Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Terveydenhoitoalalla olen minäkin törmännyt muutamaan potilaaseen, joilla on ollut suuria vaikeuksia ymmärtää, miten tämä puoleisuus ts. oikea ja vasen määritellään. Ei se kohde muutu katsojan mukaan, kyllä ihmisen oikea käsi on hänen oikea kätensä, vaikka kuka katsoisi mistä suunnasta tahansa. Mitenkähän nämä selviytyvät liikenteessä tai muissa asioissa missä on oikea ja vasen?
Vierailija kirjoitti:
Olemme maalausfirma, mutta emme tee kotiin taideteoksia.
Miksi ette?
Brazilialaisille turisteille missä on lähin solarium.
Asiakas varasi aikaa viipalekuvaukseen. Hän kertoi tutkimuksen jännittävän häntä kovasti. Kerroin hänelle tutkimuksesta, ja lopulta kävi ilmi, mikä hänen huolensa oli. Hän kysyi aivan vakavissaan, että laitatteko te ne viipaleet varmasti oikein takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuuluu lounasruokaan kahvi, erikseen maksaa 1,20€ Yksi vanhempi äijä kysyi saako kahvin tilalle eskimopuikon kun se maksaa euron. No kun ei saa, enkä minä voi siitä päättää. Jaksoi hokea siinä yhden puoli tuntia "Mikä logiikka sulla tyttö on, kun tuo jäätelö on halvempi kuin kahvi, tehän tienaisitte rahaa" Ei toimi ihan noin...
En kyllä tajua miksi ette antaneet puikkoa miehelle.
Haloo? Se kahvi on ravintolalle käytännössä ilmaista toisin kuin tukusta tilattavat jäätelöpuikot
Mistä ihmeestä saan meidänkin ravintolaan tilattua ilmaista kahvia??
Toki, itse olisin jädepuikon antanut ottaa, mutta säännöt on sääntöjä ja joissain paikoissa kireät...
Olin töissä ruokakaupassa. Asiakas halusi rahat takaisin aiemmin ostamistaan oluista. Oli kuulema tullut huono olo, kun oli juonut repullisen olutta. Ei ymmärtänyt etten voi palauttaa rahoja kaljoista ja että niissä ei ollut mitään vikaa vaan piti päästä kauppiaan puheille. Ei sittenkään yllätys yllätys saanut rahoja takaisin jo juoduista oluista. Tällä periaatteella Alkossa riittäisi rahojen takaisinvaatijoita....
Asiakas on kadottanut nettikaupastamme tilaamansa tuotteen ja pyytää korvaavaa tilalle. Kun kerron, että uudesta tuotteesta pitäisi sitten maksaa sama hinta, asiakas raivostuu ja vaatii jo maksamastaan ja kadottamastaan tuotteesta rahoja takaisin.
Asiakas on tilannut tuotteen, joka 3kk myöhemmin on erään kampanjan kautta alennuksessa. Asiakas soittaa ja pyytää palauttamaan tililleen hänen maksamansa summan ja alehinnan erotuksen.
Tilaus on tehty ja tuote lähetetty asiakkaalle kirjepostina perjantaina. Asiakas on viikonlopun aikana laittanut vihaista sähköpostia "viivästyneestä toimituksesta". Ei suostu myöskään ymmärtämään miksen voi jäljittää missä hänen lähetyksensä menee.
Asiakas väittää meidän veloittaneen tuotteen hinnan häneltä kahdesti, ja laittaa "todisteena" sähköpostin liitteeksi kuvakaappaukset verkkopankin tilitapahtumista. Toinen veloitus yrityksemme ja toinen samalla summalla tehty ostos täysin eri firmasta. Ei suostu ymmärtämään selitystä, vaatii vain "toisen veloituksen" palauttamista ja uhkailee tekevänsä rikossyytteen petoksesta.
Tiedä sitten ovatko nämä tyhmiä vai kaikkensa yrittäviä huijareita.
