Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Seuraavat tilanteet:
- Asiakas on tiedustellut tuotetta x ja hänelle on kerrottu, että vielä löytyy noin 5 kpl. Kyseessä suosittu ja erittäin kysytty tyote jonka asiakas itsekin maininnut tiedustellessaan. Ei tee varausta, tilausta vaan haluaa vielä miettiä kun on niin tyyristä. On yhteydessä uudestaan kuukauden kuluttua ja kappas kun tuotetta ei enää ole. Saa tajuttoman raivarin, haukkuu kaikki ja vaatii saada hyvitystä koska tuote on juuri se Kullervo-Angervon ykköslahjatoive ja on yrityksen vika jos synttärit menevät pilalle. Asiaa yritetty selittää asiakkaalle pariinkin otteeseen ja myös mainittu, että postissa tuote ei olisi edes ehtinyt seuraavaksi päiväksi... Ei mennyt jakeluun.
- Asiakas on olettanut, että kivijalka myymälä on avoinna täsmälleen samoihin kellonaikoihin kuin toinen kilpaileva yritys. Ei ollut tarkastanut asiaa ja olettamuksen perusteella kertomansa mukaan ajanut yli 100km suuntaansa turhaa. Hyvityksiä piti tietenkin saada ja vaikka kuinka tilannetta yritti selventää asiakkaalle niin ei mennyt perille. Kirosanatkin muuttuivat toiselle kotimaiselle kun suomeksi noitumalla ei irronnut lahjakortteja yms.
- Asiakas tilannut jotain osamaksulla/luotolla ja maksusopimus on luotu rahoitusyhtiö x:n kanssa. Lasku mennyt muistutusten ja perinnän kautta ulosottoon jo reilut puoli vuotta sitten. Asiakas soittaa yritykseen josta on tilaillut ja vaatii ulosottorekisterin nollausta koska eihän hän nyt voinut maksaa koska bestiksen polttarit imivät ensin kaikki rahat, sitten piti ostaa häihin uusi mekko ja sitten piti maksaa aiempia osamaksuja jne. Tilanne selitetään asiakkaalle ja yritetään ohjata oikeaan paikkaan asioimaan. Ei käy (tietenkään) ja sitten sateleekin uhkauksia. Taaskaan asiakkaan äly ei vienyt asiaa maaliin tai edes eteenpäin.
- Asiakas tiedustelee tuotetta x ja kyseinen yritys ei myy sitä, ei ole koskaan myynytkään. Ehdotat jos asiakas kysyisi muualta ja mainitset jopa pari kilpailijaa joilta voisi löytyä. Asiakas suuttuu ja vaatii, että tuote on nyt saatava eikä enää muualta jaksa kysellä joten tämän ensimmäisen yrityksen tulee nyt järjestää tavalla tai toisella tuote hänelle. Ei onnistu ja asiakas päättää ottaa elämäntehtäväkseen tuhota tämän yrityksen ja hommata typerälle asiakaspalvelijalle potkut.
- Asiakas tulee väärään yritykseen asiansa kanssa. Esim. kävelee elektroniikkaliikkeeseen vaikka olisi ostamassa kukka-asetelmaa. Asiakasta yritetään mahdollisimman kunnioittavasti ohjata muualle ja kerrotaan, että valitettavasti valikoimaan ei kuulu kukka-asetelmat tai muutkaan floristipuolen palvelut. Taas hieman huutoa kuinka yritys "huijaa" asiakkaita sijainnillaan joka sopisi paremmin kukkakaupalle ja yrityksen somistus on tismalleen samoja värejä käyttävä kuin asiakkaan kanta-kukkakaupan.
Vierailija kirjoitti:
Että vartiointifirma ei tarjoa "perintäpalveluita" ja lähetä "isoja pelottavia miehiä" perimään velkää kaveriltasi vaikka maksaisit mitä.
Eikös tämä olisi hyvä sivubisnes? Vartijoilla on niin huonot palkat.
Palomiehetkin aikoinaan kantoivat pianoja kun maksoi pimeästi. En tiedä miten nykyään.
