Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?

Vierailija
18.05.2018 |

.

Kommentit (4751)

Vierailija
701/4751 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä yliopiston kirjastossa jossa opiskelija tuli tivaamaan, miksi hän ei voi ostaa kurssikirjaansa saman tien, jos kerran palauttamatta jättämisestä saa sakon ja sen maksettuaan kirjan saa pitää.  

"Jos mä maksan sen 50e nyt, mutta myöhästymisestähän ei tartte maksaa, koska en palauta myöhässä?"

Hölmö opiskelija kun kysyi. Olisi vaan sanonut että kirja ehti jo mennä hukkaan tai meni vahingossa pesukoneeseen ja pilalle sorisori. Näin olisi saanut "ostaa" kurssikirjansa heti. Rehellisyys ei kannata.

Vierailija
702/4751 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin hautausmaalla kesäapulaisena, tuli tosi outoja pyyntöjä. Joku pyysi, voinko kantaa täyden kastelukannun hänen omaisensa haudan viereen, kun ei itse jaksa. Kyllä kannoin, vaikka oli sanottu, että vettä kannetaan vain niille haudoille, joiden hoidosta seurakunnalle on maksettu. Joku mummo taas pyysi pesemään hautakiven, jolle lintu oli ruikannut. Pesin, mutta kyseinen hauta ei myöskään ollut seurakunnan hoidon piirissä. Omituisin oli varmaan kuitenkin pariskunta, joka tuli taukotilan huutamaan, että heidän omaisensa haudalle ei ole istutettu kesäkukkia ollenkaan. Asiaa tarkastettiin hoitokartoista ja soitin omasta puhelimestakin virastolle, eikä niitä kukkia kuulunutkaan istuttaa, kun jälleen kerran haudan hoidosta ei oltu maksettu. Pariskunta huusi minulle, että se hautapaikka on ostettu rahalla, ja kukat kuuluu. Yritin selittää, että vain hoidossa oleville haudoille kuuluu haudan hoito ja kesäkukat, mutta eivät ymmärtäneet. Tökkäsin niille 3 ruusubegoniaa kassissa käteen ja sanoin, että nämä tekee kympin, olkaa hyvä. Uhkasivat viedä asian oikeuteen, mutta ei ole 9 vuoteen mitään kuulunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan seurakunnat myivät ikuisia haudanhoitosopimuksia. Nyt kirkko on tullut katumapäälle ja on purkanut näitä sopimuksia yksipuolisesti. Kyseessä voi hyvinkin olla pariskunta, jolle on myyty aikoinaan ikuinen haudanhoitosopimus, ja sitten seurakunta ilmoittanut että me lopetamme hoidon. Toki tämä asia ei ole yksittäisen työntekijän vika.

Tässä esimerkki Tampereelta, jossa kirkko on purkamassa näitä sopimuksia:

https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/64362-seurakunnat-iaisyys-loppuu…

Vierailija
704/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudoin asia, jota olen saanut useastikin selittää, on mitä on verot. Uskomatonta, että ihmiset, jotka maksavat joka palkastaankin veroa, eivät tiedä mitä verot ovat... Mutta silti heitä vaan aina löytyy. 

Sama täällä! Ollaankohan samssa työpaikassa hmmm. En vaan pysty käsittää, miten ei voi tietää veron käsitettä. Ainakin kerran viikossa saa myös selittää netto- ja bruttotulojen eron.

Tämä.. En ymmärrä miten on mahdollista, että aikuiset työssäkäyvät ihmiset eivät ymmärrä tätä asiaa.

Toinen mielenkiintoinen tilanne oli asiakkaan kanssa kun siirsin hänelle rahaa. Kerroin siirtoon menevän pari pankkipäivää. Oli ihan ihmeissään, että miksi ne ei ole tilillä nyt. Selitin sitten pitkän kaavan mukaan, että eri pankkien välillä nyt menee jokunen pankkipäivä. Kyseli kovasti, että kun haluaa tänään tämän suorituksen ja kysyi, voinko nopeuttaa tätä maksun siirtymistä. Niin ja kyseessä tässäkin tapauksessa ihan työssä käyvä ihminen, jonka elämänhallinta pitäisi olla edes jotenkin kunnossa.

