Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
HÖMPPIÄ RIITTÄÄ
Noin 4-kymppisen näköiset mies ja nainen tulivat huoltoasemalle sisään pyytämään tankkausapua. Siinä ei juuri silloin sattunut olemaan muita asiakkaita niin menen mittarikentälle tutustumaan ongelmaan. Mittarin vieressä seisoi Tesla sähköauto. He haluaisivat tankata siihen riittävästi bensaa, jotta pääsisivät seuravana aamuna lähtemään häihin jonnekin Oulun lähelle.
Tuli olo, että tässähän ollaan piilokamerassa.
Kun aloin kolmatta kertaa selittää heille, että sähköautoa ei voi tankata, eikä siinä ole bensatankkia eikä bensamoottoria, niin asiakkaat jupisivat jotain ammattitidottomasta palvelusta ja ilmoittivat siirtyvänsä jollekin isolle huoltoasemalle tankkaamaan autoaan.
Että semmosta palvelua 😁
Vierailija kirjoitti:
Ei oudoin, mutta yleisin idioottimaisuus josta saa jatkuvasti vääntää on se, miksi tiettyjä lähetyksiä ei luovuteta ilman henkkareita.
Samoin useimmille on erittäin vaikea ymmärtää miksi ei voida firman edustajina kirjautua asiakkaan verkkopankkiin maksamaan / poistamaan e-laskua.
Minä olen syyllistynyt kyllä tähän. En vain tajua tuota E-laskun logiikkaa... Miksi minun asiakkaana pitäisi selvittää teidän laskutussysteeminne, ja mitä se pankille kuuluu miten te laskut lähetätte.
Sen koko systeemin pitäisi toimia niin, että yritys lähettää laskun pankin järjestelmään asiakkaan tiedoilla.
Eikä niin että asiakas joutuu asiakaspalvelusta ensin selvittämään ohjeet miten laskuttaja haetaan pankinjärjestelmistä, sitten tilaamaan laskun. Sitten soittamaan takaisin asiakaspalveluun, kun laskulle tulee vain osa tilatusta pavelusta ja loppu edelleen tulee 5 euron kirjelaskuna (Maksaa 5 euroa siitä että laitatte laskun, on sairasta!), poistaa se tilattu E-lasku järjestelmästä, kun asiakaspalvelija korjaa laskutustiedot yrityksen päässä, tilaa uusi E-lasku, seuraava lasku tulee paperisena, kun se tilaus ei toimi...
Tätä pelleilyä kävin vuoden Telian kanssa... Maksoin varmaan 50 euron edestä viivästyskorkoja ja postituslisiä tuon takia! En käsitä miten vaikeaksi voi laskutuksen tehdä. Loppui asiakkuus kyseisessä firmassa heti kun pääsin sopimuksesta irti, enkä takaisin tule, vaikka viitsivät seitsemän (!) tekstiviestiä lähettää seuraavalla viikolla, että voit vielä perua siirron.
Niin. Olen siis tietotekniikkaa jossain määrin harrastava kolmekymppinen... Tuota Telian laskutushölmöilyä selvittäessäni en voi kyllä kuin ihmetellä kuinka eläkeläiset pärjäävät näiden systeemien kanssa. Paljonkohan heiltä menee Suomessa eläkerahaa hukkaan näiden laskuttajien takia?
Kirjastossa joutuu selittämään yllättävän paljon asioita, mm. sen että..
- Kirjastossa tarvitaan kirjastokorttia, kun halutaan lainata, maksaa maksuja, uusia lainoja jne.. Tai ainakin vähintään se kuvallinen henkkari, jolla henkilöllisyyden voi todentaa, jos se varsinainen kortti nyt tällä kertaa jäi kotiin. Niin monta kertaa on asiakas marssinut tiskille asioimaan ja todennut että "ei mulla mitään kortteja oo mukana", kun tiedustelen kirjastokortin perään.. Monikaan ei varmaan ilahtuisi, jos suostuisin kelle tahansa vastaantulijalle lainaamaan kys. henkilön kortille kirjoja kun vain nimen mainitsee.
- En tiedä verkkopankkitunnuksiasi, en pin-koodiasi, enkä voi hoitaa maksuasioita puolestasi. Tähän on meillä ihan sääntö, että ei saada esim. tehdä verkkopankkiasioinnissa mitään, mihin liittyy riski rahalliseen menetykseen. Sääntö ei kumoudu sillä, että asiakas jää vänkäämään että "ei mua haittaa vaikka näät mun tilin".
- Kun palautusautomaatti käskee laittamaan kirjan palautushyllyyn, niin se tosissaan on se ainut hylly juuri siinä palautusautomaatin vieressä. Ei mikään muu hylly toisella puolella kirjastoa.
- Se palautusautomaatin ruutu/näyttö ei ole siinä vaan koristeena, se kertoo vaihe vaiheelta mitä tehdä, jos vain katsot sitä.
- Kirjat täytyy palauttaa automaatin kautta, ne eivät kirjaudu palautetuiksi jos käyt vain viemässä ne suoraan hyllyyn.
- Kirjasto ei ole kirjakauppa, et voi shoppailla hyllystä kirjaa ja tulla ostamaan sitä asiakaspalvelusta.
- Jos uusit kirjan myöhässä, niin joudut edelleen maksamaan ne jo syntyneet myöhästymismaksut. Uusiminen ei kumoa niitä.
- Aukioloajat eivät ole viitteelliset, vaan me oikeasti mennään kiinni silloin kun kello lyö tasan. Silloin ei enää "ihan vain nopeasti" käydä hyllyillä selailemassa tai varsinkaan hoideta mitään monimutkaisia asioita.