Jos puhelimesta loppuu akku, niin siihen soittaessa se ei soi. Oli yllättynyt, kun puhelimen laitto lataukseen auttoi ongelmaan.
Olen itse varmaan ollut tällainen idioottiasiakas ainakin kerran, kun sain puhelinfirmalta nollan euron laskun. Olin siirtymässä e-laskuun, mutta sen kuluvan kk:n lasku tietenkin vielä tuli paperisena. Epähuomiossa maksoin sen kahdesti (olin unohtanut merkata paperilaskun maksetuksi kynällä niin kuin yleensä teen), niin olin seuraavassa kuussa vähän hölmistynyt kun verkkopankkiin laskua ei kuulunut mutta tuli nollan euron paperilasku.
En toki ollut epäystävällinen, mutta halusin kunnon varmistuksen etten joutuisi esim. maksamaan paperilaskun lähetysmaksua (siksi siirryinkin e-laskuun, kun se tuli maksulliseksi) ja että kyseessä ei ollut jokin lyöntivirhe jossain, kun nollan euron laskussa oli kuitenkin eräpäivä ja varoitus perintään menosta jos sitä ei makseta, jne. Olen kerran aiemmin saanut 10:n laskun lyöntivirheellä nollan euron laskuna, mutta silloin sentään tiesin minkä suuruinen sen piti olla, joten halusin olla varma asiasta.
Lopulta aspa sai minut vakuutettua että ko. laskun saattoi jättää huomiotta ja ettei siitä koituisi minulle lisäkuluja, koska kyseessä oli heidän automaattisen laskutusjärjestelmänsä omituisuus, ja että jos seuraavan kuun lasku ei tullut suoraan verkkopankkiin niin sitten kannattaa ottaa heihin yhteyttä.
Laitoin palautekyselyyn täyden arvosanan ja vielä kiitokset että aspa jaksoi asian selvittää perinjuurin. En tiedä oliko se hänelle omituisin asia mutta ainakin näin asiakkaana se oli omituisin asia mitä asiakaspalvelija on koskaan joutunut minulle selittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen verkkokaupassa, jonka toimitusaika on suunnilleen 5 päivää. Silti saan viikoittain vihaisia puheluita siitä, miten toimitus voi kestää niin kauan. Vaikka kaikki mainitaan moneen kertaan tilausvaiheessa. Aina sama selitys siitä, miten kauppa X toimittaa paketit vuorokaudessa. Vähintään kerran viikossa tulee yhteydenottopyyntö esimiehelle, koska Pirkko-Liisa TARVITSEEE!!! paketin vuorokaudessa perille. Millään ei mene ymmärrykseen, ettei tämä ole mahdollista.
Millähän etanan kyydillä tämä kyseinen kauppa toimittaa tilauksensa jos matka Suomessa kestää viisi päivää?
eka päivä: tilaus tulee ja tulostetaan ja toimitetaan tavarankerääjälle
toka päivä: kerääjä kerää tilausten kamat, pakkaa laatikoihin ja laittaa pakettien päälle osoitetarrat yms.
kolmas päivä: paketit kuskataan postiin
kolmas-neljäs-viides päivä: posti kuskaa paketit ja toimittaa joko automaattiin, perille tai konttorille riippuen paketin koosta ja siitä mitä asiakas on halunnut.
Tätä prosessia voisi nopeuttaa ainakin sillä tavalla että paketit toimitettaisiin postiin välittömästi keräämiseen jälkeen eikä vasta seuraavana päivänä.
Ja tämähän ei ainakaan kaikissa paikoissa toimi niin että yritys toimittaa postiin. Meidän verkkokaupassa postin kuljetus käy hakemassa lavakaupalla paketteja arkisin. Harvemmassa yrityksessä on resursseja (lieneekö edes mahdollista ulkopuolisen toimittaa suoraan postin lajittelukeskukseen lavoja). 🤔
Pari päivää sitten kysyin kysymyksen, jonka muistin nähneeni tässä ketjussa (tai vastaavassa). Etsin Prisman hevi-osastolla myyjää, ja siinä näytti notkuilevan teini musta t-paita päällään. Kysyin, onko hän töissä täällä. Oikea vastaus olisi kuulemma Ei, kun mä muuten vaan notkun täällä.