Rahansiirto pankkien välillä onnistuu saman päivän aikana, kun teette pikasiirron, josta maksatte kympin verran ekstraa. Mikset ehdottanut tällaista?

Vierailija
705/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvoin asiakasta villakilpikirvan torjumisesta viherkasvista. Kasvi oli noin 30 cm korkea, eli aika perus viherkasvi. Kerroin kuinka kotikonsteinkin sitä voi torjua laittamalla mahdollisimman vahvan alkoholin sekaan tippa astianpesuainetta, ja sitten siihen litkuun kostutetulla pumpulipuikolla töpsötellään niitä saastuneita kohtia. Asiakas hermostui, kun sanoin että liraus sitä alkoholia lasin pohjalle, kun se ei ole tarkka määritelmä. Että onko se vaikka puoli litraa?? Teki mieli sanoa että no ihan miten vaan, en tiiä sun pumpulipuikoistas mutta ei mun topsit kyllä mitään tamponeja ole.

Toisella kerralla jouduin asiakkaalle rautalangasta vääntämään, että talvipakkasilla sellofaaniin käärityt orkideat kuolla kupsahtavat kävelymatkan aikana. Ei se tätä herraa tuntunut vaivaavan, kun [i]ajatus on kuitenkin tärkein[/]. Mikä se semmoinen ajatus on, että annetaan lahjaksi jotain jonka saaja purkaa paketistaan ja saa tumpata suoraan roskiin tän antajan silmien alla.

Ajatus oli tärkein, eli e.v.v.v.k.

Vierailija
706/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä täytyy selittää, miksi toimeentulotukea on maksettu vain esimerkiksi 50 euroa, vaikka "kaikille kuuluu perusosa 490e". Tämä asia on asiakkaiden hirveän vaikea ymmärtää.

Tätä palstaa lukiessa ei yllätä yhtään. Aika moni tuntuu luulevan että toimeentulotuessa maksetaan ensin kaikki ja sen päälle annetaa 490e karkkirahaksi.

Vierailija
707/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin paikallisessa S-marketissa asiakkaana, ja olikohan minulla sitten farkut ja T-paita, joka oli vähän samaa sinistä kuin henkilökunnallakin. Joku naisasiakas tuli minulta kysymään, että missä hyllyssä mahtaa olla hiutaleet (tai joku vastaava tuote). Vastasin, että muistaakseni tuolla ja viittoilin kädellä, ja lisäsin että parempi varmistaa henkilökunnalta. Nainen taisi melkein heti tajuta, etten ollut henkilökuntaa ja punastellen poistui paikalta.

Vierailija
708/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen verkkokaupassa, jonka toimitusaika on suunnilleen 5 päivää. Silti saan viikoittain vihaisia puheluita siitä, miten toimitus voi kestää niin kauan. Vaikka kaikki mainitaan moneen kertaan tilausvaiheessa. Aina sama selitys siitä, miten kauppa  X toimittaa paketit vuorokaudessa. Vähintään kerran viikossa tulee yhteydenottopyyntö esimiehelle, koska Pirkko-Liisa TARVITSEEE!!! paketin vuorokaudessa perille. Millään ei mene ymmärrykseen, ettei tämä ole mahdollista. 

Millähän etanan kyydillä tämä kyseinen kauppa toimittaa tilauksensa jos matka Suomessa kestää viisi päivää?

eka päivä: tilaus tulee ja tulostetaan ja toimitetaan tavarankerääjälle

toka päivä: kerääjä kerää tilausten kamat, pakkaa laatikoihin ja laittaa pakettien päälle osoitetarrat yms. 

kolmas päivä: paketit kuskataan postiin

kolmas-neljäs-viides päivä: posti kuskaa paketit ja toimittaa joko automaattiin, perille tai konttorille riippuen paketin koosta ja siitä mitä asiakas on halunnut. 

Tätä prosessia voisi nopeuttaa ainakin sillä tavalla että paketit toimitettaisiin postiin välittömästi keräämiseen jälkeen eikä vasta seuraavana päivänä.