Hamppi kirjoitti:
Olin nuorempana pikaruokaravintolassa töissä. Lähes aina, kun olin iltavuorossa ja suljimme esim. klo 20, tulee asiakas ovista sisään muutamaa minuuttia ennen sulkemista ja haluaa vielä tilata ruokaa. Siinä sai useaan otteeseen selittää, miksi en enää ehdi valmistaa asiakkaan halumaa tilausta muutamassa minuutissa. Olemme auki 20 asti, mikä tarkoittaa että ovet suljetaan silloin. Tätä oli monen todella vaikea ymmärtää, eihän se viiden minuutin yliaika omaa maailmaa kaada. Mutta kun on tietty aika, esim meillä oli 30min, milloin pitää kaikki siivoukset yms saada tehtyä sulkemisen jälkeen, viisi minuuttia on paljon.
Voi kun ravintolat ymmärtäisivät ilmoittaa sen ajan, jolloin keittiö menee kiinni. Ei asiakkaan asia ole tietää, kauanko siivoamiseen menee.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitoalalla olen minäkin törmännyt muutamaan potilaaseen, joilla on ollut suuria vaikeuksia ymmärtää, miten tämä puoleisuus ts. oikea ja vasen määritellään. Ei se kohde muutu katsojan mukaan, kyllä ihmisen oikea käsi on hänen oikea kätensä, vaikka kuka katsoisi mistä suunnasta tahansa. Mitenkähän nämä selviytyvät liikenteessä tai muissa asioissa missä on oikea ja vasen?
Ei sille välttämättä oikein voi mitään. Olen (ymmärtääkseni) ihan normaaliälyinen ihminen, mutta vasemman ja oikean erottaminen on minulle vaikeaa. Pitää aina oikein miettiä. Tiedän, että oikea puoli on se, millä kirjoitan, mutta en osaa automaattisesti sanoa kumpi käsi se olikaan, vaan pitää miettiä muutama sekunti. Ja silti menee joskus väärin. Ilmansuuntien hahmottaminen on sen sijaan helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin tilausta vastaan lääkärismieheltä, halusi ostaa jotain pientä suolaista ja makeaa tilaisuuteen. Halusi kahta suolaista ja yhden makean tuotteen ja kyseli jokaisen kohdalla paljonko hän tilaa niitä. Siiiiiis ihan niin monta kuin haluaa, ainakin 1 kpl per naama voisi olla kiva kaikkien osallistujien kannalta 😁 Ja sitten siinä vaiheessa kun olisin ottanut yhteystiedot ylös ja tilauksen ajankohtaa koskevat tiedot, olikin miehellä kiire ja otti puhelinnumeron mukaansa johon ottaa yhteyttä. Onneksi en kovin usein joudu tilauksia ottamaan vastaan, aina yhtä hämmentäviä tapauksia :D
Ammattimaisen konditoriatyöntekijän kyllä pitäisi osata neuvoa asiaksta siinä, kuinka monta kakkua tms. on hyvä tilata x määrää vieraita varten. Nyt kannattaisi sinunkin pyytää joltakulta apua tähän, jos et vielä yksin osaa arvioida.
Ai näin moni tykkääjä ei ymmärrä lukemaansa? Kirjoittaja oli neuvonut, mutta mies oli poistunut paikalta niin että tilaus jäi kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin tilausta vastaan lääkärismieheltä, halusi ostaa jotain pientä suolaista ja makeaa tilaisuuteen. Halusi kahta suolaista ja yhden makean tuotteen ja kyseli jokaisen kohdalla paljonko hän tilaa niitä. Siiiiiis ihan niin monta kuin haluaa, ainakin 1 kpl per naama voisi olla kiva kaikkien osallistujien kannalta 😁 Ja sitten siinä vaiheessa kun olisin ottanut yhteystiedot ylös ja tilauksen ajankohtaa koskevat tiedot, olikin miehellä kiire ja otti puhelinnumeron mukaansa johon ottaa yhteyttä. Onneksi en kovin usein joudu tilauksia ottamaan vastaan, aina yhtä hämmentäviä tapauksia :D
Yleensä pitopalvelun järjestäjillä on kokemusta menekistä joten mielestäni ihan asiallinen kysely.
Ja lisää väkeä, jolta olennainen menee ohi...
Minun olisi pitänyt tehdä keski-ikäiselle miehelle ihan oma uniikki puhelinliittymä.