No, hän vastasi kuitenkin myöntävästi, ja sain asiani hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
kun asiakas toi kopioitavaksi A4 kokoisen tekstipaperin ja halusi että suurennan tekstin mutta sille yhdelle A4:lle edelleen..
Olisit tehnyt näin:
Jaetaan se A4 kahdeksi A5 -kokoiseksi alueeksi.
Suurennat kummankin alueen 41% eli A5 -> A4.
Toinen alue suurennetaan A4 -arkin puolelle A, ja toinen sen saman B.
Nyt teksti on suurempaa, mutta mahtuu silti A4 -arkille hyödyntämällä sen molemmat puolet vain yhden puolen sijasta.
Kas, kun se asiakas ei ehdottanut samaa ratkaisua !
Vierailija kirjoitti:
Kirjaston asiakas opasti, että kirjoja pitäisi olla vain keskihyllyillä, ei ollenkaan ylhäällä ja alhaalla, mistä niitä on niin hankala ottaa. Sanoin, että kunnan päättäjille voi esittää toiveita kirjaston tilamäärärahojen kasvattamiseksi, niin saadaan hankittua kolminkertainen ala tilaa kirjahyllyille.
Hahaha, no Oodista vois sitten helposti säästää, kun laitettais kirjoja yli 130 sentin korkeudelle!
Että jos (avaamattomasta) tuotepakkauksesta puuttuu jokin osa, myyjämme eivät ole varkaita, vaan siinä on sattunut ihan inhimillinen pakkausvirhe. Ei auttanut. Haukut tuli.
Pitipä kerran pikkujoulun aikaan selittää semmoinenkin, että jalkakäytävän hiekoittaminen ei kuulu taksin toimenkuvaan. Minkä minä sille voin, että on liukasta? Pitäisikö olla lapio ja sorasäkki peräkontissa?
En ollut tässä asiakaspalvelijana, mutta kuulin kaiken koska olin seuraavana jonossa. Olimme kirjautumassa sisään Hämeenlinnan Sokos-hotelliin. Edellä jonossa ollut noin kolmikymppinen pariskunta oli varannut huoneen, mutta varausta ei löytynyt miehen nimellä. Sitten kokeiltiin naisen nimeä, ei löytynyt, sitten pähkäiltiin mikä voisi olla vikana. Respan asiakaspalvelijan mukaan kaikkien varausten pitäisi näkyä koneella. Yritti kysyä varausnumeroa, sitä ei löytynyt. Pariskunnan miehen ääni alkoi nousta koko ajan kovemmaksi ja kielenkäyttö törkeämmäksi. Vihdoin pariskunnan nainen kysyi "Siis onhan tää Scandic-hotelli?". Missä vaiheessa selvisi että olivat täysin väärässä hotellissa ja varaus oli Scandiciin. Poistuivat vähin äänin. Mitään anteeksipyyntöä riehumisesta ei tietenkään aspalle tullut.
Vierailija kirjoitti:
En ollut tässä asiakaspalvelijana, mutta kuulin kaiken koska olin seuraavana jonossa. Olimme kirjautumassa sisään Hämeenlinnan Sokos-hotelliin. Edellä jonossa ollut noin kolmikymppinen pariskunta oli varannut huoneen, mutta varausta ei löytynyt miehen nimellä. Sitten kokeiltiin naisen nimeä, ei löytynyt, sitten pähkäiltiin mikä voisi olla vikana. Respan asiakaspalvelijan mukaan kaikkien varausten pitäisi näkyä koneella. Yritti kysyä varausnumeroa, sitä ei löytynyt. Pariskunnan miehen ääni alkoi nousta koko ajan kovemmaksi ja kielenkäyttö törkeämmäksi. Vihdoin pariskunnan nainen kysyi "Siis onhan tää Scandic-hotelli?". Missä vaiheessa selvisi että olivat täysin väärässä hotellissa ja varaus oli Scandiciin. Poistuivat vähin äänin. Mitään anteeksipyyntöä riehumisesta ei tietenkään aspalle tullut.