Jokaisen luulisi ymmärtävän, että liikkeillä on muitakin asiakkaita ja heidän tilauksiaan. Tuskin joka ikisen paketin kanssa juostaan erikseen postiin vaan yhden päivän paketit viedään kaikki yhdellä kertaa.

Vierailija
709/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakas oli tuohtunut, kun sähkölaskun eräpäivä oli osunut hänen kesälomansa ajalle. Kuulemma yritys ei saisi lähettää laskuja heinäkuussa, kun "kaikki on silloin lomalla". Totesin vaan, että kyllä me lähetämme laskut myös loma-aikaan. (Emme mitenkään pysty varmistamaan kaikkien kymmientuhansien asiakkaiden loma-aikoja ja muuttelemaan laskutusta sen mukaan).

Ei tietenkään mikään firma pysty laskutusta asiakkaiden loma-aikojen mukaan muuttelemaan, mutta hyvää palvelua olisi, että laskun ja eräpäivän välillä olisi niin pitkä aika, että loma ei haittaisi mitään: ehtisi maksaa loman jälkeen.

Miksi se pitää eräpäivänä maksaa? Ohjelmoi sen maksun valmiiksi eräpäivälle jos haluaa sen just sinä päivänä maksaa ja muuten maksaa heti pois.

Sehän tuossa kai ymmärtääkseni olikin se alkuperäinen ongelma, että jos lasku tulee loman aikana ja se eräpäiväkin on loman aikana. On tietenkin e-laskut sun muut, mutta ilmeisesti tuolla alkuperäisellä valittajalla ei sellaiset asiat olleet hallussa. Jos hän on vaikka koko lomansa matkoilla, niin palattuaan hän löytää laskun, jonka eräpäivä on jo mennyt. Tarpeeksi pitkä väli laskun saapumisen ja eräpäivän välillä olisi poistanut tuon koko ongelman.

Lasku pitää lähettää 2vkoa ennen eräpäivää. Sähköpostilaskussa saat siis heti jo tässä kohtaa 2vkoa armonaikaa. Eräpäivästä kun on kulunut 14 päivää, saa vasta lähettää maksullisen muistutuksen (5 euroa). Kuluttajalla on siis 1kk aikaa hoitaa laskunsa siitä hetkestä kun se on saapunut sähköpostiin. Jos tuohon pieneen aikaikkunaan ei ehdi, maksaa sitten sen vitosen siitä maksuajan pidennyksestä, eli muikkarikulun. Helppoa.

Totta, mutta eihän tuo muuta miksikään sitä, että vielä pitempi aikaikkuna olisi vielä parempaa palvelua. Eivätkä kaikki edes halua välttämättä lomallaan vilkuilla sähköpostia.

Vierailija
710/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas puhutaan asian vierestä. Asiakas kysyi Ph arvoa ja asiakaspalvelija käkättää vain veden pehmeydestä. Asiakas kysyy veden Ph arvoa ja asiakaspalvelia käkättää veden pehmeydestä - älysitkö sentin vertaa.

En älynnyt. Kaikki nuo arvot ja vähän muitakin arvoja päälle, löytyy NETISTÄ 5 sekunnissa. Kattokaa sieltä.

Soittakaa vain jos on oikeaa asiaa.

Minä kun luulin, että ne asiakaspalvelijat ovat olemassa sitä varten, että asiakas saa niiltä palvelua

Vierailija
711/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soittakaa vain jos on oikeaa asiaa.

Minä kun luulin, että ne asiakaspalvelijat ovat olemassa sitä varten, että asiakas saa niiltä palvelua

Tuohon kiteytyy tämän koko ketjun sisältö. Parempi otsikko ketjulle olisi "Asiakas on aina väärässä" tai "Pitäisikö niitä asiakkaita muka palvella?" Suomen kielestä joutaisi poistamaan koko asiakaspalvelija-sanan.

Vierailija
712/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän erehdyksesi. Hyvin yleinen harhaluulo muuten. Veetuilua varten ne siellä on, palvelun voit hoitaa itsepalveluna netissä.