Asiakas : Miksi minun puhelinliittymä on niin kallis, maksaa 5e/kk ja en kyllä puhu niin paljoa.
Minä: Se on tällä hetkellä halvin liittymämme, tietääkseni muillakaan operaattoreilla ei ole sen edullisempia.
Asiakas: Jaa, minä haluan että se maksaa 1e/kk.
Minä: Valitettavasti en pysty alentamaan hintaa.
Asiakas: Tai no mielellään saisi maksaa maksimissaan 50snt kuussa.
Minä: Edelleenkään meillä ei ole sellaista liittymää, tämä teillä käytössä oleva 5e liittymä on edullisin.
Asikas: NO SILLOIN SUN PITÄÄ TEHDÄ SELLAINEN!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen verkkokaupassa, jonka toimitusaika on suunnilleen 5 päivää. Silti saan viikoittain vihaisia puheluita siitä, miten toimitus voi kestää niin kauan. Vaikka kaikki mainitaan moneen kertaan tilausvaiheessa. Aina sama selitys siitä, miten kauppa X toimittaa paketit vuorokaudessa. Vähintään kerran viikossa tulee yhteydenottopyyntö esimiehelle, koska Pirkko-Liisa TARVITSEEE!!! paketin vuorokaudessa perille. Millään ei mene ymmärrykseen, ettei tämä ole mahdollista.
Millähän etanan kyydillä tämä kyseinen kauppa toimittaa tilauksensa jos matka Suomessa kestää viisi päivää?
eka päivä: tilaus tulee ja tulostetaan ja toimitetaan tavarankerääjälle
toka päivä: kerääjä kerää tilausten kamat, pakkaa laatikoihin ja laittaa pakettien päälle osoitetarrat yms.
kolmas päivä: paketit kuskataan postiin
kolmas-neljäs-viides päivä: posti kuskaa paketit ja toimittaa joko automaattiin, perille tai konttorille riippuen paketin koosta ja siitä mitä asiakas on halunnut.
No teidän verkkokauppanne tulee kuolemaan. Oikeasti homma nykyaikaisessa verkkokaupassa menee näin:
eka päivä: tilaus tulee jolloin se siirtyy säköisesti kerääjälle (esim. tabletti tai jotain ammattimaisempaa), kerääjä kerää tavarat ja pakkaa ne ja ne laitetaan välittömästi esim. postille. Tai toimivassa hommassa ihan mille tahansa muulle firmalle kuin postille. Kuljetus sitten vie ehkä sen yhden yön jolloin tavara on perillä seuraavaksi päiväksi.
toka päivä: asiakas on tyytyväinen. Jos toimitus ei tullut postin kautta.
Mietipä että isoimmissa kaupungeissa Amazon lupaa kotiin toimituksen tilauksesta parissa tunnissa. Tosin ei eksoottisemmille tuotteille jotka joudutaan hakemaan kauemmasta varastosta joten menee yön yli.
Siis tottakai tilaus kannattaisi saada lähtemäänkin saman päivän aikana mutta tuo oli versio tällaisesta harrastelijaverkkokaupasta joka tosiaan tulee menemään nurin heti kun joku vakavastiotettava kilpailija rupeaa myymään samaa kamaa sekä halvemmalla että nopeammin.
Tämä verkkokaupanpitäjä (tai joku trolli) jänkkäsi tuossa vastaan että kun heidän toimitusaikansa on 5 päivää ja asiakkaan on vaan syytä siihen sopeutua ja piste. Tuo on niin surkea asenne että ehkä helpompi lopettaa yrittäminen heti kuin vasta sitten kun on mennyt rahat ja omaisuus.
Mitä ihmeen verkkokauppoja te oikeen käytätte? Itse tilaan usein esim. XXL:stä, viimeski Stadumista, välillä käytän Dermosilia ja pari viikkoa sitten Saippuapajalta. Jokaisessa kaupassa on kestänyt 5 arkipäivää tuotteen saapumisessa, Stadiumin toimituksessa taisi mennä 7 tai 8. Mitä ihmeellistä siinä on?
