, ettei niistä aukioloajoista niin vai voi joustaa ja aukaista milloin huvittaa
Aivan. Eihän kaupassa tarvitse ennen avausta tehdä muuta kuin laittaa valot päälle?;-)
Varsinkin sulkemisaikaan nuo "mää vaan ihan nopeasti" -asiakkaat on pahoja. Kohta huomaat että homma on karannut hanskasta ja sulla on myymälässä kymmenen näitä nopeasti jotain ottavia, kun olet sen yhden päästänyt ja muutkin huomaa että täällähän on vielä autoja parkissa ja kassa auki. Välillä on kyllä todella vaikeaa olla tyly ja olla päästämättä sitä ensimmäistä sulkemisaikaan tulevaa sisälle ja sitten saat kuulla kuinka paska olet.
Viikko sitten sunnuntaina oli juuri tällainen tilanne. Meillä meni myymälä kiinni kuudelta, olin koko viikon tehnyt iltavuoroa ja nähnyt perhettä edellisen kerran kunnolla alkuviikosta ja odotin jo kovasti että pääsen samaan aikaan lasten kanssa ruokapöytään. Asiakas tulee sisälle tasan kuusi. Selitän ystävällisesti, että juuri suljetaan, ei ollut kuulevinaan. Sanon asian uudestaan, mulkaisee ja tiuskaisee, että hänhän vasta juuri tuli, että mikä kiire tässä nyt on. Kun näyttää siltä, että tämä rouva ei aio todellakaan vaan nopeasti ottaa jotain, selitän taas uudestaan, että kello on jo yli kuusi, myymälä on tältä päivältä suljettu, "kai mää nyt silti saan ostokseni rauhassa tehdä!" oli vastaus. Yleensä en päreitäni polta, mutta tässä kohtaa kyllä kivahdin takaisin, että nopeasti sitten, mulla odottaa perhe kotona ja kassanlaskijan täytyy päästä sulkemaan kassa (+ne kaikki muut sulkemistyöt, jotka olin mun vielä tehtävä).
Sitä vaan toivoisi, että asiakkailla riittäisi ymmärrystä että sillä kaupan henkilökunnalla on ihan oikeasti muutakin elämää kuin se työ. On perheet, lapset haettavana tarhasta, harrastuksia työpäivän jälkeen, sovittuja menoja jne. Se että asiakas viivyttää sulkemista kymmenenkin minuuttia, on jo todella paljon! Kaupat on nykyään kuitenkin auki aamuvarhaisesta iltamyöhään, jostain varmasti löytyy toinen liike joka on vielä auki, tai sitten täytyy niitä omia aikatauluja sovittaa niin, että pääsee käymään aukioloaikoina.
Yrittäjä täällä
Pissaisin alle onnesta jos liikkeeseeni änkeisi sulkemisaikaan kymmeniä ostavia asiakkaita.
Toivottavasti kerrot asiasta ja liikkeen aukioloaikaa pidennetään:)Riippuu aivan myymälätyypistä: jos pidät yksin pientä liikettä, jonka kannattavuus on heikohko, kannattaisi niin varmaan tehdäkin, siis pidentää aukioloaikana illasta (ja lyhentää kenties aamusta), mutta tuossa olikin varmaan kysymyksessä market-tyyppinen liike, jossa asiakkaita riittäisi vaikka kuinka myöhään, ne myöhäisimmät asiakkaat olisivat nimittäin aivan samoja ihmisiä, vaikka kauppa suljettaisiin paljon myöhemmin, on siis useimmille vain huono tapa tulla viime minuutilla.
On kysymys myös palkattujen työntekijöiden ajasta eli ilman korvausta jää jos yli menee tai siitä joutuu ainakin tappelemaan joka kerta esimiehen kanssa, sinulla yrittäjänä ei ole tuollaisia pulmia.
ei olekkaan
Ensi viikonloppuna mieheni menee yksin lakkiaisjuhlin (ei oma lapsi)
Minä pyöritän yritystä sen aikaa yksin.
En enää edes viiti miettiä kaunista ilmaa ja kesätapahtumia.