Vierailija
713/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kypsä sianliha on väriltään harmahtavaa ja kun se myydään leikkelemuodossa, siihen lisätään nitriittiä, jotta se saisi punertavan sävyn. Siis kun mies pohti, että onkohan hänen kinkkupakkauksessaan jotain vikaa, kun siinä oli pieni harmaa läntti. Toki sai vaihtaa uuteen, mutta ajattelin vain ystävällisyyttäni kertoa, ettei ole syytä huoleen, jos joskus tulee vaikka jo avatussa paketissa vastaan siivu, joka ei ole täysin punainen.

Ja keski-ikäisen miehen vastaus tähän toki oli nuoremmalle naiselle se perus "älä höpötä" 😂 Mikä on mielestäni kummallista, onneksi vieressä ollut mies vahvisti väittämäni todeksi. No, en tiedä sitten onko yleisesti niin kummallinen asia, tähän asti vain olen luullut sen olevan itsestään selvää ainakin kaikille niille, jotka ovat joskus nähneet vaikka ihan naturellin kypsennetyn possupihvin, että se ei tosiaan ole punainen.

Vierailija
714/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitoalalla olen minäkin törmännyt muutamaan potilaaseen, joilla on ollut suuria vaikeuksia ymmärtää, miten tämä puoleisuus ts. oikea ja vasen määritellään. Ei se kohde muutu katsojan mukaan, kyllä ihmisen oikea käsi on hänen oikea kätensä, vaikka kuka katsoisi mistä suunnasta tahansa. Mitenkähän nämä selviytyvät liikenteessä tai muissa asioissa missä on oikea ja vasen?

Ei sille välttämättä oikein voi mitään. Olen (ymmärtääkseni) ihan normaaliälyinen ihminen, mutta vasemman ja oikean erottaminen on minulle vaikeaa. Pitää aina oikein miettiä. Tiedän, että oikea puoli on se, millä kirjoitan, mutta en osaa automaattisesti sanoa kumpi käsi se olikaan, vaan pitää miettiä muutama sekunti. Ja silti menee joskus väärin. Ilmansuuntien hahmottaminen on sen sijaan helppoa.

Suosittelen hankkimaan Volvo:n (rattia pidellessä tietää aina, kumpi on vasen, kumpi oikea) ;-)

Tai menemään kihloihin / naimisiin - sormus vasemmassa. Tai muuten vaan hankkimaan sormuksen itselleen vaikka sitten oikeaan käteen, niin tekee itselleen muistisäännön kumpi on kumpi.

Tai pitämään kelloa (vasemmassa) kädessä, jolloin tietää, kumpi on vasen.

Minä muuten lapsena tiesin, että vasen käteni on se jossa on arpi. Nyt taidan tietää muutenkin, mutta noin sen silloin opin ja hahmotin.

Tämä on muuten ylipäätään hauska ketju. Olen kiinnostunut ihmisistä ja heidän outouksistaan. Joistakin kyllä mietin ovatko vain pokkana menneet esittämään tyhmää. Esimerkiksi juoduista kaljoista rahat takaisin pahan olon takia.

Vierailija
715/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista riisiä ei ole olemassakaan.

Vierailija
716/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin paikallisessa S-marketissa asiakkaana, ja olikohan minulla sitten farkut ja T-paita, joka oli vähän samaa sinistä kuin henkilökunnallakin. Joku naisasiakas tuli minulta kysymään, että missä hyllyssä mahtaa olla hiutaleet (tai joku vastaava tuote). Vastasin, että muistaakseni tuolla ja viittoilin kädellä, ja lisäsin että parempi varmistaa henkilökunnalta. Nainen taisi melkein heti tajuta, etten ollut henkilökuntaa ja punastellen poistui paikalta.

Minä olin kerran ilman laukkua mustiin pukeutuneena tyyliin Andiamossa tai K-Kengässä (mikä nyt onkaan), yksi nainen sai hirmuisen hepulin kun en osannut hänelle kertoa jonkun kengän lestistä. Huuto alkoi jo kun sanoin "en tiedä", olisin kyllä jatkanut ", kun en ole töissä täällä". En tiedä edes hävettikö tätiä, kun jäi selvittelemään välikohtausta oikeiden työntekijöiden kanssa, itse totesin ettei minun sellaista tarvitse vapaapäivänäni kuunnella. :D