Ei tuollaiset riehujat yleensä mitään anteeksipyyntljä esitä, vaikka olisi ihan selkeästi oma moka. Vielä usein alkavat vielä syyttämään muita tyyliin "oishan teidän pitänyt tajuta" Siis tajuta mitä? :D
Ei ollut vain tämä yksittäinen asiakas, vaan olen törmännyt useammankin kerran ihmisiin, ketkä eivät tiedä miten esim. päiviä lasketaan.
Asiakas soittaa ja kertoo, että tilaus on "ollut matkalla jo neljä päivää" vaikka arvioitu toimitusaika oli 3 työpäivää. Katselin asiakkaan tietoja ja näin, että tilaus oltiin tehty tiistaina, nyt oli perjantaiaamu. Siis mainitsin, että nyt eletään tosiaan kolmatta päivää tilauksesta, todennäköisesti tulee tänään.
Asiakas kivenkovaan väittää, että "Etkö osaa laskea? Tiistai, keskiviikko, torstai, perjantai! NELJÄ!". Tässä sitten käytiin pitkän keskustelun päätteeksi ihan päivä kerrallaan asia läpi: kuinka monta päivää on tiistaista keskiviikkoonn? Yksi. Entä sitten torstaihin? Kaksi. No entä perjantaihin? "Kolme... eiku MITÄ EI!!" Tilanteen teki koomisemmaksi vielä se, että tilaus oltiin tehty myöhään illalla, eli kai nyt siis hänen logiikkansa mukaan vaikka ti klo 23:59 tehty tilaus on klo 00:01 ollut liikkeellä kaksi päivää koska "tiistai, keskiviikko! KAKSI!"
Sama kuukausien kanssa, moni luulee, että vaikka tammikuusta maaliskuuhun on kolme kuukautta. Ei ole, vaan on kaksi. Tässä vielä luulisi helpottavan se, että kuukausilla on numerot, mutta ei.
Ymmärrän siis jonkun hetkellisen nyrjähdyksen aivoissa, jossain aamupöhnässä, jolle sitten voidaan hyväntahtoisesti yhdessä nauraa. Tää on ihan ok, itsekin mokaan joskus. Mutta tämä, että itse lasketaan ihan päin seiniä, suututaan ja vielä todennäköisesti syytetään toista, kun "ei osaa laskea" on kyllä ihan oma asiansa.
Että terveyspalvelun peruuttamattomasta ajasta voi tulla, ja yleensä myös tulee, sakkomaksu.
Lisäksi voi joskus joutua selittämään, että ajan siirtäminen mihin tahansa tämän toivomaan kohtaan ei välttämättä onnistu lyhyellä varoitusajalla, koska kalenterissa on muitakin asiakkaita ja työtehtäviä eikä vain tyhjää tilaa pyhitettynä tälle kyseiselle asiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Quokka kirjoitti:
Miksi asiakkaan on annettava hetu lääkärinaikaa varatessa. Miksi en myöskään voi varata aikaa soittajan kummin naapurille pelkällä nimellä.
No kerropa, miksi se hetu pitää antaa? Mitä sillä todistaa, varsinkaan puhelimessa?
Varsinkin kun hetu on tarkoitettu vain ihmisten yksilöintiin, ei se ole mikään salasana jolla voi todistaa henkilöllisyytensä eikä sitä pitäisi sellaisena käyttää.
Niin, sitä käytetään siihen ihmisen yksilöintiin, kuten sanot
Hahhah, tulee näin terveydenhuollon työntekijänä elävästi mieleen kuinka monta kertaa joku Liisa Virtanen on ollut ihmeissään että ai onko saman nimisiä muitakin?.