Olen aina töissä
ALV 4000 vuokra 4500 itselle jää palkkaa kaikkien maksujen jälkeen ruokaan ja asuntoon
Huonosti menee:( mut saapa muut tehdä lapsia minun verotuloillani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osastonsihteerinä sairaalassa potilaille joutuu tuon tuosta selittämään, miksi heistä kiireellisenä (1-7 pv) tehty lähete ei ole enää meidän päässä kiireellinen vaan aika saattaa olla vaikka kuukauden-kahden päästä. Hoitotakuun rajoissa kun pysytään niin 3 kk sisällä. Lähettävä lääkärihän voi arvioida lähetteen kuinka kiireelliseksi tahansa mutta meidän päässä lääkäri käsittelee lähetteen ja tekee lopullisen päätöksen, saattaa jopa palauttaa lähetteen jos se ei ole esimerkiksi tarpeeksi kattava taustatietoineen yms.
Meidän yksikköön ajat kuitenkin saa yleisesti ottaen aina 3-4 vkon päähän paitsi yleensä kesällä loma-aikoina saattaa tulla ruuhkaa, emmekä siis edes hoida mitään "oikeasti" kiireellisiä, henkeä ja terveyttä uhkaavia asioita.
Ohis mutta anoppi sai yksityiseltä lääkäriltä kiireisen lähetteen sisätautitutkimuksiin, jotka sairaalan päässä sitten pistettiin parin kuukauden jonoon. Kun lääkärin aika koitti, oli tuloksena leikkausaika vielä kuukauden päähän, "ja turha tätä on tämän enempää tutkia kun se varmaan on vain kysta." No, eipä ollut vaan laajalle levinnyt syöpä, ja sen jälkeen alle 7-kymppinen anoppi saattohoidettiinkin hautaan alle kuukaudessa :(
Ei jäänyt kovin syvää luottamusta julkisen puolen hoitotakuuta kohtaan emmekä muistele lämmöllä Lappeenrannan keskussairaalaakaan.
Jos epäilen itselläni syöpää..otatan koepalan yksityisellä
Kyllä kunnallinen sitten hoitaa lähetteellä
TYHMYYS T:APPAA:)
Vierailija kirjoitti:
Köyhät kuol.ee jonoon:)
leipäjonoonko?
Ei siihen vaikuta onko biologinen isukki vaan se että onko lapsen huoltaja. Ei kaikki eronneet ole yyhoita vaikka niin tituleeraavat itseään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä täällä
Pissaisin alle onnesta jos liikkeeseeni änkeisi sulkemisaikaan kymmeniä ostavia asiakkaita.
Toivottavasti kerrot asiasta ja liikkeen aukioloaikaa pidennetään:)Riippuu aivan myymälätyypistä: jos pidät yksin pientä liikettä, jonka kannattavuus on heikohko, kannattaisi niin varmaan tehdäkin, siis pidentää aukioloaikana illasta (ja lyhentää kenties aamusta), mutta tuossa olikin varmaan kysymyksessä market-tyyppinen liike, jossa asiakkaita riittäisi vaikka kuinka myöhään, ne myöhäisimmät asiakkaat olisivat nimittäin aivan samoja ihmisiä, vaikka kauppa suljettaisiin paljon myöhemmin, on siis useimmille vain huono tapa tulla viime minuutilla.
On kysymys myös palkattujen työntekijöiden ajasta eli ilman korvausta jää jos yli menee tai siitä joutuu ainakin tappelemaan joka kerta esimiehen kanssa, sinulla yrittäjänä ei ole tuollaisia pulmia.ei olekkaan
Olen aina töissä
ALV 4000 vuokra 4500 itselle jää palkkaa kaikkien maksujen jälkeen ruokaan ja asuntoon
Huonosti menee:( mut saapa muut tehdä lapsia minun verotuloillani
Hyvinhän sinä tienaat, 4500e/kk, vai onko viikkopalkka?
Asiakas valitti, että tavaran toimitus kuljetusfirmalla maksaa niin paljon. Ehdotti, että meillä pitäisi olla oma auto ja kuski, niin tavarat kulkisivat ilmaiseksi. Ei oikein ymmärtänyt kun selitin, että se kävisi aika paljon kalliimmaksi, epäili ilmeisesti, että häntä vedätetään.