Vierailija
717/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kerran ilman laukkua mustiin pukeutuneena tyyliin Andiamossa tai K-Kengässä (mikä nyt onkaan), yksi nainen sai hirmuisen hepulin kun en osannut hänelle kertoa jonkun kengän lestistä. Huuto alkoi jo kun sanoin "en tiedä", olisin kyllä jatkanut ", kun en ole töissä täällä". En tiedä edes hävettikö tätiä, kun jäi selvittelemään välikohtausta oikeiden työntekijöiden kanssa, itse totesin ettei minun sellaista tarvitse vapaapäivänäni kuunnella. :D

Mä olin takavuosina töissä valtion virastotalossa ja joskus tuli asiaa toiseen virastoon samassa talossa, mihin tietty menin sisävaatteissa. Mulle alettiin huutaa, että en ota asiakkaita vastaan ja kävelen vain edestakaisin papreiden kanssa. No kylmän viileästi vastasin, että valitettavasti X-viraston tukityöllistettynä toimistotyöntekijänä voi ottaa tämän viraston asiakkaita vastaan.

Vierailija
718/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä Hennes & Mauritzilla. Siellä on käytössä klubikortti, jolle kerrytetään pisteitä tyylillä 1€=1 piste. Pisteillä voi sovelluksesta lunastaa alennuksia tuotteisiin, esimerkiksi 100 pistettä = saat -15% alennusta.

Muutamia kertoja asiakas yritti maksaa ostoksensa kertyneillä pisteillä!!! Minulla on nyt sata pistettä ja haluaisin maksaa ostokseni näillä pisteillä............ Joillekin oli todella vaikeaa hahmottaa miksi pisteillä ei voi maksaa ostoksia........

Samassa firmassa törmäsin myös asiakkaisiin jotka eivät esimerkiksi osanneet ostaa oikeankokoisia sukkia itselleen, tai vielä useammin lasten vanhempiin joilla ei ollut mitään tietoa minkä kokoisia vaatteita omat lapset käyttävät. Haloo!! Ei se paljon lapsen koosta kerro jos sanoo että"sellainen 10-vuotias aika perus lapsi". Onhan sillä muksulla vaatteet päällä, katso siitä kokolapusta niin on paljon helpompaa.

Vierailija
719/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli mallikappaleena eräs kaappi, jossa oli pienen pieni klommo alanurkassa. Siksi se olikin otettu mallikappaleeksi, kun ei voinut täydellä hinnalla myydä. No sitten eräs asiakas halusi ostaa kaapin. Eikä tietenkään ollut varaa maksaa koko kaapin hintaa, kysyikin, saisiko tuon klommoisen mallikappaleen alennuksella. No hellyin ja ajattelin, että hyvähän että tavara kiertää. Annoin asiakkaalle niin ison alen (muistaakseni ensin 60%, sitten lisäneuvotteluiden jälkeen lopulta noin 70%), että käytännössä asiakas olisi maksanut vain tukkuhinnan.  No tämähän ei riittänyt, asiakas alkoi kärttää, että eikö ole vain kaupalle huono, että tavara seivoo ja että anna nyt vielä lisäalea. Siinä sitten selitin, että on mallikappaleillakin meille arvo ja on mallikappaleita oltava näytillä asiakkaille "seisomassa" myös. Tätä ei ymmärtänyt, ei millään. Lähti ostamatta kaappia. Ei voi kuin ihmetellä, olisi ollut aika superdiili asiakkaalle ostaa laadukas kaappi tukkuhintaan, pientä klommoa ei edes nähnyt kuin läheltä tarkastelemalla. 

Oispa ollut mahtava ale. Itse ainakin kyselen hieman viottuneita mallikappaleita alennuksella ja 70 % alea en muista koskaan tarjottaneen. Pitääpä muistaa että tuo on se tukkuhinta.

Vierailija
720/4751 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oudoin mutta tuhauttavin on selittää (yleensä) kiinalaiselle turistille että a) minä en voi "laittaa" revontulia päälle, ja b) jos on pilvistä, revontulia ei yksinkertaisesti voi nähdä. Eivät myöskään ymmärrä ettei ole mitään paikkaa, johon niitä mennään katsomaan, ja jossa ne näkyvät aina.

Safarioppaan työ on suhteellisen mielenkiintoista.