Eläkeyhtiössä "Virtanen Raumalta" vaatii saada tietoja eläkkeestään. Ei halua antaa hetua, kun on varoitettu väärinkäytöksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin joskus ravintolassa, että onko siinä jäätelöannoksessa gluteenia. Tarjoilija tuijotti mua hetken ja vastas että ”ei, ei jäätelössä kyllä ole gluteenia”.
Piti varmaan aivan idioottina kun kysyin, mutta kun niissä joissain annoksissa oli keksinmuruja päällä.. 🤦🏻
Tästä tuli mieleen kun kysyin lounasravintolassa onko majoneesi pastöroitua. "Ei ole maitoa" oli vastaus. Niin mutta entäs kananmunat? "Ei ole maitoa niin ei ole pastöroitua." Kysyin sitten ovatko käyttäneet tuoreita kananmunia, ovat. Näin ilmeestä kuinka työntekijä (kokki) piti minua idioottina ja vaikeana asiakkaana.
Nyt tuli ajatusvirhe, kysyin tietysti onko kananmunat kuumennettu.
Tässä on varmaan käynyt ajatusvirhe myös työntekijällä, koska kokemuksenei mukaan n. puolet tavallisista tallajista kuvittelee, että majoneesi on maitotuote. Ei muuten ole, se on munista ja öljystä valmistettu emulsio.
Itse kerran eräs maitoallergikko sai slaagin, kun haukkasi maidottomaksi merkkityä tuotetta. "Tässähän on majoneesia" No niin onkin, entäs sitten? Siinä sitten asiallisesti selitettiin, ettei meidän majoneesi sisällä maitoa, kuten ei majoneesi noin yleensäkään. Jos epäilyttää, voi tarkistaa, mutta majoneesi=maito ajatushan ei päidä lainkaan paikkaansa.
Tässä sitten asiakkaan seuralainen tokaisee "No riippuu varmaan majoneesista" No joo, samalla tavalla, kun "onko ketsupissa lihaa" no lähtökohtaisesti ei, koska se on tomaattikastiketta. Voihan se olla, että joku tekee jotain erikoisketsuppia ja heittää sinne sekaan vaikka nakinpaloja, mutta voiko sitä silloin enää kutsua ketsupiksi? Ei kukaan vege siis huuda "tässähän on ketsuppia" No niin onkin, hyvää ruokahalua vaan.
Ja tätä "riippuu varmaan..." leikkiähän voisi leikkiä minkä tahansa tuotteen kanssa. "onko kahvissa selleriä" no on, jos sinne kuppiin itse sellerinpalan heität, mutta ihan normaali kahvi on kyllä tehty kahvipavuista, ei selleristä eikä selleriallergikon tarvitse sitä välttää, eikä alkaa huutamaan, jos hänelle tarjotaan kahvia.
Olin töissä Lapissa pienessä perheyrityksessä, jossa piti osata tehdä kaikenlaista. Joulun alla etelämmästä matkaavat autoilijat varasivat yhden yön majoituksen jatkaakseen taas aamulla, joten päivystin respassa . Siinä samalla askartelin kelopuusta sahattuihin kiekkoihin riimukirjaimia polttelemalla niitä kolvilla puun pinnalle ja respan nurkassa pöydän ääressä. Siitä tuleva haju muistuttaa kalan savustamista.
Respaan tepasteli ovi paukkuen pariskunta tervehtimättä.Nousin tietysti ottamaan heidät vastaan. Mies itsevarmasti selitti, että teillä savustetaan kalaa. Selitin, mitä olin tekemässä ja jostakin syystä mies suuttui siitä ettei hän ollutkaan oikeassa. Minun piti aloittaa uudelleen ja näytin kelopuun kappaleita, kolvia ja edelleenkin mies puhisi raivoissaan. Yritin joka huumorilla kuitata koko asiaa ja ei jotenkin mies ei vaan hellittänyt. Hänellä oli pakkomielle siitä, miten Lapissa tottakai savustellaan kalaa joka paikassa. Ei siinä selittelyt auttaneet.
Että vartiointifirma ei tarjoa "perintäpalveluita" ja lähetä "isoja pelottavia miehiä" perimään velkää kaveriltasi vaikka maksaisit mitä.