Samantapaista on ollut, kun toivotaan tavara tuotavaksi johonkin tiettyyn kellonaikaan, tavallisesti joskus illalla tai kukonlaulun aikaan. Ei oikein tajua, miksi se kuskimme (tässä tapauksessa siis kuljetusliikkeen) kuski ei tuo sitä nyssäkkää hänelle silloin illalla. Tai tuohan se kuljetusfirma jos halutaan. Hinta vaan ei ole ihan sama kuin peruskuljetuksella, mutta sitähän asiakas ei suinkaan maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä täällä
On kysymys myös palkattujen työntekijöiden ajasta eli ilman korvausta jää jos yli menee tai siitä joutuu ainakin tappelemaan joka kerta esimiehen kanssa, sinulla yrittäjänä ei ole tuollaisia pulmia.ei olekkaan
Olen aina töissä
Huonosti menee:( mut saapa muut tehdä lapsia minun verotuloillaniHyvinhän sinä tienaat, 4500e/kk, vai onko viikkopalkka?
4500 ON LIIKETILAN VUOKRA
Kun työskentelin kaupan kassalla, sain usein selittää että maksusitoumuksella EI saa alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Huonekalumyyjänä jaksan aina vaan ihmetellä sitä miten ihmiset ei käsitä sitä, että mallikappaleet eivät ole myynnissä. Lähes joka työvuorossa käyn tämäntyylisen keskustelun vähintään yhden asiakkaan kanssa:
Asiakas: Ottaisin tuollaisen lipaston kuin X.
Minä: *katson varastotilanteen* Tällä hetkellä meillä ei valitettavasti ole sitä varastossa, voidaan tehdä siitä kyllä tilaus teille.
A: No myy mulle toi mallikappale.
M: Mallikappaleita me ei valitettavasti voida myydä.
A: Miksi ei voi?!Öö... Miksiköhän ei? Olisikohan vaikka siksi, että meillä ei todellakaan ole aikaa koota uusia malleja jatkuvasti ja jos meillä ei kyseistä tuotetta varastossa olisi jonka voisi koota tilalle, niin muut asiakkaat ei sitä mallia silloin näkisi. Mutta kun ei se tunnu kiinnostavan, kun minä haluan jotain nyt heti, minäminäminä.
Toinen jota ei ymmärretä on se, että meillä eikä muillakaan ole rajattomat varastotilat. Monet jotka eivät heti saa tuotetta mukaan, kiukuttelevat siitä miksi tuotteita ei ole välttämättä varastossa kuin muutama. Joudumme sitäkin selittämään, että niin huonekalut vievät tosiaan aika hirmuisesti tilaa vaikka olisivatkin palasina pahvilaatikoissa...
Kärsimättömät mallikappaleen kinuajatko alapeukuttavat?
Yksi hauska tuli mieleen myös. Työskentelen joskus pienessä kauppakeskuksessa, jonka yleisövessa avataan nappia painamalla kaupan kassalta. Useamminkin on käynyt niin, että olen pyynnöstä avannut oven, ihminen kipitellyt vessan ovelle ja sitten kipitellyt takaisin ja kertonut, että ovi ei aukea. Olen sitten painanut nappia uudestaan ja neuvonut, että kokeilepa uudestaan, jos ei aukea, vessa voi myös olla varattu.
No, normaalisti ihminen tosiaan käsittää, että jos vessa on varattu, siellä on silloin joku toinen ihminen ja seuraavana menevän on vain odotettava, että tämä toinen on saanut asiansa hoidettua. Mutta ai että muutamilla sitä hämmästyksen määrää, "ai...?? No mitäs nyt sitten, miten pääsen vessaan" ja odottavasti napitetaan, että keksin jonkun ratkaisun. Hmmm, mietitäänpä...kävisikö, että murtaudun sorkkaraudalla sinne wc-tiloihin, väännän siellä olevalta ihmiseltä käsin loput paskat pihalle ja heitän ulos? 😂 Vai miten olisi, että odotat kunnes se toinen tulee sieltä itse pois, jolloin pääset sisälle.