Voihan se kestää mutta tuskin siksi, että toimittaminen tapahtuu niin typerällä tavalla kuin tuossa kuvailtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sille välttämättä oikein voi mitään. Olen (ymmärtääkseni) ihan normaaliälyinen ihminen, mutta vasemman ja oikean erottaminen on minulle vaikeaa. Pitää aina oikein miettiä. Tiedän, että oikea puoli on se, millä kirjoitan, mutta en osaa automaattisesti sanoa kumpi käsi se olikaan, vaan pitää miettiä muutama sekunti. Ja silti menee joskus väärin. Ilmansuuntien hahmottaminen on sen sijaan helppoa.
Sama vika. Mä hahmotan puolet jotenkin kehon kautta, käsitteinä ne taas on hankalia. Tai siis sillä käsitteellä ei ole suoraa yhteyttä siihen keholliseen kokemukseen. Eli hahmotan helposti vaikkapa liikenteessä, mistä suunnasta tulevia mun pitää väistää, mutta koen senkin kehon kautta... jos taas joku sanoo, että käänny oikealla, en heti hahmota, kumpi suunta se on. Vaikea selittää, mutta tunnistan kehon puolet jotenkin esikielellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas halusi ja sai lopulta itsellensä yleisen edunvalvojan talousasioita hoitamaan. Hoitamaan siis laskun maksut ja tuen haut.
Vilpitön asiakkaan ihmetys oli suuri, kun seuraavana viikkona tuli asioimaan ja ilmoitti, että ei pääse enää nettipankkiin/tilille rahoihinsa käsiksi.
Meni tovi selittää, että niin sen kuuluu mennäkin. Edunvalvoja hoitaa raha-asiat nyt ja on ottanut varat hallintaan jne.
Oli oikeasti luullut, että edunvalvoja maksaa ne hänen laskunsa ja hakee tuet, asiakkaan sitten saadessa jatkossa käyttää niitä omia rahojaan muihin kivempiin asioihin. Kuvitteli siis, että laskut hoidellaan joistain muista rahoista.
Positiivista tässä on se, että hänellä on nyt edunvalvoja... Selkeästi tuli tarpeeseen.
Kyllä edunvalvottavakin saa tehdä ostoksia ja käyttää rahojaan, jos toimintakelpoisuutta ei ole rajoitettu (HAR-merkintä luottotiedoissa). Yleisin edunvalvonnan muoto (HAE-merkintä) ei rajoita edunvalvottavan rahan käyttöä pelkästään edunvalvojalle. Toki EV voi antaa edunvalvottavalle esim. tietyn summan rahaa käyttöön per kuukausi ja vuositilit ym. on tehtävä. Jo normaali edunvalvonta on haastavaa saada, toimintakelpoisuuden rajoittamiseen vaaditaan sitten jo todella onnettomat älynlahjat/paha sairaus/erityisen huono rahankäytöntaju jne.
Useammin kuin kerran olen joutunut Kuninkaalliselle Asiakkaalle selittämään että en minä voi keretä piikomaan ja palvelemaan koska on sometus kesken
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuuluu lounasruokaan kahvi, erikseen maksaa 1,20€ Yksi vanhempi äijä kysyi saako kahvin tilalle eskimopuikon kun se maksaa euron. No kun ei saa, enkä minä voi siitä päättää. Jaksoi hokea siinä yhden puoli tuntia "Mikä logiikka sulla tyttö on, kun tuo jäätelö on halvempi kuin kahvi, tehän tienaisitte rahaa" Ei toimi ihan noin...
En kyllä tajua miksi ette antaneet puikkoa miehelle.
Haloo? Se kahvi on ravintolalle käytännössä ilmaista toisin kuin tukusta tilattavat jäätelöpuikot
Mistä ihmeestä saan meidänkin ravintolaan tilattua ilmaista kahvia??
Toki, itse olisin jädepuikon antanut ottaa, mutta säännöt on sääntöjä ja joissain paikoissa kireät...
Ja sitten selittänyt pomolle, miksi inventaariossa puuttuu jäätelöä, ja miksi osa asiakkaista väittää, että kahvin tilalla saa jäätelöä.