Että olemme pienellä saarella eikä täällä todellakaan ole toista ravintolaa saatikka ruokakauppaa
Vierailija kirjoitti:
Että ne laivojen vuoteessa olevat kuminauhat eivät ole turvavöitä ja ovat tarkoituksella kireitä, jotta petivaatteet pysyvät kyydissä kun punkka käännetään seinää vasten. Kyseessä ei siis ole salaliitto ja kiusanteko "rehevämpiä ihmisiä" kohtaan... 🙄
Apua repesin tälle :DDD Yksi läheinen ihminen on ollut laivasiivoojana ja kertoi kanssa, että jotkut matkustajat tosiaan oli nukkuneet noissa turvavöissä, kun joskus oli joutunut herättelemään satamassa mattijamaijamyöhäisiä
Yleinen kysymys onko tämä hyvää tai mille tämä maistuu? Mun mielestä paskalle mutta maista itse.
Kaikilla on omat makumieltymyksensä.
Olin leikkauksen jälkeen kuntouttavalla avo-osastolla (lääkäri ei uskonut että osaan syödä itse lääkekuurin loppuun :)
Paikassa oli myös esim.katkolta tulleita. Monesti nämä luulivat minun kuuluvan henkilökuntaan mistä seurasi kaikkea hauskaa. Yhdelle piti opettaa netinkäyttöä, toinen vinkui lisää tabuja, kolmas tupakkaa.
Että ette todellakaan voi käyttää toisen henkilön pankkikorttia tai verkkopankkia, koska ne ovat aina henkilökohtaisia, vaikka tämä henkilö kuinka olisi puolisonne tms. Rinnakkaiskortin ja tilin käyttöoikeuden voitte saada, jos tilinomistaja siihen suostuu tai olette hänen edunvalvojansa, mutta tämä meni harvoin perille.
t. vanha pankinsetä
Olen sh, ja työskentelin muinoin terveyskeskuksessa, missä oli tietenkin normaalien päiväaikaisten vastaanottojen lisäksi päivystys klo 22 saakka. Tulin päivystykseen iltavuoroon, ja aamupäivän aikana oli ollut joku toimintahäiriö tietokoneissa, minkä takia lääkäreiden työlistat ei päivittyneet , jos ei konetta käynnistänyt uudelleen, ja tätä ei tietty kukaan ollut tajunnut päivän aikana. Yhden lääkärin listalle oli jossain kohtaa päivää lisätty soittoajalle potilas, mutta lääkäri ei sitä nähnyt, koska lista ei siis päivittynyt, ja lääkäri lähti klo 15.30 aikoihin kotiin soittamatta potilaalle.
Sehän oli sitten tietysti minun - iltavuoroon tulleen hoitajan - syy, että lääkäri ei soittanut potilaalle, kun en edes tiennyt koko tietokatkoksesta...
Vierailija kirjoitti:
Eikä "Ai tää tuli X:ään? Mun piti soittaa Y:hyn! Yhdistäpä sinne!"
Tuo onnistui firman sisällä lankapuhelimilla helposti. Minunkin lankapuhelimen vieressä oli ohjeet yhdistämiseen. Tosin isossa talossa oli melkein tuhat puhelinnumeroa, joista muistin ulkoa vain 5-8.
Varsinkin sitten kun yhdistämiseen täytyi käyttää pitkää numeroa + alkukoodia, tuo pyyntö toisinaan ärsytti.
Yksi erittäin hermostuneen oloinen viiksekäs asiakas ei suostunut allekirjoittaman rahtikirjaa tavarantoimituksen yhteydessä. Hän melkein huusi että tämä ei ole mikään rahtikirja vaan joku joku tielasku. Sanoin rauhallisella äänellä että waybill on englantia ja se tarkoittaa rahtikirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Että Suomessa ei ole hirveästi katolisia kirkkoja.
Miksi "hirveästi"?
Se, että olet sairastanut koronan, ei oikeuta minkäänlaisiin alennuksiin kaupassa.
Muutamalle asiakkaalle on täytynyt selittää, miksen voi antaa parkkirahaa yrityksen kassasta.
Nastahammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että Suomessa ei ole hirveästi katolisia kirkkoja.
Miksi "hirveästi"?
Puhekieltä "hirveästi" = "monta"
Hoidan erään yrityksen laskutusta. Meillä on vaihtoehtoina ilmainen paperilasku, suoramaksu ja e-lasku. Sähköpostilaskumahdollisuutta ei valitettavasti ainakaan vielä ole. Asiakas soitti tuohtuneena, miksi emme lähetä laskua sähköpostilla. Sitten hän intti, miten hän ratkaisee sen ongelman, kun ei muista maksaa paperilaskuja. Yritin parhaani mukaan auttaa ehdottamalla, että laskun voi laittaa esim jääkaapin oveen. Ei kelvannut. E-laskussa ja suoramaksussakin asiakkaalla tuntui olevan vaikka mitä syitä, miksei voi ottaa käyttöön. Olisin ymmärtänyt ongelman, jos kyseessä olisi ollut vanhus, mutta asiakas oli nuori.
Usein asiakkaat myös ihmettelevät, miksi heidän pitäisi maksaa korkoa reilusti myöhässä maksetusta laskusta kun "mä vaan unohdin sen maksaa, laitan sen maksuun nyt alkuperäisellä summalla".
Että rokote ei ole 5g seurantasiru tai bill gatesin spermaa.
Rikkinäisiä ja likaisia tuotteita ei voi palauttaa kauppaan, vaikka sinulla olisi kuitti mukana. Kivijalkakaupassa ei ole mitään palautusoikeutta, vaikka joskus hyvää hyvyyttämme otamme myyntikuntoisen tuotteen takaisin.
Vesi on märkää ja uima-altaassa kastuu, jos sinne putoa eikä vettähylkivä aurinkorasva auta.