Kahvi on jäätelöön verrattuna liki ilmaista, sitä heitetään litratolkulla poiskin, jäätelöpuikkoja ei. Ja myyntikatteessa kyllä näkyy, milloin on jouduttu heittämään vaikka jäätelöpuikkoja pois tai milloin niitä on kadonnut inventaariossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas halusi ja sai lopulta itsellensä yleisen edunvalvojan talousasioita hoitamaan. Hoitamaan siis laskun maksut ja tuen haut.
Vilpitön asiakkaan ihmetys oli suuri, kun seuraavana viikkona tuli asioimaan ja ilmoitti, että ei pääse enää nettipankkiin/tilille rahoihinsa käsiksi.
Meni tovi selittää, että niin sen kuuluu mennäkin. Edunvalvoja hoitaa raha-asiat nyt ja on ottanut varat hallintaan jne.
Oli oikeasti luullut, että edunvalvoja maksaa ne hänen laskunsa ja hakee tuet, asiakkaan sitten saadessa jatkossa käyttää niitä omia rahojaan muihin kivempiin asioihin. Kuvitteli siis, että laskut hoidellaan joistain muista rahoista.
Positiivista tässä on se, että hänellä on nyt edunvalvoja... Selkeästi tuli tarpeeseen.
Joku kysyi olenko sossun roolissa tässä hommassa. En ole.
Joo, tarpeeseen tuli. Hommahan jatkui niin, että asiakkaalle avattiin erillinen käyttövaratili edunvalvojan toimesta. Sinne sopivat asiakkaan tuloihin nähden sopivan summan, joka menee tilille viikoittain maanantaisin; asiakas voi käyttää kaikki tai olla käyttämättä. Muut varat on turvassa edunvalvojan takana, joka huolehti että laskut tuli niistä jatkossa maksettua ja ulosottoon kertyneet velat pikkuhiljaa lyhennettyä ja rästissä olleet tuet takautuvasti haettua niin pitkälle kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntien kirjaaminen tuntuu olevan joillekin aivan ylitsepääsemätön ongelma. Törmään jatkuvasti siihen, että ei osata merkata tunteja oikein. Kun ollaan oltu töissä kahdeksan tuntia ja viisikymmentä minuuttia, merkataan 8.50h ja puoli tuntia taas merkataan 0.30, Vartti 0.15 jne... Sitten ihmetellään niitä yhteen laskettaessa että mikä tässä nyt mättää.
Osa ei tunnu millään ymmärtävän, että tunnista puolikas on 0.5 eikä 0.3.Eikös niissä töissä missä tunnit täytyy kellottaa niin ole käytössä jonkinsorttinen kellokorttijärjestelmä joka automaattisesti merkitsee tunnit ylös? Missä enään tarvitsee käsin laittaa työtunteja ylös?
Monessakin paikassa kirjataan paperille ja papautetaan. Ja lisäksi osa seuraa tuntejaan kellokortista huolimatta laskemalla itse paperille, sitten ihmetellään kun itse saadaan eri luku, vaikka ollaan joka päivä merkattu tunnit ylös.
Kaikissa paikoissa, joissa asiakas saa laskun käytetyn ajan mukaan, täytyy tunnit kirjata ylös. Mistäpä laskutus muuten tietäisi miten paljon laskuttaa? Samoin jos työaika on joustava, mistä palkanmaksu tietää, monestako tunnista tässä kuussa palkka maksetaan, jos ei tunteja kirjata ylös. En tiedä yhtään toimistoa, missä olisi kellokortti, kai sellaisiakin voi olla.
Minulla on joka ikisessä työpaikassa ollut kellokortti, alkaen 80 -luvulta tähän päivään. Ennen se oli mekaaninen, pahvikortti laitettiin leimauslaitteeseen. Nykyään digitaalinen, näytetään lätkää ja valitaan sisään tai ulos -painikkeilla. Kas kun on liukuva työaika, liukuma pari tuntia aamulla ja pari illalla, tuo on helpoin tapa laskea saldo.
Aina löytyy selityksia sille miksei jotain asiaa kerta kaikkiaan voi tehdä paremmin.
Ne pärjäävät, jotka keskittyvät miettimään, miten voisi parantaa, eikä miksi ei voi. Onnea valitsemallesi tielle.